אלון מאסק
צילום: יוטיוב/Munro Live

אילון מאסק: לא ממליץ לקנות טסלה בתקופות של האצה בייצור

היזם ומייסד חברת הרכב החשמלי הודה בראיון כי כשהייצור במפעלי החברה נעשה בקצב מוגבר "קשה להשתלט על הפרטים הקטנים". כך למשל במכוניות שיוצרו בדצמבר התגלו בעיות בצבע. מתי כן לקנות? כך השיב לשאלה שחבריו שלו עצמו מפנים אליו
איתי פת-יה | (9)

אילון מאסק רוצה כמובן שתרכשו את המכוניות של TESLA INC – אבל הוא לא ממליץ לעשות זאת בכל זמן שהוא. אז מתי כן כדאי לקנות? בראיון לערוץ היוטיוב של סנדי מונרו, מהנדס הרכב הנודע, סיפר מייסד מותג הרכב החשמלי כי חבריו שלו עצמו מפנים אליו את השאלה, וזו תשובתו: "או שתקנו ממש עם תחילת הייצור, או שתקנו כשהייצור מגיע לקצב יציב. בתקופה של האצה בייצור זה ממש קשה להשתלט על כל הפרטים הקטנים".

מאסק אף הודה כי אותרו בעיות בייצור הקשורות בצבע בדצמבר האחרון, זאת כשבמפעלי החברה העלו הילוך כדי לספק יותר מכוניות לפני ש-2020 מסתיימת. "אחד הדברים שקרו כשהאצנו את הייצור, היה דהצבע לא תמיד הספיק להתייבש מספיק", אמר מאסק, "כשאתה מגביר קצב, פתאום אתה מגבלה דברים כאלה. לו היינו יודעים זאת מראש היינו מטפלים בכך". "לייצר זה סיוט", סיכם.

האמירות הללו של מאסק עשויות להיות רלוונטיות למי שמתכנן לקנות בקרוב דגמים של טסלה, שכן החברה מתעתדת לפתוח שני מתקני ייצור בטקסס ובגרמניה בחודשים הקרובים, וכן להתחיל לייצר את דגמי טנדר הסייברטראק והסמיטריילר "סמי" עד סוף 2021.

עוד בראיון, מאסק אמר כי בשלבים מוקדמים יותר של דגם טסלה S, המושבים היו "נוראיים": "כנראה אלה היו המושבים הכי גרועים שיצא לי לשבת עליהם", סיפר, ואף גילה שהוא נהג לכנותם "פטריות נוי מאבן לגינה". הדבר הוביל את החברה לנסות ולייצר מושבים נוחים יותר בדגם טסלה 3 שלה.

השבוע פרסמה החברה באתר האינטרנט הרשמי שלה בעברית את מחירי הדגמים שלה בשקלים, לפני מס: דגם טסלה 3 ימכר החל מכ-170 אלף שקל, דגם טסלה S החל מכ-320 אלף שקל ודגם ה-X החל מכ-335 אלף שקל.

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    עמי 05/02/2021 15:38
    הגב לתגובה זו
    הייתי באולם תצוגה של טסלה בארה'ב, ישבתי בדגם היוקרתי, ונדהמתי לראות שכסוי הפלסטיקה של דלת הנהג מתפרק מהפח. לשאלתי ענו לי שזה מריבוי סגירות פתיחות בתצוגה... אחלה תירוץ
  • 7.
    עמי 05/02/2021 08:19
    הגב לתגובה זו
    זה מזכיר לי את הנרי פורד שהציע לקונים לקנות פורד טי באיזה צבע שחור שירצו, כי צבעים אחרים לא התייבשו מספיק מהר. מי שרוצה רכב חשמלי שיקנה מיצרן רציני, לא טסלה.
  • 6.
    פנחס 05/02/2021 07:59
    הגב לתגובה זו
    הרג את כל השוק
  • 5.
    יבואן רכב 04/02/2021 21:13
    הגב לתגובה זו
    אני משלם הרבה כסף
  • 4.
    מאדלוק 04/02/2021 17:35
    הגב לתגובה זו
    כמה המתחרים שילמו בשביל הכתבה הזו ?!?
  • 3.
    לרון 04/02/2021 16:48
    הגב לתגובה זו
    ידוע שלא רצוי לקנות מיצור בימי ב' אחר הבילויים ,לפני הקורונה,בסופי שבוע
  • 2.
    שי 04/02/2021 11:44
    הגב לתגובה זו
    אחרי מיסים זה רק 180 אלף שקל עם מפרסמים 170 לפני מס זה מבלבל וגורם למחיר של המכונית להראות יקר יותר כי הציבור חושבים שעובדים אליו
  • 1.
    . 04/02/2021 10:37
    הגב לתגובה זו
    אם כבר נתתם את הקטע על המושבים, אז תתנו עד הסוף: מונרו אמר שהמושבים של טסלה הם הנוחים ביותר שראה אי פעם. והוא אמר את זה אחרי כמה שבועות של נסיעה יום יומית של שעות. מאסק ענה שכשהתחילו ליצר את ה S המושבים היו גרועים, והם עברו לייצור עצמי ולשיפור מתמשך עד שהגיעו לדגם הנוכחי.
  • אמת 04/02/2021 19:30
    הגב לתגובה זו
    היבואנים יעשו את כל הכתבות בעלום נגד טסלה ויסלפו את תוכן, כי הם פוחדים! האיום כבר כאן! אין לכם יותר הצדקה בעולם הזה.
ביטקוין ירידות
צילום: רוי שיינמן

