לה גרדיה תל אביב
צילום: דורון סהר

חולדאי לא מחכה לקבלנים - יוזם פינוי-בינוי גדול בדרום העיר

הפרויקט יוקם ברחוב לה גרדיה ותוכנן באמצעות חברת הבת העירונית עזרה וביצרון. הפרויקט הועבר לשלב התנגדויות ופרסום מכרז לביצוע הפרויקט
ארז ליבנה | (16)

לראשונה בהיסטוריה של העיר העברית הראשונה, עיריית תל אביב, באמצעות חברת הבת עזרה וביצרון משווקת פרויקט פינוי-בינוי, שיכלול 420 יחידות דיור ברחוב לה גרדיה בעיר. תכנון הפרויקט נעשה בהתאם לתוכנית המתאר של העיר תא/5000.

 

תכנית לה גווארדיה 35- 45 כוללת הריסה של 6 מבני מגורים טוריים בני 114 יחידות דיור קיימות והקמת כ- 420 יחידות דיור חדשות בבניינים חדשים ומודרניים, תוך שילוב שטחים ציבוריים פתוחים ובנויים לרווחת הציבור.

 

לטענת העירייה "מדובר במודל פורץ דרך המשלב בין מימון עירוני לשלב התכנון וקידום התב"ע, לשלב הביצוע על ידי יזם בתנאי מכרז. כך, התושבים יכולים ליהנות ממסלול בטוח, שקוף ואמין. היזמים מציעים הצעות למכרז על בסיס סל הזכויות שאושר בתב"ע, המאפשר וודאות תכנונית ליזמים ולתושבים".

התושבים יבחרו את ההצעה המתאימה להם ביותר

לפי התוכנית היזמים מתחרים ביניהם על ההצעות מול התושבים, והתושבים הם אלו אשר בוחרים את ההצעה המתאימה להם ביותר, בליווי הבית להתחדשות עירונית בעזרה ובצרון. גם לאחר בחירת היזם וחיבורו לתושבים, הבית להתחדשות עירונית ממשיך ללוות את דיירי המתחם בזמן ביצוע הפרויקט, האכלוס ועד תום שנת הבדק.

 

בימים אלו מפורסמת להתנגדויות התכנית הראשונה במודל זה ברחוב לה-גוורדיה 35-45. במקביל לפרסום להתנגדויות, פורסם מכרז ליזמים שירצו להציע הצעות לביצוע הפרויקט.

 

בהתאם למדיניות התכנונית לשכונת יד אליהו, הרואה ברחוב לה גווארדיה עורק חיים מרכזי בשכונה, התכנית מייצרת דופן מסחרית וקולונדה לרחוב בקומת הקרקע, ומעליה מבני מגורים בני 7.5 קומות. בחזית לרחוב ווינגייט התכנית מאפשרת מבנים של 6.5 קומות ומגדל בן 14.5 קומות מעל קומת קרקע מסחרית בצומת הרחובות לה גווארדיה ויגאל אלון.

 

בהיבט התנועתי, התכנית מרחיבה את רחוב לה גוורדיה תוך הסדרת התנועה, באמצעות תוספת מסלול אופנים והרחבת המדרכה לאורך הרחוב. בנוסף, התכנית קובעת שטחי ציבור מגוננים ומשמעותיים בלב הפרויקט לרווחת הדיירים תוך שמירה על מעברים וקישוריות לטובת הולכי הרגל. כמו כן, התכנית קובעת שטחים ציבוריים בנויים אשר ישמשו לשירותים מוניציפאליים הנדרשים לטובת תושבי השכונה והעיר.

קיראו עוד ב"נדל"ן"

 

"תושבי תל אביב מוזמנים לקדם פרויקטים"

חבר המועצה תא"ל במיל' רועי אלקבץ, יו"ר הועדה להתחדשות עירונית: "התחדשות עירונית היא סם חייה של העיר תל אביב-יפו בעתיד הנראה לעין, והיא בראש וראשונה סיפור של אנשים וקהילות ולאור תובנה זו מקודמים עשרות פרוייקטים ברחבי העיר".

