לה גרדיה תל אביב
צילום: דורון סהר

חולדאי לא מחכה לקבלנים - יוזם פינוי-בינוי גדול בדרום העיר

הפרויקט יוקם ברחוב לה גרדיה ותוכנן באמצעות חברת הבת העירונית עזרה וביצרון. הפרויקט הועבר לשלב התנגדויות ופרסום מכרז לביצוע הפרויקט
ארז ליבנה | (16)

לראשונה בהיסטוריה של העיר העברית הראשונה, עיריית תל אביב, באמצעות חברת הבת עזרה וביצרון משווקת פרויקט פינוי-בינוי, שיכלול 420 יחידות דיור ברחוב לה גרדיה בעיר. תכנון הפרויקט נעשה בהתאם לתוכנית המתאר של העיר תא/5000.

 

תכנית לה גווארדיה 35- 45 כוללת הריסה של 6 מבני מגורים טוריים בני 114 יחידות דיור קיימות והקמת כ- 420 יחידות דיור חדשות בבניינים חדשים ומודרניים, תוך שילוב שטחים ציבוריים פתוחים ובנויים לרווחת הציבור.

 

לטענת העירייה "מדובר במודל פורץ דרך המשלב בין מימון עירוני לשלב התכנון וקידום התב"ע, לשלב הביצוע על ידי יזם בתנאי מכרז. כך, התושבים יכולים ליהנות ממסלול בטוח, שקוף ואמין. היזמים מציעים הצעות למכרז על בסיס סל הזכויות שאושר בתב"ע, המאפשר וודאות תכנונית ליזמים ולתושבים".

התושבים יבחרו את ההצעה המתאימה להם ביותר

לפי התוכנית היזמים מתחרים ביניהם על ההצעות מול התושבים, והתושבים הם אלו אשר בוחרים את ההצעה המתאימה להם ביותר, בליווי הבית להתחדשות עירונית בעזרה ובצרון. גם לאחר בחירת היזם וחיבורו לתושבים, הבית להתחדשות עירונית ממשיך ללוות את דיירי המתחם בזמן ביצוע הפרויקט, האכלוס ועד תום שנת הבדק.

 

בימים אלו מפורסמת להתנגדויות התכנית הראשונה במודל זה ברחוב לה-גוורדיה 35-45. במקביל לפרסום להתנגדויות, פורסם מכרז ליזמים שירצו להציע הצעות לביצוע הפרויקט.

 

בהתאם למדיניות התכנונית לשכונת יד אליהו, הרואה ברחוב לה גווארדיה עורק חיים מרכזי בשכונה, התכנית מייצרת דופן מסחרית וקולונדה לרחוב בקומת הקרקע, ומעליה מבני מגורים בני 7.5 קומות. בחזית לרחוב ווינגייט התכנית מאפשרת מבנים של 6.5 קומות ומגדל בן 14.5 קומות מעל קומת קרקע מסחרית בצומת הרחובות לה גווארדיה ויגאל אלון.

 

בהיבט התנועתי, התכנית מרחיבה את רחוב לה גוורדיה תוך הסדרת התנועה, באמצעות תוספת מסלול אופנים והרחבת המדרכה לאורך הרחוב. בנוסף, התכנית קובעת שטחי ציבור מגוננים ומשמעותיים בלב הפרויקט לרווחת הדיירים תוך שמירה על מעברים וקישוריות לטובת הולכי הרגל. כמו כן, התכנית קובעת שטחים ציבוריים בנויים אשר ישמשו לשירותים מוניציפאליים הנדרשים לטובת תושבי השכונה והעיר.

קיראו עוד ב"נדל"ן"

 

"תושבי תל אביב מוזמנים לקדם פרויקטים"

חבר המועצה תא"ל במיל' רועי אלקבץ, יו"ר הועדה להתחדשות עירונית: "התחדשות עירונית היא סם חייה של העיר תל אביב-יפו בעתיד הנראה לעין, והיא בראש וראשונה סיפור של אנשים וקהילות ולאור תובנה זו מקודמים עשרות פרוייקטים ברחבי העיר".

 

אדריכל גיליה ברגר קוליץ, סמנכ"לית להתחדשות עירונית בחברת עזרה ובצרון ציינה כי, "למרות שהתכנית מקודמת במימון עירוני, הגשתה לוועדה המקומית מסתמכת על חתימות בעלי הנכסים במתחם בדומה לפרויקטים יזמיים אחרים.

"חברת עזרה ובצרון והבית להתחדשות עירונית קיימו ומקיימים תהליכי עומק של שיתוף הכוללים: פגישות אישיות, מפגשים פתוחים לציבור הרחב, מפגשים תקופתיים עם הנציגויות, מפגשי בניינים ושילוב בעלי דירות בצוותי התכנון.

"כלל המפגשים תועדו, הועברו למשתתפים ואף הועלו לדף הפרויקט באתר האינטרנט של עזרה ובצרון. לאורך כל הפרויקט מתקיים קשר אישי הדוק בין מנהלי קשרי הדיירים של הפרויקט לבין בעלי הדירות במתחם, והפרויקט מלווה על ידי יועץ חברתי".

