ניתוח קמפיין: בר רפאלי כקיצור דרך דורסני -'טחינת הנסיך'
לפני מאה שנה, במקביל לצמיחה של הפסיכולוגיה הביהביוריסטית והפסיכואנליטית, הבינו מפרסמים שהמוח עובד באופן מפתיע ולא הגיוני בעליל. תובנה זו שלחה אותם להתנסות ולשחק עם עולמות של אסוציאציות, הזדהות ודימוי. הנוסחה שהצמידה אשה יפה לבקבוק משקה למכסה מנוע של מכונית ספורט אדומה - לא הכזיבה. קישור המותג לבלונדינית התורנית יצר האצלה של הבלונדינית על המותג.
מהמותג, גם אם רצינו, כבר לא יכולנו להשיל את הבחורה בדימיוננו. ואז, אם אנחנו נשים - אנחנו רוצות להיות היא, ואם אנחנו גברים - אנחנו רוצים אותה. וכדי לממש זאת צריך לעבור דרך אולם המכירות של המכונית או לשתות את המשקה.
יש בי המון חמלה לתהליכים לא הגיוניים מסוג זה. זה מזכיר לי בכל רגע נתון, כמו בשירו של סטינג, כמה שבריריים אנחנו. כמה לא הגיוניים ומונעי רגשות אנחנו. וזה יפה ותמים ובכלל לא מעצבן, אלא אם כן מנסים להעתיק את זה 100 שנה מאוחר מדי. אולי 50.
הפרסומת של טחינת הנסיך עם בר רפאלי משקפת העדר דמיון, חזון ובעיקר העדר כל אומץ שיווקי. אין בה גרם של מקוריות - לא הרעיון של להביא את בר, לא סיפור העלילה ולא השתלבות הטחינה או הנסיך כמותג - בסיפור.
רואים את בר מסתובבת רק עם חולצה ארוכה בדירה שבה גבר שוכב במיטה, רמיזה מינית שנועדה לייצר תשומת לב שלא קשורה לכלום וללא שום כיסוי. העיקר הפרובוקציה. כולה עוטה סוד ועורמה לצלילי מוזיקה קלאסית שמנסה לשדר ערך של יוקרה (שגם הוא אינו קשור לטחינה), כשמסתבר לנו שהיא בעצם זוממת לאכול את הטחינה בצורה מפתה עד כדי גיחוך תוך כדי לקלוק האצבעות, בין לבין צחקוקי "סידרתי אותו".
כוונת המשורר ברורה לחלוטין - כולנו נחסיר פעימה מבר שמלקקת את האצבעות, מעדיפה את הטחינה על הגבר במיטה או שבכלל היא גם מעדיפה שלא לגלות לו שיש לה טחינה הכי טובה ואולי בגלל זה היא אוכלת אותה בשקט בשקט בגינה? נכון שזה נורא לא משנה? נכון שבשני המקרים זה לא אמין, במיוחד שכמות הטחינה בכלי מספיק לגדוד ואין שום רמז למחסור כלשהו? נכון שזה קצת העתקה ממילקי ששם מאד ברור שמילקי אחד במקרר זו כן סיבה למריבה?
יחסית לאייטמים של בר רפאלי בין אם מדובר בפרסומות של פוקס או בהופעות אורח שלה בתכניות כגון האח הגדול, שבכולן היא חיננית ומתוקה וסקסית להפליא, הופעתה בפרסומת טחינת הנסיך עלובה וזולה, כפי הנראה בשל בימוי חסר מעוף ואילוץ התסריט.
מה שברור זה שאסטרטגיה אין אבל מישהו החליט לעשות קיצור דרך דורסני, כזה שרומס כל מה שהוא רואה בדרכו - כולל כל מחשבה על בניית מותג בעל זהות וקונספציה. השאיפה לחבר את המותג עם בר רפאלי היא פאטתית גם בגלל חוסר הקשר המשווע שלה לתסריט ושל התסריט לטחינה ולמותג הנסיך שידוע, אגב, כמותג מצויין. אולי אפילו פרזנטורית פחות מוכרת היתה עושה טוב יותר לזהות המותג שעד כה לא סבל משום יומרנות.
