אפל על הגל: אייפונים דקים יותר וסוללות חדשות בדרך - למה האנליסטים חוששים?
יצרנית האייפון APPLE הכריזה בכנס המפתחים האחרון שלה על אסטרטגיית ה-AI שלה, לה המשקיעים חיכו בקוצר רוח כבר תקופה ארוכה. כעת, אור הזרקורים מופנה אל עבר השקת האייפון 16, כאשר המשקיעים מצפים כי יכולות בינה מלאכותית חדשות הדורשות חומרה חדשה יגרמו לסייקל שדרוג בקרב לקוחותיה של אפל.
עם זאת, מסתבר כי לא כל החידושים שהחברה מתכננת סובבים סביב הבינה המלאכותית. לפי בדיקה של שרשרת האספקה שערכו אנליסטים מקבוצת Susquehanna, אפל עובדת על אייפון שיהיה דק יותר ב-20% עד 25% מהגרסאות הנוכחיות. זה צפוי להיות השינוי הגדול ביותר במבנה האייפון מאז החברה שינתה את מסך המכשיר מ-LED ל-OLED ב-2020.
בבלומברג דיווחו גם כן על האייפון הדק יותר שצפוי להיות מושק ב-2025 וימכר תחת סדרת האייפון 17. ב-Susquehanna צופים כי מסירות האייפון יגדלו ב-3% השנה וב-6% ב-2025.
הדור הבא של הסוללות בדרך
דיווח נוסף שפורסם היום הוא כי אחת מהספקיות של אפל, TDK היפנית, הודיעה כי הגיעה לפריצת דרך בפיתוח של סוללת מצב מוצק (Solid state) חדשה המסוגלת לאחסן באופן משמעותי יותר אנרגיה מאשר גרסאות קודמות. בעוד הסוללה נועדה בעיקר למוצרים הלבישים של אפל, כמו האפל ווטצ', עדיין מדובר בחדשות טובות שיכולות לעזור גם כן למניה.
- בנק אוף אמריקה: אפל תכפיל את הרווחים תוך 5 שנים בזכות ה-AI
- אפל בשיא כל הזמנים - האם האייפון 17 יציל את 2025?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ב-TDK ציינו כי לחומר החדש בסוללות שלה יש צפיפות אנרגיה משוערת של 1,000 וואט שעה לליטר, בערך פי 100 יותר מהסוללה הרגילה הנוכחית. מצב מוצק מתייחס לסוללה שאין בה נוזל שנועד להקל על זרימת החשמל. סוללות מצב מוצק מבטיחות טעינה מהירה יותר ועלויות נמוכות יותר, אך נכון להיום קשה לייצר אותם בקנה מידה מסחרי.
"הטכנולוגיה של TDK נועדה למכשירים לבישים שונים, כגון אוזניות אלחוטיות, מכשירי שמיעה ואפילו שעונים חכמים", נמסר בהודעת החברה.
הערכת השווי של אפל
מניית אפל עלתה בכ-11% מתחילת השנה, כאשר חלק ניכר מהעלייה הגיע לאחר שהחברה פרסמה את אסטרטגיית ה-AI שלה. עם זאת, בוול-סטריט חוששים כי הערכת השווי הנוכחית של החברה גבוהה מדי.
הצמיחה העקבית ברווחים, קופת המזומנים העצומה ויכולת החברה להשקיע בתחומים חדשים עזרו למניית אפל להיסחר בפרמיה ביחס למדד ה-S&P 500. מניית החברה נסחרת כעת במכפיל רווח עתידי ל-12 חודשים של 30, פרמיה של 43% למכפיל של 21 בו נסחר ה-S&P 500 ופרמיה לפרמיה הממוצעת של 26% בו נסחרה אפל ביחס למדד ב-10 השנים האחרונות.
- לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
- מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
בוול-סטריט סבורים כי יתכן ולאפל לא מגיע מכפיל כזה. על אף שהצמיחה ברווחים של החברה היא עקבית, היא אינה מרשימה במיוחד. האנליסטים צופים כי הרווח למניה יגדל בכ-8% בשנה ב-2025 ו-2026, מתחת לצמיחה הצפויה של ה-S&P 500 ומכפיל הרווח הנוכחי שלה הוא יותר מפי 3 מהצמיחה ברווחים, הרבה מעל צמיחה צפויה ממוצעת ל-10 שנים של 1.8.
