מחשב מחוץ לקופסה

בעוד שפרויקטי מחשב לכל ילד מבוססים על מחשבים אישיים ונייחים הקיימים בשוק, חברה ישראלית בשם פורייה מפתחת ומשווקת ברחבי העולם מחשב אישי ייעודי לשוק החינוך, בתצורה מיוחדת, במשקל 1 ק"ג, שמיועד בעיקר לתלמידי מגמות המדעים, המתמטיקה והפיזיקה. דל כבר אימצה את המחשבים ומשווקת אותם בארה"ב
יהודה קונפורטס |

האמריקנים, הבריטים ועוד 20 מדינות ברחבי העולם, מעניקים מחשבים אישיים ניידים ייעודיים לתלמידי בתי הספר, שנבנו מראש לצרכי לימוד בעיקר בתחום המדעים. משרד החינוך הישראלי, שמעודד פרויקטים של מחשב לכל ילד ומחשב לכל מורה יכול בקלות ללמוד מנסיונן של מדינות אלו, מאחר שמי שעומד מאחורי המהפכה הזו היא חברה ישראלית מראש העין בשם פורייה, שמייצרת את המחשב במשקל קילו אחד, ממש מעבר לדלת בפתח תקווה, במחיר של פחות מאלף דולרים.

נושא המיחשוב בחינוך נמצא על סדר היום הציבורי כבר כמה שנים. שביתת המורים, פרויקט מחשב לכל מורה והפרויקט הוותיק מחשב לכל ילד, פורצים מדי פעם אל הזרקורים, בדרך כלל בטקסים רשמיים שבהם מעניקים מחשבים למשפחות או באחרונה למורים.

המשאבים הרבים והמחשבה מופנים בעיקר אל עצם הענקת המחשב והימצאותו בבית הספר או בביתו של התלמיד. פחות נותנים את הדעת, בישראל, לגבי החומרה עצמה, המחשב, תצורתו, והפונקציונאליות שלו לגבי התלמיד והמורה. כך למשל, ספק אם מישהו מראשי מערכת החינוך חשב על אפשרות לפתח מחשב ייעודי לצרכיו של התלמיד, מחשב שייראה כמו PC נייד לכל דבר אבל עם הרבה יכולות ותכונות שישמשו את התלמיד, בעיקר בכיתות הגבוהות, בלימודי המדעים, המתמטיקה ועוד.

המצאה ישראלית

בנושא זה יש לישראל מה ללמוד מהעולם. ב-40 מדינות ברחבי תבל מארה"ב ועד רוסיה וב-20 שפות, אלפי תלמידים בבתי הספר הציבוריים משתמשים מזה כמה שנים במחשב ייעודי מסוג נובה. המובילה בעולם היא ארה"ב, שם נושא המחשב לכל ילד אינו נתון לחסדיהם של תורמים ואנשים טובים אלא מעוגן בחקיקה. הפרויקט הזה נקרא NCLB – No Child left behind. בארבעה מחוזות בארה"ב – ווסט וירג'יניה, אדיסון (בעיר ניו-יורק) ושני מחוזות בטקסס (אלבין וגוס-גריק) – רכשו בתי הספר כמה מאות מחשבים ייעודיים מדגם נובה 5000.

הנובה 5000 הוא אישי וקל (כ-1 ק"ג), הוא כולל מסך מגע צבעוני, מאפשר עבודה בבית הספר, בשעות הפנאי ובבית. הוא מבוסס מערכת ההפעלה חלונות CE עם מעבד של אינטל, שאמנם ביצועיו אינם בין המהירים אבל צריכת החשמל שלו היא נמוכה יחסית, ולכן הוא יכול להספיק לשמונה שעות רצופות, כלומר ליום לימודים שלם. אין בו דיסק קשיח, הכל מבוסס זיכרון פלאש, הוא מחובר לרשת האינטנרט באמצעות רשת אלחוטית בית ספרית ואין בו חלקים שיכולים להתקלקל. ועלות התחזוקה שלו היא כמו של טלפון סלולרי. מחירו לרשויות הפדרליות של ארה"ב כ-400 דולרים. ההורים אינם משלמים אגורה, כי התפיסה החינוכית הלאומית אומרת, כי שילוב המחשב האישי בסביבת הלימוד הטבעית של הילד, היכולות שלו לקבל חוויות ויזואליות במקצועות קשים כגון פיזיקה, מדעים ומתמטיקה, מקפיצה אותו כמה דרגות ומצמצמת את הפער הדיגיטלי.

