ניתוח קמפיין

פרסומת מיצובישי 'אטראז'' בנתה עולם חדש עם זווית רעננה וקונספציה שלמה

עטרה בילר בוחנת את האתגר הפרסומי שמציבה קטגוריית הרכב, על רקע הפרסומת החדשה למיצובישי אטראז'. "מתמקדת באתגרי המשפחה החדשה"
עטרה בילר | (5)

בשורה התחתונה: הדילמה בשוק הרכבים היא פשוטה. או שהוא משפחתי, או שהוא מספק חווית נהיגה מרגשת, או שיש חידוש טכנולוגי שהופך אותו לחללית, או שהוא בטיחותי במיוחד. בגלל זה קשה מאד לרגש, שוב, עם אחד מה'שדות' האלה. לרבות השדה המשפחתי.

לפעמים באמת נדמה שהבאר ריקה. הבריף היבש "רכב משפחתי" יצליח לאתגר את הדימיון של הפלנר ואיש הקריאטיב הפרועים ביותר. אז היינו בפרסומות הוותיקות להונדה שמספרות לך שכל כך כיף לנהוג בה שאתה עלול לשכוח שזה רכב משפחתי. הטוויסט היה סביב הרעיון שרכב משפחתי פוגע בסקס אפיל של הנהג כי הוא לא מציע חוויה סקסית של נהיגה. הפיצוח, בזמנו, היה גאוני - דווקא מאד כיף לנהוג בה, שלא רק שתשכח שהיא משפחתית, אלא תשכח שיש לך משפחה. ועוד בספסל האחורי...

כמובן שיש את הפרסומת היפה לסובארו אימפרזה בה הילד כל כך אוהב אותה שהמילה הראשונה שהוא כותב היא "אמפרזה", כשההורים ממש בטוחים שהנה הוא כותב את המלה "אמא". גם בה מרגישים את החיפוש אחרי זווית שונה מהזווית הפונקציונאלית. הבחירה בזווית רגשית, של הילד, לא של הנהג, מפתיעה ושוברת ציפיות, ולכן טובה.

במיצובישי אטראז' קיבלנו טוויסט, או disruption מסוג חדש. למרות שהשורה התחתונה פונקציונאלית, ולמרות שהצעת המכר הבסיסית מדברת על נוחות, מרחב פנימי ועזרים ארגונומיים - הפרסומת מציגה זווית רעננה ומצחיקה. הפרסומת מתמקדת דווקא באתגרים של מה שמכונה 'המשפחה החדשה', ויוצרת ממנה קונספציה שלמה.

משפחה חדשה מתפרשת, על פי אטראז', כהורות סובלנית במיוחד. המשפחה החדשה נוסעת הרחק לטיולים ברכב המשפחתי. המשפחה החדשה מתמודדת עם ילדים שבוכים וצורחים ותובעים תשומת לב לאורך כל הדרך. המשפחה החדשה מכילה את הילד ולא כועסת עליו כי ההורות החדשה נקראת לכך. למעשה, הנהיגה המשפחתית ממוצבת בפרסומת של האטראז' כמסלול מכשולים עמוס מהמורות והתקלות.

"ההתקלות" כוללות לתת מוצץ לילד בספסל האחורי, לשיר איתו, לשחק איתו "ארץ, עיר" וכמובן - להותיר את האבא לנהוג לבד בפקקים כשהאמא והילד ישנים. כל המחזה הזה הוא חלק ממה שחשבו המתכננים של מיצובישי כשהם יצרו את האטראז'. במקום לומר "מתוכנן היטב למשפחות", שזה בנאלי, או להראות crash dummies שמעידות על בטיחותיות, הומחזה סצנה משפחתית היפר ריאליסטית שהיא מאתגרת לא פחות מנהיגת סלאלום מפוצצת באדרנלין - כרקע לנהיגת מבחן אותנטית.

רעיון הנדסת האנוש איננו חדש אבל הזווית של מיצובישי חדשנית ורלוונטית במיוחד. כשרואים כזו פרסומת מתעוררת השאלה כיצד תהיה הפרסומת הבאה של האטראז' והאם מדובר בהבלחה חד פעמית או שנברא עולם זהותי בתוכו תחיה האטראז' ואותו היא תוביל. כמובן שהאופציה השניה היא הנכונה. לקחת בעלות על מה שיצרת, לגרום לאנשים לייחס לך את הסיפור שהתחלת, ולהפוך אותם, בסופו של דבר, לספר אותו בעצמם.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

ועוד משהו: הפרומו החדש של 'רשת' הוא לא רק יפה ולא רק מציג את כל הטאלנטים של הזכיינית. הוא מעביר מסר חברתי עדכני לגבי מקומה של הטלוויזיה בחיינו.

הפרומו, שמייחס לכל טאלנט וטאלנט מעין אקט מטאפורי לתפקיד שלו כמו למשל שחיית הישרדות לרון שחר, מצלמת תחקיר למיקי חיימוביץ, נסיעה על גבי משאית עם ילדה קטנה לצופית גראנט, מתחיל בניו יורק, עובר דרך נופים שיכולים להיות כל מקום שהוא בעולם, ומתמקם בסופו של דבר בנגב, במפעל תעשייתי. התפאורה קסומה ואגדית כמעט כמו אווירה של הסרט "קפה בגדד" - ערבות מדבריות נידחות והזויות. אולם המסר ברור - אנחנו ברשת לא נעולים בבועה התל אביבית. אנחנו מקדשים את הפריפריה ונוגעים בה. ואנחנו מקדשים את הביחד.

הפרומו מקבץ את כל הפנים שמופיעות על המסך של רשת בסיטואציות של חיבוק, ריקוד ואינטימיות טבעית ומצהיר "מרגישים ביחד" . הנרטיב שמסתתר מאחורי הסרט: אנחנו מדורת השבט הישראלית. אנחנו מקבצים את כל המדינה ומרגשים אותה ולא משאירים אבן לא הפוכה. לא מזניחים או מפלים לרעה מגזרים ומחוזות כאלו ואחרים. ומחוייבים להדק את ההוויה הישראלית עד כמה שניתן - באמצעות תוכן חוויתי. אהבתי.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    אהבתי את הפרומו החדש של רשת (ל"ת)
    ש. 27/01/2014 08:33
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    נ. באמת 21/01/2014 23:25
    הגב לתגובה זו
    ואחרים משלמים על הכרטיס (לא בלי לקבל תגמול ממש פה)
  • 3.
    עטרה בונה לעצמה זווית רעננה עם רמי יהושע (ל"ת)
    20/01/2014 14:08
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    20/01/2014 13:44
    הגב לתגובה זו
    מה למדנו מהפרסומת, מה הרכב נותן לנו? מה הקשר בין ההתקלות של הילד מאחורה לרכב? בשורה התחתונה, מה הRTB לשורת המסר- אוטו למשפחות חדשות? נשארנו עם ביצוע קריאטיבי מביש, ברמה של בדיחות סטנדאפ עדתיות. לא יותר מזה.
  • 1.
    לא ידעתי 20/01/2014 11:43
    הגב לתגובה זו
    שנמצא ברמלה, הוא חלק מהנגב.
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12

מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים. 

ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים. 

פריים טיים ועוד

בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים. 



חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים.