זהות במשבר
אמש (יום ד', 20 בספטמבר) היה המועד האחרון, להגשת הצעות למכרז תעודות זהות דיגיטאליות. כזכור, ראשי משרד האוצר, החשב הכללי וסגנו הבטיחו יותר מפעם אחת כי המכרז ייצא לדרך עד סוף השנה. אומנם המכרז אינו באחריותם, אלא מתבצע על ידי משרד הפנים, אבל היישום שלו קשור מאוד לפרויקטי ממשל זמין עליו אחראי החשב הכללי.
את טפסי המכרז קנו לא פחות מ-27 חברות, ביניהן חברות מובילות בשוק זה. אלא שעל פי ההערכות ששררו אמש בשוק, כאשר מנהלי המכרז במשרד הפנים יפתחו את תיבת המכרזים, הם צפויים להתאכזב.
ככול הנראה, רק שתי מעטפות אמורות להיות שם. האחת, כמה מפתיע, שייכת לחברת HP, החברה שזכתה במכרז הקודם, אבל לא יכלה לממש אותו בגלל החלטת בית משפט, והשניה לחברת SC2 חברה בת של נייסקום, שבמכרז הקודם הלכה עם HP וכעת הולכת לבד. ל-SC2 יש ניסיון בהנפקת כרטיסים חכמים עבור עובדי הממשלה, והיא גם מעורבת במכרז ענק לצבא האמריקני. לגבי HP , ההערכות הן כי החברה תשתף פעולה בין היתר עם דפוס בארי.
כל שאר החברות שרכשו את המכרז החליטו לוותר. בין החברות הללו ניתן למנות את נס, אקסנצ'ר, קומדע, טלדור, אס.סי.אס, יבמ, מוטורולה, סופר קום, תים, מלם, ועוד חברות לוויין שעוסקות בתחומים ספציפיים של המכרז.
אחד הגורמים שרכש את טפסי המכרז והחליט לא לגשת אמר לנו אמש: :" לא מצאנו את המכרז כסביר והחלטנו לפרוש מהמכרז לאספקת הכרטיסים ולהתמקד בשילוב החתימות האלקטרוניות המאושרות בכרטיס שייבחר".
הגשת המכרז נדחתה בפעם השלישית מאז פורסם לראשונה באוגוסט שנה שעברה. המועד הראשון היה דצמבר 2005 . מהר מאוד הודיעה הממשלה כי היא דוחה את המכרז לאפריל 2006, וכמה ימים לפני ההגשה נמסר כי המועד החדש הוא נובמבר. כעת מתברר שהמועד הרשמי הוא היום, יום חמישי.
במשרד האוצר הסבירו את הדחייה בכך שהיא נועדה לסייע לספקים לעמוד בתנאי המכרז, שאחד מהם הוא עמידה בתקינה בינלאומית לכרטיסים חכמים, תקינה שישראל לא אחראית לה אבל מחויבת לה. במשרד האוצר אמרו אז כי אם היו נשארים במועד ב', סביר להניח שמרבית הספקים היו נכשלים מפני שרובם לא היו מודעים לכך. מאחר ומטרת המכרז היא לצאת לדרך בשלב מסויים, ולא להכשיל ספקים, הוחלט לתת הארכה נוספת. אבל גם הארכה זו לא השפיעה במיוחד על הספקים. רבים מהם שהיו חלק מהמכרז הקודם שפוצץ על ידי בית המשפט לאחר שנתגלעו בו חורים רבים, החליטו להישאר מחוץ למשחק הפעם. HP היא החברה היחידה אשר נשארה מהסיבוב הקודם. ב-HP טענו כל הזמן כי פסילת המכרז לא הייתה במקומה, וכי המדינה איבדה זמן יקר לריק.
המכרז לתעודות זהות דיגיטליות יצא לדרך בתחילת שנות ה-2000, כאשר המטרה המוצהרת שלו היא לתת פתרון לזיופי התעודות שנוצלו בעיקר על ידי גורמים עוינים, כמו מחבלים מתאבדים בתקופת האינתיפאדה השניה. תעודת זהות חכמה אמורה להיות כרטיס עם שבב חכם, שיאפשר זיהוי של המחזיק בה באמצעים שונים, ברמות זיהוי שונות.
הממשלה יצאה למכרז BOT כאשר הכלל הוא שכל הוצאות הפיתוח וההפקה של התעודות הן על הזוכה והוא יחזיר לעצמו את ההשקעה מאגרה שתיגבה מכל אזרח שיחליף את התעודה שלו, בתהליך שיחל לאחר סיום המכרז, ויוסדר בחוק.
במכרז הראשון שלוש המתמודדות הראשיות היו HP , EDS ויבמ. בעקבות ערעור שהגישה EDS נפסל המכרז על ידי בית המשפט המחוזי בירושלים תוך מתיחת ביקורת קשה על כותבי המכרז ועל דרך הניהול שלו.
כאשר פורסם המכרז החדש, הודיעו כל הצדדים חגיגית כי כל המסקנות הוסקו לגבי אופי המכרז וניתן יהיה לצאת לדרך. אבל לפחות אחד הסעיפים במכרז, כך אומרים יודעי דבר, קובע כי אם חברה הולכת לשת"פ עם גורם בינלאומי שיש לו ידע בייצור הכרטיסים החכמים, עליה להגיע להסכמה עם אותו גורם שכל הידע שלו - או במילים אחרות, הקניין הרוחני שלו - הופך להיות זמין עבור מנהלי המכרז ומדינת ישראל. זהו סעיף בעייתי, שלא רבים יכולים כנראה לעמוד בו.
