אילון מאסק (X)
אילון מאסק (X)

אחרי ששוויה נחתך בחצי: האנליסט שבטוח שלטסלה יש אפסייד של 90%

אחרי שירדה ביותר מחצי מאז השיא שנרשם בסוף שנת 2024, בנק ההשקעות פייפר סנדלר העניק למניית חברת הרכב החשמלי מחיר יעד של 450 דולר;  :זו לא הפעם הראשונה שטסלה הכפילה את עצמה ובעקבות כך נחתכה בחצי, וסביר להניח שהיא לא תהיה האחרונה"

איתן גרסטנפלד | (6)

שנת 2025 לא האירה עד כה פני למניית טסלה Tesla 1.41%  , שירדה מתחילת השנה ביותר מ-40% תוך שהיא משלימה נפילה של יותר מ-50% מאז השיא אותו רשמה לקרת סוף השנה שעברה. אלא שכעת יש מי שסבור שלמניה יש אפסייד, וכי על אף האתגרים המשמעותיים עמם היא מתמודדת, היא עדיין רחוקה מלבטא את הפוטנציאל שטמון בחובה.


בסקירה שפרסם היום האנליסט אלכסנדר פוטר, מבנק ההשקעות פייפר סנדלר, הוא חזר על המלצתו על המניה. פוטר, אמנם בחר להוריד את מחיר היעד שלו שעמד על 500 דולר, אך עדיין שמר על מחיר יעד קבוע של 450 דולר, המשקף אפסייד של יותר מ-90% ממחיר המניה היום. "הדרמה אינה דבר חדש (וגם לא התנודתיות) - פשוט ההימור גבוה יותר", כתב פוטר בסקירה שלו שעורר הדים ותגובות רבות בשוק. 


לדבריו, "טסלה חזרה כעת להערכת השווי שלה לפני הבחירות. צריך לזכור, זו לא הפעם הראשונה שטסלה הכפילה את עצמה ובעקבות כך נחתכה בחצי, וסביר להניח שהיא לא תהיה האחרונה. לדעתנו, שום דבר לא השתנה בנוגע ליכולת של החברה לכונן מחדש את שווקי התחבורה והאנרגיה בעולם". עם זאת, פוטר הסכים ליישר קו עם שורה של אנליסטים בנוגע לתחזית המסירה שלו על טסלה לשנת 2025, אך הדגיש שלהערכתו, "הפוליטיקה לא אשמה במכירות החלשות של טסלה".


הרובטקסי יאושר בקליפורניה

הסקירה של פוטר מגיעה לאחר שאתמול רשמה מניית יצרנית הרכבים החשמליים עלייה של כ-5%. לאחר שהנציבות לשירותים ציבוריים של קליפורניה (CPUC) אישרה את בקשת החברה לקבלת רישיון הסעת נוסעים בתשלום (TCP). רישיון זה מאפשר לטסלה להפעיל שירותי הסעה בתשלום במסגרת מפוקחת, אך אינו מהווה עדיין אישור להפעלת רכבים אוטונומיים לחלוטין ללא נהג. האישור הנוכחי דומה לזה שקיבלה בעבר Waymo, המתחרה של טסלה בתחום הרובוטקסי, לפני שקיבלה אישור להפעלת נסיעות אוטונומיות בקליפורניה. נכון להיום, טסלה רשאית לבצע נסיעות מפוקחות עם נהגי בטיחות בלבד, אך כדי להפעיל שירות ציבורי ללא נהג, היא תידרש לקבל אישור נוסף ממשרד הרישוי של קליפורניה.


מלבד ההתקדמות הרגולטורית, מניית טסלה קיבלה דחיפה נוספת בעקבות סקירה חיובית מצד בית ההשקעות קנטור פיצג'רלד. האנליסט אנדרס שפרד טען כי הירידה החדה האחרונה במחיר המניה יצרה הזדמנות קנייה אטרקטיבית למשקיעים, תוך שהוא מציין את פיתוח שירותי הרובוטקסי באוסטין, טקסס, כגורם שעשוי להוות מנוע צמיחה משמעותי בעתיד הקרוב. עם זאת, שפרד הזהיר גם מפני אתגרים צפויים, כולל השפעת מכסי היבוא של ממשל טראמפ על רכבים חשמליים, האפשרות לביטול הטבות מס לרכבים חשמליים, והשפעות פוליטיות נוספות הנובעות מעמדותיו השנויות במחלוקת של אילון מאסק.