 

אדריכל גיליה ברגר קוליץ, סמנכ"לית להתחדשות עירונית בחברת עזרה ובצרון ציינה כי, "למרות שהתכנית מקודמת במימון עירוני, הגשתה לוועדה המקומית מסתמכת על חתימות בעלי הנכסים במתחם בדומה לפרויקטים יזמיים אחרים.

"חברת עזרה ובצרון והבית להתחדשות עירונית קיימו ומקיימים תהליכי עומק של שיתוף הכוללים: פגישות אישיות, מפגשים פתוחים לציבור הרחב, מפגשים תקופתיים עם הנציגויות, מפגשי בניינים ושילוב בעלי דירות בצוותי התכנון.

"כלל המפגשים תועדו, הועברו למשתתפים ואף הועלו לדף הפרויקט באתר האינטרנט של עזרה ובצרון. לאורך כל הפרויקט מתקיים קשר אישי הדוק בין מנהלי קשרי הדיירים של הפרויקט לבין בעלי הדירות במתחם, והפרויקט מלווה על ידי יועץ חברתי".

תגובות לכתבה(16):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 14.
    מוני ט. 19/11/2021 13:44
    הגב לתגובה זו
    לא ייתכן שבצד האחד של לה גארדיה - 35-45, יקבלו תמורה של 70מ"ר לדירה ואילו בדירות שבבניינים מעבר לכביש - 36-46, 25מ"ר בלבד. אין סיבה הגיונית, ראויה, או סבירה שתצדיק אפליה שכזאת!!! אם חשוב לעירייה לממש את התכנית במתחמים האלה - עליה לייצר שוויון מוחלט בתמורות לשני המתחמים.
  • 13.
    תושבת 23/12/2019 19:32
    הגב לתגובה זו
    ומעכבים להם את ההתקדמות כי זה לא מקודם עם עזרה וביצרון
  • 12.
    אבי 23/12/2019 07:30
    הגב לתגובה זו
    12 מר עלובים?
  • 11.
    מיכל 23/12/2019 00:15
    הגב לתגובה זו
    יוזם גורם לצפיפות נוראית, מזעזע
  • 10.
    ישראל 22/12/2019 21:03
    הגב לתגובה זו
    מעניין למה ראש ממשל תל אביב לא עושה פינוי ביוני בדרום מזרח תל אביב מדובר על "רובע9" לפי תוכניות העיר 20 שנה ממתינים לפינוי בינוי בנינים בני 70 שנה ללא ממדים מערכת ביוב קורסת בנינים ללא ארקות לפי חברת חשמל פשוט פצצה מתקתקת לדעתי ראש ממשלת תלאביב פוחד להציף את תל אביב בדירות כי מחירי הדירות הצפון העיר ירדו מתחם דפנה בצפון היר תוך 3 שנים עשו שם פינוי בינוי ומדובר על אותם דירות שאלתי למה כן בצפון ולא בדרום
  • 9.
    טוב מאד 22/12/2019 20:01
    הגב לתגובה זו
    רק כך
  • 8.
    שגיא 22/12/2019 17:04
    הגב לתגובה זו
    והכביש יהיה קטן מלהכיל בניני ענק
  • 7.
    אני משקיע בקרית חיים מערבית (ל"ת)
    מיכל .ש 22/12/2019 16:10
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    חזי 22/12/2019 15:49
    הגב לתגובה זו
    היגיע הזמן שהעירייה תיכנס גם לפרויקט הזה התקוע כבר 25 שנה ע'יי חברת מטרופולין.
  • 5.
    מעניין כמה תעלה דירה שם? (ל"ת)
    מחירים 22/12/2019 14:22
    הגב לתגובה זו
  • 30000 שח למר (ל"ת)
    אבי 23/12/2019 07:28
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אריק 22/12/2019 12:34
    הגב לתגובה זו
    מצויין הגיע הזמן להרוס את כל הבנינים האלה רק שירחיבו גם את הכביש
  • 3.
    חבל 22/12/2019 11:39
    הגב לתגובה זו
    אין מנכל כמו בתל אביב
  • 2.
    כל הכבוד לחולדאי למתכננים וכל המבצעים-כבוד גדול לנו..! (ל"ת)
    עמי, תושב יד אליהו 22/12/2019 11:36
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ת"א זה פקק אחד גדול (ל"ת)
    ראובן 22/12/2019 11:27
    הגב לתגובה זו
  • אז אמרת (ל"ת)
    בוקר 22/12/2019 12:54
    הגב לתגובה זו
דירה בהנחה (שלומי יוסף)דירה בהנחה (שלומי יוסף)
מחירי הדירות

