אילון מאסקאילון מאסק

טסלה מתקרבת לשירות רובוטקסי בקליפורניה: האם זו פריצת הדרך שכולם חיכו לה?

ענקית הרכב החשמלי קיבלה אישור רגולטורי חשוב לקראת השקת שירותי נסיעה חכמים, אך הדרך לרובוטקסי עצמאי לחלוטין עדיין ארוכה. במקביל, מניית טסלה מגיבה בעליות בעקבות המלצה חיובית מצד אנליסטים

אביחי טדסה | (2)
נושאים בכתבה טסלה אילון מאסק

מניית טסלה Tesla -3.4%   רושמת היום עלייה של כ-5% לאחר שהנציבות לשירותים ציבוריים של קליפורניה (CPUC) אישרה את בקשת החברה לקבלת רישיון הסעת נוסעים בתשלום (TCP). רישיון זה מאפשר לטסלה להפעיל שירותי הסעה בתשלום במסגרת מפוקחת, אך אינו מהווה עדיין אישור להפעלת רכבים אוטונומיים לחלוטין ללא נהג. האישור הנוכחי דומה לזה שקיבלה בעבר Waymo, המתחרה של טסלה בתחום הרובוטקסי, לפני שקיבלה אישור להפעלת נסיעות אוטונומיות בקליפורניה. נכון להיום, טסלה רשאית לבצע נסיעות מפוקחות עם נהגי בטיחות בלבד, אך כדי להפעיל שירות ציבורי ללא נהג, היא תידרש לקבל אישור נוסף ממשרד הרישוי של קליפורניה.


מלבד ההתקדמות הרגולטורית, מניית טסלה קיבלה דחיפה נוספת בעקבות סקירה חיובית מצד בית ההשקעות קנטור פיצג'רלד. האנליסט אנדרס שפרד טען כי הירידה החדה האחרונה במחיר המניה יצרה הזדמנות קנייה אטרקטיבית למשקיעים, תוך שהוא מציין את פיתוח שירותי הרובוטקסי באוסטין, טקסס, כגורם שעשוי להוות מנוע צמיחה משמעותי בעתיד הקרוב. עם זאת, שפרד הזהיר גם מפני אתגרים צפויים, כולל השפעת מכסי היבוא של ממשל טראמפ על רכבים חשמליים, האפשרות לביטול הטבות מס לרכבים חשמליים, והשפעות פוליטיות נוספות הנובעות מעמדותיו השנויות במחלוקת של אילון מאסק.


הדרך לרובוטקסי עדיין ארוכה 

טסלה ממשיכה לפתח את הרובוטקסי שלה, המכונה "Cybercab" – רכב דו-מושבי ללא הגה או דוושות, שאמור לצאת לשוק בשנת 2026. עד אז, החברה משתמשת בדגמי Model Y ו-Model 3 לבדיקות נסיעה אוטונומית. למרות ההתקדמות, רגולציה מקומית ודרישות בטיחות מחמירות עשויות להאט את התהליך. טסלה עדיין זקוקה לאישור ממשרד הרישוי של קליפורניה להפעלת רכבים ללא נהג, ואתגרי רגולציה דומים צפויים גם באזורים נוספים בארה"ב ובעולם. משקיעים רבים מצפים לראות כיצד טסלה תתמודד עם המכשולים הללו והאם אכן תצליח להביא לשוק את חזון הרובוטקסי המתוכנן.


המניה עולה אבל המשקיעים עדיין חוששים


מניית טסלה ירדה כ-50% מהשיא אליו הגיעה בחודש דצמבר האחרון (סביב 488 דולר למניה), החברה סובלת מירידה במכירות, ומתחרות גוברת. סין, אחד השווקים המרכזיים של טסלה, מהווה כרגע מקור לדאגה גדולה עבור החברה. הדיווחים האחרונים חושפים כי טסלה מציעה התנסות חינמית במערכת הנהיגה האוטונומית שלה (FSD) במדינה, אך המהלך לא הצליח להרגיע את חששות המשקיעים. החברה מתקשה ליישם את הטכנולוגיה שלה במדינה בשל חוקי פרטיות הנתונים של הממשל הסיני, שמונעים ממנה להעביר נתוני נהיגה לשרתים בארה"ב. 

אילון מאסק אף הודה כי טסלה נמצאת במלכוד מכיוון שגם ממשלת ארה"ב אינה מאפשרת לה לבצע אימונים על מודלים בסין. כדי לנסות להתגבר על המגבלות, טסלה משתפת פעולה עם ענקית הטכנולוגיה הסינית ביידו כדי לשלב מידע מיפוי מדויק יותר במערכת ה-FSD שלה. אך גם עם העדכונים הללו, המערכת של טסלה עדיין נחשבת לפחות מתקדמת לעומת המתחרות Xiaomi, Xpeng ו-BYD.