מחקרים שנעשו בעולם, הוכיחו שכאשר תלמידים מרמה סוציו אקונומית נמוכה מקבלים מחשב אישי כזה - לא רק שהם שומרים עליו מכל משמר אלא הם לומדים טוב יותר. בשיעורי מעבדות, כאשר זמינות השרתים והמחשבים הרגילים היא תמיד במצב של מחסור, המחשב האישי מבצע את כל הפעולות של שרת רגיל, אבל בצורה הרבה יותר אינטואיטיבית. לפרויקט זה נרתמה גם דל העולמית שמשווקת את המחשבים לבתי הספר שהרשויות האמריקניות החליטו, כי הם זכאים לכך.

לא רק ארצות הברית הפנימה את ההמצאה הזו. לא מכבר פתחה פורייה סניף באנגליה, מינתה מפיץ אירי חדש באירלנד, ובאחרונה חתמה על הסכם מקומי בישראל עם אורט העולמית שפתחה כידוע סניף בישראל. מנהלי פורייה, דב ברוקר ותמר אנטוקול, סבורים שגם ישראל יכולה להצטרף למהפכה. ההשקעה במחשבים שמראש מיועדים לעסקים או לבתים פרטיים, אינה משיגה את מלוא המטרה במושג השגור: מחשב לכל ילד.

ברוקר שם לעצמו למטרה להקדיש את השנה הבאה לשכנע את ראשי מערכת החינוך בישראל שאפשר לחשוב לפעמים מחוץ לקופסה, ומה שטוב לאמריקנים, לבריטים, לסקוטים, לרוסים ולעוד שורה ארוכה של מדינות, טוב גם לישראלים. הבעיה היא לשבור את הקונספציה, להרחיב את האופקים. בראואר מעריך, כי מחירו של מחשב נובה עם גרסה עברית לא עובר את ה-600 דולרים, עם כל היישומים, החיישנים, החיבור לאינטרנט, הכלים השונים ועוד. בהנחה שהקניות האלו תהיינה מרוכזות על ידי גופים ממלכתיים סביר להניח שהמחיר יירד. אז נכון, יש במערכת החינוך כיום מחשבים זולים יותר, אבל חינוך אינו עניין כלכלי בלבד. החשיבה שמאחורי פיתוח הנובה, היא נקודת מוצא שמן הראוי שכל מי שבאמת דואג לדור הבא של המדענים שלנו, יחשוב עליו ברצינות או לפחות יבדוק אותו.

כאמור את הניסוי הזה כבר עברו בהצלחה 40 מדינות ובעיקר ארה"ב. ישראל יכולה ללמוד מניסוי זה הרבה מאוד מסיבות רבות, כשהחשובה שבהן היא, כי היצרן, המפתח והמשווק של המחשבים היעודיים למערכת החינוך היא לא אחרת מאשר חברה ישראלית. לא בסין, לא בטיוואן, לא בהודו, לא באפריקה אלא ממש מעבר לפינה.

ברוקר הקים את החברה ב-1997, והדבר האחרון שחשב כאשר הקים אותה, היה שביום מן הימים הוא יהפוך ליצרן מחשבים אישיים לתלמידי בתי ספר. אבל האמת היא שהוא לא היה רחוק מזה. באותם שנים, כאשר נושא מיחשוב מעבדות בתי הספר היה בשיאו, החלה לשווק פורייה מכשירי מדידה, איסוף וכלי מעבדה מבוססי מחשב, שנועדו לסייע לתלמידים במגמות הריאליות בבתי הספר. המכשירים שהיו פשוטים יחסית כללו סנסורים, איפשרו לתלמידים לבצע ניסויי מעבדה בתחומי הלימוד ולהפיק מכך תועלת לצרכי הלימוד. אחד המכשירים היותר פופולרים הוא אקולוג 8000, אשר בעזרתו בתי הספר השונים מאפשרים לילדים לאסוף נתונים על מזג האוויר. המערכות האלו מפוזרות כיום בהרבה בתי ספר בישראל ובחלק מהמקצועות הן נחשבות לכלי הכרחי כדי לסיים את הלימודים במקצוע הזה.