- 1.לא הייתי מהמר נגד החברה עם החפיר הכי עמוק שיש (ל"ת)אמיר 18/06/2024 03:24הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיותממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו
הבית הלבן הודיע כי ב־10 בדצמבר ייערך מכרז ראשון למכירת זכויות קידוח בים, בהיקף אדיר של כ-324 אלף קמ"ר במפרץ מקסיקו, שאותו מיתג מחדש הנשיא כ-“מפרץ אמריקה”; שיעור התמלוגים ייקבע על 12.5% בלבד, כדי לעודד השתתפות רחבה מצד חברות האנרגיה; במקביל הודיע על מכרז נוסף באלסקה בתחילת 2026, בצעד ראשון בתוכנית כוללת של 36 מכרזים ימיים, שנועדה לקדם עצמאות אנרגטית ולהמריץ את תעשיית הנפט האמריקאית
ממשל טראמפ הודיע רשמית על מכרז עצום להענקת זכויות קידוח נפט וגז במים הכלכליים של ארצות הברית, כחלק ממדיניות “העצמאות האנרגטית” של הנשיא. לפי הודעת משרד הפנים, ב-10 בדצמבר 2025 ייפתח מכרז על שטח ימי של כ-80 מיליון אקר (324,000 קמ״ר) במפרץ מקסיקו, אזור
שטראמפ בחר למתג מחדש כ-“מפרץ אמריקה”. מדובר במכרז הראשון מתוך 30 מכרזים באזור, המתוכננים עד שנת 2040, במסגרת החוק החדש שאושר בקיץ האחרון.
הגוף המופקד על ניהול המשאבים האנרגטיים הימיים, ה-BOEM הודיע כי לצד המכרז במפרץ, ייערך גם מכרז נוסף במפרץ
קוק שבאלסקה ב-4 במרץ 2026. מכרז זה יכלול כמיליון אקר (כ-4,050 קמ״ר), והוא הראשון מבין שישה מכרזים מתוכננים באזור זה עד שנת 2032. על פי החוק החדש, המדינה מחויבת לקיים מכרזי קידוח ימיים מדי שנה כמעט לאורך שני העשורים הבאים.
ב-BOEM ציינו כי שני המכרזים יקבעו שיעור תמלוגים אחיד של 12.5%, הנמוך ביותר שמותר בחוק, במטרה “לעודד השתתפות רחבה מצד תעשיית האנרגיה” ולחזק את התחרות בשוק. ממלא מקום מנהל הסוכנות, אמר בהודעתו: "אנחנו פועלים על פי לוח זמנים צפוי וברור שהוגדר על ידי הקונגרס, במטרה לתמוך בפיתוח ארוך טווח של תעשיית הנפט והגז הימית של ארצות הברית בעשורים הבאים".
המהלך משתלב במדיניות רחבה יותר של הממשל, המבקשת להגביר את תפוקת הנפט, הגז והפחם, תוך צמצום רגולציה סביבתית והפחתת סובסידיות למקורות אנרגיה ירוקים. התוכנית החדשה נועדה להבטיח "רצף עסקי ויציבות השקעות" לחברות האנרגיה, לאחר שנים של תנודתיות רגולטורית בשווקים.
- אלמנת הנשיא נעצרת בחשד להונאה וחברת הקופונים יוצאת להנפקה בנאסד"ק
- שר האנרגיה של אבו דאבי יכהן גם כמנכ"ל זרוע ההשקעות הבינלאומית של אדנוק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אלפי מקומות עבודה חדשים
האנליסטים מציינים כי פתיחת המכרזים הללו צפויה להניב עשרות מיליארדי דולרים לקופת המדינה וליצור אלפי מקומות עבודה חדשים במגזרי התשתית, ההנדסה והשירותים
הלוגיסטיים. עם זאת, פעילי סביבה ואנשי אקדמיה מזהירים מהשלכות אקולוגיות כבדות. "פתיחת שטחים חדשים לקידוח במים עמוקים עלולה להגדיל את הסיכון לאסונות סביבתיים ולפגוע במערכות אקולוגיות רגישות לאורך חופי המפרץ", הזהירו ארגונים סביבתיים.