מלבד ההתמודדות הקשה בסין, טסלה נתקלת בקשיים גם בשווקים אחרים, במיוחד באירופה ובארה"ב. עליית התחרות מצד יצרני רכב חשמליים חדשים, כמו גם הפופולריות הגוברת של רכבים היברידיים זולים יותר, פוגעים במעמדה של החברה. במקביל, התנהלותו השנויה במחלוקת של אילון מאסק מוסיפה ללחץ. בארה"ב, טסלה מתמודדת עם מחאות גוברות מצד צרכנים בשל הקשרים של מאסק ליוזמות פוליטיות שנויות במחלוקת. באירופה, מעורבותו במערכת הפוליטית המקומית, כולל תמיכה במפלגות ימין קיצוני בגרמניה ובבריטניה, פגעה במוניטין החברה וגרמה לירידה במכירות. 

לצד כל זה, גם הבנקים הגדולים מתחילים לעדכן את תחזיותיהם כלפי מטה. ג'יי.פי מורגן חתך את תחזית משלוחי הרכבים של טסלה לרבעון הראשון של 2025 ל-355,000 יחידות, ירידה של 8% משנה שעברה ו-28% פחות מהתוצאות של הרבעון האחרון של 2024. התחזית הזו נמוכה משמעותית גם מההערכות הקודמות של הבנק ומהקונצנזוס בשוק. 

קיראו עוד ב"גלובל"

אנליסטים מזהירים כי המצב של טסלה מזכיר מקרים מהעבר שבהם מותגי רכב איבדו מערכם במהירות, כמו הירידה החדה במכירות רכבים יפניים וקוריאניים בסין במהלך מלחמות הסחר של 2012 ו-2017. עם ההחמרה בקשיים בשווקים המרכזיים, המשקיעים ימתינו לדו"ח מסירות הרכבים של החברה, שצפוי להתפרסם באפריל, כדי להבין האם טסלה מסוגלת להתעלות על הציפיות.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    Hguy 20/03/2025 00:06
    הגב לתגובה זו
    מאבק צריך לחזור לנהל את טסלה והחברות האחרות ולהפסיק להיות מעורב בפוליטיקה האמריקאית. רק מזיק לו
  • 1.
    אילון הבלוף 19/03/2025 19:56
    הגב לתגובה זו
    מי מאמין לאילון או טראמפ או מחדליהו
B2 (X)B2 (X)

10 הצבאות העשירים בעולם ואיפה ממוקם צה"ל?

מדינות העולם מגדילות את ההוצאות הביטחוניות לאור ריבוי המלחמות והמתחים, אז מיהם הצבאות העשירים בעולם - יש הפתעות 

הדס ברטל |

הוצאות הביטחון הן חלק משמעותי מתקציבים של מדינות וזה יילך ויגדל. מדינות נאט"ו יכפילו את תקציבי הביטחון שלהם ב-3-4 שנים, כשבמקביל קיימים חששות מהתלקחויות ועימותים גדלים. אנחנו אחרי סיום מלחמה ממושכת עם הישגים משמעותיים בכל הזירות. צה"ל הוכיח את עצמו במלחמה כשהוא גם הצבא הראשון שהתמודד בהצלחה עם איומי טילים, כטב"מים ורחפנים בהיקף גדול וממספר זירות. אין ספק שהכוח, מעמד והחוזקה של צה"ל מבין צבאות העולם עלה משמעותית, אבל כשבוחנים את החוזק לפי היקף ההשקעה הכספית, ישראל לא בטופ.   

הוצאות הביטחון בישראל מוערכות בכ-45 מיליארד דולר. ישנם דירוגים הממקמים את צה"ל במקום ה-12 ויש אפילו הממקמים אותו במקום 17. כנראה שמבחינת יכולות אנחנו בעשירייה המובילה

המחקרים והבדיקות על היקפי תקציבי הביטחון בעולם מציגים עלייה של 9% בהוצאות הביטחון בשנה שעברה לכ-2.72 טריליון דולר, כשהשנה זה צפוי להגיע ל-3 טריליון דולר. העלייה בתקציבי הביטחון היא התלולה ביותר מאז סוף המלחמה הקרה, ומיוחסת למתח הגובר באירופה, במזרח אסיה, במזרח התיכון ובמקומות נוספים בעולם. הנה עשרת הצבאות העשירים ביותר. 

