דעה

אחרי 12 שנה - אורנג' שוברת את שפת המותג. זו הצלחה?

עטרה בילר, אסטרטגית של מיתוג, טוענת כי הסיסמא 'תהנה מה-smart life' בקמפיין של אורנג', מסמלת לא רק את אורנג' החדשה כי אם את חיינו החדשים
עטרה בילר | (10)

"שלום" אומר לנו פרצוף יפני שחובש כובע בצורת ארנבת, "שמי יוסוקה קיאהרה מטוקיו, וזוהי ההשראה שלי ל'טיול' בעבור אורנג' ישראל". מאותו רגע עולים לשידור ללא כל הכנה מוקדמת וללא שום זכר לשפת המותג שאנחנו מכירים מזה 12 שנים, ארנב ודובון עשויים מסריגי צמר, ושרים, בליווי נגינה בגיטרה, את שיר הילדים London bridge is falling down כפי הנראה, אתה חושב לעצמך ביפנית... התגובה הראשונה היא הלם מוחלט.

מרגע השקת מותג אורנג' של חברת פרטנר בישראל, הורגלנו לשפה מאד סדורה וספציפית שאותה, אגב, חיקו כל כך הרבה מותגים ששפת אורנג' פסקה מלהיות מיוחדת. אורנג' היתה הראשונה שהתייחסה לתקשורת סלולארית באמצעות הצפת נושא התקשורת האנושית בכלל, ללא שימוש קריאטיבי במכשירים. תקשורת נטו.

מאז ועד היום הפך החידוש הזה ל-yesterday s news כאשר כל מותג אפשרי בתחום התקשורת, הפיננסים, ההייטק ושאר הקטגוריות מציג את עצמו תוך כדי זיקוק חוויה אנושית נטו בשאיפה לשמוט את הפן המוצרי. שפה שמראה אנשים שאוהבים את החיים הפכה להיות סטנדרד בעולם המיתוג והפרסום ובמשך שנים לא מועטות נשאלה השאלה מה כבר יש לאורנג' לחדש?

ואכן היה ברור שאורנג' ממשיכה את עצמה בלי להסתכל לצדדים - טעות אסטרטגית ממעלה ראשונה. היא תמיד יצרה סרטונים חביבים, אבל הפטנט נשאר אותו פטנט: אנשים זחוחים שאוהבים את החיים, את החופש שלהם, זה את זה ואת המשפחה שלהם. הבידול של אורנג' נשחק עד דוק והעובדה שהם היו ראשונים הפסיקה להצדיק את ההיצמדות העיקשת שלהם לשפה שיצרו.

אם נחזור לארנב ולדובון שמגשימים את ערך ה-travel של אורנג', אפשר להרגיש שמדובר בצעד אמיץ ובכלל לא טריוויאלי. קודם כל עוד לא ברור לך על איזו קרקע אתה עומד - האם זה קליפ לילדים קטנים או שמדובר בפנייה אל הילד שבך? התשובה השניה היא הנכונה.

כל מי שמטייל בעולם הופך לילד קטן שבוהה בפה פעור בעולם הגדול.

הפרשנות הקריטיבית של האמן היפני מדוייקת ומקורית להפליא. ואגב, להראות ילד חמוד אמיתי היה מפספס את הרעיון כי אז באמת הסיכון להפוך לקיטץ' גדול מדי. אבל ארנבון סרוג שקצת מזכיר לנו את פליקס הארנב המטייל בעולם, וחוצה את הכביש במעבר החצייה במחווה ל-Abbey road של הביטלס, וכמובן מציץ אלינו מהגג במחווה נוספת לסרט let it be של הביטלס - זה disruption כמו שהוא מוגדר בספרי המיתוג. 'שבירה' של קו לטובת קו חדש, בלי לאבד את נכסי וערכי המותג.

ובאמת, אחרי שאנחנו נרגעים מהקליפ המוזר, אנחנו מצליחים לזהות את האורנג' שאנחנו מכירים ומשתמשים בו - זה שמצלצלים ממנו ושמקבלים ממנו שיחות וסימוסים. ומבינים שכדי להזכיר לנו כמה כיף לטייל בעולם עם מכשיר אורנג' שמוחק את גבולות הגיאוגרפיה - צריך להפיל במקצת את גבולות התרבות והזמן ואת כללי המשחק. אז היוצר הוא לא ישראלי, הזמן הוא 1969, האייקון של גשר לונדון הוא אחד האייקונים הקלאסיים ביותר של טיול בעולם, לצד מגדל אייפל אולי, והפנטזיה ניזונה מתקופה שבה לנסוע לחו"ל באמת היה יותר מרגש מאי פעם.