- 40.פאדי 17/10/2011 11:26הגב לתגובה זוא: טחינה אינו מאכל בוקר ( אלא אם הוא נכנכס בעשיית החומוס , ואז זה לא רלוונטי) ב. בטוח לא מוגש למיטהולא כך אוכלים אותו.. המסר חלש ( בעצם אין מסר) רואים שמי שעשה את הסרט התלהב מזה שבר הסכימה לבוא ושכח את המוצר ומהותו. חבל.
- 39.יואל 12/05/2011 00:00הגב לתגובה זוהקשר היחיד בין בר לטחינה זה לאונרדו. קצת דאבל מינינג אנשים, תהיו קלילים.
- 38.NIMROD 11/05/2011 18:29הגב לתגובה זועושה רושם שאת אשת דעה וטעם. מחזק.
- 37.ירדן שנתיים בצבא 11/05/2011 09:12הגב לתגובה זומה שהיא מוכרת לא קונה בגלל המשתמטת בר רפאלי
- 36.יוסי 10/05/2011 23:33הגב לתגובה זואחלה פרסומת חרא של כתבה
- 35.אלמוג דביר 10/05/2011 20:36הגב לתגובה זואני לא מבין איך משרד פרסום קטן שאמור להיות עם הכי הרבה קריאייטיב ומעוף, יוצרים ללקוח כזה קמפיין. ראבק !!! בעשירית עלות הייתם יוצרים תוצאה טובה יותר, ושלא יגידו כל הצקצקנים שאם מדברים עליך סימן שהצלחת !!! ממש לא !!!! אם אומרים עליך כאלו דברים, אתה ממש במצב רע. במצב הזה או שהלקוח אדיוט או שהמשרד פשוט "עשה קופה יפה" על הלקוח המסכן שלו. פשוט חבל
- 34.גיא 10/05/2011 19:26הגב לתגובה זועובדה שמדברים על הפרסומת ועוד מראים אותה פה למי שלא ראה- איזה זמן פרסום: פרייסלס... מסכים שבאותה מידה בר היתה יכולה לעשות מקלחת של טחינה כי התסריט לא חשוב וגם האסטרטגיה היא בסיסית לגמריי: בר רפאלי מפרסמת אותנו! לכן אתם תקנו!
- 33.כתבה מצויינת!! (ל"ת)לא להיכנע לבהמיות! 10/05/2011 16:09הגב לתגובה זו
- 32.חיים 10/05/2011 09:41הגב לתגובה זותיפולנה ברשת.
- 31.חיים 09/05/2011 23:11הגב לתגובה זויש הרבה קנאה בבלוג הזה, ששיבשה את דעת הכותבת..
- 30.ליאור 09/05/2011 20:06הגב לתגובה זומכוערות,בד"כ זקנות מעל גיל 60 וקנאיות. כל מה שבר מוכרת אני קונה.
- 29.אלון פורת 09/05/2011 17:58הגב לתגובה זושנון ומהוקצע,כל הכבוד.
- 28.גם אני מצטרף למצדדים בפרסומת המקסימה !! (ל"ת)רוני 09/05/2011 13:33הגב לתגובה זו
- 27.בליל של שטויות ! פרסומת יפהפיה ! אני קונה ! (ל"ת)שלומי 09/05/2011 12:18הגב לתגובה זו
- 26.יואב 09/05/2011 09:11הגב לתגובה זוולא בכדי. הרגש גובר על השכל.זוהי עובדה שאין לה עוררין. אלא מאי? אשה יפה מרחיבה את דעתו של האדם. לכן פרסומת מעין אלו.מגבירות את המכירות. למרות "שבאוסול" הן מטומטומות לגמרי.
- 25.דניאל 09/05/2011 08:49הגב לתגובה זוכל התיאוריות והפסיכולוגיה בגרוש של "מביני דבר" בטלות בשישים.