1 #  ארצות הברית

תקציב ביטחון: 997 מיליארד דולר (2024)
אחוז מהתמ"ג: 3.4%
כוח אדם משוער: כ-2.1 מיליון כולל מילואים (1.33 מיליון פעילים)

ארצות הברית ממשיכה להוביל את העולם וחלק מזה הוא בזכות הצבא החזק שלה. היא משקיעה יותר מכל מדינה אחרת, היא מפתחת יותר מכל מדינה אחרת והיא מתכננת עכשיו "כיפת זהב" - סוג של "כיפת ברזל". שלנו, רק הרבה יותר גדולה-רחבה ועם הרבה יותר כלים. 

הפדרל ריזרב
צילום: AgnosticPreachersKid, Wikipedia

הפד בדרך להורדת ריבית נוספת - אך חושש לאבד שליטה על האינפלציה

הנתונים החלשים משוק העבודה דוחפים את הבנק המרכזי לצעד מרחיב נוסף, אך בתוך הפד גוברת ההתנגדות: בכירים מזהירים שהקלה מהירה מדי עלולה לערער את אמינות המדיניות ולהרחיק את יעד ה־2%

אדיר בן עמי |

הבנק המרכזי של ארצות הברית ניצב השבוע בפני הורדת ריבית שנייה ברציפות, במטרה לתמוך בשוק העבודה הרעוע. עם זאת, המהלך חושף מחלוקת פנימית עמוקה בתוך הפד. מצד אחד נמצאת הקבוצה הדוגלת במדיניות מרחיבה, התומכת בהמשך הורדות ריבית, ומולה עומדת קבוצת קובעי מדיניות שמודאגת מהשפעת ההקלות על המאבק באינפלציה.


הנתונים שפורסמו ביום שישי הראו כי האינפלציה הבסיסית עלתה בספטמבר בקצב הנמוך ביותר זה שלושה חודשים. אף שהנתון מחזק את הציפייה להורדת ריבית נוספת השבוע, הוא גם ממחיש שההתקדמות בבלימת האינפלציה נותרה איטית, מה שמחליש את ההצדקה לסדרת הורדות נוספות בהמשך. ניקול צ’רבי, כלכלנית בוולס פארגו, הסבירה כי הנתונים האחרונים תומכים בהקלה נוספת באוקטובר, אך אינם משנים מהותית את תמונת האינפלציה. חשש זה עומד במרכז טענות הקבוצה השמרנית בפד, הסבורה שההתמקדות בשוק העבודה עלולה לבוא על חשבון היעד המרכזי של יציבות המחירים.


לאורך השנה שמר הפד על ריבית יציבה, כשהמתין לראות את השפעת המכסים ושינויי המדיניות האחרים על הכלכלה. לאחר שירדו נתוני התעסוקה בקיץ, החליט הבנק בספטמבר להפחית את הריבית ברבע אחוז, והציג תחזית לשתי הורדות נוספות עד סוף השנה. מאז אותה פגישה, הנתונים החדשים, שחלקם הגיעו ממקורות פרטיים בשל השבתת הממשל, לא סיפקו סיבה לאופטימיות. נתוני התעסוקה המשיכו להצביע על חולשה, וחיזקו את הערכה שהאטה נמשכת בשוק העבודה.


יו"ר הפד, ג'רום פאוול, אמר לאחרונה כי השוק התרופף משמעותית, מה שמצביע על סיכון להמשך היחלשות. דבריו חיזקו את הערכות המשקיעים שהפד ימשיך בהורדות ריבית בקצב מהיר יחסית. על רקע זה, השווקים הפיננסיים מתמחרים כמעט בוודאות הורדה נוספת של רבע אחוז, אחת נוספת בדצמבר, ואולי שלישית עד מרץ. שוק האג"ח, ששוויו כ-29 טריליון דולר, נהנה מציפיות אלה ורשם תשואות חזקות, הגבוהות ביותר מאז 2020. באוקטובר נרשם עלייה נוספת של 1.1% בתשואות.


הקלות נוספות בדרך

הנתונים האחרונים לא שינו את תמחור השוק, והעלייה במחירי האג"ח דחפה את תשואת האג"ח לעשר שנים אל מתחת ל-4%, קרוב לרמות שנראו באפריל. המשמעות היא שהשוק ממשיך לצפות להקלות נוספות, אף על פי שחששות האינפלציה לא נעלמו. סטיבן סטנלי, הכלכלן הראשי של סנטנדר קפיטל מרקטס, מציין כי מדובר בגישה אגרסיבית מצד השווקים, אך הפד טרם הביע התנגדות גלויה לכך, מה שמפתיע נוכח המצב הכלכלי המורכב.