שבבים
צילום: צילום מתוך אתר חברת Texas Instruments
לקראת הדוחות

יפתיע לרעה? סקטור השבבים מעורר דאגה לאור הירידה במחירים

האנליסטים חוששים שהמכפילים של חברות השבבים, פגיעת המיתון בביקוש ומלאים גבוהים מדי שנבנו בתקופת המחסור יפגעו במניות הסקטור, מצד שני דוחות TSM שפורסמו היום מציירות תמונה אחרת, ונודע כי אינטל מעלה מחירים בהמשך השנה
נתן טגי | (9)

המחסור בשבבים שנכנס לתודעה מתחילת משבר הקורונה העסיק את השוק רבות. המחסור הדגיש את החוסר בכח הייצור החלש בתחום, שמשפיע על כל ענף הטכנולוגיה. ממשלת ארה"ב הבינה את החשיבות של התחום והחלה בקידום בניית מפעלי ייצור שבבים על מנת להתמודד עם הביקוש הגואה בתחום שנתקל בהיצע נמוך, חברות השבבים רתומות למהלך אך הממשל עוד חושב על כך. ביקוש הגבוה העלה את מחירי השבבים. 

אולם לאחרונה נרשם שינוי מגמה גם בסקטור הזה. החששות ממיתון יחדע עם הסגרים בסין ורגיעה מסוימת בשרשרת האספקה הורידו את הביקוש לשבבים. גם הירידות החדות בשוק הקריפטו שדורש משאבי חישוב חזקים ונתן עד כה דחיפה לביקוש לשבבים מתקדמים תרם לירידה בביקוש. כתוצאה מזה נרשמת לאחרונה ירידה חדה במחירים, ירידה שתבוא לידי ביטוי, קרוב לוודאי, בדוחות הקרובים של ענקיות השבבים. 

 

קרוב לוודאי שחברות השבבים יפגעו. יתכן ונראה את ההשפעה של הירידה בביקוש בחציון הראשון של 2022 כבר בדוחות הקרובים (אם כי בדוחות ענקית השבבים טייוואן סמיקונדקטור TSM שפורסמו היום הדבר לא בא לידי ביטוי - הרחבה בהמשך הכתבה). חברות השבבים נהנו מהחוסר בביקוש המחירים היו גבוהים והשורה התחתונה הציגה מספרים מרשימים, כעת שהמחירים צונחים והסביבה המאקרו כלכלית משפיעה לרעה על התחום, החברות הללו הן הראשונות לחטוף.

האנליסטים בוול-סטריט חוזים, תקופה קשה לתעשיית השבבים, "אנו מאמינים שזו תהיה הירידה החמורה ביותר מזה עשור לפחות במוליכים למחצה בגלל שלושה היבטים שלא היו קיימים כבר עשר שנים - הערכת שווי מופרזת, בניית מלאי מוגזמת ומיתון". 

הערכות שווי מוגזמות מתייסת לעליות החדות בשווקים בסקטור השבבים בשנים האחרונות שהביאו אותם למכפילים חסרי תקדים. בסוף 2021 היה מכפיל הרווח אנבידיה NVIDIA COR 78 אהמכפילים אומנם ירדו מאז בחדות אך אנחנו עדיין נמצאים בסביבה של מכפיל של מעל 40 לאנבידיה.

ניהול מלאי הוא סוגיה מורכבת. המוכרים לא רוצים להיתפס עם מחסור שיביא לפגיעה במכירות, ומצד שני עודף מלאים גורם להפסדים. עלויות איחסון, ירידת ערך, מוצרים שהופכים ללא רלוונטים וכדו'. בתקופה של מחסור ישנה בהלה לצבור מלאי שיאפשר המשך אספקה סדירה, אולי כשנגמר המחסור לעיתים קרובות נוצר עודף מלאי. זה מה שקרה לחברות השבבים בעקבות תקופת המחסור החריפה שחווה השוק. 