- 24.עטרה את בשנות ה 50 ! לי זה עשה חשק לטחינה ממש (ל"ת)עדי 09/05/2011 08:44הגב לתגובה זו
- 50???? לי היא נראית מעל 60!! (ל"ת)ליאור 09/05/2011 20:07הגב לתגובה זו
- 23.אני ישר קניתי את המוצר !! כניראה שזה עובד ! (ל"ת)דן 09/05/2011 07:32הגב לתגובה זו
- חלי 09/05/2011 08:46הגב לתגובה זוזה ממש עשה לי חשק. מה שאומר שכמה שלומדים שיווק ופירסום כדוגמת עטרה ביחלר יש שינויים ודברים עובדים ההיפך מכל מה שלמדת ולימדת !
- 22.חני 09/05/2011 03:53הגב לתגובה זודוגמנית אמורה להיות הרקע ולא המוצר עצמ. היא משדרת זולות, ריקנות ושום כלום קשר למוצר ברקע. לדעתי זה פספוס פרסומי. וחוץ מזה שהיא בזמן האחרון משדרת זולות ולא "אשה"ת סכסיות וכו'. יש קוו דק מאד בין להיות סכסית ולהיות זולה. אסתי גינזבורג עם כל גילה הצעיר-מאד סכסית באודם על שפתיה. בר רפאלי-נחמדה כן אבל לא סכסית.
- ואת קנאית שלא יודעת לפרגן. (ל"ת)ינאי 09/05/2011 12:19הגב לתגובה זו
- 21.ברק 09/05/2011 00:29הגב לתגובה זוהבעיה מתחילה עם שם המוצר 'טחינת הנסיך' זה פשוט מגוחך! כן מי שתאכל מהטחינה שלהם תתחתן עם נסיך ולא סתאם נסיך אלא אחד עם קול עמוק וממש לא נעים לאוזן וגם לא ניראה מהשהו כבר עדיף צפרדע! היה עדיף להם לקרוא למוצר ,והטיפ הזה שווה הרבה כסף, 'טחינה זהב' או 'טחינה יהלום' זה היה מוכר הרבה יותר טוב!
- 20.ישראל 08/05/2011 21:09הגב לתגובה זואך למה סוגדים לה יותר מדי ?
- 19.חבל רק שהכתבה עושה פירסומת בעצמה - הפוך ! (ל"ת)א 08/05/2011 18:19הגב לתגובה זו
- 18.היא נראת בדיוק כמו שלטחינה הנסיך יש טעם. (ל"ת)אורי 08/05/2011 15:42הגב לתגובה זו
- טחינת הנסיך הכי גרועה - למבינים (ל"ת)בארכה 09/05/2011 18:03הגב לתגובה זו
- 17.וואלה 08/05/2011 15:10הגב לתגובה זוניתן האות לטחינת הנסיכה (use KY)
- 16.עדי 08/05/2011 14:55הגב לתגובה זוהיא נראית קצת משוגעת
- דודי 08/05/2011 17:23הגב לתגובה זוהיא יפהפיה והיא נראית אחלה בנאדם
- 15.יגאל 08/05/2011 14:50הגב לתגובה זויפה ומעניינת.
- 14.מוטי 08/05/2011 14:03הגב לתגובה זויכול להיות שבר משתמשת במותג כדי לרדת לעם? יכול להיות שבתהליך מחושב מראש שהתחיל באח הגדול וממשיך בטחינה, בר מחפשת סוג של חיבור לעמישראל? נראה לי רעיון מוזר אבל זו הסיבה היחידה שמצאתי.
- רק בשבילך:כסף,כסף,כסף. (ל"ת)סיבה נוספת 08/05/2011 19:37הגב לתגובה זו
- מוטי 09/05/2011 10:54מה שקורה עכשיו למותג שווה הרבה יותר. בר יודעת מה היא שווה. ולכן שוב: למה היא היתה צריכה את זה?
- 13.ל-8 08/05/2011 14:03הגב לתגובה זו...נסחפת קצת, לא? ביומיום ברחוב אתה רואה נשים יפות יותר ממנה (לא כל שכן גם בלי איפור)... עוד בעיקר שבפרסומת הזאת היא בכלל לא מושכת...אדרבא, אני צריך ויאגרה אחרי זה.....