פרויייקט ההשראה של אורנג' משיק קו של קליפים שמגיעים אלינו מאמנים מכל קצוות תבל כשהקליפ היפני בהשראת המושג travel הוא החלוץ. לאחר שהוא מגיש לנו את לונדון של החיפושיות מנקודת מבט נאיבית של ארנב סרוג, נקבל אינטרפרטציה של מושג החברות בידי בריאן טומפסון האמריקאי, שם נתבוסס בבוץ ובצבע עם המוני צעירים בפסטיבל פופ בסגנון וודסטוק, וקליפ בהשראת המילה שליטה של בראט נובאק מקליפורניה שם ניחשף לכמה שניות עוצרות נשימה של אמן סקייטבורד שאין לו אלוהים כשהוא גולש על משטחים בעובי חצי מילימטר.

כנראה שידה של אורנג' עוד נטויה, ומדובר במהלך נועז שמשחרר את המותג לעולם הגדול ומעביר את השליטה למשתמש האנונימי - בדיוק כפי שהתקשורת האמיתית עובדת כיום. ערך האנטי צנטרליסטיות יודע שהמשתמש הסופי הוא זה שיוצר את התכנים ויוצק אותם לכל אפליקציה אפשרית ברשת ובמכשירים החכמים.

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    יונתן 13/07/2011 19:50
    הגב לתגובה זו
    כשיוסי, מהנדס בן 32 מראשון לציון רואה את הפרסומת הוא נחשף לאימג'ים בשפה זרה שלא קשורים בשום אופן לחוויות החיים האישיות שלו. בשבילו הפרסומת שקופה לחלוטין כמו השקיפות של הערוץ ההודי בזמן הזפזופ בטלוויזיה
  • 7.
    sos 12/07/2011 08:32
    הגב לתגובה זו
    הלוגו הכתום? הרקע השחור? הפונט? הטיפוגרפיה? הדגשים בכיתובים? הקריין (הקול של המותג)? נכון, הקמפיין (החומר המצולם) יותר צעיר ומעניין ופחות פלסטיקי ומלאכותי ממה שהיה קודם (סרטונים אימאג' בנקיים עם הרבה כושים ובעיקר סקנדינבים, שתמיד אחד מהם, לפחות, חייב ללבוש חולצה בצבע כתום) - אך עדיין לא מדובר על יצירת שפה חדשה. כרגע זה נראה כמו קמפיין חדש ותו לא.
  • 6.
    ירון מיימון 11/07/2011 22:57
    הגב לתגובה זו
    הדבר שבאמת מעניין הוא פשר התגובות למאמר. אין ספק שיש כאן ניתוח מעניין ואינטליגנטי שהתבצעה בו המון חשיבה. אז אפשר להסכים או לא להסכים, אבל כמובן גם אפשר להתמרמר וליבב. לכל נותני התגובות שהתקציבאות נשפכת מהם אני מציע לנסות לכתוב תגובה אינטליגנטית בעצמם ולראות אם משהו יפרסם אותה.
  • למה אתה קשור בדיוק? (ל"ת)
    איש 13/07/2011 12:28
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    כתיבה אנטילגנטית ובהירה. מעניין ביותר. מסקרן. (ל"ת)
    יסמין מרקוביץ 11/07/2011 12:00
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    תעצרו אותה 10/07/2011 17:34
    הגב לתגובה זו
    אפשר לדעת איזה מותגים נבנו על ידי המומחית לאסטרטגיה עטרה בילד?
  • 3.
    שפה בערבון מוגבל 10/07/2011 17:31
    הגב לתגובה זו
    איזו שפה בדיוק נוצרה כאן??? רק העתיד יוכיח אם אם זה יתפתח לשפה עקבית ומוצקה, או שיתברר כגימיק של קמפיין אחד... ודרך אגב, ה"קול" של המותג (הקריין) לא השתנה.כנראה שבכל זאת למישהו לא היו ביצים ללכת עד הסוף...
  • 2.
    אח שלו 10/07/2011 14:50
    הגב לתגובה זו
    באמת? "דפה עיצובית"? "מסר?" וואווו, איזה מילים גדולות לכלום שאתם מייצרים, זה מדהים.......
  • 1.
    JO 10/07/2011 13:38
    הגב לתגובה זו
    בו נתחיל מהסוף "אנגוי דה סמארט לייפ" - המילה סמארט כל כך שחוקה בשנת 2011 - שזה קצת כמו להכניס את המילה "אינטראקטיבי" בשנת 95 או "און ליין" בשנת 2002 - פיהוק שמשרדי פירסום חושבים שעדיין מרגש. הפירסומת לא ברורה - לא קשורה - לצעירים זה נראה כמו אחד מ100 מסרטוני יוטיוב אחרים שהם רואים ביום, ולא בטוח שהרפרנסים לביטלס מדברים אליהם. ולמבוגרים פרט לביטלס הם לא מבינים כלום. קיצור הפירסומת היתה יותר אפקטיבית אם היו אומרים "אורנג יש לנו טלפונים סלולרים" מאשר הקשקשת הזו. הפרסומות הקודמות גרמו (לאנשים חסרי אופי) להרגיש שאורנג זה "מותג ח"ול" ואם יש להם כזה אז הם כמו האמריקאים. הפירסומת החדשה ? נראה כאילו משהו במשרד פירסום התלהב מהיצירתיות שלו ושכח את קהל היעד (אנשים חסרי אופי ויחודיות שאוהבים להרגיש מיוחדים). סלקום הולכים על הקלף ההפוך של "ישראליות" ופלאפון ? טוב לידם כל דבר נראה טוב. ודבר הכי חשוב - על תקנו טלפונים מחברות הסלולר - או חו"ל או משווק פרטי - יותר זול יותר טוב - ובלי ההגבלות של הספקיות המקומיות... its smart (אתם רואים גם אני קול כי השתמשתי במילה סמארט ... NOT !)
  • העצבנית 10/07/2011 17:06
    הגב לתגובה זו
    מר "אזרח מהשורה", נתחיל מזה שתתחיל לכתוב בלי שגיאות כתיב לפני שאתה מתיימר להיות SMART. עילגות לא נראית טוב במקרה שכזה. ולעניין התרשמותך ה"אובייקטיבית", הרשה לי להמליץ לך לדבוק בהתמחות. שכל אחד ידבר על מה שהוא מבין בו.
בנק פיקדון (דאלי)בנק פיקדון (דאלי)

