ת"א חתמה בעליות חדות: המעו"ף טיפס 1.2% בהובלת הבנקים ומגזר הנפט והגז
השוורים חזרו לתל אביב. המדדים המובילים חתמו את יום המסחר בעליות שערים חדות בהובלת מניות הבנקים והנפט.
בסיכום יומי, מדד המעו"ף טיפה ב-1.2% ל-1,189 נקודות, מדד ת"א 75 התחזק ב-1.5% ומניות הבנקים נסקו 3.3%. מחזור המסחר בבורסה מסתכם ב-1.31 מיליארד שקל.
בשוק המניות בלטו לחיוב מניות הבנקים: בנק הפועלים עלה ב-4.1% ובנק לאומי התחזק ב-3.8%. מעליות שערים חדות נהנו גם שותפויות הנפט. רציו טיפסה ב-10.7% ודלק קידוחים התחזקה ב-3.5%. מנגד, שותפות גלוב אקספלוריישן צללה 13% בצל חששות מהתפתחויות שליליות מכיוונה של גבעות.
המשקיעים בגבעות ממשיכים לחכות
במרכז היום עמדה שותפות גבעות עולם, למרות שלא נפתח המסחר ביחידות ההשתתפות. המשקיעים בשותפות החיפושים המשיכו להמתין גם היום עד לפרסומו של הדו"ח ההנדסי הסופי. רשות ני"ע החליטה הבוקר שלא לחדש את המסחר ביחידות ההשתתפות בשל חוסר שביעות רצון מהתנהלות השותף הכללי. הרשות ביקשה מהשותפות לספק טיוטות לדיווח אודות הדו"ח, אך משלא הייתה מרוצה מהן, החליטה שהמסחר במניה לא יחודש.
שבוע המסחר באחד העם יקוצר ויסתיים ביום ג', זאת בשל חג הסוכות. פקיעת אופציות המעו"ף לחודש ספטמבר הוקדמה ליום שלישי בשל החג.
לשכוח מהסייקל הרגיל
ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי המליץ למשקיעים בראיון מיוחד ל-BizportalTV לשכוח מהסייקל הרגיל, "המצב כיום הוא של משבר רודף שבר". בפמן דיבר גם על הכלכלה - "לא מבין את אלו שמופתעים מהצמיחה האיטית בארה"ב ואירופה" - ועל הטירוף בשוק הנדל"ן בישראל - "עליית מחירי הדירות הייתה לא יותר מתיקון".
יומן מאקרו הישראלי
ביום שני (ב') תפרסם הלשכה המרכזית לסטיסטיקה את נתוני ייצוא השירותים, את מדדי הפדיון ואת הייצור התעשייתי לחודש יולי. במקביל יפרסם בנק ישראל את המדד המשולב, המהווה ברומטר למצב צמיחת המשק.
ביום שלישי (ג') תפרסם הלשכה המרכזית לסטיסטיקה את נתוני המכירות ברשתות השיווק בחודש אוגוסט וכן את שיעור האבטלה לחודש יולי.
מניות במרכז
איציק תמיר מנכ"ל חברת אורכית התבטא בראיון נדיר על הפוטנציאל של החברה. לדבריו, "אורכית שואפת להגיע לנתח של עד 20% משוק של 2 מיליארד דולר בשנה". בראיון נדיר שפורסם בסוף השבוע האחרון חשף מנכ"ל ומייסד אורכית את תוכניות החברה לעתיד וחזר על הערכות כי החברה תציג גידול משמעותי בתוצאות במחצית השנייה של 2010.
את הדחיפה למניות הבנקים היום תדלק אורנן סלומון מאזימוט. סלומון העריך כי הבנק יחזור לעמדת הבנק הגדול במדינה בשנים הקרובות. לדבריו, הבנק ישוב להוביל את המערכת הבנקאית בקרוב, זאת לאחר חילופי הנהלה מוצלחים, במקביל לשינויים הצפויים בבנק לאומי.
חברה לישראל מרחיבה את הנוכחות בברזיל. חברת הבת אינקיה תשקיע כ-100 מיליון דולר ביצרנית חשמל פרואנית ותגדיל את אחזקתה בה מ-14% לכ-25% בשלושה מהלכים.
בלידר שוקי הון השיקו היום סיקור למנית בזק.בבית ההשקעות פתחו בהמלצת 'קניה' למניה ומוצאים בה אפסייד של כ-16%.
בבית ההשקעות מיטב מעלים מחיר היעד לכיל, זאת לאור התייקרות מחירי התירס. בסקירה שפורסמה מעלה בית ההשקעות את מחיר היעד מ-45 שקלים ל-50 שקלים, קצת מתחת למחיר הבסיס של המניה הבוקר.
טבע המשיכה לרכז עניין על רקע ההודעתה הצפויה של חברת נוברטיס ביום ג' אודות אישור FDA בנוגע לתרופת הגילניה (Gilenia), המיועדת לטיפול בטרשת הנפוצה.
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)"אני ברווחיות של כמעט 30%, בגלל שאני מרוויח ויעיל, אני צריך לשלם יותר מס?"
הגירעון ב-2025 יהיה נמוך ממה שמעריכים, גביית מסים גדולה בדצמבר בעיקר בזכות חוק הרווחים הכלואים - חברות יחלקו דיבידנדים ענקיים; מנהל רשות המסים מעריך גבייה שנתית של 100 מיליארד שקל מעל היעד בתחילת השנה - האם גביית המסים הזו מעידה על שיפור במשק, ועל המלחמה בהון השחור
מסים הם החלק הכי מרכזי בהכנסות המדינה. זה רוב רובו של המקור התקציבי. מסים אמורים לבטא את מצב הכלכלה. כשהכלכלה חזקה, הרווחים של הפירמות בעלייה, השכר עולה והמסים עולים, וההיפך. בשנה האחרונה יש עלייה חריגה מאוד במסים. אבל אל תטעו, למרות שהיא חשובה, והיא עוזרת לנתונים להיראות טובים מאוד, היא לא בהכרח מבטאת את מצב הכלכלה, היא מזכירה "הכנסות חד פעמיות" בדוחות של חברות - האם להתייחס להכנסות האלו או לא?
