פרסום ויח"צ בשוק ההון: קרן נאמנות לגברת כהן מחדרה

תפקידם של הפרסומאים ואנשי יחסי הציבור הוא כפול- עליהם להשפיע על מובילי דעת הקהל ובמקביל ליצור תהליך של "הכשרת הלבבות" בקרב כלל הצרכנים של מוצרים פיננסיים
שירי עדן |

במאמר הקודם (קישור מופיע בתחתית העמוד), דיברנו על כך שישנם בישראל בין 200 אלף ל-300 אלף איש ואישה המשפיעים על מרבית החלטות ההשקעה הפרטיות במשק, וקראנו להם "מובילי דעת קהל". אלה מחליטים את ההחלטות הפיננסיות לא רק עבור עצמם, אלא משפיעים גם על החלטות הקנייה של חבריהם ובני משפחותיהם- ה"מוּבָלים".

תפקידם של הפרסומאים ואנשי יחסי הציבור הוא כפול: עליהם להשפיע על המובילים בדרך ובאמצעים המתאימים להם, ובמקביל ליצור תהליך של "הכשרת הלבבות" בקרב כלל הצרכנים של המוצרים הפיננסיים, שיאפשר למשפיעים לפעול ביתר אפקטיביות.

אז איך עושים את זה? אם נתחיל מבסיס הפירמידה, המכונה בעגה "הציבור הרחב", הרי שיש מספר אבני יסוד בסיסיות בענף הפיננסים, ואלה העיקריות שבהן:

1. להבין מי הלקוח- ההגדרה הרווחת היא, כי הצרכן הטיפוסי של מרבית המוצרים הפיננסיים הוא גבר בגילאי 35-60 במצב סוציו-אקונומי ממוצע ומעלה. כיום ישנן גישות שונות המנסות לערער על ההגדרה הזו. יש הטוענים שיותר ויותר נשים מקבלות את ההחלטות הפיננסיות של המשפחה. אחרים פונים לקהל צרכני צעיר יותר. נכון, אלה מגמות בהתהוות, ואסור להתעלם מהן. אבל כאישה צעירה אך כנה, ומתוך היכרות עם מחקרי השוק ועם האנשים שאותם מחקרים מייצגים, אני מקבלת את ההגדרה הסטנדרטית, לפחות עד שמחקר שוק אמיתי יוכיח אחרת.

2. לפנות בכלי הנכון- אם הסכמנו שזהו קהל היעד שלנו, כמובן שלא נפרסם ב"מעריב לנוער", וגם לא בהפסקת הפרסומות של "היפים והאמיצים".

3. לפנות בזמן הנכון- גם אם הגענו לקהל הנכון, עדיף לדבר אליו בזמן שהנושא הפיננסי נמצא בתודעתו. למשל, בשלטי חוצות נעדיף פרסומים במרכזי הערים, ואם אפשר קרוב לסניפי הבנקים, ולא בכביש הערבה או בכניסה לשמורת טבע. בעיתונות הכתובה נעדיף לפרסם במוספים הכלכליים ולא בעמודי הדעות.

4. לבלוט לעין, לבלוט לאוזן- אחת מתוצאותיה של וועדת בכר היא הגדלת מאמצי הפרסום והשיווק של בתי ההשקעות השונים. רק הבוקר בדרכי לעבודה שמעתי ברדיו לפחות 5 פרסומות שונות של בתי השקעות. כדי לבלוט צריך להיות יותר יצירתי, יותר מעניין, יותר אקסטרווגנטי.

5. לדבר גם ללב- אנשים קשורים לכסף שלהם. רגשית. זוכי פרס נובל, פרופ' כהנמן ופרופ' טברסקי, כבר הוכיחו זאת מדעית. לכן, הפנייה שלנו צריכה להכיל גם את המרכיב הרציונאלי וגם את המרכיב האמוציונאלי. בתעשיית הרכב, למשל, כבר הבינו זאת מזמן, ועושים ברגש שימוש מאסיבי.

6. לדבר בגובה העיניים- אפשר לדבר על תשואות, מותר לדבר על סיכון. אך שימוש במונחים מקצועיים שרק מתי מעט מבינים עשוי לגרום לתחושה של בלבול ו"זריית חול בעיניים" במקרה הטוב, ולאנטגוניזם במקרה הרע.

