טסלה מתקרבת לשירות רובוטקסי בקליפורניה: האם זו פריצת הדרך שכולם חיכו לה?

ענקית הרכב החשמלי קיבלה אישור רגולטורי חשוב לקראת השקת שירותי נסיעה חכמים, אך הדרך לרובוטקסי עצמאי לחלוטין עדיין ארוכה. במקביל, מניית טסלה מגיבה בעליות בעקבות המלצה חיובית מצד אנליסטים

אביחי טדסה | (2)
נושאים בכתבה טסלה אילון מאסק

מניית טסלה Tesla -1.27%   רושמת היום עלייה של כ-5% לאחר שהנציבות לשירותים ציבוריים של קליפורניה (CPUC) אישרה את בקשת החברה לקבלת רישיון הסעת נוסעים בתשלום (TCP). רישיון זה מאפשר לטסלה להפעיל שירותי הסעה בתשלום במסגרת מפוקחת, אך אינו מהווה עדיין אישור להפעלת רכבים אוטונומיים לחלוטין ללא נהג. האישור הנוכחי דומה לזה שקיבלה בעבר Waymo, המתחרה של טסלה בתחום הרובוטקסי, לפני שקיבלה אישור להפעלת נסיעות אוטונומיות בקליפורניה. נכון להיום, טסלה רשאית לבצע נסיעות מפוקחות עם נהגי בטיחות בלבד, אך כדי להפעיל שירות ציבורי ללא נהג, היא תידרש לקבל אישור נוסף ממשרד הרישוי של קליפורניה.


מלבד ההתקדמות הרגולטורית, מניית טסלה קיבלה דחיפה נוספת בעקבות סקירה חיובית מצד בית ההשקעות קנטור פיצג'רלד. האנליסט אנדרס שפרד טען כי הירידה החדה האחרונה במחיר המניה יצרה הזדמנות קנייה אטרקטיבית למשקיעים, תוך שהוא מציין את פיתוח שירותי הרובוטקסי באוסטין, טקסס, כגורם שעשוי להוות מנוע צמיחה משמעותי בעתיד הקרוב. עם זאת, שפרד הזהיר גם מפני אתגרים צפויים, כולל השפעת מכסי היבוא של ממשל טראמפ על רכבים חשמליים, האפשרות לביטול הטבות מס לרכבים חשמליים, והשפעות פוליטיות נוספות הנובעות מעמדותיו השנויות במחלוקת של אילון מאסק.


הדרך לרובוטקסי עדיין ארוכה 

טסלה ממשיכה לפתח את הרובוטקסי שלה, המכונה "Cybercab" – רכב דו-מושבי ללא הגה או דוושות, שאמור לצאת לשוק בשנת 2026. עד אז, החברה משתמשת בדגמי Model Y ו-Model 3 לבדיקות נסיעה אוטונומית. למרות ההתקדמות, רגולציה מקומית ודרישות בטיחות מחמירות עשויות להאט את התהליך. טסלה עדיין זקוקה לאישור ממשרד הרישוי של קליפורניה להפעלת רכבים ללא נהג, ואתגרי רגולציה דומים צפויים גם באזורים נוספים בארה"ב ובעולם. משקיעים רבים מצפים לראות כיצד טסלה תתמודד עם המכשולים הללו והאם אכן תצליח להביא לשוק את חזון הרובוטקסי המתוכנן.


המניה עולה אבל המשקיעים עדיין חוששים


מניית טסלה ירדה כ-50% מהשיא אליו הגיעה בחודש דצמבר האחרון (סביב 488 דולר למניה), החברה סובלת מירידה במכירות, ומתחרות גוברת. סין, אחד השווקים המרכזיים של טסלה, מהווה כרגע מקור לדאגה גדולה עבור החברה. הדיווחים האחרונים חושפים כי טסלה מציעה התנסות חינמית במערכת הנהיגה האוטונומית שלה (FSD) במדינה, אך המהלך לא הצליח להרגיע את חששות המשקיעים. החברה מתקשה ליישם את הטכנולוגיה שלה במדינה בשל חוקי פרטיות הנתונים של הממשל הסיני, שמונעים ממנה להעביר נתוני נהיגה לשרתים בארה"ב. 

אילון מאסק אף הודה כי טסלה נמצאת במלכוד מכיוון שגם ממשלת ארה"ב אינה מאפשרת לה לבצע אימונים על מודלים בסין. כדי לנסות להתגבר על המגבלות, טסלה משתפת פעולה עם ענקית הטכנולוגיה הסינית ביידו כדי לשלב מידע מיפוי מדויק יותר במערכת ה-FSD שלה. אך גם עם העדכונים הללו, המערכת של טסלה עדיין נחשבת לפחות מתקדמת לעומת המתחרות Xiaomi, Xpeng ו-BYD.