"עם השנים הבנו שהמחסור היחיד של הציוד שלנו הוא יחידת הקצה, המחשב הבית ספרי, אליו התלמידים היו צריכים לשפוך את הנתונים כדי להפיק מהם דו"חות ולהסיק מסקנות. זה היה עקב אכילס של מיחשוב בתי הספר", אומר דב ברוקר.

ב-2005 הבינה ממשלת סינגפור, כי ההשקעה בחינוך הטכנולוגי היא המנוע החשוב ביותר שלה להמשך הצמיחה. במקביל היא הקימה מרכז ביוטכנולגי הכי גדול במזרח הרחוק והשקיעה שם בהרבה מאוד משאבים. פורייה, שסיפקה לסינגפור הרבה מאוד מערכות מבית היוצר שלה, הגיעה למסקנה כי הבעיה בבתי הספר היא נקודת הקצה, המחשב השולחני שמצוי במעבדות ובכיתות והוא תמיד במצב של חוסר.

"במערכת החינוך כיום, המחשבים מצויים בעיקר במעבדות המחשבים, והנגישות של התלמידים אליהם היא נמוכה מאוד (שעות בודדות בשבוע), מאחר ויש רק אחת-שתיים מעבדות מחשבים העומדות לשימושם של כל תלמידי בית הספר", אומר ברוקר. "כמו כן, המחשבים המצויים כיום הינם מחשבי שולחניים החשופים לווירוסים ולנזקים כתוצאה מוואנדליזם וגניבות רבות. בבתי ספר רבים, יש דורות שונים של מחשבים, חלקם מחשבים ישנים מאוד. זאת ועוד, מעבדות המחשבים אינן מותאמות להוראה מעבר להוראת מקצוע המחשבים בשל מבנה וצפיפות החדר, גודל המסכים אינו מאפשר קשר עין בין מורה לתלמיד, דבר אשר יוצר הסחת דעת של התלמידים. לכן, למעשה השימוש במחשב אינו משולב כחלק אינטגרלי בהוראה בבית הספר, שלא לדבר על תחזוקת המחשבים השולחניים הדורשת שעות טכנאי רבות ותמיכה טכנית רציפה, המגדילה את הוצאות בית הספר. במעבדות המדעים מצויים מחשבים בודדים בלבד ולרוב מדובר במחשבים ישנים ולרוב ללא חיבור לאינטרנט".

כל התובנות האלו הובילו את מהנדסי החברה הישראלית שמונה בסך הכל 40 אנשים, לשבת ולפתח מחשב ייעודי שיענה על כל האתגרים האלו. "למעשה", אומר ברוקר, "לקחנו את כל הידע והחוכמה שצברנו במשך שנים מהמערכות הייעודיות שסיפקנו למעבדות בבתי הספר, ואת כל הממשקים והמערכות המוכרות, וארזנו אותם במחשב עם תצורה ייחודית שלא קיימת בשוק לאף מגזר אחר. המחשב מעוצב בצורה אסטטית, מערכת ההפעלה שלו היא חלונות ME, בניגוד למחשב שולחני אשר פותח במקור לצורכי אנשי עסקים, הנובה 5000 פותח באופן ייעודי עבור שוק החינוך וכוללת חבילה של תכנים ותוכנות חינוכיים, וכן אוגר נתונים לביצוע ניסויים במקצועות המדעיים.

המטרה הנה לשלב את מחשבי הנובה 5000 בתהליכי ההוראה והלמידה, תוך מתן הזדמנות שווה לתלמידים ללמוד באמצעות מחשב, ולמורים להיעזר במחשב כאמצעי הוראה. הממשק הוא באמצעות מסכי מגע, עט אלקטרונית, מקלדת פיזית זעירה או מקלדת וירטואלית. הילד יכול לגלוש באינטרנט, לחפש בכל אתר ולהתכתב עם מי שהוא רוצה. המורה, המחזיק במחשב דומה, מדבר איתם באותה שפה. את שיעורי הבית במדעים הם מכינים על המחשב, ומעבירים אותם לשרת מיוחד, שלמורה יש גישה אליו. כאמור דל האמריקנית התלהבה מהמיזם הישראלי והיא זו משספקת את המחשבים לבתי הספר בטקסס בהשקעה לאומית אמריקנית של מיליוני דולרים.