7. לעודד תהליכי פה לאוזן- כאמור, אנשים צורכים מוצרים פיננסיים לרוב לאחר התייעצות. לכן, צריך לעודד אותם להתייעץ. יצירת "באז" היא מומחיות בפני עצמה, והיא אולי אחד התחומים הצומחים ביותר ביחסי ציבור. התחום הזה מהותי יותר ככל שמדובר בקנייה גדולה יותר, ובתחום מקצועי יותר. ה"באז" יכול לכלול שיווק ויראלי, עבודה בקהילות חברתיות באינטרנט, מבצעי "חבר מביא חבר", מועדוני לקוחות, ואמצעים יצירתיים נוספים כיד הדימיון הטובה.

8. לתת שירות- הלקוחות הם היחצ"נים שלכם. אם הם מרוצים הם יביאו את החבר הכי טוב, האח והדודה מחדרה, ואם לא- הם עשויים להסב לכם נזק אמיתי. לכן, צריך להקפיד על שירות מקצועי ואישי, גם לפני הקנייה וגם לאחריה. אסור לשכוח, כי שירות אישי, או יותר נכון, חוסר שירות אישי, הוא אחת הסיבות המרכזיות למעבר של לקוחות מהמערכת הבנקאית לברוקרים הפרטיים, וזו סיבה נוספת לעלייה המתמדת ברף הציפיות לשירות איכותי.

* הכותבת היא דוברת בית ההשקעות "דש איפקס הולדינגס".

קישור למאמר הראשון

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)

המענק לעובדים ייכנס כבר מחר: רשות המסים מקדימה את הפעימה השנייה

כ-201 אלף זכאים יקבלו כ-410 מיליון שקל ישירות לחשבון הבנק, חודש מוקדם מהמתוכנן, כדי להקל על משפחות לפני החגים. ניתן עדיין להגיש בקשות למענק עבור 2023 באתר רשות המסים

צלי אהרון |


רשות המסים מודיעה על הקדמת הפעימה השנייה של מענק עבודה לשנת 2024. אשר תוקדם ותשולם כבר מחר, 18 בספטמבר, במקום באמצע אוקטובר כנהוג מדי שנה. במסגרת ההקדמה יועברו לחשבונות הבנק של הזכאים כ-410 מיליון שקל, שיחולקו לכ־201 אלף עובדים ועובדות. מדובר על סכום ממוצע של כ-2,000 שקל לזכאי. המהלך נועד להקל על משפחות וזכאים נוספים לקראת תקופת החגים, שבה נרשמות הוצאות חריגות.

מענק עבודה, המוכר גם כ"מס הכנסה שלילי" - נועד לחזק עובדים בעלי שכר נמוך ולעודד יציאה לתעסוקה. המענק משולם בארבע פעימות שנתיות, והקדמת התשלום הנוכחי מאפשרת לזכאים לקבל את הכסף מוקדם מהמתוכנן ולהיערך טוב יותר מבחינה כלכלית. מי שטרם הגיש בקשה עבור שנת 2024 עדיין יכול לעשות זאת באופן מקוון באתר רשות המסים, והכספים יועברו לו בהתאם לאישורי הזכאות בפעימות הבאות. 

בנוסף, ניתן עד סוף השנה להגיש גם בקשות רטרואקטיביות עבור שנת 2023 - הזדמנות עבור מי שפספס את ההגשה במועד. בין הזכאים ניתן למנות שכירים ועצמאים בני 21 ומעלה שהם הורים, וכן בני 55 ומעלה גם ללא ילדים, בהתאם לרמות ההכנסה שנקבעו במדריך המענק. החל מהשנה מתווספת גם הטבה ייחודית להורים לפעוטות. כמו כן, נשים שכירות בנות 60 ומעלה (ילידות 1960 ואילך) יכולות לבקש מקדמה על חשבון מענק 2025, בכפוף לעמידה בקריטריונים.

רשות המסים מזכירה לזכאים לוודא כי פרטי חשבון הבנק שלהם מעודכנים כדי למנוע עיכובים בהעברה.

יגדיל את הצריכה הפרטית

הקדמת התשלום משתלבת בתוך מגמה רחבה יותר של צעדי מדיניות כלכלית שנועדו לתמוך במשקי הבית, במיוחד על רקע יוקר המחיה. כמו כן, הזרמת כ-410 מיליון שקל למחזור הכספי דווקא בסמוך לחגים צפויה להגדיל את הצריכה הפרטית בתקופה שממילא מתאפיינת בהוצאות גבוהות, ובכך לתרום גם לפעילות הכלכלית במשק.

המענק מופנה בעיקר לאוכלוסיות שעובדות אך מתקשות לסגור את החודש, הורים צעירים, משפחות חד-הוריות וותיקים בגיל העבודה המאוחר. הקדמת התשלום מאפשרת להם להיכנס לתקופת החגים עם פחות דאגות כלכליות, ולנסות לעזור לרווחה בסיסית לילדים ולמשפחה. כמובן שלא מדובר על סכום גדול בהינתן שהסכום הוא לאורך זמן רב - אבל עדיין, מדובר על סכום שבהחלט יכול לעזור.