ככה תקבלו ריבית טובה יותר בפיקדונות - מקרה מהשטח

"רציתי להפקיד בפיקדון לשנה - הציעו לי 2.7%; אמרתי שאני עוזב, קיבלתי 4.25%" - מקרה אמיתי שקרה בבנק הבינלאומי

רן קידר |

הריבית התעריפית על הפיקדונות נמוכה. אם אתם מפקידים בפיקדון בלי להתמקח תקבלו את הריבית הנמוכה הזו. אם אתם תתמקחו תקבלו יותר. אם תאיימו לעזוב את הבנק, כי הריבית לא מספקת אתכם, ייתנו לכם לרוב יותר. ההמלצה הברורה היא להתמקח על הריבית ולזכור שהריבית תלויה באיזה סוג של לקוח אתם. אם אתם מכניסים שכר גבוה, יש לכם תנועה בחשבון, אתם יכולים להשיג ריבית ברף הגבוה. אם אין לכם כמעט כלום בחשבון ואין פעילות, אל תאיימו יותר מדי - אתם לא באמת נחוצים לבנק.    

וזה עובד. הנה מקרה ספציפי שהגיע למערכת ביזפורטל, כשמדי יום יש כנראה עשרות ואפילו מאות מקרים דומים.  "רציתי להפקיד בפיקדון לשנה סכום של 40 אלף שקל. הציעו לי 2.7%", מספר לנו קורא באתר, אמרתי - "איך זה יכול להיות , אני יודע שמקבלים בבנקים אחרים מעל 4% ואפילו 4.5%. אמרתי שאני עוזב.  אני כבר 8 שנים בבנק, לקוח טוב, עם משכורת, עם תנועה בחשבון, תיק ניירות ערך, משכנתא. למה אני צריך לריב על ריבית לפיקדון?"

"ואז הפקיד בבנק אמר לי - 'אני יכול לבדוק, אני אנסה להשיג יותר'". 

"למחרת הוא חזר אליי עם ריבית של 4.25% - '"בדקנו בשבילך הטבות מיוחדות, סידרתי לך ריבית של 4.25% ואם תפקיד 100 אלף אני יכול לתת לך אפילו יותר"'.  

 המקרה הזה היה בבנק הבינלאומי, אבל בכל הבנקים זה קורה. אם לא מתמקחים מקבלים את הריבית הנמוכה ביותר שהבנק יכול לתת. בשבוע שעבר בדקנו כמה ריבית אתם מקבלים בפועל - פיקדונות - איפה תקבלו את הריבית הטובה ביותר? בדיקה. חשוב להדגיש - הבנקים מציעים ריבית תעריפית שהיא נמוכה, לצד הנתונים הידועים על ריבית תעריפית, יש את הנתונים בפועל מבנק ישראל שתקפים לחודש שעבר. הם מספקים לכם מידע על הבנקים ההוגנים-הטובים לעומת אלו שלא. אבל הם לא מספקים לכם מידע על הריבית שתקבלו עכשיו. 