תגובות לכתבה(16):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 14.
    מוני ט. 19/11/2021 13:44
    הגב לתגובה זו
    לא ייתכן שבצד האחד של לה גארדיה - 35-45, יקבלו תמורה של 70מ"ר לדירה ואילו בדירות שבבניינים מעבר לכביש - 36-46, 25מ"ר בלבד. אין סיבה הגיונית, ראויה, או סבירה שתצדיק אפליה שכזאת!!! אם חשוב לעירייה לממש את התכנית במתחמים האלה - עליה לייצר שוויון מוחלט בתמורות לשני המתחמים.
  • 13.
    תושבת 23/12/2019 19:32
    הגב לתגובה זו
    ומעכבים להם את ההתקדמות כי זה לא מקודם עם עזרה וביצרון
  • 12.
    אבי 23/12/2019 07:30
    הגב לתגובה זו
    12 מר עלובים?
  • 11.
    מיכל 23/12/2019 00:15
    הגב לתגובה זו
    יוזם גורם לצפיפות נוראית, מזעזע
  • 10.
    ישראל 22/12/2019 21:03
    הגב לתגובה זו
    מעניין למה ראש ממשל תל אביב לא עושה פינוי ביוני בדרום מזרח תל אביב מדובר על "רובע9" לפי תוכניות העיר 20 שנה ממתינים לפינוי בינוי בנינים בני 70 שנה ללא ממדים מערכת ביוב קורסת בנינים ללא ארקות לפי חברת חשמל פשוט פצצה מתקתקת לדעתי ראש ממשלת תלאביב פוחד להציף את תל אביב בדירות כי מחירי הדירות הצפון העיר ירדו מתחם דפנה בצפון היר תוך 3 שנים עשו שם פינוי בינוי ומדובר על אותם דירות שאלתי למה כן בצפון ולא בדרום
  • 9.
    טוב מאד 22/12/2019 20:01
    הגב לתגובה זו
    רק כך
  • 8.
    שגיא 22/12/2019 17:04
    הגב לתגובה זו
    והכביש יהיה קטן מלהכיל בניני ענק
  • 7.
    אני משקיע בקרית חיים מערבית (ל"ת)
    מיכל .ש 22/12/2019 16:10
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    חזי 22/12/2019 15:49
    הגב לתגובה זו
    היגיע הזמן שהעירייה תיכנס גם לפרויקט הזה התקוע כבר 25 שנה ע'יי חברת מטרופולין.
  • 5.
    מעניין כמה תעלה דירה שם? (ל"ת)
    מחירים 22/12/2019 14:22
    הגב לתגובה זו
  • 30000 שח למר (ל"ת)
    אבי 23/12/2019 07:28
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אריק 22/12/2019 12:34
    הגב לתגובה זו
    מצויין הגיע הזמן להרוס את כל הבנינים האלה רק שירחיבו גם את הכביש
  • 3.
    חבל 22/12/2019 11:39
    הגב לתגובה זו
    אין מנכל כמו בתל אביב
  • 2.
    כל הכבוד לחולדאי למתכננים וכל המבצעים-כבוד גדול לנו..! (ל"ת)
    עמי, תושב יד אליהו 22/12/2019 11:36
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ת"א זה פקק אחד גדול (ל"ת)
    ראובן 22/12/2019 11:27
    הגב לתגובה זו
  • אז אמרת (ל"ת)
    בוקר 22/12/2019 12:54
    הגב לתגובה זו
רז אברהם. קרדיט: רון כהןרז אברהם. קרדיט: רון כהן
מחירי הדירות

מבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך

רז אברהם, משפטן ושמאי מקרקעין, על המלאי הענק, הטריקים להשארת מחיר הדירה הרשמי יציב כשבפועל המחיר בירידה דרמטית

רז אברהם |
נושאים בכתבה מחירי הדירות

שוק הדיור הישראלי עבר בשנתיים האחרונות שינוי משמעותי: יותר תנודתיות והרבה יותר יצירתיות שיווקית מצד יזמים. מי שמחפש תשובה פשוטה (עולה/יורד) מפספס את הסיפור. מי שמנסה להבין מה באמת קורה למחיר - לא צריך להסתכל על המספרים, אלא על מה שמנסים להסתיר מאחוריהם.

עודף מלאי חדש: כשההיצע נהיה שחקן פעיל

עפ״י נתוני הלמ״ס בסוף אוקטובר 2025 נותרו למכירה כ־83,580 דירות חדשות, עם 29.2 חודשי היצע. כלומר בקצב המכירות הנוכחי יידרשו מעל שנתיים עד לסיום מכירת המלאי הקיים. כבר כאן עולה מצוקת היזמים על פני השטח: כשיש כל כך הרבה דירות על המדף, הקבלן חייב למכור כדי לפתור לעצמו בעיות מימון, תזרים וודאות.