- 12.דני 08/05/2011 14:00הגב לתגובה זוקרדיטים - לא רק על עבודות מצטיינות וזכיות. גם על עבודות גרועות, נצלניות, דורסניות. ניתוח קמפיין אינו הופך אותך לאובייקטיבית חסודה. נהפוך הוא: צעקי בקול רם את האחראים לבזיון. זה גם יקנה את ממד ההגינות לניתוח שלך.
- מד מן 08/05/2011 20:54הגב לתגובה זווואלה? ניחא היו בעלי המפעל עושים את זה עוד היה ניתן איכשהו להבין את זה,אבל אשכרה משרד פרסום?! לא יכול להיות
- 11.יפה כתבת, אכן קליפ ללא מעוף ומיושן. (ל"ת)יגאל פוירשטיין 08/05/2011 13:19הגב לתגובה זו
- 10.עוד מותג שאותר עליו בגלל המשתמטת בר רפאלי (ל"ת)צבי 08/05/2011 11:57הגב לתגובה זו
- 9.אפי 08/05/2011 11:41הגב לתגובה זונראה שלא איפרו אותה
- 8.אמיר ג 08/05/2011 11:39הגב לתגובה זובתוך ים הפרסומות שסובלות מאובר דוז של קריאייטיב או הפקה(סלקום, דואר, אלעל) או סתם תסריט מופרך שכתוב רע, הנסיך בחרו ללכת על פרסומת כייפית, בנאלית, סקסית ונעימה, כזאת שאף גבר לא יעיז לזפזפ בזמן שידורה. נכון אין פה שום אמירה מיתוגית/מיצובית אבל יש כאן הארדסייל ושיווק נפלא ובנינו קצת נמאס מפרסומות שמוכרות לנו סיפור וערכים של מוצרי צריכה... מחכה לראות את בר שולפת סמארטפון מהXXX שלה :)
- 7."הנסיך" בלי לקשר לחתונה המלכותית? פספוס (ל"ת)יפעת ג 08/05/2011 11:34הגב לתגובה זו
- 6.פרפר כחול 08/05/2011 11:29הגב לתגובה זוהדוגמניות החמודות הן עמך ישראל. אבל מה לעשות שיופיין של בר ונינט מנה להן אינטליגנציה עיסקית נדירה...
- 5.קשה ומצער להאמין שדברים כאלה עדיין קיימים (ל"ת)יעל 08/05/2011 11:23הגב לתגובה זו
- 4.הפרסומת הזו היתה הרמה להנחתה בשבילך (ל"ת)שחף 08/05/2011 11:12הגב לתגובה זו
- 3.אחת שיודעת 08/05/2011 11:04הגב לתגובה זואסטרטגיה צריכה להיות לטווח הארוך אחרת זה בזבוז של כסף (במיוחד בתעריף של בר). לא ראיתי קמצוץ של יצירתיות או סיבה לזכור את הפרסומת הזו.
- 2.אחד הקמפיינים הגרועים ביותר שעלו על המסך (ל"ת)מר קטינג 08/05/2011 10:39הגב לתגובה זו
- 1.זהו, תחילת הסוף של הקריירה, איפה אימא ציפי?? (ל"ת)יקי 08/05/2011 10:33הגב לתגובה זו

בנק ישראל פרסם תכנית כוללת להקלות כלכליות לחיילי חובה
האמנה החדשה, שנקראת "אמנת זמינות פיננסית לסיוע לחיילים וחיילות בשירות חובה", תעודד את הבנקים להעניק פתרונות יצירתיים, להקפיא הליכים משפטיים ולשפר את הנגישות הפיננסית של חיילים לאורך השירות ובסיומו
הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל השיק מהלך ראשון מסוגו, שמטרתו להעניק סיוע פיננסי ייעודי לחיילי וחיילות חובה. האמנה החדשה, שאומצה באופן וולונטרי על ידי כלל המערכת הבנקאית, מתיימרת להתמודד עם תופעה שהפכה בשנים האחרונות לנפוצה במיוחד: חיילים בשירות סדיר שמוצאים את עצמם תחת עומס כלכלי מהותי, לעיתים כבר במהלך השירות, ונושאים איתם את נטל החובות גם לאחר השחרור.