המיתון כמובן מוריד צריכה, גורם לירידה בייצור של החברות הנזקקות לשבבים וממילא מוריד את מחירי השבבים. לאור נתוני האינפלציה הגבוהים נגידי הבנקים המרכזיים בעולם מעלים את הריבית באופן שהולך ונהיה יותר אגרסיבי. אתמול העלה הנגיד הקנדי את הריבית בארצו באחוז שלם באופן חסר תקדים, והערכות בשוק שגם המקבילים בארצות הברית ינקטו בדרך דומה. העלאות הריבית נועדה לצנן את השוק, וממילא עלולה לגרום למיתון. 

קיראו עוד ב"גלובל"

שלושת הגורמים הללו אם כן, עלולים לפגוע בתעשייה. האנליסטים החלו כבר להוריד מחירי יעד. אנליסט בתחום המוליכים למחצה כריסטופר רולנד הוריד את מחירי היעד עבור מניות השבבים הבאות: אנבידיה,  ADVANCED MICRO DEVICES ואינטל INTEL CORPORATION , במעל ל-15%.

ישנם גורמים נוספים, יותר ייחודיים לתעשיה שמשפיעים לרעה, ובראשם שוק הקריפטו והביקוש למחשבים האישיים. ההתרסקות של שוק הקריפטו בחציון הראשון של השנה משפיע גם הוא באופן ישיר על אנבידיה כאשר כורי המטבעות מסוג איתריום משתמשים בכרטיסי המסך של החברה. כורי המטבעות קריפטוגרפיים כעת מוכרים את הכרטיסים הגרפיים של אנבידיה בשווקים כציוד משומש, מה שדוחף עוד את ירידת המחירים. עוד באפריל הזהירו בבארונס שהדבר עלול לקרות, על רקע החשיפה של החברה למטבעות קריפטוגרפיים  שיובילו לצלילתה בחציון הראשון של השנה.

 

גם תחום המחשבים האישיים, שנהנה מפריחה בתקופת הקורונה ונתן דחיפה לסקטור מתחיל לזייף. חברת המחקר IDC דיווחה כי המשלוחים ברחבי העולם למחשבים אישיים ירדו ב-15% לעומת שנה קודם חודש יוני אשתקד, כתוצאה מירידה בביקוש מצד צרכנים ואתגרי שרשרת האספקה.

וכמו תמיד בשוק ההון, המשקיעים מקדימים את הדוחות, ומניית אנבידה, שהייתה להיט הסקטור בשנים האחרונות, מחקה כבר 50% מתחילת השנה. האנליסט של Citi Research,  עטיף מליק, הוריד את מחיר היעד שלו למניה ל-285 דולר מ-315 דולר, תוך ציון היחלשות הביקוש לכרטיסי מסך למשחקים של אנבידיה.

יחד עם זאת, דוחות טאיוואן סמיקונדקטור (TSM), יצרנית השבבים הגדולה בעולם שפורסמו היום מראים תמונה אחרת לחלוטין מכל הנאמר לעיל. הכנסות החברה זינקו בשיעור חד של 43.5% מבלי לפגוע כלל ברווחיות שהגיעה ל-60% - מעל תחזיות האנליסטים. התוצאות הטובות ירדו כל הדרך עד השורה התחתונה שקפצה ב-76% והסתכמה ב-8 מיליארד דולר. גם תזרים המזומנים החופשי היה גבוה מאד ועמד על 7.7 מיליארד דולר. לא זו בלבד, אלא שענקית השבבים אף העלתה תחזיות להמשך השנה, ובזה ביטלה את חששות האנליסטים לפגיעה בתוצאות מכל הסיבות שהוזכרו לעיל. אם הבהלה הייתה מוגזמת?

