אם כבר להיחשף לקבוצת דלק אז דרך האג"ח לא המניה
אנו סבורים כי במצב העולם הנוכחי דלק קבוצה 3.95% תתקשה לעמוד בכל התחייבויותיה ללא פריסה מחודשת/תספורת של החוב, אך הזמן הוא מרכיב קריטי במשוואה. העמדת החוב לפירעון מיידי הוא מנוף לחץ על החברה (שבינתיים עבד) אך לא בטוח שמימוש האיום באופן מיידי יביא לתוצאות המיטביות על אחת כמה וכמה כשכעת לגופים המממנים יש מסמך חתום ע"י רואה החשבון של החברה שמטיל ספק בהמשך קיומה כ"עסק חי" ומימוש הבטוחות שבידיהם יכולה לצמצם משמעותית את מקורות הפירעון של אגרות החוב.
קשה לייצר תחזית לכל חברה בתקופה שכזו אך מה שניתן לומר באופן די ברור הוא שלמי שמאמינים ביכולת הפרעון המלאה של ההתחייבויות של דלק עדיפה החשיפה דרך אגרות החוב מאשר דרך המניה.
הערת עסק חי מקבלת משנה תוקף נוכח הפרות הקובננטים מול הגופים הממנים
סך האשראי של קבוצת דלק נכון למועד אישור הדוחות עומד על כמיליארד שקל וכנגדו משועבדות יחידות השתתפות של דלק קידוחים בשווי של כ-2 מיליארד שקל (39% מההון המניות של דלק קידוחים). מהפירוט שסיפקה דלק בדוחות עולה כי היא נמצאת בהפרה מול כל ספקי האשראי (חמישה), חלקם טרם נקטו הליכים ואחד (בנק לאומי) איים במימוש הבטוחות כשהמהלך נעצר ע"י צו בית משפט שיידון מחדש ב-10/5.
ממקרה העבר (הקיצוני) של סיטי בנק ניתן ללמוד שללא חיזוק בטוחות הבנקים לא ישבו בחיבוק ידיים וימתינו לפתרונות קסם והחשש ממימוש הבטוחות הוא ממשי. צו המניעה של בית המשפט ניתן טרם פרסום הדו"ח השנתי והסיכון מבחינת דלק הוא שכעת בית המשפט ישקול מחדש את הארכת הצו נוכח הערת "עסק חי" בדוחות. מימוש מניות מצד אחד הגופים המלווים עלול להביא לאפקט דומינו ולבקשות מימוש גם מכיוונם של הבנקים המלווים האחרים.
- המורשת של צבי לובצקי: "כל דבר שאתה עושה – תעשה אותו עד הסוף, גם על המגרש וגם בחדר הישיבות"
- תביעה נגד מיטב טרייד - לא ניתן היה לפעול דרך פלטפורמות המסחר של החברה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גיוס הון הוא הכרחי אך להערכתנו לא מספיק
דרישת נציגות בעלי החוב לגיוס של 400 מיליון שקל התקבלה ע"י הנהלת החברה וכשזה ייצא לפועל הוא ייתן אוויר לקבוצת דלק במיקסום מימוש הנכסים אותו היא החלה – בעיקר דלק ישראל ותמלוגי העל מכריש ולוויתן.
אנו סבורים כי קניית עוד זמן היא מהלך חשוב בהסדר החוב המתגבש אך לבדו לא ייתן פתרון, לשם המחשה דלק צריכה לפרוע בשנתיים הקרובות מיליארד וחצי שקל רק לאגרות החוב כשבקופתה נכון להיום ולפני הגיוס הצפוי כ- 400 מיליון שקל.
בנוסף נציין כי קיימות דרישות נוספות של הנציגות שטרם נענו ע"י החברה כגון שיעבוד מניות דלק קידוחים ותמלוגי על ודיספוזיציה כך שעננת העמדת החוב לפרעון מיידי עדיין מרחפת מעל קבוצת דלק.
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג...
שווי איתקה נוכח מחירי הנפט הנוכחיים
בהתייחס לאיתקה ציינה הנהלת החברה כי על מנת להתמודד עם המשבר הפוקד את סקטור האנרגיה החליטה ההנהלה להקפיא חלק מתוכניות העבודה לשנת 2020 על מנת לצמצם את סך השקעות מ-250 ל-125 מיליון דולר.
במקביל מציינת ההנהלה כי התמשכות המשבר עלולה לפגוע ביכולתה של איתקה לגייס כספים לצורך מימון מחדש, לייקר את עלויות המימון שלה וביכולתה לפרוע את התחייבויותיה.
