שיחקו עם השוק ונענשו: דויטשה בנק חטף הרחקה מהמסחר לאחר שהואשם בהפלת הקוספי
רשויות שוק ההון בדרום קוריאה הטילו אתמול עונש על דויטשה בנק, ענק ההשקעות הגרמני, של הרחקה מהמסחר בבורסה הקוריאנית לששת החודשים הבאים. העונש מגיע לאחר שהבנק הואשם כגורם מרכזי לגל ירידות אגרסיבי ומהיר בסיומו של יום המסחר ב-11 בנובמבר, בו נמחק שווי של 26 מיליארד ד' מהשוק הדרום קוריאני.
על פי הרשויות במדינה הטריגר לקריסה נבע מפעילות נגזרים שאינה תואמת את הרגולציה בדרום קוריאה. רגולציה שהוחמרה מאז הנפילה בשוק האמריקני ביום 6 במאי, שם נמחקו 862 מיליארד ד' ב-20 דקות בלבד.
זהו העונש החמור ביותר שהוטל על גוף חיצוני הפועל במדינה וכולל איסור על מסחר בחשבון הנוסטרו של הבנק אך לא על מסחר עבור לקוחותיו. בתוך כך, נערכת חקירה מקיפה לגורמי הפעילות החריגה שתכלול הזמנה לחקירה של חמישה עובדים היושבים במטה הבנק בפרנקפורט.
מנהל קרנות דרום קוריאני תיאר את הנעשה בשוק: "העונש הינו הגיוני למניעת מסחר מסוג זה. ככל שהמסחר נעשה מסובך יותר, כמעט בלתי אפשרי ליישם חוקים ורגולציה בשוק". בכירים בבנק הביעו אכזבה מההחלטה אך ישתפו פעולה עם הרשויות במדינה.
- 4.מורגן 24/02/2011 14:31הגב לתגובה זואצלנו בית השקעות מסריח או אפילו אדם פרטי עם 10 מיליון ש" ח יכולים לווסת את המעוף לכאן ולכאן. כמה פעמים אפשר לדרוש לבטל שיטת הפקיעה הנוחכית ולחשב אותו כממוצע של ימים אחרונים כמו שנהוג במדינות נורמליות
- 3.מתי בארץ? מה שקרה אתמול בת-א , אותו דבר (ל"ת)nnn 24/02/2011 13:44הגב לתגובה זו
- 2.אותו דבר תשובה עושה לדלק נדלן (ל"ת)המבין 24/02/2011 12:50הגב לתגובה זו
- 1.איציק 24/02/2011 12:36הגב לתגובה זואם הבכיר טוען ש" ככל שהמסחר נעשה מסובך יותר, כמעט בלתי אפשרי ליישם חוקים ורגולציה בשוק" אז איך באותה נשימה הוא אומר שהעונש הוא הגיוני?

בשורה למורים - כל מורה יקבל בממוצע 14 אלף שקל; על הפשרה בין המדינה לקרנות ההשתלמות של המורים
עודפים שהצטברו בקרן ההשתלמות של המורים ינותבו להשקעה בתשתיות חינוך ובתי ספר ותשלומים למורים העמיתים בקרן (וגם ליורשיהם)
למי שייך הכסף? בקרנות ההשתלמות של המורים הצטברו סכומי עתק שהיו מעבר להפרשות השוטפות למורים. המורים אמרו "זה שלנו". המדינה אמרה - "זה שלנו". נקבעה פשרה. המורים יקבלו בממוצע כ-14 אלף שקל.
ההסכם הזה נחתם לאחר הליך משפטי ממושך, והוא נוגע לחלוקת העודף הכספי שנצבר בקרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים. המתווה גובש בשיתוף עם החשב הכללי, הלשכה המשפטית והממונה על השכר במשרד האוצר, פרקליטות המדינה- היחידה לאכיפה אזרחית ופרקליטות מחוז תל-אביב, רשות שוק ההון, הסתדרות המורים והקרנות, והובא לאישור בית הדין האזורי לעבודה בת"א-יפו.
בשנת 2022 הוגשה על ידי פרקליטות המדינה תביעה נגד קרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים במסגרתה נדרשו הקרנות להשיב סך של כ-2 מיליארד שקל לקופה הציבורית. בזמנו האשים משרד האוצר כי קרנות ההשתלמות של המורים "התעשרו שלא כדין על חשבון הציבור." התביעה הזו הגיעה לאחר שהקרנות צברו 3 מיליארד שקלים משנת 1955 שנחשבים עודפים כאשר ההסתדרות תכננה לחלקו ל-165 אלף מורים בסכום של 12 אלף שקלים. כעת הגיעו הצדדים להסדר פשרה שבמסגרתו יועברו למדינה 1.05 מיליארד שקל בגין רכישת זכויות העבר, אשר ישמשו בין היתר לשיקום מערכת החינוך באזורים שנפגעו במלחמת "חרבות ברזל", וכן לקיום הכשרות ופעולות אחרות לצורך שיפור מעמדם של עובדי ההוראה. סכום של כ-2.25 מיליארד שקל יחולק ל-165 אלף עמיתי הקרנות הזכאים וליורשיהם. כמו כן, יחלו הקרנות לרכוש זכויות פנסיה תקציבית לעובדי הוראה היוצאים לשבתון החל משנת הלימודים תשפ״ג (2022-2023) ואילך.
קריאה מעניינת: השכר האמיתי של המורים בישראל: לא נמוך כמו שנדמה לכם
- המדריך המלא למציאת מורה פרטי (שבאמת יעזור לילד שלכם)
- פער של 30% בשכר, 60% עזבו את העבודה: דוח השכר במערכת החינוך
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חלוקת הכספים תיעשה באופן ממוכן לחשבונות העמיתים או באמצעי תשלום דיגיטליים, בהתאם לנהלים שאושרו על ידי רשות שוק ההון. במקביל, הוחלט לשמור על כרית ביטחון אקטוארית של 4% לפחות, לטובת יציבות הקרנות ורווחת העמיתים בעתיד.
רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?
באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029
הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.
המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.
על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.
המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח.
- טראמפ בישראל: צפי לעומסים גדולים בירושלים; הרכבות יתוגברו
- תנועת הרכבות - חזרה לשגרה; תחנת השלום חוזרת לפעילות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.
