שיחקו עם השוק ונענשו: דויטשה בנק חטף הרחקה מהמסחר לאחר שהואשם בהפלת הקוספי

בנק ההשקעות הגרמני פעל בנגזרים בבורסה בדרום קוריאה בניגוד לרגולציה. יורחק מהשוק לחצי השנה הקרובה
מערכת Bizportal | (4)

רשויות שוק ההון בדרום קוריאה הטילו אתמול עונש על דויטשה בנק, ענק ההשקעות הגרמני, של הרחקה מהמסחר בבורסה הקוריאנית לששת החודשים הבאים. העונש מגיע לאחר שהבנק הואשם כגורם מרכזי לגל ירידות אגרסיבי ומהיר בסיומו של יום המסחר ב-11 בנובמבר, בו נמחק שווי של 26 מיליארד ד' מהשוק הדרום קוריאני.

על פי הרשויות במדינה הטריגר לקריסה נבע מפעילות נגזרים שאינה תואמת את הרגולציה בדרום קוריאה. רגולציה שהוחמרה מאז הנפילה בשוק האמריקני ביום 6 במאי, שם נמחקו 862 מיליארד ד' ב-20 דקות בלבד.

זהו העונש החמור ביותר שהוטל על גוף חיצוני הפועל במדינה וכולל איסור על מסחר בחשבון הנוסטרו של הבנק אך לא על מסחר עבור לקוחותיו. בתוך כך, נערכת חקירה מקיפה לגורמי הפעילות החריגה שתכלול הזמנה לחקירה של חמישה עובדים היושבים במטה הבנק בפרנקפורט.

מנהל קרנות דרום קוריאני תיאר את הנעשה בשוק: "העונש הינו הגיוני למניעת מסחר מסוג זה. ככל שהמסחר נעשה מסובך יותר, כמעט בלתי אפשרי ליישם חוקים ורגולציה בשוק". בכירים בבנק הביעו אכזבה מההחלטה אך ישתפו פעולה עם הרשויות במדינה.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    מורגן 24/02/2011 14:31
    הגב לתגובה זו
    אצלנו בית השקעות מסריח או אפילו אדם פרטי עם 10 מיליון ש" ח יכולים לווסת את המעוף לכאן ולכאן. כמה פעמים אפשר לדרוש לבטל שיטת הפקיעה הנוחכית ולחשב אותו כממוצע של ימים אחרונים כמו שנהוג במדינות נורמליות
  • 3.
    מתי בארץ? מה שקרה אתמול בת-א , אותו דבר (ל"ת)
    nnn 24/02/2011 13:44
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אותו דבר תשובה עושה לדלק נדלן (ל"ת)
    המבין 24/02/2011 12:50
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    איציק 24/02/2011 12:36
    הגב לתגובה זו
    אם הבכיר טוען ש" ככל שהמסחר נעשה מסובך יותר, כמעט בלתי אפשרי ליישם חוקים ורגולציה בשוק" אז איך באותה נשימה הוא אומר שהעונש הוא הגיוני?
בית ספר
צילום: Pixbay

בשורה למורים - כל מורה יקבל בממוצע 14 אלף שקל; על הפשרה בין המדינה לקרנות ההשתלמות של המורים

עודפים שהצטברו בקרן ההשתלמות של המורים ינותבו להשקעה בתשתיות חינוך ובתי ספר ותשלומים למורים העמיתים בקרן (וגם ליורשיהם) 

הדס ברטל |

למי שייך הכסף? בקרנות ההשתלמות של המורים הצטברו סכומי עתק שהיו מעבר להפרשות השוטפות למורים. המורים אמרו "זה שלנו". המדינה אמרה - "זה שלנו". נקבעה פשרה. המורים יקבלו בממוצע כ-14 אלף שקל.  

ההסכם הזה נחתם לאחר הליך משפטי ממושך, והוא נוגע לחלוקת העודף הכספי שנצבר בקרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים. המתווה גובש בשיתוף עם החשב הכללי, הלשכה המשפטית והממונה על השכר במשרד האוצר, פרקליטות המדינה- היחידה לאכיפה אזרחית ופרקליטות מחוז תל-אביב, רשות שוק ההון, הסתדרות המורים והקרנות, והובא לאישור בית הדין האזורי לעבודה בת"א-יפו.

בשנת  2022 הוגשה על ידי פרקליטות המדינה תביעה נגד קרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים במסגרתה נדרשו הקרנות להשיב סך של כ-2 מיליארד שקל לקופה הציבורית. בזמנו האשים משרד האוצר כי קרנות ההשתלמות של המורים "התעשרו שלא כדין על חשבון הציבור." התביעה הזו הגיעה לאחר שהקרנות צברו 3 מיליארד שקלים משנת 1955 שנחשבים עודפים כאשר ההסתדרות תכננה לחלקו ל-165 אלף מורים בסכום של 12 אלף שקלים. כעת הגיעו הצדדים להסדר פשרה שבמסגרתו יועברו למדינה 1.05 מיליארד שקל בגין רכישת זכויות העבר, אשר ישמשו בין היתר לשיקום מערכת החינוך באזורים שנפגעו במלחמת "חרבות ברזל", וכן לקיום הכשרות ופעולות אחרות לצורך שיפור מעמדם של עובדי ההוראה. סכום של כ-2.25 מיליארד שקל יחולק ל-165 אלף עמיתי הקרנות הזכאים וליורשיהם. כמו כן, יחלו הקרנות לרכוש זכויות פנסיה תקציבית לעובדי הוראה היוצאים לשבתון החל משנת הלימודים תשפ״ג (2022-2023) ואילך.


קריאה מעניינת: השכר האמיתי של המורים בישראל: לא נמוך כמו שנדמה לכם

חלוקת הכספים תיעשה באופן ממוכן לחשבונות העמיתים או באמצעי תשלום דיגיטליים, בהתאם לנהלים שאושרו על ידי רשות שוק ההון.  במקביל, הוחלט לשמור על כרית ביטחון אקטוארית של 4% לפחות, לטובת יציבות הקרנות ורווחת העמיתים בעתיד. 

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.