הדיווח שהקפיץ את השווקים - הבנקים המרכזיים בעולם מתכננים מהלך משולב של הזרמת כספים אם יוון תיצור סערה
הבורסות בוול סטריט ביצעו כשעה לפני נעילת המסחר תנודה חדה מעלה בהמשך לדיווחים על תוכנית משולבת של הבנקים המרכזיים בעולם להזרמת נזילות מאסיבית במקרה שסופה פיננסית תתרחש לאחר הבחירות ביוון.
מדד הדאו ג'ונס טיפס 1.24%, מדד הנאסד"ק עלה 0.6% וה-S&P 500 זינק 1.08% בנעילה, כאשר טרם הדיווח נסחר בעליות של 0.4%.
ב'רויטרס' דווח כי המידע הגיע מנציגים רשמיים של ה-G20. לפי אותם נציגים, המטרה היא שהבחירות ביוון שיערכו ביום ראשון הקרוב - לא יקבעו את מהלך העניינים באירופה. "נגידי הבנקים מתכוננים לפעולה משולבת לצורך הזרמת נזילות", אמרו הנציגים של ארגון ה-G20 לסוכנות הידיעות.
מנהיגי 20 המדינות המתועשות הגדולות בעולם יפגשו ביום שני הקרוב במקסיקו בכדי לדון במצב הכלכלה העולמית כאשר הם מלווים בשרי האוצר שלהם. ע"פ הדיווחים, בהתאם לתגובת השווקים ביום שאחרי הבחירות ביוון - יום שני הקרוב - יחליטו המדינות ביחד עם הבנקים המרכזיים כיצד לפעול.
- 7.יוני 17/06/2012 00:15הגב לתגובה זועכשיו תשלמו לנו את כל ההפסדים שגרמתם לנו מחר עליות חדות...........................
- 6.פפו 15/06/2012 16:10הגב לתגובה זומה קרה התחלתם לפחד, מה אתם יותר חכמים מכל מנהיגי ה- G20. אני מציע לכם, במקום לברבר, תסגרו את השורטים שלכם ביום ראשון, כי המעוף הולך לטוס למעלה!!!
- 5.ירוק. על מה הדיוק. על הפונד?טכני? בדיחה (ל"ת)יורי לוי 15/06/2012 14:09הגב לתגובה זו
- 4.בא 15/06/2012 09:09הגב לתגובה זושני קשה להגיד .
- חברוני 15/06/2012 14:33הגב לתגובה זוהסוחרים פה בארץ לא טמבלים הם רואים הרבה לפני. ראה דוגמה טובה של המסחר של השבוע שחלף, הקליטה אצלינו היא מהירה יותר ומשמעותית יותר. אם יהיו עליות ביום א זה רק בגלל סיבובים של סוחרים משופשפים. לדעתי בקרוב המצב עומד להיות גרוע ומפחיד ( הלואי שלא )
- 3.טמבלים , סתם מדפיסים כסף (ל"ת)רן 15/06/2012 07:26הגב לתגובה זו
- 2.משה המיואש 15/06/2012 06:57הגב לתגובה זועים הבטלה וחוסר השקעות לא יצאו מיזה
- 1.מנשה 14/06/2012 23:45הגב לתגובה זונשמע טוב הסיפור יזרימו כסף... וואללה זאת הבדיחה המצחיקה ביותר ששמעתי בחודש האחרון. בטח ראש ממשלת ספרד יושב עכשיו עם החברה מאיטליה וחוגגים. חחחחחח שוב פעם אותו פתרון דיבילי של הזרמת כספים, דפוקים חבל"ז. בטח טבע המציאה להם אקמול גסיסה. המצב נראה גרוע יותר ממה שחזינו ב 2008 . סוף העולם ? הלואי והייתי יודע, אבל הגיע באמת הזמן לשבת על הגדר !!!
- weme 15/06/2012 06:54הגב לתגובה זומצאו להם שעיר לעזאזל יוון ,הבעיה היא בכלכלה הגלובלית, לא יעבור זמן והרחוב יצא עם שנאת יהודים אין חדש תחת השמש
- מנשה 15/06/2012 14:02למה שלא איטליה ספרד פורטוגל אירלנד יצהירו על פשיטת רגל והתפטרו מכל החובות והמחויביות של גוש האירו ויחזרו למטבע שלהם ? נראה לי שזה מה שהולך להיות, יקח קצת זמן . אין מנוס מפרוק גוש האירו. כמו שכתבתי למעלה רק לשבת על הגדר, וכל בר דעת אם יבחן את הדברים לעומקם יבין שזה לא ממש הזמן להיות בשוק. שבת שלום.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- הרשת החברתית, אחת מסמלי בועת הדוטקום, מגיעה לנאסד"ק ונוסקת ב-600% ביום
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר
ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99% , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.
הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.
נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ.
כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר
מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.
- שוק הקריפטו תחת לחץ: הביטקוין בדרך ל-100 אלף דולר
- הפרמיה נמחקה והמשקיעים הקטנים נשארו עם ההפסד - המקרה של זוז
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.