במסגרת הדחיות במועד הגשת המכרז, הודיעה הממשלה כי ניתן יהיה לגשת למכרז ולסיים את הטיפול באישורים מהחברה השותפה בחו"ל במועד מאוחר יותר, כפוף כמובן לתוצאות המכרז.
ההערכות בקרב גורמים במשרד האוצר רחוקות מלהיות אופטימיות. למרות שהמכרז הינו באחריות משרד הפנים, הרי שיישומו ותפעולו יהיו באחריות אגף החשב הכללי. לכולם ברור כי תעודת זהות דיגיטלית לא תהיה לתושבי מדינת ישראל בקרוב, וכי המכרז עולה על מסלול מהיר של בג"צ ותקיעה לעוד הרבה שנים. את הבג"צ צפויה להגיש החברה שתפסיד במכרז, וכן חלק מן החברות שלא יכלו לגשת למכרז בגלל תנאים מגבילים או לא הגיוניים. כפי שכבר צוין 27 חברות רכשו את טפסי המכרז, ורק שתיים בפועל ניגשו אליו. זהו סימפטום המעיד על משהו בלתי תקין, בבחינת גזירות שהציבור אינו יכול לעמוד בהם.
בינתיים נמשיך להסתובב עם תעודות זהות מנייר, ונמשיך לחלום על כרטיס חכם, זיהוי ביומטרי, מידע אלקטרוני נגיש ועוד. במקביל, רצוי שמחלקת הבג"צים במשרד המשפטים תתחיל להתכונן.

טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה
אחרי חודשים ארוכים מאוד של מונופול ישראלי ומחירי טיסות בשמיים, 60 חברות זרות חוזרות לפעול לנתב"ג והתחרות מתפוצצת; שיקגו ב-720 דולר, הוואנה ב-875, אתונה ב-124 • יונייטד מוסיפה קווים, אתיחאד משלשת טיסות, והאירופאיות נוחתות בהמוניהן
אחרי חודשים ארוכים של בידוד תעופתי כמעט מוחלט, השמיים נפתחים מחדש. הפסקת האש מביאה עמה מהפך דרמטי בענף התעופה הישראלי: עשרות חברות תעופה זרות מכריזות על חזרה מהירה לנתב"ג, התחרות מתעוררת לתחייה, והמחירים שזינקו לגבהים בלתי נתפסים במהלך הלחימה יורדים ואפילו נופלים.
השוק הישראלי, שהפך במהלך השנתיים האחרונות לחצר האחורית הפרטית של אל על, ישראייר וארקיע (בעיקר אל על) עומד בפני מהפכה של ממש. עד סוף אוקטובר צפויות לפעול בישראל 60 חברות תעופה, כמעט פי שניים מהמצב לפני חודשיים בלבד. המשמעות המיידית והמוחשית עבור הצרכן הישראלי: ירידה חדה במחירי הכרטיסים, הרחבה משמעותית של היצע הקווים והיעדים.
מלחמת המחירים: הצרכן הישראלי מנצח בגדול
טיסות עם חניית ביניים, שבמהלך המלחמה נחשבו לאופציה בלתי אפשרית בגלל החשש הביטחוני, חוזרות להיות הבחירה החכמה למטייל החסכן. טיסה לשיקגו דרך קופנהגן עם SAS הסקנדינבית מתחילה ב-720 דולר בלבד - מחיר שלא נראה כאן כבר שנתיים. רוצים לממש את החלום האמריקאי ולבלות בלאס וגאס? בריטיש איירווייז מציעה כרטיסים החל מ-715 דולר, כולל מעבר בלונדון. חולמים על הוואנה? איבריה הספרדית תיקח אתכם לשם ב-875 דולר עם חניה קצרה במדריד.
גם ביעדים האירופיים הקרובים המחירים נופלים בצורה דרמטית ומזכירים את התקופה שלפני המשבר: לרנקה בקפריסין מ-170 דולר בלבד, לאתונה העתיקה מ-124 דולר ולפריז עיר האורות החל מ-256 דולר.
- כששמיים נסגרים: מתי מגיע פיצוי על ביטול טיסה?
- טסים לחגים? המדינות שכדאי לכם להמנע מהן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יונייטד איירליינס, הראשונה מבין ענקיות התעופה האמריקאיות שחזרה לפעילות מלאה בישראל, לא מסתפקת במה שיש ומרחיבה פעילות. החברה הודיעה על תוספת של ארבע טיסות שבועיות בקו הפופולרי והמבוקש לניו יורק כבר בקיץ הקרוב, מה שיביא את התדירות לשיא של 14 טיסות שבועיות. אבל הבשורה האמיתית והמשמעותית תגיע בנובמבר: חידוש הקווים הישירים לשיקגו ולוושינגטון די.סי, מה שיהפוך את יונייטד לחברה האמריקאית היחידה עם טיסות ישירות לשלושה מרכזים עירוניים מרכזיים בארצות הברית.
ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון
מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?
המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.
מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום
מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.
מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?
ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.
בין מקבלי המענק נמצאים:
- מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
- מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
- זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
- חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
- ניצולי שואה
- משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה
- אחרי שקיבל מיליון: חשמלאי שנפל יפוצה בכ-130 אלף ש'
- פקידה בביטוח לאומי דרשה להכיר בלחץ כפגיעה בעבודה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.