אילון מאסק
צילום: PR

הספליט במניית טסלה: המניה מזנקת

מניית יצרנית הרכבים החשמליים מזנקת, לאחר הספליט ביחס של 1 ל-5 - לשווי של 450 מיליארד דולר; מניית אפל גם אחרי ספליט - עולה ב-4% לשווי שיא - 2.2 טריליון דולר
עמית נעם טל | (22)
נושאים בכתבה טסלה

לאחר שהדהימה את השווקים (שוב) בחודש האחרון, מניית יצרנית הרכבים טסלה (סימול:TSLA) התפצלה היום. כל מניה הפכה להיות 5 מניות - ספליט של 1 ל-5, והמניה ששער הבסיס שלה היה 440 דולר עומדת כעת על כ-480 דולר. המהלך כבר מוסיף 9% לערכה ומקפיץ את שוויה של טסלה ל-450 מיליארד דולר. 

מאז הודיעה החברה בחודש שעבר, על פיצול המניות, רשמה מניית טסלה זינוק מדהים של כ-70%. כמה זה בדולרים? קצת פחות מ-200 מיליארד דולר. בסה"כ, טסלה נסחרת היום בשווי שוק של 450 מיליארד דולר - הרבה מעל כל שאר יצרניות הרכבים הוותיקות - GM ופורד לדוגמה ברף של 30 מיליארד והן מוכרות פי עשרות מטסלה.  

שווקי השוק של טסלה בשנים האחרונות: קשה להאמין

גם מניית אפל מזנקת היום, אם כי בשיעור נמוך יותר - כ-3.5% אחרי ספליט של 1 ל-3. כל מניה הפכה ל-3 מניות - שוויה של החברה הגדולה בעולם מגיע ל-2.2 מיליארד דולר. העליות במניות אחרי הספליט - חשוב להדגיש - הן כפי שחזו מספר רב של "טכנאים" העוסקים בניתוח טכני. בפועל, ספליט במניה לא אמור להשפיע על ערך השוק של החברה. ולא להעלות את מחיר המניה, אבל רבים טענו כי כיוון שהמניות של טסלה ואפל יהפכו  לזולה יותר, הן ימשכו משקיעים קטנים עם קריצה לאפליקציית ההשקעות "רובין הוד". אז זה קרה, רק שהשאלה החשובה - עד מתי?

גם על העובדה כי מדובר בחברת צמיחה ניתן כבר להתווכח. הדוחות האחרונים מראים שהמכירות של החברה ירדו ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. לולא שימוש עצום במכירת "תקני הזיהום" ליתר חברות הרכבים, החברה הייתה מסיימת את הרבעון האחרון עם הפסד. צמיחה? לא ממש.

כפי שאנחנו מציינים לא מעט בחודשים האחרונים - טסלה היא ככל הנראה התוצאה הבולטת ביותר של הכסף הזול של הפד' בשוק. הפד' למעשה מממן היום את קרנות הגידור, שבתורן מריצות את טסלה ועוד לא מעט מניות נוספות. טסלה הפכה בימים האחרונים לחברה ה-7 בגודלה בוול סטריט מבחינת שווי שוק, כאשר בחמישי האחרון היא עקפה את חברת אשראי וויזה (סימול:V). ברקשייר של באפט נמצאת כרגע מעלייה.

הכתבה מוקדם יותר החודש (לקריאה נוספת)