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    דודו 14/07/2022 13:32
    הגב לתגובה זו
    בקיצור, כל החיים מעוררי דאגה.
  • 8.
    אז יהיה מיתון? יש חוסר או עודף, מזכיר את נבואות האורקל (ל"ת)
    ביאליק 14/07/2022 11:47
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    צחי 14/07/2022 11:46
    הגב לתגובה זו
    המחירים מאד מצחיקים, מי שלא יקנה כעת אחכ יצטער
  • 6.
    לרון 14/07/2022 11:43
    הגב לתגובה זו
    העולם הפך בעייתי מכל בחינה,ברור שישתפר כי זה טבע האדם אך יקח ז מ ן
  • 5.
    מחסור בשבבים לא טוב, יותר מידיי שבבים לא טוב, מה י 14/07/2022 11:13
    הגב לתגובה זו
    מחסור בשבבים לא טוב, יותר מידיי שבבים לא טוב, מה יהיה?
  • 4.
    תמשיכו להפחיד. אני מחזק בכל תחתית חדשה (ל"ת)
    טריידר 14/07/2022 11:08
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אולד ניוז - השוק כבר תמחר הירידות מזמן (ל"ת)
    יואב 14/07/2022 10:52
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    Paz 14/07/2022 10:40
    הגב לתגובה זו
    אבל מה עם הניידים דור 5 הרכבים החשמליים.ובעצם כל המוצרים החשמליים והאלקטרוניים עובדים עם שבבים.
  • 1.
    שולתתתת1 14/07/2022 10:38
    הגב לתגובה זו
    בהסברים בדיעבד...תנו לנו צפי לעתיד כמובן עם ספקות אבל צפי.לדוגמא איך תשפיע ירידת מחירי הנפט על רווחיות חברות ההובלה הימית וכד'
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אביגל שורק, קרדיט: החברהאביגל שורק, קרדיט: החברה

רבעון חזק לדלק US, רווח נקי של 178 מיליון דולר

שיפור במרווחי הזיקוק, תוכנית התייעלות ומענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי דחפו את החברה לרווח שיא; המניה עלתה ב-5.5%

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה דלק US

דלק ארה"ב US Delek US Holdings 5.66%  , פרסמה את הדוחות הרבעוניים בסוף השבוע האחרון והציגה רבעון יוצא דופן עם רווח נקי של 178 מיליון דולר (2.93 דולר למניה) ו-EBITDA מתואם של כ־760 מיליון דולר. גם ללא ההשפעה החד־פעמית של המענקים הרגולטוריים, החברה הציגה EBITDA מתואם של 319 מיליון דולר, רמה הגבוהה משמעותית ביחס לשנים קודמות.

החברה, שאין לה גרעין שליטה, מחזיקה בארבעה בתי זיקוק במדינות טקסס, לואיזיאנה וארקנסו, וכן ב-63% מחברת הבת דלק לוגיסטיקה (DKL), הפועלת בתחום תשתיות האנרגיה והובלת נפט, גז ומים.

מאז נכנס לתפקידו ביוני 2022, מוביל המנכ"ל אביגל שורק, שעובד בקבוצה למעלה מ-13 שנה (עם הפסקה קצרה בה שימש מנכ"ל אל על), תוכנית התייעלות רחבה (EOP) שהובילה לשיפור בתזרים המזומנים בקצב שנתי של כ-180 מיליון דולר. “ההתייעלות היא כבר לא פרויקט, אלא דרך חיים,” אמר שורק בשיחת המשקיעים. בעקבות הביצועים, עדכנה החברה כלפי מעלה את היעד השנתי של התוכנית ל-180 מיליון דולר לפחות, לעומת 130 מיליון דולר בתחזית הקודמת.

אחת התרומות המרכזיות לתוצאות האחרונות היא קבלת מענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי (EPA), במסגרת פטור לבתי זיקוק קטנים. לאחר שנים של דיונים, קיבלה החברה אישור רטרואקטיבי לשנים 2019-2024 בהיקף של 280 מיליון דולר, אשר נרשמו כהפחתה בעלות המכר. שורק ציין כי החברה צפויה לממש מענקים נוספים של כ-400 מיליון דולר נוספים במהלך חצי השנה הקרובה, ומעריכה שכל בתי הזיקוק שלה יעמדו בקריטריונים גם ב-2025.


במקביל, דלק לוגיסטיקה העלתה את תחזית ה־EBITDA השנתית שלה לטווח שבין 500-520 מיליון דולר, והיא צפויה לסיים את השנה בטווח העליון. שורק הוסיף כי נרשמת מגמת שיפור גם במגזר הסיטונאי בזכות חוזים חדשים והתייעלות בלוגיסטיקה.