קיראו עוד ב"גלובל"

אלא שאחרי הבשורות החיוביות אתמול, היום הגיעו בשורות פחות טובות עבור המשקיעים לאחר שטסלה ביצעה ריקול עבור כל רכבי הסייברטראק שייצרה ומכרה ב-15 החודשים הראשונים מאז ההשקה בשוק האמריקאי, בגלל בעיית בטיחות שהיא מתקשה לפתור. החברה, מעריכה שב-1% מאותם 46,096 רכבים להם היא ביצעה ריקול יש פגם. על פי הודעתה מדובר בפיסות של פלדה לאורך החלק החיצוני של הסייברטראק אשר מחוברות על ידי דבק ש"רגיש להתפרקות סביבתית".


הצרות מתרבות והמשקיעים ספקנים

בחודשים האחרונים ירדה מניית טסלה בכ-50% מהשיא אליו הגיעה בחודש דצמבר האחרון (סביב 488 דולר למניה), בזמן שהחברה סובלת מירידה במכירות, ומתחרות גוברת. סין, אחד השווקים המרכזיים של טסלה, מהווה כרגע מקור לדאגה גדולה עבור החברה. הדיווחים האחרונים חושפים כי טסלה מציעה התנסות חינמית במערכת הנהיגה האוטונומית שלה (FSD) במדינה, אך המהלך לא הצליח להרגיע את חששות המשקיעים. החברה מתקשה ליישם את הטכנולוגיה שלה במדינה בשל חוקי פרטיות הנתונים של הממשל הסיני, שמונעים ממנה להעביר נתוני נהיגה לשרתים בארה"ב.


אילון מאסק אף הודה כי טסלה נמצאת במלכוד מכיוון שגם ממשלת ארה"ב אינה מאפשרת לה לבצע אימונים על מודלים בסין. כדי לנסות להתגבר על המגבלות, טסלה משתפת פעולה עם ענקית הטכנולוגיה הסינית ביידו כדי לשלב מידע מיפוי מדויק יותר במערכת ה-FSD שלה. אך גם עם העדכונים הללו, המערכת של טסלה עדיין נחשבת לפחות מתקדמת לעומת המתחרות Xiaomi, Xpeng ו-BYD.


מלבד ההתמודדות הקשה בסין, טסלה נתקלת בקשיים גם בשווקים אחרים, במיוחד באירופה ובארה"ב. עליית התחרות מצד יצרני רכב חשמליים חדשים, כמו גם הפופולריות הגוברת של רכבים היברידיים זולים יותר, פוגעים במעמדה של החברה. במקביל, התנהלותו השנויה במחלוקת של אילון מאסק מוסיפה ללחץ. בארה"ב, טסלה מתמודדת עם מחאות גוברות מצד צרכנים בשל הקשרים של מאסק ליוזמות פוליטיות שנויות במחלוקת. באירופה, מעורבותו במערכת הפוליטית המקומית, כולל תמיכה במפלגות ימין קיצוני בגרמניה ובבריטניה, פגעה במוניטין החברה וגרמה לירידה במכירות. 


לצד כל זה, גם הבנקים הגדולים מתחילים לעדכן את תחזיותיהם כלפי מטה. ג'יי.פי מורגן חתך את תחזית משלוחי הרכבים של טסלה לרבעון הראשון של 2025 ל-355,000 יחידות, ירידה של 8% משנה שעברה ו-28% פחות מהתוצאות של הרבעון האחרון של 2024. התחזית הזו נמוכה משמעותית גם מההערכות הקודמות של הבנק ומהקונצנזוס בשוק. 


תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    לא סומך על אייילון 21/03/2025 13:26
    הגב לתגובה זו
    רק טראמפ המגלומאן סומך על אייילון להזכירכם טראמפ פשט רגל 6 פעמים !!!!
  • 4.
    ממש לא בטוח 21/03/2025 13:24
    הגב לתגובה זו
    הוא אמר סביר להניחזה לא נקרא שהוא בטוחובכלל מה הוא מבין
  • 3.
    אנונימי 21/03/2025 09:29
    הגב לתגובה זו
    בקיצור חבל על הכסף
  • 2.
    לרון 20/03/2025 20:30
    הגב לתגובה זו
    נשיא ארהב טראמפ FILED FOR CHAPTER 11TWICE נשיא ארהב הדרום אפריקאי לשעבר הפך ממיליארדר כבד למיליונר מן השורה! זו התוצאה של HIBRIS!
  • אנונימילרון 20/03/2025 20:53
    הגב לתגובה זו
    ארבע עד 10שנים
  • 1.
    לרון 20/03/2025 20:09
    הגב לתגובה זו
    שאדם שהוא בעל עניין בקנותו הלאה אסור לפרסם זאת בתיקשורתראשית זה מידע פניםושנית זו הרצה אסורה!
איש עשיר
צילום: Freepik

מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי?

כמה עשירים יש בעולם? על פערי עושר לא נתפסים בין המאיון לבין היתר בארץ ובעולם וגם - מיהו עשיר באמת?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה עושר

היקף העושר העולמי מגיע ל-600 טריליון דולר, עלייה של 4.6% משנה קודמת, אך הריכוז בידי מיעוט קטן הגיע לרמות גבוהות. לפי דוח World Inequality Report , בשיתוף UNDP, העשירון העליון מחזיק ב-75% מהעושר הפרטי העולמי, בעוד מחצית התחתונה מחזיק ב-2% בלבד. המאיון העליון, כ-55,000 איש, שולט ב-6.1% מהעושר – סכום השווה פי 3.05 לעושר של 3.8 מיליארד איש במחצית התחתונה. העושר הממוצע במאיון זה עומד על 1.1 מיליון דולר, לעומת 7,000 דולר במחצית התחתונה.

על פי הדוח יש בעולם כ-60 מיליון מיליונרים שמחזיקים ב-48.1% מהעושר, כשהשנה התווספו כ-700 אלף מיליונרים חדשים, רובם בצפון אמריקה. העושר הגלובלי צמח פי 6 ביחס להכנסה מאז שנות ה-90, בעיקר מנכסים פיננסיים באסיה ובאמריקה. עם זאת, שוויון העושר ירד ב-0.4% מאז 2000, עם מקדם ג'יני ממוצע של 0.70 במדינות כמו ברזיל ורוסיה, לעומת 0.40 בסלובקיה ובבלגיה. ארגון אוקספם דיווח כי עושר 3,000 המיליארדרים גדל ב-2 טריליון דולר ב-2024, פי 3 מהשנה הקודמת, בעיקר מירושות ומונופולים.

מבחינה אזורית, צפון אמריקה ואירופה מובילות בעושר ממוצע של 595,000 דולר לאדם, לעומת 35,000 דולר באמריקה הלטינית. באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, העשירון העליון אוחז ב-73% מהעושר, ומחצית התחתונה ב-1%. כ-83% ממדינות העולם, המייצגות 90% מהאוכלוסייה, סובלות מאי-שוויון גבוה, עם תחזית להעברת 70 טריליון דולר בירושות עד 2035, מגמה שצפויה להרחיב את הפערים.

לריכוז העושר השלכות סביבתיות משמעותיות: העשירון העליון אחראי ל-77% מהפליטות הפרטיות, בעוד מחצית התחתונה תורמת 3% אך צפויה לספוג 74% מההפסדים עד 2050.

בתחום המגדרי, נשים מרוויחות 20% פחות מגברים בממוצע, עם 32% מההכנסה מעבודה כולל עבודה ביתית לא-מתוגמלת (53 שעות שבועיות לעומת 43 לגברים). באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, נשים אחראיות ל-16% מההכנסה מעבודה, השיעור הנמוך בעולם.