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(22):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 16.
    תום 01/09/2020 11:21
    הגב לתגובה זו
    לפחות תעברו על הכתבה לפני שאתם מפרסמים סתם טעויות...
  • 15.
    תסבירו לי !!! 01/09/2020 08:35
    הגב לתגובה זו
    כל מה שהם צריכים לעשות זה לקחת מיליארד שח מכספי הפנסיה המנוהלים (1000 שח על מיליון איש) להמר בכל דרך שהיא שנראית להם שיכולה לעשות 100 אחוז ביום (מיליארד רווח). זה יכול להיות בHF במניות במסחר יומי במדדים או בפני סטוקס בכל דבר שהוא. ופשוט להזרים את הכסף מחול ישירות לעסקים בישראל אם 20 אחוז מהעסקים יקרסו זה ישפיע על 30 אחוז מהעסקים האחרים זה פשוט אסון ! חייבים להזרים כל יום למשק לכל העסקים בלי קשר להכנסות שלהם היומיות חמצן חמצן חמצן ולא באשראי אלא בתרומה סוציאלית למשק קפיטליסטי רק ככה אפשר יהיה לשרוד - ישירות לחשבון !!
  • 14.
    K (ל"ת)
    JK 01/09/2020 08:31
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    חזי מכיכר השוק 01/09/2020 07:52
    הגב לתגובה זו
    כל ניסיון להכליל את טסלה כתחרות ל פורד למשל ולא גוגל או אינטל זו טעות יסודית והיא נובעת מחוסר הבנה מוחלט בתחום אצל טסלה יצור כלי הרכב הוא רק תירוץ A.i ואוטונומיה משולבים במודלי רווח עולמיים באו אלי ללמוד מי זו טסלה
  • נניח שאתה צודק, אתה רוצה להגיד שכל הכסף הטיפש ורובניהוד (ל"ת)
    יודע את זה? 01/09/2020 13:19
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    הפיצוץ לא יהיה מפוצל הוא יהיה ממוקד חד וחודר נפגש אחרי (ל"ת)
    יש מאין 01/09/2020 07:50
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    ייעכ 31/08/2020 22:08
    הגב לתגובה זו
    הבנקים לא זיכו את הלקוחות
  • 10.
    אנונימי 31/08/2020 22:08
    הגב לתגובה זו
    1:4 - כלומר כל מי שהחזיק בסיום המסחר ביום שישי האחרון ב 1 מניה מחזיק היום 4 מניות
  • 9.
    הם הורסים את שוק ההון מנפחים בודדות ומרסקים את היתר (ל"ת)
    ליאורי 31/08/2020 20:47
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    אפל 1:4 (ל"ת)
    Jobbs 31/08/2020 20:38
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    יוסי ק 31/08/2020 20:27
    הגב לתגובה זו
    יש לזה רק משמעות אחת : בועה
  • דוד 01/09/2020 12:46
    הגב לתגובה זו
    למניה. לדעתי, לא שווה את הסיכון.
  • 6.
    יוסי ק 31/08/2020 20:19
    הגב לתגובה זו
    כלום ואולי פחות מזה
  • 5.
    יוסי ק 31/08/2020 20:18
    הגב לתגובה זו
    כמעט כלום. בטח לא משהו ששווה את פערי המחיר.
  • טעות 31/08/2020 23:26
    הגב לתגובה זו
    אפל זה ביזנס ענק שלא מרוויח רק ממכירת מכשירים סלולארים ומחשבים...אלא אם מכל אפליקציה שנמכרת דרכו, מעסקי המוסיקה, השעונים...ועוד. זאת פלטפורמה ענקית
  • 4.
    יוסי ק 31/08/2020 20:15
    הגב לתגובה זו
    כלום
  • שחר 01/09/2020 11:29
    הגב לתגובה זו
    לפני שמגיבים סתם על נושא שאתם לא מבינים תקדישו כמה דק לקריאה על החברה. ולא אין לי כוח או זמן להסביר. לך תקרא תבין.
  • 3.
    רן 31/08/2020 19:44
    הגב לתגובה זו
    חולי רוח
  • 2.
    והטירוף ממשיך (ל"ת)
    דודי 31/08/2020 19:27
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    נשמע את הפיצוץ של הבועה עד לכאן (ל"ת)
    שמוליק 31/08/2020 16:38
    הגב לתגובה זו
  • דאטוקינג 31/08/2020 20:46
    הגב לתגובה זו
    אמרתי לך לקנות... חחח גם אם זה יורד 20 אחוז, ואני מסכים שזה יכול לקרות בטווח הקרוב, עדיין ב2030 זאת החברה הכי גדולה בעולם!! שוב אגיד אתזה , מישרוצה לפרוש מוקדם שיקנה טסלה עכשיו וב2030 הוא יפרוש.
  • מקווה לא לפספס (ל"ת)
    מכין את השורטים.. 31/08/2020 19:41
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.