בעקבות תחזית מאכזבת: מניית סופיי נופלת ב-12%

תחזיות ההכנסות והרווחים של סופיי לשנת 2025 איכזבו את השוק, למרות רווחיות שיא ברבעון הרביעי וצמיחה מרשימה במספר הלקוחות וההכנסות

אביחי טדסה |
נושאים בכתבה SoFi

סופיי SoFi Technologies 4.16%  , חברת הפינטק שהחלה את דרכה כחברה למיחזור הלוואות, הציגה תוצאות רבעוניות חזקות עם הכנסות ורווחים שעקפו את תחזיות האנליסטים. המנכ"ל, אנתוני נוטו, כינה את 2024 "השנה הטובה ביותר של החברה". עם זאת, המניה נופלת ב-12% לאחר שתחזיות ההכנסות והרווחים לשנת 2025 היו נמוכות מציפיות השוק.


ברבעון הרביעי של 2024, דיווחה סופיי על רווח נקי של 29 סנט למניה ורווח מתואם של 5 סנט למניה, מעט מעל תחזיות האנליסטים שעמדו על 4 סנט. ההכנסות המתואמות הסתכמו ב-739 מיליון דולר, גבוהות משמעותית מהתחזיות שעמדו על 675 מיליון דולר. החברה הוסיפה 785,000 לקוחות חדשים ברבעון, ובסך הכול משרתת מעל 10.1 מיליון לקוחות, כאשר סך הפיקדונות צמח ל-26 מיליארד דולר.


סופיי פועלת בשלושה תחומים עיקריים: הלוואות (כולל הלוואות אישיות, לסטודנטים ולדיור), שירותים פיננסיים, ופלטפורמה טכנולוגית. ברבעון הרביעי, תחומי השירותים הפיננסיים והפלטפורמה הטכנולוגית היוו 49% מהכנסות החברה – עלייה לעומת 40% ברבעון המקביל אשתקד. תחום ההלוואות המשיך להציג צמיחה מרשימה, עם עלייה של 66% בהיקף ההלוואות הכולל, כולל גידול של 63% בהלוואות אישיות, 71% בהלוואות לסטודנטים ו-87% במשכנתאות.


למרות התוצאות המרשימות, התחזיות של החברה לשנת 2025 גרמו לאכזבה בשוק. החברה צופה הכנסות שנתיות בטווח של 3.2-3.275 מיליארד דולר ורווח מתואם של 25-27 סנט למניה, כאשר תחזית האמצע (26 סנט) נמוכה מהתחזית הממוצעת של 29 סנט שצפו האנליסטים. בנוסף, תחזית EBITDA מתואם בטווח של 845-865 מיליון דולר נמוכה מתחזיות השוק, שעמדו על 913.5 מיליון דולר.


לדברי מנכ"ל החברה, אנתוני נוטו, 2024 הייתה שנה שבה סופיי הצליחה לשנות את פניה – לגוון את תחומי הפעילות, להפחית סיכונים ולהגיע לרווחיות מלאה לראשונה בתולדותיה. נוטו ציין: "השנה התמקדנו בבניית בסיס חזק ובחיזוק המאזן שלנו, ב-2025 אנחנו מתכוונים להשקיע בשיעור גבוה יותר כדי להניב תשואות משמעותיות. הטוב עוד לפנינו"


שווי השוק של סופיי עומד על 17 מיליארד דולר. מניית החברה עלתה מתחילת השנה ב-2%, וזינקה במהלך 12 החודשים האחרונים ביותר מ-100%.



מניית החברה בשנה האחרונה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ספייס אקס
צילום: ספייס אקס

כיצד ארצות הברית הפכה להיות תלויה בחברה פרטית אחת בתחום החלל

SpaceX שולטת ב-83% משוק השיגורים העולמיים, וההצלחה המרשימה שלה יצרה תלות אסטרטגית קריטית מצד ארצות הברית, המעמידה את הממשל האמריקאי בפני אתגרים חדשים בתחום הביטחון הלאומי והתחום העסקי

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה ספייס איקס חלל

השנה רשמה SpaceX שיא עם 134 שיגורים למסלול, פי שניים יותר מהתאגיד הסיני לטכנולוגיית חלל ותעופה, המתחרה הקרוב ביותר. הנתונים משקפים הצלחה מרשימה, אך גם תלות אמריקאית שאינה קיימת מאז הקמת תעשיית החלל הצבאית.