אורקל
צילום: טוויטר
דוחות

אורקל עקפה בשורת הרווח אבל פספסה בהכנסות - המניה נופלת ב-4%

החברה מציגה צמיחה חדה בפעילות הענן, זינוק של מאות אחוזים בהתחייבויות העתידיות ורווחיות משופרת, לצד מעבר לאסטרטגיית "ניטרליות שבבים" ושילוב מעמיק של יכולות AI במוצריה
אדיר בן עמי |

חברת התוכנה אורקל Oracle Corp 0.67%  דיווחה על רווח למניה של 2.26 דולר עם הכנסות של 16.058 מיליארד דולר. בוול-סטריט ציפו לרווח למניה של 1.64 דולר על הכנסות של 16.19 מיליארד דולר. החברה הציגה זינוק חד בהתחייבויות עתידיות ובהכנסות מתחום הענן, לצד שינוי אסטרטגי משמעותי בתפיסת פיתוח החומרה. החברה דיווחה על התחייבויות ביצוע עתידיות (RPO) בהיקף של 523 מיליארד דולר, עלייה שנתית של 438%. מנוע הצמיחה המרכזי נותר הענן, שבו רשמה החברה הכנסות של 8 מיליארד דולר, עלייה שנתית של 34%.


תחום תשתיות הענן (IaaS) המשיך לבלוט במיוחד עם עלייה של 68% ל־4.1 מיליארד דולר, בעוד יישומי הענן (SaaS) צמחו ל־3.9 מיליארד דולר, עלייה של 11%. פתרונות ה־ERP בענן של Oracle Fusion ו־NetSuite, עלו בשיעורים דו־ספרתיים והגיעו יחד להכנסות של יותר מ־2 מיליארד דולר. מנגד, תחום התוכנה המסורתית ירד ב־3% ל־5.9 מיליארד דולר.


אורקל הציגה שיפור חד ברווחיות: הרווח הנקי על בסיס GAAP עמד על 6.1 מיליארד דולר, בעוד הרווח המתואם עלה ל־6.6 מיליארד דולר, קפיצה של 57% משנה קודמת. הרווח למניה זינק ב־91% ל־2.10 דולרים. חלק מהעלייה קשור לרווח חד-פעמי של 2.7 מיליארד דולר ממכירת החזקות אורקל ב־Ampere, חברת השבבים שהקימה. לארי אליסון, היו״ר וה־CTO של החברה, הסביר את ההחלטה למכור את Ampere כחלק מעבר לאסטרטגיית "ניטרליות שבבים": לדבריו, אורקל כבר אינה רואה צורך להמשיך ולעצב או לייצר שבבים בעצמה, והיא מבקשת להיות מסוגלת להשתמש בכל מעבד שיבחרו לקוחותיה, בין אם של אנבידיה ובין אם של יצרנים אחרים, על רקע השינויים המהירים בתחום הבינה המלאכותית.


מנכ״ל אורקל, קליי מַגוֹירק, ציין כי החברה מפעילה כיום למעלה מ־211 אזורי ענן פעילים ומתוכננים, יותר מכל מתחרה, וכי היא כבר בונה 72 מרכזי מולטיקלאוד שיוטמעו בתוך העננים של אמזון, גוגל ומיקרוסופט. לדבריו, אסטרטגיית הענן הניטרלי משתלמת: פעילות מסדי הנתונים הרב־עננית של החברה צמחה ב־817% ברבעון השני והפכה למנוע הצמיחה המהיר ביותר שלה.


המנכ״ל הנוסף, מייק סיציליה, הדגיש את הפוטנציאל של שילוב AI בכל שכבות תוכנות החברה, ממערכות הדאטה סנטר, דרך מסדי הנתונים האוטונומיים ועד יישומי הארגון. לדבריו, AI מאפשר אוטומציה של תהליכים שבעבר לא ניתן היה לעשות, כולל ניהול סיכוני אשראי, תמיכה ברופאים ובמערכות בריאות, ותהליכי החזרי תשלום. הוא הוסיף כי כל חמשת מודלי ה־AI המובילים כיום רצים בענן של אורקל, מה שמעניק לה יתרון תחרותי על פני ספקי יישומים אחרים.


אורקל נסחרת כעת לפי שווי של 636.5 מיליארד דולר, לאחר שמנייתה עלתה ב-34% מתחילת השנה וב-25% ב-12 החודשים האחרונים.