שני מסתננים חדרו לישראל מצפון הרצועה

כוחות הביטחון מנהלים מרדף אחר שני פלשתינים שחתכו את הגדר, חדרו לישראל והחלו לנוע צפונה ברכב. בצה"ל מעריכים שאין בכוונתם לבצע פיגוע, אך במשטרה הורו על הגברת כוננות
מעריב NRG |

מבוכה באוגדת עזה: שני פלשתינים הקפיצו החל משעות הצהריים את כוחות הביטחון, לאחר שתצפיות של צה"ל זיהו את השניים בעודם חותכים את גדר המערכת, וחודרים לשטח ישראל. למרות שהכוחות הקימו מחסומים, הצליחו שני הפלשתינים לעלות על רכב והחלו לנוע צפונה, וכוחות משטרה וצבא פתחו במרדף אחריהם. בעוד בצה"ל מעריכים כי מדובר בשני מסתננים ללא כוונות לבצע פיגוע, במשטרה, מאידך, העלו באזור המרכז את רמת הכוננות לרמה הגבוהה ביותר.

סמוך לשעה 15:40 זיהו תצפיות של צה"ל את שני הפלשתינים, כשהם חותכים את גדר המערכת בצפון הרצועה וחודרים לשטח ישראל. למקום הוקפצו כוחות גדולים של צבא שהחלו לכתר את האזור.

תחילה התבקשו רכזי הביטחון של היישובים באזור עוטף עזה להעלות את רמת הכוננות, ולבקש מאנשי היישוב להיכנס לבתיהם, מחשש לחדירת מחבלים לתוך היישובים במטרה לבצע פיגוע. אך בהמשך העריכו בצה"ל כי אין בכוונתם של השניים לבצע פיגוע וככל הנראה הם הסתננו לישראל מסיבות אחרות.

מסריקות שנעשו באזור, התגלה כי השניים עלו על רכב אזרחי מסוג סובארו ונסעו צפונה. טרם ברור האם מדובר ברכב שהיה שם באקראי או בנהג שהמתין להם מראש. כוחות משטרה וצבא פתחו במרדף וניהלו סריקות לאיתורם, לאחר שלמרות הקמת המחסומים - השניים נמלטו בנסיעה.

הכוננות הועלתה במרכז

המידע שזרם בין כוחות הביטחון וההצלה לקה בבלבול מסוים, ובעוד גורמי מודיעין מתעקשים כי מדובר במסתננים ולא במחבלים, החליטו במשטרה ובמד"א שלא לקחת סיכון, ולאחר הערכת מצב מחודשת הורה מפקד מחוז המרכז במשטרה, ניצב ניסים מור, על "קוד פגיון" המסמל חדירת מחבל.

מפקד מחוז המרכז הנחה לעלות את רמת הכוננות, בעיקר באזור גדרה, קרית-עקרון ובכל אזורי מחוז מרכז. במקום נפרסו מחסומים ונערך בידוק מלא בצירים מרכזיים, וכן פוזרו ניידות חבלה ושוטרים במקומות הומי קהל.

כביש 6 בקטע הסמוך למחלף נחשונים נסגר לתנועה בעקבות ההתרעה. במקום מתבצע בידוק מלא של כלל כלי הרכב והנהגים מתבקשים להישמע להוראות כוחות הביטחון. בנוסף נרשמו

עומסי תנועה בוואדי ערב ובאזור חדרה, בשל בידוק ביטחוני. בסביבות השעה 19:00 הורתה המשטרה על העלאת הכוננות גם במחוז תל-אביב. במשטרה קוראים לציבור להתאזר בסבלנות ולהישמע להוראות השוטרים.

גם מנכ"ל מד"א, אלי בין, הנחה את מנהלי אזורי מד"א באזור איילון, שרון, דן וירקון להעלות את רמת הכוננות לרמה ג', שהיא הרמה הגבוהה ביותר. מנכ"ל מד"א הורה לתגבר את צוותי הרפואה ואת הכוננים.

לדברי קצין בכיר במחוז המרכז, "אנו מודעים לכך שיש כרגע סוג של בלבול, אך אנחנו בחרנו שלא לקחת סיכונים ובשלב זה העלנו את רמת הכוננות לרמה מקסימלית תוך ש"הקפאנו" את המצב. בידינו נמצא מידע מודיעני על כך שהחשודים נמצאים באזורנו".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
חותים
צילום: טוויטר
מלחמה

הסיבה שהחות'ים הצליחו לפגוע בשדה התעופה; והאם אפשר למנוע את הפגיעות בהמשך?

שאלות ותשובות על הטכניקה של החות'ים להגביר את הפגיעות; ומה ישראל עושה בעניין

רן קידר |
נושאים בכתבה כטב"ם חות'ים

החות'ים, ארגון מורדים שיעי מתימן, המזוהה עם איראן, מנהלים מלחמה מקומית מול כוחות הקואליציה הסעודית, אך בהמשך למלחמה בעזה הם פועלים נגד ישראל, בעיקר באמצעות שיגור כטב"מים וטילים בליסטיים. ישראל מגיבה וגורמת לפגיעות וחיסולים רבים כשלאחרונה חוסלה ההנהגה הפוליטית של החות'ים (להבדיל מההנהגה הצבאית). בימים האחרונים שיגרו החות'ים כטב"מים שהצליחו לעבור את ההגנות של הצבא וחיל האוויר. אתמול נפגע על ידי כטב"מ שדה התעופה רמון. 


 

מה קרה באירוע האחרון?
היום  שיגרו החות'ים כטב"ם שחדר לשטח ישראל ויורט לאחר כחצי שעה מעל אזור ים המלח. יום קודם לכן פגע כטב"ם בנמל התעופה רמון, ללא התרעה מוקדמת, הפעם השנייה בחודשים האחרונים שבה החות'ים מצליחים לפגוע בנמל תעופה בישראל. הפעם הקודמת היתה בצמוד לנתב"ג. 

מדוע לא הופעלה אזעקה בזמן התקיפה ברמון?
מערכת ההתרעה לא זיהתה את הכטב"ם בזמן כסכנה ולכן לא הופעלה אזעקה. תחקיר ראשוני העלה כי הכטב"ם זוהה במערכות אך לא סווג כעוין. בצה"ל הדגישו כי לא מדובר בתקלה טכנית אלא באתגר מבצעי.

במה שונה כטב"ם מטיל או רקטה?
רקטות וטילים נעים במסלול בליסטי קבוע שקל יחסית לחזות. כטב"ם לעומת זאת קטן יותר, טס נמוך, מתמרן ומשנה מסלול, מה שמקשה מאוד על זיהויו. בנוסף, שטח החתך המכ"מי שלו נמוך,  ולכן ההחזר ממערכות המכ"ם חלש וקשה לגילוי.

כמה פעמים הצליחו החות'ים לפגוע בישראל?
מאז פתיחת המלחמה היו שש פגיעות של כטב"מים וטילים חות'יים בישראל. האירוע הקשה ביותר היה ביולי 2024, אז פגע כטב"ם בבניין בתל אביב וגרם למותו של אזרח. שתי פגיעות היו בנמלי תעופה, בנתב"ג ובשדה רמון.