אין "להתרגל" מחשבתית לעולם של אינפלציה נמוכה
היום מקובל לחשוב שאינפלציה נמוכה, שלא לומר דפלציה, תבטיח תקופה ארוכה של ריביות נמוכות ופוחתות במדינות המתקדמות. ניתן להבין זאת, כשרואים שמדד המחירים לצרכן בגוש האירו עלה בקושי ב-0.5% ב-12 החודשים האחרונים (כ-25% מהיעד) ואצלנו הוא עלה 1% ודבוק לרצפת היעד.
לדעתי, הדבר לא ברור מאליו, ואם נתבדה, והאינפלציה תרים ראש פתאום, עלול להיגרם נזק משמעותי, שכן שוקי המניות ואיגרות החוב באותן מדינות לא ממש ערוכים לכך: תשואות הפדיון נמוכות מאוד ולהחזקות מח"מ ארוך, יחסית.
למה שהכיוון ישתנה?
סקר של מכון המחקר היוקרתי הראה לאחרונה כי יפן מובילה האצה במדדי המחירים לצרכן בכלכלות המתקדמות. לפי הנתונים ב-12 החודשים עד אפריל עלה קצב האינפלציה בארה"ב, יפן וכל מדינות אירופה שנבחנו (למעט נורבגיה). ספרד, שווייץ ושוודיה אף יצאו מטריטוריה דפלציונית בה שהו זמן ממושך.
הממצא המרתק ביותר נוגע, כאמור, ליפן, שדרכה במקום במשך שני עשורים: מדד המחירים לצרכן שם עלה 4.1% ב-12 החודשים האחרונים, פי 2 מהיעד והקצב שהיו בחודש מארס. חלק מזה נובע מהקדמת הוצאות של משקי בית, לפני שמס תצרוכת חדש יצא לדרך, אך גם תוכנית ההרחבה הכלכלית השאפתנית שהונהגה במדינה השפיעה רבות. לגבי ארה"ב, עליית המדד ב-12 החודשים האחרונים הסתכמה ב-1.8%, כלל לא רחוק מיעד האינפלציה של ה-Fed.
- המדינה שספגה הורדת דירוג ל"זבל" ומה קרה היום לפני 5 שנים
- לוקחת סיכון: בלקרוק במשקל יתר לאשראי בגוש היורו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עוד העלתה הבדיקה, כי ב-7 מ-16 מדינות, היה קצב עליית המדד ב-12 החודשים האחרונים גבוה מקצב עלייתו ב-12 החודשים עד אפריל 2013.
מתברר, אם כך, כי האינפלציה במדינות המתקדמות נמוכה, אך לא פוחתת, וכי רמתה לא מאותתת, בשלב זה, על סכנת גלישה לדפלציה.
במקביל הודיע ארגון ה-OECD, כי המדד המשולב של המדינות המתקדמות החברות בו מתקדם במומנטום חיובי. בין השאר אמורים הדברים בארה"ב, קנדה ובריטניה ואפילו לגבי גוש האירו כמכלול.
אני מעריך כי הדברים יילקחו בחשבון בהחלטות הריבית הבאות, וכי לא רחוק היום בו תסתמן סביבה של ריביות עולות. הבנקים המרכזיים, כהרגלם, יקדימו לשגר מסרים ואיתותים לפני שזה יקרה ואחת המשימות החשובות של השווקים תהיה לזהות זאת בעוד מועד ולהיערך בהתאם.
- 1.שישקו 12/06/2014 23:50הגב לתגובה זוהכל נכון בכתבה סו וואט איזה הצעות קונקרטית יש לך פרט לסיפורים יפים לשבוע הספר.דיבורים כמו חול ואין........

החות׳ים משנים את כללי המשחק - האיום האמיתי על שמי ישראל: Samad 3
הכטב"ם החות'י שגרם לפגיעה הקשה באילת בעיצומו של החג הוא שדרוג משמעותי ליכולות הטכנולוגיות של החות'ים הנשענים על תמיכה מאיראן. מערכות ההגנה של ישראל מספקות תשובה מצוינת, אם כי לא הרמטית, אבל החות'ים מצדם לא שוקטים על השמרים
בלילה שקט של קיץ, יולי 2024, כאשר תושבי תל אביב חשבו שהם מביטים בשמי העיר המוארים והרגועים, חדר לשמי העיר כטב"ם משופר מהסוג המסוכן ביותר - ה-Samad-3. הוא פרץ את שכבות ההגנה האווירית המתקדמות ופגע באישון לילה בלב העיר השוקקת לאחר טיסה של 16 שעות ומרחק 2600 ק״מ במסלול מוארך דרך סודן ומצרים מתימן הנמצאת בקו אווירי של 1,800 ק״מ מישראל.
זה היה רגע דרמטי שהוכיח כי הטכנולוגיה של האיום משתדרגת במהירות והפכה את השמיים הישראלים לזירה תחרותית של מלחמה טכנולוגית שבה כל שנייה קובעת חיים או מוות. האירוע הותיר את המדינה במרדף בלתי פוסק אחרי פתרונות חדשניים להגנה על אזרחיה מפני איומים דומים.
האם הסמאד 3 שובר שוויון?