אילוסטרציה מעצר. קרדיט: AIאילוסטרציה מעצר. קרדיט: AI

21 חשודים נעצרו בחשד לזיוף תקנים בהיקף של 15 מיליון שקל

בתום חקירה סמויה, עוכבו 21 חשודים בחשד למעורבות בביצוע עבירות שחיתות ציבורית חמורות בהן, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, שוחד, הלבנת הון, עבירות על חוק מע"מ ועל פקודת המכס ועבירות על פקודת היבוא והיצוא וחוק התקנים

רן קידר |
נושאים בכתבה הלבנת הון

במסגרת שיתוף פעולה בין היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית (יאל"כ), להב 433, חקירות מכס מע"מ ת"א, בקרת יבוא במכס אשדוד ומשרד הכלכלה והתעשייה, עלה חשד כי אחת ממעבדות הבדיקה בתחום יבוא מוצרים לישראל, חברה לגורמים עבריינים ויחדיו קשרו לקשר שוחדי ומרמתי, במסגרתו שוחררו והופצו כמויות גדולות של מוצרים החייבים עמידה בדרישות תקנים רשמיים, מבלי שעברו את מלוא הבדיקות הנדרשות, ובנוסף לא הועבר הדיווח הנדרש לרשויות בהתאם. 

מרגע שנודעו החשדות האמורים, הוקפאה ההכרה של המעבדה לבדיקות יבוא. בנוסף, עלו חשדות על קשר בין החשוד המרכזי למעבדה במערכת שוחדית, כאשר הוא מפנה אליה יבואנים, תמורת תשלום עמלות ואילו המעבדה בתמורה, מאשרת את שחרור המוצרים. ללא ביצוע הבדיקות וללא דיווח לרגולטור, כנדרש. 

בדרך זו, עולה החשד, כי נכנסו לישראל כמויות גדולות של מוצרים החשודים כמסוכנים, ללא הבדיקות הנדרשות וללא הדיווח הנדרש לרשויות. בשלב זה, על פי החשדות, המוצרים או מרביתם הועברו לשטחים. החקירה מלווה על ידי היחידה המשפטית לתיקים מיוחדים ברשות המיסים ויחידת התביעה הפלילית במשרד הכלכלה. סך עבירות המס נכון ליום זה של החקירה הינן למעלה מ-15 מיליון שקל.

הליך היבוא התקני 

הליך יבוא תקני לישראל נבנה כך שיוודא שכל מוצר שנכנס לשוק המקומי עומד ברף בטיחות ואיכות בסיסי, כך שגם המדינה וגם הצרכן לא נפגעים. הכל מתחיל ברשימון היבוא שמוגש למכס, מסמך רשמי שבו היבואן מפרט את כל פרטי הסחורה, היכן יוצרה, מה ערכה הכספי ומה הייעוד שלה. לאחר מכן מגיע שלב קריטי של בדיקות מעבדה ותקינה: מוצרים מתחומים רגישים כמו חשמל, צעצועים לילדים, קוסמטיקה או ציוד רפואי חייבים לעמוד בתקנים ישראליים מחייבים. כאן נכנסות לפעולה המעבדות המורשות, שאמורות לבדוק אם המוצרים אכן תואמים את התקנות מבחינת בטיחות שימוש, חומרים מסוכנים או התאמה חשמלית. 

במקביל, היבואן מחויב לשלם את כלל המיסים הנדרשים, מכס, מע"מ ולעיתים מסי קנייה נוספים, לפני שהמוצרים יכולים להשתחרר מהנמל. רק כאשר כל התנאים הללו מתקיימים, מקבל היבואן אישור רשמי לשחרור הסחורה לשוק המקומי ולהפצתה לצרכנים. כאשר התהליך הזה נעקף באמצעות שוחד, זיוף אישורים או העלמות מס, נגרמת פגיעה משולשת: ראשית, הציבור חשוף למוצרים שעלולים להיות מסוכנים, החל במוצרי חשמל לא תקינים ועד צעצועים עם חומרים רעילים; שנית, נפגעת התחרות מול יבואנים שמקפידים על החוק ונדרשים להוצאות גבוהות יותר; ושלישית, נגרע כסף רב מקופת המדינה עקב אובדן מסים. 

וכך, הפרשה הנוכחית לא רק שגורעת כספים מהמדינה לטובת מוצרים שחלקם מועברים לשטחים, אלא גם חושפת את הציבור למוצרים שעלולים להוות סכנה.