ב-UBS מסמנים הזדמנויות: סקטור הנדל"ן יושפע לחיוב מהפחתת הריבית

קרנות הנדל"ן המכונות REIT, צפויות להציג תשואה עודפת על המדדים, בעידוד המשך הפחתות הריבית של ה'פד', כך אומרים היום האנליסטים של הבנק הגדול באירופה
שהם לוי |

מניות הנדל"ן תיקנו מטה רבות לאחר שהשיגו תשואה עודפת על המדדים במהלך 7 השנים האחרונות. אולם, הפחתות ריבית אגרסיביות נוספות על ידי הפדרל ריזרב כנראה יחזירו מעט את הברק לתוך מניות הסקטור, כך אומרים היום האנליסים של UBS.

האנליסטים בקבוצת הנדל"ן גורסים כי השקעה בקרנות הריט (REIT), שהן כיום חברות ציבוריות המחזיקות בנכסים מסחריים, השיגו תשואה עודפת של 3% במהלך שלושת החודשים האחרונים בלבד. כזכור, היו אלה החודשים בהם הפחית הפדרל ריזרב את הריבית שלוש פעמים בשיעור מצטבר של 1.25% (ללא ההפחתה האחרונה).

במהלך די מפתיע, החליטה אתמול ועדת השוק הפתוח של הפדרל ריזרב להוריד את שיעורי הריבית להלוואות בין הבנקים ב-0.75%, כך שעומדת כעת על 3.5% בלבד.

לפיכך, מעריכים האנליסטים של הבנק הגדול באירופה, כי מניות ה-REIT ירשמו תשואה עודפת על המדדים. מתחילת השנה איבד סקטור הנדל"ן יותר מ-7%, בהשוואה לצניחה של 10% במדד ה- S&P 500. תשואת הדיבידנד השנתית של מניות הריט עוברת לרוב של ה-5%, גורם שמעניקים לו חשיבות גדולה ב-UBS לאור המצב השברירי בשווקים.

בינתיים, כאשר המשקיעים רואים סבירות הולכת וגדולה למיתון בארה"ב, סקטור הריט הקמעונאי, במיוחד קניונים, החזיקו חזק בצורה מעוררת יראה בתקופות המיתון האחרונות, כך הזכירו האנליסטים בסקירתם. לדוגמא, במהלך המיתון הצרכני של תחילת שנות ה-90 הציגו החברות Simon Property Group (סימול:SPG) ו- Australia''s Westfield(סימול באוסטרליה: (WDC צמיחת רווח לא מבוטלת.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
Gett גט טקסי
צילום: יח"צ

יאנגו דורשת מרשות התחרות: הכריזו על Gett כמונופול

בפנייה נטען כי ל-Gett יש נתח שוק בהיקף של 70% ומאשימה כי המערכת של Gett מייצרת מנגנונים של תמרוץ וסנקציות לנהגי מוניות, המעודדים עבודה כמעט בלעדית איתה


הדס ברטל |

חברת יאנגו, המפעילה אפליקציה להזמנת מוניות, דורשת מרשות התחרות להכריז על מתחרתה העיקרית גט (Gett) כמונופול. לטענת יאנגו, גט מחזיקה בנתח שוק העולה משמעותית על הרף הקבוע בחוק, ומפעילה כוח שוק הפוגע בתחרות, בנהגים ובצרכנים.

בפנייה, שנשלחה לממונה על רשות התחרות מיכל כהן באמצעות עורכי הדין ישראל שלו וטל טיטמן, נטען כי נתח השוק של גט בנסיעות מוזמנות באמצעות אפליקציה מגיע לכ-70%. נתון זה, לטענת יאנגו, מבוסס בין היתר על ממצאי רשות התחרות עצמה במסגרת בחינת המיזוג שביקשו בעבר גט ופנגו לקדם, וכן על נתונים שפורסמו בדוחות של משקיעי החברה.

"התפתחה אצל הנהגים תלות ממשית בפלטפורמה של גט כמקור הכנסה עיקרי, שלא לומר בלעדי, באופן המגביל את התחרות בשוק", נכתב במכתב ששלחה חברת אפלי טקסי עוז, המפעילה את יאנגו, לממונה על רשות התחרות. אף שנהגים רשאים לכאורה לעבוד עם כמה אפליקציות במקביל, אופן התמחור שמפעילה גט והמבנה של מסלולי המנוי מובילים בפועל לכך שנהגים עובדים בעיקר איתה.

לפי הנתונים שהוצגו, מדי שנה מתבצעות בישראל עשרות מיליוני נסיעות במוניות, כאשר למעלה ממחציתן מוזמנות מראש ולא נאספות מהרחוב. יאנגו טוענת כי חלקה של גט בנסיעות המוזמנות חורג בהרבה ממחצית השוק, באופן המאפשר לה להכתיב בפועל את כללי המשחק בענף.

בפנייה מצוין כי המסלול המרכזי שמציעה גט לנהגים מבוסס על תשלום חודשי קבוע, בגובה אלפי שקלים, אשר הופך לכלכלי רק אם מרבית הנסיעות מבוצעות דרך הפלטפורמה שלה. מצב זה, לפי יאנגו, יוצר תמריץ שלילי לעבוד עם מתחרים ומקשה על אפליקציות אחרות לגייס נהגים בהיקף מספק.