העלות הצפויה של שיקום נפאל - מעל 5 מיליארד דולר

מערכת Bizportal |
נושאים בכתבה רעידת אדמה

אסון רעידת האדמה בנפאל גבה לפי שעה את מותם של לפחות 3,200 איש כאשר בשטח יש אלפי פצועים. העיר הבירה קטמנדו משותקת ובחברת ניהול הסיכונים IHS מעריכים היום כי עלות שיקום המדינה בשנים הקרובות תסתכם בעלות אדירה.

הכלכלן הראשי של IHS באסיה פסיפיק אומר היום כי נפאל צריכה לשקם את המבנים בסטנדרטים שמתאימים לאזורים מוכי רעידות אדמה ומעריך כי ​עלות השיקום הכללית תסתכם במעל 5 מיליארד דולר, סכום ששווה ל-20% מהתמ"ג השנתי של נפאל. 

וזה נופל על נפאל העניה, שהתמ"ג לנפש אצלה עמד בשנת 2013 על 694 דולר בלבד, לעומת 1,497 דולר בהודו השכנה או 6,807 דולר בסין. זו הסיבה שהשיקום הממושך יהיה חייב להיות בתמיכה מאסיבית של מדינות תורמות. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
חנן פרידמן צילום אורן דאיחנן פרידמן צילום אורן דאי

ציון דרך לבורסה הישראלית: בנק לאומי הגיע ל-100 מיליארד שקל

במחזור של יותר ב-200 מיליון שקל השווי של לאומי עוקף את ה-100 מיליארד שקל, החברה הראשונה שעושה זאת בבורסת תל אביב

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה לאומי

מניית בנק לאומי לאומי -0.65%  מציינת ציון דרך היסטורי בשוק המקומי - שווי שוק של 100 מיליארד שקל. נכון לכתיבת השורות השווי עקף את ה-100 מיליארד שקל רף סמלי שמציב את לאומי ראשון ברשימה של חברות שמגיעות לשווי השוק המשמעותי. זה רגע שממסגר לא רק את התקופה האחרונה שהייתה חיובית במיוחד לבנקים, אלא גם את שינוי התפיסה כלפי מערכת הבנקאות הישראלית כשכבת היציבות של השוק המקומי.

המניה רשמה שנתיים פנומנליות. חרף המלחמה, מניית לאומי עלתה ביותר מ-160% בשתיים האחרונות ובכ-57% מתחילת השנה. ברקע העליות, מכפיל ההון קפץ לכ-1.5, גבוה משמעותית מהמכפיל ההיסטורי שנע סביב 0.7-0.8. עם זאת, השורה הפיננסית תומכת בשווי. ב-2024 רשם לאומי רווח נקי של 9.8 מיליארד שקל ותשואה על ההון של 16.9%, והציב יעד לרווח נקי של 9-11 מיליארד שקל בשנים 2025-2026 עם תשואה להון של 15-16% בשנה, לצד חלוקת הון משמעותית לבעלי המניות.

גם בדוחות האחרונים נראית המשמעת התפעולית שמחזיקה את התזה. ברבעון השני דיווח לאומי על תשואה להון של 15.9% ויחס יעילות של 27%, וחילק לבעלי המניות 50% מהרווח, אחרי שבנק ישראל אישר לבנקים להגדיל את החלוקה הודות ליציבות שהראתה המערכת גם בתקופות אי הוודאות של המלחמה.

מול החברות האחרות, ההבדל ניכר בשווי השוק. בנק הפועלים נסחר בשווי של כ-88 מיליארד שקל, גם הוא לאחר ראלי חד בבנקים. מתוך 5 הבנקים הגדולים, 4 ממוקמים ב-7 הגדולות מבחינת שווי שוק בבורסה. זה משקף לא רק גודל, אלא גם הערכת שוק לאיכות תיק, ליעילות ולמדיניות ההון.

ההשבחה של חנן פרידמן

מאז כניסתו של חנן פרידמן לתפקיד מנכ"ל בנובמבר 2019, אז החליף את רקפת רוסק עמינח, שווי השוק של בנק לאומי עלה מכ-30 מיליארד שקל לכמעט 100 מיליארד שקל, עליית שווי של כ-70 מיליארד שקל בתוך שש שנים, המשקפת תשואה שנתית מצטברת של כ-22% רק מעליית השווי. בנוסף, הבנק חילק דיבידנדים בתשואה של כ-4% (למעט 2020 שנת הקורונה). פרידמן, ששימש קודם לכן כיועץ המשפטי הראשי וכראש חטיבת האסטרטגיה, החדשנות והטרנספורמציה של הבנק, הגיע מרקע משפטי וניהולי עשיר שכלל תפקידים בקבוצת הראל ובמשרד ליפא מאיר. מאז כניסתו הוא הוביל שינוי עומק בלאומי, מהתייעלות תפעולית ודיגיטציה נרחבת שתרמו לעלייה ברווחיות ולמיצובו כבנק הגדול בישראל.

יאיר אוחיון מנכל קסטרו
צילום: רן כהן

קסטרו-הודיס מצרפת את טננגרופ להשקעה ברדיקסיס בהיקף של 4.5 מיליון דולר

קסטרו-הודיס מגייסת 4.5 מיליון דולר להשקעה ב-Radixis, חברה הבת המשמשת כזרוע האי-קומרס של הקבוצה בארה"ב



הדס ברטל |

קבוצת קסטרו-הודיס הודיעה כי חתמה על מזכר הבנות עם קבוצת משקיעים אסטרטגיים להשקעה של כ-4.5 מיליון דולר ברדיקסיס, חברת בת שלה המחזיקה בזיכיון הבלעדי למותג הקוסמטיקה הצרפתי "איב רושה" בארצות הברית.

בהתאם למתווה, כ-3 מיליון דולר יושקעו על ידי קבוצת טננגרופ, חברה ישראלית ותיקה הפועלת בתחום האי-קומרס בארה"ב ומתמחה במיתוג, דאטה ומכירה ישירה ללקוח. עוד כ-550 אלף דולר יושקעו על ידי קסטרו-הודיס עצמה, כ-480 אלף דולר על ידי משקיעים פרטיים נוספים, ביניהם אהרון מנקובסקי, ממייסדי קרן פיטנגו, וכ-450 אלף דולר נוספים על ידי בעלי המניות הקיימים, לרבות רון רוטר, בנו של אחד מבעלי קסטרו, ובעבר שימש כמנכ"ל החברה וכיום מכהן כמנכ"ל רדיקסיס.

אחרי ההשקעה, תחזיק קסטרו-הודיס בכ-54% מהמיזם, למשקיעים החיצוניים יוקצו כ-29% מהמניות ורון רוטר יוותר עם כ-9.9%.

ההודעה מגיעה לאחר שרק בקיץ האחרון דווח כי קסטרו הודיס שוקלת למכור את אחזקותיה ברדיקסיס לרון רוטר בתמורה ל-5 מיליון דולר.

שיתוף פעולה אסטרטגי להאצת הפעילות בארה"ב

רדיקסיס, שהוקמה לפני מספר שנים כחלק מהאסטרטגיה של קסטרו-הודיס לחדור לשווקים בינלאומיים, משמשת כזרוע האי-קומרס של הקבוצה בארה"ב. מאז תחילת שיתוף הפעולה עם "איב רושה", החברה פועלת לחיזוק נוכחות המותג הצרפתי בקרב קהלים צעירים בארה"ב באמצעות מכירה מקוונת ישירה, פרסום דיגיטלי ושיתופי פעולה עם מובילי דעת קהל.