פרויקט אנרגיה נבטים
צילום: יחצ

שיכון ובינוי חונכת מתקנים סולאריים חדשים בהיקף של כ-220 מיליון שקל

שיכון ובינוי חונכת שישה מתקנים סולאריים חדשים שיספקו לרשת החשמל כ-60 מגה וואט של חשמל נקי המיוצר מאנרגיית השמש
ירדן סמדר |

שיכון ובינוי אנרגיה מתחדשת משיקה את הפרויקטים החדשים בשדות הממוקמים בנגב המערבי קרוב לפרויקט צאלים של החברה שהינו המתקן הפוטו וולטאי הגדול בישראל בהספק של 120 מגה וואט אשר הפעלתו מתוכננת לאמצע 2019.

בשנה שעברה פרסמה רשות החשמל הסדרה לייצור חשמל ממקורות אנרגיה מתחדשות, לרבות גגות ושדות סולאריים. ההסדרה, מצטרפת לתכנית שפרסם לאחרונה משרד האנרגיה להצלת ישראל מאנרגיה מזהמת, במסגרתה יופסק השימוש בפחם בייצור חשמל עד לשנת 2028, במקביל לגידול ייצור החשמל מאנרגיות מתחדשות (כ-17%).

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אלי גליקמן מנכל צים
צילום: שלומי יוסף

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד

המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

צים ZIM Integrated Shipping Services -1.79%  , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף.  המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.   

ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה. 

היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי,  להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.

כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים. 

לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית.  בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.