ועוד נתון שמחדד איפה הלחץ יושב: כ-32% מהמלאי שנותר למכירה נמצא במחוז תל אביב (26,570 דירות) וכ-25% במחוז המרכז (20,750 דירות). כלומר: עודף המלאי מתרכז באזורי ביקוש - בדיוק המקומות שבהם הקונים הכי רגישים למחיר, לריבית ולתחושת הסיכון.

בשלושת החודשים אוגוסט- אוקטובר 2025 נמכרו כ-19,870 דירות (חדשות + יד שנייה, ירידה של 9.8% לעומת שלושת החודשים הקודמים). מתוך זה, 40.2% דירות חדשות (כ-7,990), ומתוכן כ־35.6% מהדירות החדשות שנמכרו היו במסגרת סבסוד ממשלתי.

זה אומר משהו לא נעים לקבלנים אבל אמיתי: כשחלק גדול מהפעילות נשען על מסלולים מסובסדים, השוק החופשי מאותת שהוא מתקשה לייצר ביקוש במחירים שהיזמים רוצים - והפער הזה הוא הדלק למבצעים.

נתנאל שכונת המשתלה
צילום: אסף פרץ

קניתם דירה ב-80/20 לפני שנתיים - האם תוכלו לבטל את העסקה?

גל של ביטולים צפוי להגיע למבצעי ה-90/10, 80/20, אבל במקרים רבים הרוכשים לא יוכלו לבטל - הנה התרחישים הצפויים

רן קידר |

הרוכשים במבצעים של 80/20 ו-90/10 מגלים שהעסקה שעשו פחות טובה ממה שהעריכו. בשלוש השנים האחרונות השוק היה מוצף בהצעות כאלו, ומסתבר שבמקרים רבים על רקע הירידה במחירי הדירות, העסקה כבר לא משתלמת. כלומר, ההנחה שמתבטאת במבצע המימוני נמוכה מהירידה במחיר הדירה בפועל. כלכלית - הרוכש אמור לקום וללכת. משפטית - הוא לא תמיד יכול.

הביטולים החלו השנה ומוערכים בקרוב ל-2,000 בעיקר בדרום - רוכשים שלא יכלו לעמוד בתנאים, ובעסקאות יוקרה בת"א בהם רוכשים הפסידו והעדיפו לצאת מהעסקה. אבל זה יכול להיות כדור שלג שיתעצם. אנחנו לפני גל של מסירות וביטולים משיקולים כלכליים. אבל לרוכשים יש כמה משוכות לעבור.

ראשית, הם צריכים להבין שהמקדמה ששמו כנראה הלכה "לפח".  האם שווה להפסיד את המקדמה של ה-10%, או 20% כקנס כדי להימנע מההפסד הכלכלי על הדירה שמסתכם כנראה בכמה אחוזים (ירידת מחירים של 5%-10% מול הנחת מימון של כ-5%)? השאלה מה ההסכם מול הקבלן. מבירורים שערכנו עולה כי ברוב המקרים הקנס מסתכם ל-10% מערך הדירה. כלומר במבצעים של 90/10  אתם אמורים להשאיר את ה-10% אצל הקבלן. בעסקאות של 80/20  (בהנחה שזה לפי המודל של קנס 10%) אתם אמורים לקבל החזר מהקבלן כי שילמתם כבר 20%. לכו תרדפו אחרי הקבלן וגם יהיו לכם משוכות משפטיות - סילוק המשכנתא שלקחתם במקביל לרכישה שהיתה בערבות של הקבלן שמימן אותה (עד למסירה). גם בעסקאות בשיעורי מבצעים אחרים יהיה כמובן צורך להסיר את המשכנתא. בסוף המשכנתא עליכם וכדי להסיר אותה צריך הסכמה של הקבלן ושל הבנק.

עורכי דין בתחום הנדל"ן מספרים שיש צורות שונות של הסכמי רכישה בעסקאות כאלו. יש הסכמים עם הגנות על הרוכשים ויש שחשופים לחלוטין לחסדי הקבלן. כלומר, יכול להיות שלמרות שצפוי גל של ביטולים בגלל הפסדים, התוצאה תהיה אחרת כי הקבלנים לא יוותרו לרוכשים ואלו יצטרכו לשלם את ה-80%-90% או להגיע למאבק משפטי מול הקבלן.  

מאבק משפטי זה לרוב נזק לשני הצדדים. יכול להיות שלפני השלב הזה, הצדדים ינסו להידבר. השלב הזה של המו"מ - השלב המסחרי עשוי להיות חבל הצלה לשני הצדדים. הקבלן רואה כעת שוק קשה. שוק של קונים. היקף העסקאות יורד, המחירים יורדים. הדבר האחרון שהוא צריך זה ביטולי עסקאות. הוא ינסה לשמור על העסקה וכדי לשמור עליה הוא עשוי לספק לרוכש הנחה נוספת - כספית או מימונית. הוא לא ירצה להגיע לבית משפט או למצב שהרוכש לא יכול או לא ישלם לו את היתרה של ה-80%. במקרה כזה הלכה העסקה, וזה עלול להיות בעיה גדולה מול הבנק הממן-מלווה ובכלל - לא רק שאין מכירות יהיו ביטולים (מכירות שליליות).