החות'ים הגיעו בשנים האחרונות ליכולות טכנולוגיות מתקדמות יחסית בתחומי הטילים והרחפנים, המוענקות להם בעיקר עם תמיכה איראנית. בין היתר מדובר על כטב״מים קטנים כמו סמאד 3, שככלל טסים בגובה נמוך עם חתימה מכ״מית נמוכה, כך שקשה למערכות ההגנה האווירית הישראליות לזהותם וליירטם בזמן. כמו כן, שיגרו החות'ים טילים עם ראשי נפץ "cluster munitions" שפועלים על ידי פיזור ראשי נפץ משניים באמצע הטיסה, מה שמקשה על מערכות ההגנה לספק הגנה יעילה מפני הפצצונות הנפיצות שמפוזרות בכמות גדולה על שטח רחב.
ישראל, מצד שני, מפעילה מערכות הגנה אוויריות רב-שכבתיות ומתקדמות ביותר, עם כיפת ברזל כמרכיב העיקרי נגד רקטות וטילים קצרים ובקרוב בשילוב מערכת הלייזר ״אור איתן״. מערכות אלו מדויקות, מתוחזקות בצורה גבוהה עם יכולת תגובה מהירה ויכולת יירוט מעל 90% בממוצע של האיומים.
- שר החוץ הפולני הביא ללונדון כטב"מ איראני והזהיר: "רוסיה יכולה לתקוף בעומק אירופה"
- איך מנצחים את הכטב"מ האיראני - התוכנית של בריטניה ואוקראינה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לסמאד שלושה יתרונות מובנים המקשים על גילוי מוקדם שלו: חתימת מכ"ם נמוכה, בעיקר בגלל חומריו, מידות קטנות יחסית, ופרופיל טיסה גמיש עם יכולות תמרון וטיסה בגבהים נמוכים ועל פני טופוגרפיה מורכבת. תכונות אלו מאפשרות לו לטוס למטרה בשעה שגילוי מוקדם הופך לאתגר טכנולוגי עם אפשרויות רבות לאזעקות שווא ולחדירה דרך שכבות ההגנה של המדינה.

מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים
למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל ונושאים איתם סכנה בטיחותית משמעותית. מה מושך את הציפורים דווקא לאזורים של שדות תעופה ואילו כלים עומדים לרשות הטייסים כדי להתמודד עם האיום המעופף
בשמי ישראל מתרחשת תופעה שמסכנת את בטיחות הטיסות: למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל. הגילוי של הציפורים במרחבי שדות התעופה הופכים את האיום לשגרה שמאתגרת טייסים, חברות תעופה ונוסעים.
כיצד מתמודדת תעשיית התעופה עם האיום המעופף שנמצא מתחת לפני השמיים?
התנגשויות בין מטוסים ללהקות ציפורים, "Bird Strikes", מהוות אחד האיומים הרציניים והנפוצים ביותר בתעשיית התעופה האזרחית והצבאית, עם השלכות בטיחותיות, טכניות וכלכליות משמעותיות. בכל רגע נתון, אלפי מטוסי נוסעים ממריאים ונוחתים בשדות תעופה ברחבי העולם, ונאבקים מול האיום הבלתי נראה אך מסוכן הזה. מדי שנה נרשמות ברחבי העולם עשרות אלפי פגיעות שכאלו, שרובן מסתיימות ללא נפגעים, אך חלקן גורמות לנזקים של מיליארדי דולרים למנועים, לכנפיים ולמערכות מטוס קריטיות.
החשש העיקרי הוא ממפגש בין עופות גדולים למנועי הסילון. יניקה של ציפור אחת לתוך מנוע עלולה לגרום לנזק חמור ואף להשבתתו המיידית.
כשעורב במשקל 450 גרם פוגע במטוס שטס ב-800 קמ"ש
הכוח של ציפור שנכנסת במהירות למנוע סילון מטוס יכול להיות אדיר, לעיתים עד כדי יצירת כוחות של עשרות או מאות טונות בהתאם למשקל הציפור ומהירות המטוס. לדוגמה, עורב אפור שמשקלו 450 גרם שפוגע במטוס הנוסעים במהירות של 800 קמ"ש, מייצר עוצמה של יותר מ-15 טונות, ואילו ציפור גדולה כמו עגור במשקל 7.5 ק"ג עלולה ליצור עוצמה עצומה של כ־100 טונות. פגיעות כאלה יכולות לגרום לקריסת מנוע, לנזק למערכות ההידראוליות, לקריעת מעטה הכנפיים ואפילו לאובדן שליטה בטיסה שגורם לתאונות קטלניות.
- המטוס הסילוני המסחרי הראשון ממריא ומה קרה היום לפני 92 שנה
- מה יקרה למחירי הטיסות בשנים הקרובות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הסיבה שציפורים נמשכות לאזורי שדות תעופה קשורה בעיקר לזמינות מזון, סביבת מנוחה נוחה, ומיקומם הגיאוגרפי. שדות תעופה מציעים משטחים פתוחים, לעיתים עם דשא וגידולים, שמושכים חרקים, עכברים וחרקי קרקע - מקורות מזון מרכזיים לציפורים. בנוסף, שדות תעופה ממוקמים לעיתים באזורים רחבים יחסית וכמעט ללא עצים גבוהים, כך שהציפורים יכולות להרגיש בטוחות ולהימנע מטורפים.