בדו"ח התזרים שפרסמה הקבוצה קיימת התייחסות לשווי המהוון של נכסי איתקה בהנחת מחיר ברנט המתבסס על עקום הפורווארד ועל עסקאות הגידור הקיימות:
אם נסתכל על עתודות מסוג 2P בשיעור היוון של 10% ניווכח כי שווי הנכסים עומד כ-1.8 מיליארד דולר בעוד סך ההתחייבויות עומד על 1.65 מיליארד (RBL ממנה נמשכו כמיליארד) בתוספת 500 מיליון דולר כחוב אג"חי. המסקנה, בתרחיש כזה שווי האקוויטי נמחק לחלוטין.
תזרים המזומנים החזוי של קבוצת דלק
דלק צרפה לדו"ח גם את תזרים המזומנים החזוי שלה לשנתיים הקרובות. כפי שציין רואה החשבון, העמידה בתזרים אינה תלויה לחלוטין בחברה ומתבססת על מימוש נכסים וחלוקת רווחים מדלק קידוחים ואיתקה שנכון לעת הזו אין כל וודאות שיתממשו.
הכותב הינו לירן לובלין, מנהל מחלקת מחקר, אנליסט אנרגיה וגז, אי.בי.אי בית השקעות.
- 11.If you try to rule the sky you must fall (ל"ת)Cat Stivens 04/05/2020 23:14הגב לתגובה זו
- 10.בעלי החברה הם הנושים 04/05/2020 19:04הגב לתגובה זולבעלי האגח נשאר לקבל כחמישית מהחוב אליהם, דלק בצרות לפי הדוח.
- 9.אלי 04/05/2020 16:55הגב לתגובה זובאי.בי.אי מעריכים כי קבוצת דלק, שבשליטתו של יצחק תשובה, בדרך להסדר חוב. "במצב הנוכחי, דלק תתקשה לעמוד בכל התחייבויותיה ללא פריסה מחודשת או תספורת של החוב"
- 8.דוד 04/05/2020 16:08הגב לתגובה זוגם מהמניות וגם מהאג"ח, יש כול כך הרבה אפשרויות השקעה אחרות.
- 7.עמך 04/05/2020 15:45הגב לתגובה זוהיה לי מניות ואג"ח דלק נדלן,מכרתי המניות ונשארתי עם אג"ח..מר תשובה לא שילם את חובו גזל ממני את כספי שרק הלוויתי לו.
- 6.כתבה מגמתית 04/05/2020 14:12הגב לתגובה זוהלוואי שתאכלו את הכובע האם אתה במכירת חסר על המניה???
- 5.קשקוש. שומר נפשו ירחק (ל"ת)אנונימי 04/05/2020 13:50הגב לתגובה זו
- 4.תשובה פשוט חזיר מרעיל וגוזל עמו.וזה עונשו משמים! (ל"ת)האמיתי 04/05/2020 13:46הגב לתגובה זו
- 3.dw 04/05/2020 13:21הגב לתגובה זואם לא ב 2020 אז כנראה מ 2021 והילך. כל שנה שדלק"ד איננה משלמת דיבידנד המשמעות היא צמצום החוב ברמת דלק"ד במיליארד שקלים, מה שרק מקל על מיחזור שארית החוב. דלק"ד זה נכס טוב שכל הזמן מתקתק מזומנים. לכן לא נכון להסתכל עליו כעל 0.
- 2.שכל 04/05/2020 13:02הגב לתגובה זואגח בכל אופן יצטרך לשלם. גם אם תהיה תספורת של 50% עדיין תמחור השור יש רווח למי שקונה היום כ-50% לפחות במקרה גרוע של תספורת 50%. וחוץ מזה איש לא יודע אם תשובה ישלם הכל..אחרי הכל הוא מנסה להתנזל...ונראה שהוא עושה מאמצים לא להגיע לפשיטת רגל. רב הסיכוי על הסיכון בסדרות האגח והיום זה יום מצויין לחזק.יתכן שגם יעלה למאלה בשאר העסקים שלו וישלם את מלא הסכום ימים יגידו...בהצלחה לכולם
- 1.יש ר אלי 04/05/2020 12:44הגב לתגובה זומה חושב הכותב על גודל ההחזר במקרה של פירעון מיידי למשל?
- החזר 0 הכל מתמוטט (ל"ת)ארקדי 04/05/2020 15:07הגב לתגובה זו
- dw 04/05/2020 13:19הגב לתגובה זואנחנו הנושים לא מזוכיסטים ולא מתנדבים לחטוף תספורת. מבחינתנו כל הזרמה מבחוץ (כרגע 400) + רגיעה בשווקים, שתאפשר להציף דיבידנד מדלק"ד ואיתקה, ולו ב 2021 או 2022, היא שיפור ריקוברי.
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות
כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות.
תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.
הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.
בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.
- בואינג מפספסת את התחזיות ומציגה הפסדים לאור העיכוב בפרויקט 777X
- בואינג חוזרת למסלול? ה-FAA מאשרת הגדלת קצב הייצור של מטוסי ה-737 MAX
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דלקים חדשים - הלב של השינוי
המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.
