שבבים
צילום: Istock
דוחות

פתיחה טובה לשבבים: טאיואן סמיקונדקטור מפוצצת את תחזיות האנליסטים

ההכנסות צמחו ב-43% ל-18.1 מיליארד דולר והרווח הנקי זינק ב-76% ל-8 מיליארד דולר, כשגם שולי הרווח לא נפגעו בניגוד לציפיות, החברה אף משחררת תחזית שאפתנית להמשך השנה - תיתן רוח גבית לסקטור?
עומר רוסו |

יצרנית השבבים הטייואנית טיוואן סמיקונדקטור TAIWAN SEMICOND MNFCG CO   דיווחה הבוקר על תוצאותיה הכספיות, והיכתה את תחזיות האנליסטים בשורה התחתונה והעליונה.  

ההכנסות הגיעו ל-18.1 מיליארד דולר ברבעון השני, בצמיחה מדהימה של 43.5% לעומת הרבעון המקביל. הרווח הגולמי הגיע ל-10.7 מיליארד דולר, ושולי הרווח הגולמי לכמעט 60%, מעל הצפי שעמד על שוליים של 56.8%. התוצאות מספקית השבבים החשובה ביותר של אפל בין השאר עשויות להפיג את חששות המשקיעים מפני האטה כלכלית שפוגעת בביקוש לכל דבר, החל מטלפונים ועד מכוניות. בשבוע שעבר, סמסונג גם דיווחה על זינוק טוב מהצפוי של 21% בהכנסות, מה שגרם לעלייה במניות באסיה.

הרווח התפעולי עמד על 8.9 מיליארד דולר, עם שוליים של 50% וצמיחה של 80% משנה לשנה. הרווח הנקי זינק ב76% משנה לשנה, והגיע ל-8 מיליארד דולר, או כ-1.55 דולר למניה, המשקף שולי רווח של 44.4%.

בחציון הראשון, TSM ייצרה תזרים מזומנים של 24.7 מיליארד דולר מפעילות שוטפת, מה שבסופו של דבר יצר לה תזרים מזומנים חופשי (FCF) של 7.7 מיליארד דולר, שזה סכום אסטרונומי מבחינת מזומנים. כעת, בצד המאזן בקטגוריית המזומנים, עומדים ל-TSM 43.6 מיליארד דולר.

יצרנית השבבים לא מפחדת גם לדבר על העתיד, בזמן שכולם מצפים להורדות תחזיות להמשך השנה, מכל חברה אפשרית, TSM אומרת שהיא מעלה תחזיות (מדובר ביצרנית שבבים, אומרים שהביקוש לשבבים נחלש, לא?) לרבעון הבא, כאשר הם צופים הכנסות שיגיעו לטווח של בין 19.8 ל-20.6 מיליארד דולר המשקפים צמיחה של 10% מרבעון לרבעון, וצמיחה שנתית של כ-30% בשנת 2022 אל מול שנת 2021.

אפשר לראות בגרף המצורף  מתוך דוחות החברה ששבב ה-7nm תופס כ-30% מנתח המכירות של TSM, ולאחריו שבב ה-5nm, שניהם תופסים כ-51% מהכנסות החברה. ניתן גם לראות את הגדילה בשני השבבים הללו לאורך השנתיים האחרונות.

קיראו עוד ב"גלובל"

שבבים בכל מקום - לגמרי

ישנם שני סקטורים מרכזיים במכירות החברה. 38% נמכרים לתחום הטלפונים הסלולרים (אייפון ויצרניות סלולר נוספות), ו-43% לתחום הענן במחשב. עוד קצת לרכבים (5%),  אינטרנט חכם (8%) ותחומים נוספים (3%), כפי שניתן לראות בגרף הבא מדוחות החברה:

נתון מענין נוסף שעולה מהגרף הוא הצמיחה היפה בתחום הענן ובתחום הרכבים, בעוד שישנה היחלשות קטנה בתחום הסלולרי, אולי על זה כולם מדברים כשדנים בחולשה בתחום השבבים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


חג המולד כריסמס כריסטמס עץ אשוח
צילום: Istock

כולם רוצים לחגוג: האם עונת הכריסמס משפיעה גם עלינו - מי נהנה מזה ומי משלם ביוקר?

המלונות בנצרת ובחיפה בתפוסת שיא ובמסדרונות ההייטק האווירה מנומנמת - המשק הישראלי, שספג פגיעה קשה, מקבל בדצמבר זריקת מרץ מרעננת; אך לצד האורות המנצנצים, ישנם גם מפסידים 

ענת גלעד |


מי שעדיין חושב שחודש דצמבר בישראל מסתכם בסופגנייה ומטבעות שוקולד מוזהבים, מפספס את אחת המגמות הכלכליות המעניינות של השנים האחרונות. ישראל של סוף שנת 2025 היא כבר לחלוטין חלק מהכפר הגלובלי; דצמבר הפך לחודש של "צריכה היברידית" - שילוב של מסורת מקומית עם עונת חגים בינלאומית שחלחלה עמוק למיינסטרים הכלכלי, ויצרה דינמיקה המבוססת על חוויות ובילויים. ויש לכך גם משמעויות כלכליות - חבל הצלה לתיירות הפנים ולעסקים מקומיים, אבל במקביל הרכישה מאתרים בחו"ל דווקא מגלגלת כספים מהמשק המקומי החוצה, ובהייטק הכול ממתין על אש קטנה עד שהעולם יחזור לפעילות.

למי מצלצלים פעמוני החג?

תיירות הפנים ועסקי החוויות המבוססים על נוכחות פיזית ושירותים מקומיים מקבלים בדצמבר מנת חמצן כלכלי שאי אפשר לייבא באונליין. לפי נתוני משרד התיירות והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), תפוסת המלונות בערים המעורבות בשיא העונה מגיעה לכ-90%. לאחר שנים מאתגרות בענף ותיירות חוץ שעדיין מדשדשת, מדובר בפדיון קריטי ליציבות העסקים המקומיים. 

בערים המעורבות הקסם של חג המולד ממלא את הרחובות כבר מתחילת דצמבר - נצרת וחיפה, שבה מצוין פסטיבל "החג של החגים", הופכות למוקדי עלייה לרגל, והקהל הישראלי שמחפש תחושת חו"ל ותמונות יפות בלי לעבור בנתב"ג לא מאכזב. אך הרווח אינו מסתכם בלינה בלבד; "כלכלת החוויות" מייצרת תנועה ערה של מאות אלפי מבקרים בירושלים, חיפה ויפו סביב מיצגי אור ופסטיבלים אורבניים. אלו שירותים שדורשים נוכחות פיזית, ולכן הכסף נשאר בידי בעלי המסעדות, בתי הקפה והעסקים הקטנים בישראל. 

תעשיית חנוכה: כסף "ישן" במחירים חדשים

על רקע עצי האשוח המנצנצים, גם כלכלת חנוכה המקומית תורמת בוסט אדיר. כבכל שנה, גם ב-2025 נרשמו שיאים במכירות במאפיות, למרות שהמחירים הרקיעו שחקים, וסופגניות פרימיום נמכרות במחיר של עד 20 שקלים לאחת.

עולם הבידור, שחזר לפעילות מלאה ב-2025, מגלגל עשרות מיליוני שקלים על מופעי ענק ופסטיגלים, המהווים מוקד משיכה צרכני שלא עוצר גם בתקופות מיתון. השילוב בין חנוכה, כריסמס ונובי-גוד-סילבסטר (הצובר תאוצה בכל המגזרים) מייצר "חודש זהב" לקמעונאי המזון והאלכוהול, הנהנים מביקושים חסרי תקדים למוצרי פרימיום.