"העדר הדיסק הקשיח מנטרל את כל נושא הווירוסים", אומר ברוקר. "בנוסף בתוך המחשב הזעיר הזה ניתן בהחלט להוסיף יישומים שמשמשים את ההנהלה והמורים לבקרה, לניהול מערכי השיעור, ללוגיסטיקה ועוד. בקיצור, זהו מחשב נייד לכל דבר, רק בתצורה קצת שונה שרואה את התלמיד במרכז".

ברוקר מאוד מקווה לא להתאכזב, לא רק בגלל סיבות עסקיות, אלא מפני שבכל פעם שהוא נוסע לבקר באחד מסניפיו הוא שומע עד כמה ישראל היא מעצמה טכנולוגית חינוכית. בירושלים, טרם שמעו על כך כנראה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
פיקדונות בנקאיים מול קרנות כספיות, עוצב ע״י מנדי הניגפיקדונות בנקאיים מול קרנות כספיות, עוצב ע״י מנדי הניג

הריבית על הפיקדונות בבנקים ירדה - ריבית תעריף עד 3.5%

מנדי הניג |

הציפיות להורדת ריבית כבר גלומות בשוק האג"ח וגם במק"מ (מלווה קצר מועד). התשואות ירדו מאוד בימים האחרונים כשהתשואה לשנה עומדת על 3.5%. במקביל הבנקים הורידו את הריבית התעריפית - בבנקים הגדולים אתם תקבלו עד 3.5% בפיקדון לשנה בריבית קבועה. אם תנהלו מו"מ אולי תקבלו עוד כמה עשיריות, כנראה שמעטים יוכלו עדיין לקבל 4%. בקרוב גם זה לא יהיה אפשרי.

הבנקים לא חיכו לירידת ריבית בנק ישראל כדי להוריד את הריבית בפיקדונות. מנגד, הריבית על ההלוואות לא ירדה. זה אומר שהמרווח שלהם דווקא גדל - הפער בין הריבית שהם מקבלים לריבית שהם משלמים דווקא עלה.

כתבנו כאן רק לפני שבוע שיש חלון הזדמנות מאוד קצר כדי להשיג עדיין תשואות יחסית טובות בפיקדונות ( כמה תקבלו בפיקדונות - והאם הם הופכים לאטרקטיביים יותר מקרנות כספיות? ) החלון הזה לרוב הציבור נסגר, רק אלו שיכולים להתמקח מול הבנק וחשובים לבנק, יכולים לקבל ריבית עם קידומת 4. ואז עולה השאלה - מה צריך לעשות משקיע סולידי?

ובכן, מי שלא הספיק לקבע את התשואה בפיקדון שקלי בריבית קבועה, יכול לקבל סדר גודל של 3.5%, אולי 3.8% בבנק, כ-3.5% במק"מ והשאלה כמה בקרנות כספיות - המכשירים בשוק כבר מגלמים כאמור ריבית של 3.5% בשנה, והקרנות הכספיות לרוב מצליחות לעשות יותר בשל היתרון לגודל. סיכוי טוב שהתשואה שנה קדימה תהיה באזור 3.7%-3.8%, זה כמובן נכון להערכה הקיימת שמתבטאת בבשוק במחירי אגרות החוב והמק"מ. אם יהיה שוני בהערכות לגבי הורדת הריבית, אז זה ישפיע על התשואה והריבית.


מעבר לתשואה ברוטו, צריך לזכור את המס. על קרנות כספיות יש מס של 25% על הרווח הריאלי. בפיקדונות יש מס של 15% על הרווח הנומינלי. נניח , כפי שצופים הכלכלנים אינפלציה של כ-2.2% שנה מהיום. זה אומר שקרן כספית שתניב 3.8%, תשלם מס על רווח ריאלי של 1.6%. מדובר במס של 0.4%. יישאר לכם ביד כ-3.4%. 