היוזמה, הקרויה "אמנת זמינות פיננסית", נבנתה בשיתוף פעולה של שורת גופים ובהם הבנקים, חברות כרטיסי האשראי, איגוד הבנקים, משרד המשפטים (הסיוע המשפטי), רשות האכיפה והגבייה, ועמותת "נדן". לפי הפיקוח, מטרת האמנה אינה רק הקלה מידית על חיילים הנמצאים בקשיים, אלא גם מניעה, באמצעות כלים לשיפור הידע הפיננסי והנגישות לשירותים.
מרכיב מרכזי באמנה הוא הטיפול בחוב. על פי המתווה, בנקים שיעמדו בהוראות יקפיאו הליכים משפטיים למשך שנה לחוב של עד 15 אלף שקל, וינסו לגבש עם החייל החייב הסדר תשלומים מקל, בהתאם ליכולותיו. ההקפאה תוארך בעוד חודש אם החייל ריצה עונש מאסר של 30 יום ומעלה. מדובר במהלך שיש בו היבט חברתי מובהק, אם כי המבחן המשמעותי יהיה מידת השימוש בו בפועל, ובעיקר מידת שיתוף הפעולה מצד הבנקים עצמם, שיכולים אמנם להעניק הקלות נוספות, אך אינם מחויבים לכך.
כחלק מהשינוי, ימנו הבנקים אנשי קשר ייעודיים לחיילים, שיקבלו הכשרה ממוקדת בהובלת הגופים הרלוונטיים, כולל מפגש עם נציגי צה"ל והסיוע המשפטי, ויוכלו להציע פתרונות בהתאמה אישית. כל חייל יוכל לפנות לאיש הקשר בבנק שבו מתנהל חשבונו, ללא תלות במקום השירות או הסניף. במקביל, תוענק גמישות תפעולית, תעודת חוגר תוכר כאמצעי זיהוי רשמי לפעולות בסיסיות בבנק, חיילים יוכלו לפעול בכל סניף הקרוב אליהם ולא רק בסניף האם, ויונפקו כרטיסי חיוב דיגיטליים זמינים עבור חיילים המשרתים הרחק מהבית.
- סמוטריץ' נגד בנק ישראל: "אם הנגיד לא יוריד את הריבית אני אוריד מיסים"
- האם מתפתחת בבנק ישראל "דיקטטורה מחשבתית"?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באשר לאשראי, תצא המלצה להציע מסגרות מותאמות ליכולת הכלכלית של החיילים, תוך הפחתת סיכון להיכנסות למינוס או לחריגות לא מבוקרות. מעניין לראות שהאמנה אינה עוסקת רק בהיבט המיידי אלא גם בתקופות חריגות, כמו מלחמה. ההתייחסות למבצעים כמו "חרבות ברזל" ו-"עם כלביא" מעידה על לקח ברור שלמד הפיקוח: בתקופות לחימה נדרשת רמה גבוהה של גמישות ונכונות מצד המערכת הבנקאית לפעול ברגישות מול חיילים שנפגעו, נפצעו, או נמצאים בזמינות מבצעית אפסית.

"כיבוש עזה אינו רק אתגר ביטחוני אלא איום כלכלי חמור על ישראל"
פרופ' צבי אקשטיין, ראש מכון אהרון למדיניות כלכלית: "הסדרה בשילוב רפורמות כלכליות יכולה להחזיר את המשק למסלול של יציבות וצמיחה"
מכון אהרן למדיניות כלכלית באוניברסיטת רייכמן מפרסם ניתוח הבוחן את ההשלכות הכלכליות של שלושה תרחישים ביטחוניים־מדיניים אפשריים הנוגעים לחזית עם עזה: סיום הלחימה והסדרה בינלאומית לניהול אזרחי של רצועת עזה; סיום הלחימה בעזה, ללא הסדרה. כיבוש מלא של רצועת עזה הכולל ניהול אזרחי מתמשך בידי ישראל
הניתוח שנבנה בשיתוף מומחי ביטחון מצביע כי כיבוש עזה כרוך בהוצאות ביטחוניות גבוהות, צפוי לגרור סנקציות כלכליות, ימנע יישום רפורמות תומכות צמיחה ויוביל לפגיעה ברמת החיים של האזרחים וביציבות הפיננסית של המשק. תרחיש כזה יוביל ל"עשור אבוד" – שנים רבות של צמיחה איטית - כפי שקרה לאחר מלחמת יום כיפור. לעומת זאת, בתרחיש הסדרה והעברת הניהול האזרחי של רצועת עזה החל מ-2026 לאחריות בינלאומית תתאפשר חזרת המשק למסלול של צמיחה כלכלית כפי שקרה לאחר האינתיפאדה השנייה.