החברה של מאסק התפתחה מספק לתשתית קריטית. קפסולות Dragon ורקטות Falcon 9 מהוות כיום את הדרך העיקרית של ארצות הברית לשיגור אסטרונאוטים וציוד לתחנת החלל הבינלאומית. לוויני Starlink הפכו חיוניים לאספקת אינטרנט באזורים מרוחקים ולתקשורת בזמן עימותים עבור מדינות בעלות ברית.


הבסיס למצב הנוכחי נוצר עקב מונופול קודם. בשנת 2003, בואינג ולוקהיד איחדו את יכולות השיגור שלהן בחברה אחת – United Launch Alliance. החברה החדשה גבתה מהממשל מאות מיליוני דולרים לכל שיגור לווין, ויצרה מונופול שפתח את הדלת לחברות חדשניות.

מאסק זיהה את ההזדמנות בזמן הנכון

לאחר מכירת פייפאל בשנת 2002, הקים את SpaceX והחל בפיתוח רקטת Falcon 1. בשנת 2003, הוא הסיע את הרקטה ברחובות וושינגטון במטרה למשוך תשומת לב של סוכנויות ממשלתיות ולהשיג חוזים.


שלבי הפיתוח הראשונים היו מלאים בכישלונות. שלושת השיגורים הראשונים של Falcon 1 נכשלו, והחברה כמעט הגיעה לפשיטת רגל. הצלחה הגיעה רק בשיגור הרביעי בשנת 2008, ברגע אחד קריטי שהציל את עתיד החברה. חודשים ספורים לאחר השיגור המוצלח הראשון,זכתה החברה בחוזה של 1.6 מיליארד דולר מנאס"א לביצוע 12 משימות אספקה לתחנת החלל הבינלאומית. החוזה הציל את החברה מפשיטת רגל והעניק לה את היציבות הפיננסית והאמינות הנדרשים לצמיחה עתידית.


ספייס אקס
צילום: ספייס אקס

כיצד ארצות הברית הפכה להיות תלויה בחברה פרטית אחת בתחום החלל

SpaceX שולטת ב-83% משוק השיגורים העולמיים, וההצלחה המרשימה שלה יצרה תלות אסטרטגית קריטית מצד ארצות הברית, המעמידה את הממשל האמריקאי בפני אתגרים חדשים בתחום הביטחון הלאומי והתחום העסקי

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה ספייס איקס חלל

השנה רשמה SpaceX שיא עם 134 שיגורים למסלול, פי שניים יותר מהתאגיד הסיני לטכנולוגיית חלל ותעופה, המתחרה הקרוב ביותר. הנתונים משקפים הצלחה מרשימה, אך גם תלות אמריקאית שאינה קיימת מאז הקמת תעשיית החלל הצבאית.


החברה של מאסק התפתחה מספק לתשתית קריטית. קפסולות Dragon ורקטות Falcon 9 מהוות כיום את הדרך העיקרית של ארצות הברית לשיגור אסטרונאוטים וציוד לתחנת החלל הבינלאומית. לוויני Starlink הפכו חיוניים לאספקת אינטרנט באזורים מרוחקים ולתקשורת בזמן עימותים עבור מדינות בעלות ברית.


הבסיס למצב הנוכחי נוצר עקב מונופול קודם. בשנת 2003, בואינג ולוקהיד איחדו את יכולות השיגור שלהן בחברה אחת – United Launch Alliance. החברה החדשה גבתה מהממשל מאות מיליוני דולרים לכל שיגור לווין, ויצרה מונופול שפתח את הדלת לחברות חדשניות.

מאסק זיהה את ההזדמנות בזמן הנכון

לאחר מכירת פייפאל בשנת 2002, הקים את SpaceX והחל בפיתוח רקטת Falcon 1. בשנת 2003, הוא הסיע את הרקטה ברחובות וושינגטון במטרה למשוך תשומת לב של סוכנויות ממשלתיות ולהשיג חוזים.


שלבי הפיתוח הראשונים היו מלאים בכישלונות. שלושת השיגורים הראשונים של Falcon 1 נכשלו, והחברה כמעט הגיעה לפשיטת רגל. הצלחה הגיעה רק בשיגור הרביעי בשנת 2008, ברגע אחד קריטי שהציל את עתיד החברה. חודשים ספורים לאחר השיגור המוצלח הראשון,זכתה החברה בחוזה של 1.6 מיליארד דולר מנאס"א לביצוע 12 משימות אספקה לתחנת החלל הבינלאומית. החוזה הציל את החברה מפשיטת רגל והעניק לה את היציבות הפיננסית והאמינות הנדרשים לצמיחה עתידית.