מאגר לוויתן  (צילום: אלבטרוס)מאגר לוויתן (צילום: אלבטרוס)

גז ישראלי - רווח מצרי; כך א-סיסי מרוויח מיליארדי דולרים בשנה על חשבון ישראל

כחלק ממערכת היחסים הסבוכה עם מצרים, ישראל דרך מאגר לוויתן מספקת גז למצרים שמשמש גם לייצוא. הרוו ח עליו הוא סביב 80% - ב-15 שנים הבאות תספק ישראל גז למצרים ב-130 מיליארד דולר, חלקו יעבור לאירופה וישאיר סכומי עתק במצרים - מחיר השלום

רן קידר |
נושאים בכתבה מצרים לוויתן

מצרים מתכננת להגדיל את יצוא ה-LNG לאירופה החל מנובמבר הקרוב. ידיעה לקונית שפורסמה בתקשורת האמריקאית והמצרית, מסתירה סיפור גדול. מצרים שלה מאגרי גז משל עצמה לא יכולה לשרת את האנרגיה שלה היא נזקקת והיא מייבאת גז מישראל בכמויות שהולכות וגדלות. אלא שחלק מגז הזה לא משמש לצרכים פנימיים כי הממשל עושה חשבון פשוט ורואה שכדאי לייצא את הגז הזה לאירופה ולהרוויח סכומי עתק. 

כעת, בהמשך לפיתוח והרחבת ההפקה של מאגר לוויתן היקף העברת הגז למצרים יעלה. דיווח על כך ניתן לפני חודשיים ובמקביל מתברר מצרים תיערך להגדלת הייצוא. זה מהלך עסקי לכאורה, אבל יש כאן הרבה מאוד פוליטיקה וקשר עסקי שתומך בעצם בשלום. אחרי הכל, למה בעצם ישראל נותנת מתנה כזו גדולה לשכנה שלה ולא מוכרת בעצמה לאירופה? נכון, יש להקים תשתיות, אבל מלכתחילה הכוונה היתה לספק גז לשכנות (גם ירדן מקבלת גז מישראל) כסוג של עוגן להסכמי השלום והרחבת האינטרסים המשותפים. זה כנראה בחשבון הכולל משתלם - ירדן היתה שותפה שקטה בהגנה על ישראל בעת הטילים, מצרים דחפה להסכם. אבל זה החשבון המדיני, מה עם החשבון של השותפויות - ניו מד ורציו, ושל שברון המחזיקות במאגר?

האם יכול להיות שייצוא כבר לפני שנים לאירופה היה מגדיל את הרווחים שלהם? בטח. אבל, ייצוא הגז לצד שאלות כמה גז להשאיר לדורות הבאים ולאן לייצא הן שאלות פוליטיות. תחום הגז והנפט בעולם בכלל מעורב בפוליטיקה. המחזיקים בלוויתן התיישרו לפוליטיקה.     


על פי הדיווחים האחרונים, הממשלה המצרית מנהלת מגעים למשלוח של גז נוזלי נוסף מדי חודש ממתקן ההנזלה באידקו, החל מחודש נובמבר ועד סוף מרץ. המהלך מתבצע על רקע מאמצים לחזק את שיתופי הפעולה עם חברות זרות ולהבטיח להן חלק מייצוא התפוקה המשותפת. לא מדובר כאן בשימוש בתוספת הייצוא של הגז הישראלי, זו תקפוץ מדרגה רק בהמשך. אבל, לא צריך להיות חכם גדול כדי להבין שלמצרים תהיה האפשרות להגדיל את הייצוא ולהגדיל רווחים, כשאירופה עדיין זקוקה מאוד לגז בהינתן המשבר הגדול מול רוסיה. עם זאת, מצרים עצמה מתנדנדת עם ייצוא הגז בהתאם לצרכים המקומיים. בשנה האחרונה היא הורידה את היקף הייצוא, על רקע דרישות הכרחיות של התעשייה המקומית. 


הסכם הענק - 35 מיליארד דולר ל-130 BCM


באוגוסט האחרון נחתם הסכם ייצוא חדש בין שותפי לווייתן למצרים בהיקף של 35 מיליארד דולר, הגדול ביותר שנחתם אי פעם בתחום. ההסכם כולל ייצוא של כ-130 BCM עד לשנת 2040, בשני שלבים: כ-20 BCM בשלב הראשון החל מ-2026, ו-110 BCM נוספים לאחר הקמת צינור גז חדש. צינור זה, שייקרא "ניצנה", צפוי לחבר ישירות את מאגר לווייתן למצרים ולהכפיל את קיבולת ההולכה, עם תוספת של כ-600 מיליון רגל מעוקבת ליום. פרויקט זה, שהובילו שברון והחברות הישראליות, נועד לשדרג את תשתיות ההולכה ולהתאים את הייצוא לגידול העתידי.