שי אהרונוביץ, מנהל רשות המסים מדבר על גבייה שעולה על 100 מיליארד שקל מהיעד המקורי. ב-11 חודשים נקבו 466 מיליארד שקל, וכנראה שבדצמבר תהיה גביית שיא שתביא את הגבייה הכוללת למעל 530 מיליארד שקל מיליארד שקל. הגבייה הזו, וכן הגבייה בסוף שנת 2024 מיוחסת לשני מהלכים של רשות המסים.
הראשון הוא מיסוי רווחים כלואים. זה עובד כך. רואה החשבון מתקשר לבעלים של חברה קטנה ואומר לו - "תראה, יש חוק חדש, לא כל כך ברור היישום שלו, אבל המשמעות שלו שצריך לשלם מס על רווחים היסטוריים".
אתה רציני?
"כן צריך לשלם מס-קנס של 2% או לחלק אותם. אפשר לחלק בהדרגה 5% בשנה ומשנה הבאה 6% מהיקף הרווחים. המדינה לא רוצה שיחזיקו רווחים אלא שיחלקו כדי לקבל את המס על הדיבידנד".
- רשות המיסים: ״נסיים את 2025 עם יותר מ-100 מיליארד שקל מעל היעד״
- מס על שכר דירה - "הגבייה שלנו עלתה ב-10%"; והאם מס רכוש יחזור?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כמה מס?
"זה 30%, ויש גם מס יסף של 3% ועל רווחים מסוימים עוד 2%".
המון. אין משהו לעשות?
"חילקנו בסוף 2024 כדי להימנע מעליית מס יסף, זוכר. פעלנו נכון, אבל עדיין יש רווחים לצרכי מס לפי המבחן של החוק שמחויבים במס. אני לא חושב שכדאי לשלם קנס של 2%, צריך לחלק דיבידנד של 5% מהרווחים".
מותגי השנה - 2025מסכמים שנה: 6 המותגים שנסקו ב-2025
שישה מותגים, שישה תחומי פעילות, ומכנה משותף אחד: 2025 הייתה השנה שבה מי שהצליח לחבר בין מוצר נכון, קמפיינים מדוייקים ולבסס קשר עם הצרכנים, השיג הרבה יותר משורת הרווח - מי המותגים שהובילו השנה ומה האתגרים שעומדים להם בדרך?
כבכל שנה, יש מותגים שהשנה האירה להם פנים ושמה אותם במקום אחר לגמרי מנקודת הפתיחה. זה יכול להיות גורל הנסיבות וזה בפעמים אחרות תלוי יוזמה ותעוזה של המותגים עצמם. חלק עשו פריצת דרך של ממש וחלק פשוט בלטו יותר מהאחרים, בזכות רצף של מהלכים שיצרו עקביות ושיח ציבורי חיובי לאורך השנה.
זה לא תמיד מתבטא בתוצאות הכספיות, "מותג השנה" זה מכלול של פעולות שהארגון עשה שהצליחו למקם אותו בתודעה הצרכנית. מפעילויות שיווק, מהלכי קד"מ מדויקים וגם ובעיקר החלטות אסטרטגיות שהקפיצו את המותג
השנה היו עשרות מותגים שניסו לתפוס מקום מרכזי, אבל בסופו של דבר צריכים להכתיר מנצחים. ורק שישה מהם - כל אחד מתחום אחר - הצליחו להתברג בקטגוריית "מותגי-העל" מבחינתנו ב-2025.
אלו השישה ששיחקו בליגה של הגדולים:
לאומי
השנה שבה הבנק עבר את רף מאה מיליארד השקלים והפך למותג הדומיננטי בשוק הבנקאות.
2025 הייתה בראש ובראשונה השנה של בנק לאומי. הבנק נהיה לחברה הציבורית הגדולה בישראל וחצה לראשונה שווי שוק של 100 מיליארד שקל. התוצאות שלו בתשעת החודשים הראשונים של מציגות רווח של 7.7 מיליארד שקל ותשואה על ההון של 17%, נתון גבוה גם בהשוואה בינלאומית. בנוסף, חילק לאומי דיבידנד רבעוני של 2 מיליארד שקל, הגבוה שנרשם אי פעם בבנק בישראל.
- "נראה שיפור בדירוג האשראי ב-2026": הנתונים שמפתיעים את השווקים
- חברות הביטוח עוקפות את הבנקים בדירוג האשראי - האם זה שינוי תפיסתי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אלא שמעבר למספרים, המותג לאומי עצמו גם הוא המריא. המנכ"ל חנן פרידמן והסמנכ"לית מיטל שירן הראל בנו אסטרטגיית שיווק רחבה שהציבה את הבנק בנקודת פתיחה ברורה מול המתחרים. גל תורן הפך לדמות כמעט משפחתית בפרסומות, עומר אדם העביר את המסרים, ולאומי היה פשוט בכל מקום. הבנק גם הציב את השירות בקדמת הבמה, בפרט מול מזרחי טפחות, עם פתיחת מוקדים 24 שעות ביממה וחשיפת הטלפונים הישירים של מנהלי הסניפים.