ולכן, כדי לקבל תמונה מלאה, אתם צריכים עוד שני פרמטרים חשובים. אתם צריכים לדעת איפה אתם ביחס לממוצע. האם אתם לקוחות חזקים טובים שיכולים לקבל ברף הגבוה או דווקא הפוך. שנית, אתם צריכים להבין ולהכיר את הטווח - מה הריבית שאפשר לקבל. אז נכון להיום הטווח הוא דומה למה שהיה ביולי. 4.3%-4.5 זה המקסימום שתוכלו לקבל תחת תנאים סבירים. אם למשל תהיו מוכנים לעביר חשבון בנק וכו', תקבלו אפילו 5%, לא בטוח שזה שווה את המעבר, כל אחד והחשבון שלו 

 

העלמות מס
צילום: דוברות רשות המסים

אב ובנו ממזרח ירושלים חשודים בהעלמת הכנסות משכירויות בהיקף של 8 מיליון שקל

רשות המסים חשפה פרשיית העלמות מס בהיקף נרחב במזרח ירושלים שבה אב ובנו, ווזוז עבד אלעזים ובנו ווזוז נדאל, חשודים כי הסתירו הכנסות של כ-8 מיליון שקל מהשכרת נכסים בשנים 2018-2024

רן קידר |
נושאים בכתבה העלמות מס

רשות המסים חשפה פרשיית העלמות מס בהיקף נרחב במזרח ירושלים: על פי הודעת הרשות ופרוטוקול מבית משפט השלום בעיר, אב ובנו, ווזוז עבד אלעזים ובנו ווזוז נדאל, חשודים כי הסתירו הכנסות של כ-8 מיליון שקל מהשכרת נכסים בשנים 2018-2024.  על פי ממצאי החקירה, האב מחזיק בשלושה בניינים בבית חנינא הכוללים כ-39 דירות, וכן בבעלויות על חניונים, אולם אירועים ומתחם חנויות בעיר העתיקה ובראס אל עמוד. 

כבר בשנת 2017 נחתם מולו הסכם שומה שקבע כי הכנסותיו משכירות ייחשבו כהכנסה מעסק. למרות זאת, לפי החשד, בשנים 2018-2024 הוא פיצל את ההכנסות והסב אותן לילדיו, תוך שימוש בעורמה ובתחבולה כדי להפחית את נטל המס ולמנוע דיווח מלא.

מהבקשה לשחרור בערובה עולה כי סך ההכנסות שהוסבו ונרשמו על שמו של האב בלבד עמד על כ-6.5 מיליון שקל, בעוד שבנו נדאל דיווח רק בשנת 2022 על בניין בן עשר דירות שהניב הכנסות החל מ-2019. על פי החשד, בגין דירות אלה הועלמו הכנסות נוספות של כ-1.5 מיליון שקל.

במהלך החיפוש שנערך ב-13 באוגוסט 2025 נתפסו מסמכים רבים בביתם, ולאחר מכן הובאו האב והבן לחקירה. בהמשך הם שוחררו על ידי בית משפט השלום בירושלים בתנאים מגבילים, הכוללים הפקדת ערבויות כספיות בהיקף של מאות אלפי שקלים ואיסור יציאה מהארץ לתקופה של חצי שנה.

רשות המסים הדגישה כי מדובר בחקירה מתמשכת, וכי במידה שיוגשו כתבי אישום, יעמדו החשודים בפני סעיפים פליליים חמורים בעבירות מס.

העלמת מס היא גניבה שפוגעת בכולנו 

לאחרונה נחשפו מספר פרשות של העלמות מס, מכת מדינה שהיא גניבה לכל דבר ועניין. כל העלמת מס היא גניבה מכולנו - אם כולם ישלמו, כולם ישלמו פחות. החמורה מהפרשות היתה פרשת שבה היה חשד לשחיתות חמורה ברשות המסים בנצרת, כאשר מיליוני שקלים הוזרמו במרמה לנישומים כתבי אישום חמורים הוגשו נגד שני בכירים ברשות המסים ונגד שורת מתווכים, בגין הפעלת מנגנון הונאה מתוחכם שכלל שוחד, קבלת דבר במרמה ושיבוש הליכי חקירה. הנזק לקופת המדינה נאמד במיליוני שקלים, והחקירה בבית המשפט תחשוף פרטים רבים.