מלבד ההתמודדות הקשה בסין, טסלה נתקלת בקשיים גם בשווקים אחרים, במיוחד באירופה ובארה"ב. עליית התחרות מצד יצרני רכב חשמליים חדשים, כמו גם הפופולריות הגוברת של רכבים היברידיים זולים יותר, פוגעים במעמדה של החברה. במקביל, התנהלותו השנויה במחלוקת של אילון מאסק מוסיפה ללחץ. בארה"ב, טסלה מתמודדת עם מחאות גוברות מצד צרכנים בשל הקשרים של מאסק ליוזמות פוליטיות שנויות במחלוקת. באירופה, מעורבותו במערכת הפוליטית המקומית, כולל תמיכה במפלגות ימין קיצוני בגרמניה ובבריטניה, פגעה במוניטין החברה וגרמה לירידה במכירות. 

לצד כל זה, גם הבנקים הגדולים מתחילים לעדכן את תחזיותיהם כלפי מטה. ג'יי.פי מורגן חתך את תחזית משלוחי הרכבים של טסלה לרבעון הראשון של 2025 ל-355,000 יחידות, ירידה של 8% משנה שעברה ו-28% פחות מהתוצאות של הרבעון האחרון של 2024. התחזית הזו נמוכה משמעותית גם מההערכות הקודמות של הבנק ומהקונצנזוס בשוק. 

קיראו עוד ב"גלובל"

אנליסטים מזהירים כי המצב של טסלה מזכיר מקרים מהעבר שבהם מותגי רכב איבדו מערכם במהירות, כמו הירידה החדה במכירות רכבים יפניים וקוריאניים בסין במהלך מלחמות הסחר של 2012 ו-2017. עם ההחמרה בקשיים בשווקים המרכזיים, המשקיעים ימתינו לדו"ח מסירות הרכבים של החברה, שצפוי להתפרסם באפריל, כדי להבין האם טסלה מסוגלת להתעלות על הציפיות.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    Hguy 20/03/2025 00:06
    הגב לתגובה זו
    מאבק צריך לחזור לנהל את טסלה והחברות האחרות ולהפסיק להיות מעורב בפוליטיקה האמריקאית. רק מזיק לו
  • 1.
    אילון הבלוף 19/03/2025 19:56
    הגב לתגובה זו
    מי מאמין לאילון או טראמפ או מחדליהו
אנטליה טורקיה (AI)אנטליה טורקיה (AI)

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון

אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה;  מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים;  1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג

עמית בר |
נושאים בכתבה תיירות טורקיה

ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.

המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.

וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים. 

המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות

הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.

אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.

וול סטריט
צילום: Roberto Junior, Unsplash
וול סטריט

נעילה חיובית בוול-סטריט; נובה קפצה ב-7%, רובינהוד זינקה ב-16%

מערכת ביזפורטל |

המניה הזאת זינקה היום ב-2,900% - מה הסיבה? הצטרפותו של דן אייבס ל־Eightco וההשקעה המתוכננת ב־Worldcoin הקפיצו את המניה באלפי אחוזים, אך המיזם עדיין בשלב מוקדם ושוויו רחוק מזה של ביטקוין ואתריום, מה שמותיר פוטנציאל לצד סיכונים משמעותיים.


המשקיעים בוול סטריט מגבירים את ההימורים שהפדרל ריזרב יפחית את הריבית כבר בשבוע הבא. מדדי המניות המרכזיים מתקרבים לשיאי כל הזמנים על רקע ההערכה שהקלה מוניטרית, כל עוד הכלכלה האמריקאית לא נמצאת במיתון, עשויה לתת דחיפה נוספת לחברות הגדולות. שלושת המדדים העיקריים סיימו בעליות שערים, כאשר הנאסד״ק עלה ב-0.5%, בעוד ה-S&P והדאו עלו ב-0.2%.


לאחר ירידות בעקבות נתוני תעסוקה חלשים, מדד S&P 500 התאושש כאשר מניות הטכנולוגיה הובילו את העליות. בשוק האג"ח נרשמו עליות קלות, כאשר תשואת האג"ח לשנתיים נותרה ברמה הנמוכה ביותר מאז 2022. במקביל, האירו התחזק לאחר שראש ממשלת צרפת פרנסואה בארו הפסיד בהצבעת אי־אמון.


בכירי הפד מאותתים כי מוקד הדאגה עובר מהשפעות המכסים על האינפלציה אל חולשה בשוק העבודה. נתוני מדד המחירים לצרכן הצפויים השבוע עשויים להראות עלייה נוספת של 0.3% במדד הליבה באוגוסט, מה שיחזק את הערכות להפחתת ריבית. בנוסף, נתוני התעסוקה שיפורסמו ביום שלישי צפויים להצביע על חולשה נוספת בשוק העבודה, צעד נוסף שמכין את הקרקע להחלטת הפד.


ב-Invesco מציינים כי למרות שהצמיחה בתעסוקה נחלשה, אין סימנים למיתון. שילוב של צמיחה מתונה, ציפיות אינפלציה יציבות, ירידה בתשואות האג"ח והפחתות ריבית צפויות, יוצר תמונה חיובית יחסית עבור שוקי המניות. המשקיעים מעריכים כי הסביבה הזו תמשיך לתמוך בהמשך מגמת העליות בוול סטריט.