משקיעים מסחר סוחרים בורסה עליות ירידות וול סטריט
צילום: Istock

"מצפים לגידול בהשקעות בנכסי סיכון במחצית השניה של 2020"

"גל שני" של נגיף הקורונה? בג'יי פי מורגן טוענים כי החששות בימים האחרונים מוגזמים ואין שום הוכחה כי מקדם ההדבקה עולה לרמה מדאיגה. במקביל, בבנק מציינים כי לאחרונה החלה יציאה של כספים מקרנות ה-MMMF לכיוון נכסי סיכון כמו מניות ואג"ח ומצפים שהמגמה תצבור תאוצה
עמית נעם טל | (2)

לאחר הראלי החד בחודשים האחרונים והתיקון היחסי בשבועיים האחרונים, נשאלת השאלה לאן השווקים הולכים בחודשים הבאים? כפי שאנחנו מציינים לא מעט בתקופה האחרונה בביזפורטל, הנזילות הגבוהה בשווקים לא צפויה להעלם בתקופה הנראית לעין. בתוך כך, בסקירה השבועית של ג'יי פי מורגן מציינים השבוע גורם נוסף וחשוב - הסכום הגבוה שהצטבר בקרנות ה-MMMF בחודשים האחרונים. בג'יי פי מורגן מתייחסים השבוע לחששות בימים האחרונים סביב הגל השני וטוענים כי החששות מוגזמים. "אנחנו רואים מעט הוכחות כי מקדם ההדבקה עולה בקצב מדאיג. הנתונים מסין, מערב אירופה וצפון אמריקה מצביעים כי הסרת המגבלות לא הובילה לעלייה במקדם. אנחנו לא רואים את המקרים בדרום מזרח ארה"ב, בברזיל והודו כאירועים שמרמזים על גל שני", טוענים האנליסטים בבנק.  בבנק מוסיפים כי "רוב המדינות בארה"ב  שדיווחו עד כה על עלייה משמעותית במספר הנדבקים דיווחו במקביל על עלייה משמעותית בכמות הבדיקות. אם אנחנו מתמקדים במספר האשפוזים מה-CDC, התמונה נראית הרבה יותר מתונה ברוב המקרים".  האם הניתוח של ג'יי פי מורגן נכון? אם הוא אכן נכון, השווקים ישכחו מרעיון ה"גל השני" כבר בימים הקרובים, כאשר התמיכה של הפד' והממשל יחזרו והפדיונות מצד קרנות הפנסיה יסתיימו (כפי שהערכנו בביזפורטל בשישי האחרון).  בתוך כך, בג'יי פי מורגן מעלים השבוע נקודה משמעותית במיוחד לחודשים הגדולים. במהלך הפאניקה בשווקים מוקדם יותר השנה, המשקיעים הסיטו סכום עצום לקרנות ה-MMMF, המשקיעיות בנכסים סולידים לטווחים קצרים. כמה גדול הסכום? להערכת האנליסטים בבנק מדובר על סכום של 1.2 טריליון דולר.  בבנק מציינים כי החל מהחודש האחרון, הם מזהים התחלה של יציאה של כספים מאפיק השקעה זה, במקביל לירידת החששות בשוק.  חלק מהכסף כבר הוזרם לנכסי סיכון, אך עדיין מדובר במגמה חלשה יחסית. בג'יי פי מורגן מצפים כי המגמה של מעבר לנכסי סיכון תצבור תאוצה במחצית השניה. המשמעות של נתונים אלו היא כי יש לא מעט כסף שעשוי לזרום לנכסי סיכון במידה והפחד ימשיך לרדת. תנועת ההון אל קרנות ה-MMMF בחודשים האחרונים: הפחד המשקיעים מתחיל לרדת בתוך כך, נראה כי המשקיעים ניצלו את החולשה בשווקים בשבוע האחרון לסגור פוזיציות שורט על המדדים המובילים. בשבוע שעבר דיווחנו כי פוזיציות ה"שורט" על חוזה ה-S&P500 עלו בשבועות האחרונים לשיא של 9 שנים (לכתבה המלאה). ע"פ הנתונים של ה-CFTC (הרשות המפקחת על החוזים העתידיים) מיום שישי האחרון, נסגרו כ-206 אלף חוזי שורט על המדד, הנתון השבועי הגבוה ביותר מאז 2007.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    כל יום כיוון אחר מה נהיה כאן? (ל"ת)
    האלו 29/06/2020 20:26
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    לברוח !!! (ל"ת)
    במילים פשוטות ... 29/06/2020 18:57
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ביטקוין ירידות
צילום: רוי שיינמן

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו

המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר

אדיר בן עמי |

ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99%  , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.


הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.


נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ. 


 כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר

מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.


מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.