sofi
צילום: טוויטר

בעקבות תחזית מאכזבת: מניית סופיי נופלת ב-12%

תחזיות ההכנסות והרווחים של סופיי לשנת 2025 איכזבו את השוק, למרות רווחיות שיא ברבעון הרביעי וצמיחה מרשימה במספר הלקוחות וההכנסות

אביחי טדסה |
נושאים בכתבה SoFi

סופיי SoFi Technologies -0.07%  , חברת הפינטק שהחלה את דרכה כחברה למיחזור הלוואות, הציגה תוצאות רבעוניות חזקות עם הכנסות ורווחים שעקפו את תחזיות האנליסטים. המנכ"ל, אנתוני נוטו, כינה את 2024 "השנה הטובה ביותר של החברה". עם זאת, המניה נופלת ב-12% לאחר שתחזיות ההכנסות והרווחים לשנת 2025 היו נמוכות מציפיות השוק.


ברבעון הרביעי של 2024, דיווחה סופיי על רווח נקי של 29 סנט למניה ורווח מתואם של 5 סנט למניה, מעט מעל תחזיות האנליסטים שעמדו על 4 סנט. ההכנסות המתואמות הסתכמו ב-739 מיליון דולר, גבוהות משמעותית מהתחזיות שעמדו על 675 מיליון דולר. החברה הוסיפה 785,000 לקוחות חדשים ברבעון, ובסך הכול משרתת מעל 10.1 מיליון לקוחות, כאשר סך הפיקדונות צמח ל-26 מיליארד דולר.


סופיי פועלת בשלושה תחומים עיקריים: הלוואות (כולל הלוואות אישיות, לסטודנטים ולדיור), שירותים פיננסיים, ופלטפורמה טכנולוגית. ברבעון הרביעי, תחומי השירותים הפיננסיים והפלטפורמה הטכנולוגית היוו 49% מהכנסות החברה – עלייה לעומת 40% ברבעון המקביל אשתקד. תחום ההלוואות המשיך להציג צמיחה מרשימה, עם עלייה של 66% בהיקף ההלוואות הכולל, כולל גידול של 63% בהלוואות אישיות, 71% בהלוואות לסטודנטים ו-87% במשכנתאות.


למרות התוצאות המרשימות, התחזיות של החברה לשנת 2025 גרמו לאכזבה בשוק. החברה צופה הכנסות שנתיות בטווח של 3.2-3.275 מיליארד דולר ורווח מתואם של 25-27 סנט למניה, כאשר תחזית האמצע (26 סנט) נמוכה מהתחזית הממוצעת של 29 סנט שצפו האנליסטים. בנוסף, תחזית EBITDA מתואם בטווח של 845-865 מיליון דולר נמוכה מתחזיות השוק, שעמדו על 913.5 מיליון דולר.


לדברי מנכ"ל החברה, אנתוני נוטו, 2024 הייתה שנה שבה סופיי הצליחה לשנות את פניה – לגוון את תחומי הפעילות, להפחית סיכונים ולהגיע לרווחיות מלאה לראשונה בתולדותיה. נוטו ציין: "השנה התמקדנו בבניית בסיס חזק ובחיזוק המאזן שלנו, ב-2025 אנחנו מתכוונים להשקיע בשיעור גבוה יותר כדי להניב תשואות משמעותיות. הטוב עוד לפנינו"


שווי השוק של סופיי עומד על 17 מיליארד דולר. מניית החברה עלתה מתחילת השנה ב-2%, וזינקה במהלך 12 החודשים האחרונים ביותר מ-100%.



מניית החברה בשנה האחרונה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.