המצוקה של הקבלנים - בת"א מלאי הדירות ענק: יספיק ל-5 שנים

מלאי דירות ארצי של 83,580 דירות, מלאי של 10,690 דירות בת"א - המלאי הארצי יספיק ל-29.2 חודשים - בת"א הוא יספיק ל-4.5-5 שנים; היצע גדול - ביקוש קטן = ירידה במחירים

רן קידר |

נתוני הלמ"ס שפורסמו היום מצביעים על המשך מגמה שלילית בענף הנדל"ן, עם הצטברות של 83,580 דירות לא מכורות. מדובר במלאי שיספיק ל-29.2 חודשים. לכאורה, אין בעיה של דירות, יש מספיק היצע, אלא שהקבלנים טוענים שהמלאי הזה כולל גם דירות לא גמורות. אז מה? גם אם חצי מהדירות האלו ואפילו פחות - לא גמורות, זה אומר שיש מלאי גדול של דירות. גם אם הן יהיו מוכנות עוד שנה-שנתיים, זה הרבה, כי במקביל יש גם התחלות בנייה. כלומר, המלאי מבטא מצב נקודתי, אבל מול הרכישות והירידה במלאי יש התחלות בנייה.

לכן, השאלה אולי החשובה ביותר היא הקצב. מה היקף הרכישות של דירות חדשות, ועל פי הקצב בחודשים האחרונים המלאי הזה יספיק כאמור ל-29.2 חודשים. אלא שהקבלנים יודעים לווסת כמויות ומחירים. כאשר הם מבינים שזה יוצר ציפייה להורדת מחירים וכאשר בפועל יש ירידות מחירים, הם באופן טבעי ואולי לא טבעי - סוג של אמירות בתקשורת ורמיזות, מקפיאים את הבנייה. התחלות הבנייה בירידה, ולכן מול הגידול במלאי, צפוי שבעוד מספר רבעונים, זה יתהפך.  

בכל מקרה, על פי הלמ"ס - בשלושת החודשים האחרונים, אוגוסט-אוקטובר 2025, נמכרו כ-19,870 דירות, ירידה של 9.8% בהשוואה לשלושת החודשים הקודמים (מאי-יולי 2025), ואילו בניכוי עונתיות המגמה הפוכה - נצפתה עלייה בשיעור של 5.5%. בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד (אוגוסט-אוקטובר 2024) נצפו ירידות הן בנתון המקורי והן בניכוי עונתיות, 12.1% ו-11.6% בהתאמה. כ-40.2% מסך הדירות שנמכרו הן דירות חדשות, כ-7,990 דירות, כ-35.6% מהן בסבסוד ממשלתי. בדירות החדשות שנמכרו נרשמה עלייה של 7.4% לעומת שלושת החודשים הקודמים (מאי-יולי 2025), ובניכוי עונתיות – עלייה של 17.2%. בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד (אוגוסט-אוקטובר 2024) נרשמה ירידה דומה של 16.7% הן בנתון המקורי והן בניכוי עונתיות.

59.8% מסך הדירות שנמכרו בחודשים אוגוסט-אוקטובר 2025 הן דירות יד שנייה, כ-11,880 דירות. בהשוואה לשלושת החודשים הקודמים נרשמה ירידה של 18.6%, ובניכוי עונתיות,  ירידה מתונה של 1.1%. בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד (אוגוסט-אוקטובר 2024) גם בסדרה זו נרשמו ירידות הן בנתון המקורי והן בנתון מנוכה העונתיות – 8.7% ו-7.8%, בהתאמה.

בחודש אוקטובר 2025 נמכרו 4,650 דירות מתוכן 41.1% הן דירות חדשות, כ-1,910 דירות. מתוך הדירות החדשות כ-45.8% דירות נמכרו בסבסוד ממשלתי. 58.9% מהדירות שנמכרו הן דירות יד שנייה, כ-2,740 דירות.