מכון אהרן מפריד בניתוח הכלכלי בין הטווח הקצר (2027-2025) לטווח הארוך (2035-2028). בכל אחד מהתרחישים הוערכו היקפי המילואים הנדרשים, היקף העובדים שיעדר ממקום העבודה, העלויות הביטחוניות והשפעותיהם על הגרעון, הצמיחה ויחס החוב לתוצר.
כיבוש מלא של רצועת עזה
בתרחיש זה צה"ל נוקט בפעילות צבאית עצימה מאוד ברבעון האחרון של 2025 וכן ב-2026, לרבות גיוס מילואים רחב של כ-100 אלף אנשי מילואים. ישראל, מתוקף החוק הבינלאומי, מחויבת בחלוקת מזון ובשירותים אזרחיים בסיסיים לתושבי עזה. הפעילות הצבאית, יחד עם ההוצאות בגין ניהולה האזרחי של עזה, לרבות חלוקת המזון, מגדילות את ההוצאות הצבאיות ב-2025 וב-2026 אל מעל ל-9% תוצר בשנה, ואת הגרעון בשנים אלו ל-7.6% ו-7.9% בהתאמה. החוקרים מדגישים שבכל התרחישים שנבחנו מתקיימת התאמה תקציבית של 2% תוצר (הפחתת הוצאות או העלאות מיסים) בשנים 2027-2026. צמיחת התוצר בתרחיש זה תיפגע באופן משמעותית: 0.7% ב-2025 ו-1.1% ב-2026. ותוביל לצמיחה שלילית של התוצר לנפש (ירידה של 1.1% ב-2025, ושל 0.7% ב-2026). תוצאות אלו הן סכנה של ממש ליציבות הפיננסית של ישראל – יחס החוב לתוצר צפוי לעלות ל-75.9% בסוף 2026 ול-78.8% ב-2027. רמות אלו של יחס חוב לתוצר צפויות להוביל להפחתה משמעותית של דירוג החוב של ישראל, לזינוק בפרמיית הסיכון ולעלייה בעלויות מימון ומחזור החוב של הממשלה. החוקרים מניחים כי תחת תרחיש כיבוש עזה לא יהיה ניתן ליישם רפורמות תומכות צמיחה כלכלית כגון השקעה בהון האנושי, בתעסוקה, בתשתיות ובעיקר תשתיות תחבורה ותשתיות דיגיטציה של המשק.
- כולם מדברים על עלייה לארץ - הוא מדבר על הגירה מהארץ; הכלכלן שמספק תחזית פסימית לשנה הבאה
- מאות כלכלנים במכתב: "עדיין לא מאוחר לעצור את הרכבת לפני התהום"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תרחיש זה טומן בחובו סיכונים גדולים לכלכלה הישראלים וליציבות המשק: ראשית, תנאים אלו לא יאפשרו מימון מלא של דרישות מערכת הביטחון צפויה פגיעה משמעותית בשירותי האזרחיים, בעיקר בריאות, חינוך והשקעות בתחבורה. בנוסף, תרחיש כזה יחריף את מצבה המתדרדר של ישראל בזירה הבינלאומית הצפויה להטיל סנקציות כלכליות שיפגעו בחברות יצוא, בעיקר יצוא הייטק, ובייצור מקומי בשל קושי ביבוא מוצרי גלם וביניים.