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו

המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר

אדיר בן עמי |

ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99%  , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.


הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.


נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ. 


 כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר

מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.


מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.


מאנדיי מנכליםמאנדיי מנכלים

מאנדיי צונחת ב-19% - התחזית להמשך חלשה

החברה עמדה ביעדי הרבעון, אבל סיפקה תחזית נמוכה לרבעון הבא; החשש הגדול של מאנדיי וחברות התוכנה - ה-AI מחליף את המוצר שלהם בהשקעה מאוד נמוכה

רן קידר |

מאנדיי monday.com 4.73%  דיווחה על הכנסות של 316.9 מיליון דולר ברבעון השלישי, גידול של 26% לעומת התקופה המקבילה אשתקד ומעל הציפיות שעמדו על 312.5 מיליון דולר. גם הרווח למניה שעמד על 1.16 דולר למניה היה חזק מהתחזיות של הקונסנזוס שעמדו על כ-0.9 דולר למניה ובכל זאת - המניה מאבדת כעת 19%. הסיב ההיא התחזית קדימה. התחזית היא ל-328 מיליון עד 330 מיליון דולר, בעוד שהאנליסטים ציפו לכ-333 מיליון דולר.  הצמיחה היא חזות הכל בוול סטריט, וכל פיפס חשוב. עם זאת, צריך להסתכל על התמונה המלאה - אחרי הירידה בטרום, מאנדיי נסחרת במכפיל רווח של 33-34, וזאת פעם ראשונה שהיא מגיעה לרמת מכפילים יחסית נורמלית, כשעד כה המכפיל שלה היה 50-60 וצפונה.

כלומר, אולי בהדרגה החברה מצמצמת צמיחה והופכת לחברת ערך שמרוויחה ונסחרת בתמחור ערך שהוא בהגדרה נמוך יותר. אך השאלה הבאמת חשובה בקשר למאנדיי היא איך ה-AI משפיע עליה? חברות התוכנה סובלות מהסרת חסמי הכניסה של מתחרות. אפשר להרים בזכות ה-AI מערכות מתחרות בעלויות נמוכות דרמטיות. התוכנה היא כבר לא הסיפור הגדול, וזה אומר שהתחרות עשויה לגדול ושחברה בלי ייחודיות תתקשה להתחרות.

מאנדיי עם תפעול רחב, מוצר ומותג חזקים ויכולת שיווק ומכירה, ועדיין, האיום של ה-AI מאיים מאוד ולא רק עליה - על כל חברות התוכנה שרובן מאבדות ערך בוול סטריט בחודשים האחרונים בניגוד למגמה הכללית. מאנדיי גם סובלת מכך שגוגל מעצימה את החיפוש הצ'אטי שלה במנוע חיפוש על חשבון התוצאות המקודמות והאורגניות. היא מפרסמת בסכומים גדולים כדי להגיע ללקוחות והיא ככל הנראה נאלצת לפרסם בסכומים  גדולים עוד יותר אחרי השינוי שעשתה גוגל. זה השפיע מאוד ברבעון הקודם, אז הנמיכה החברה תחזית קדימה וקרסה ב-30%, ונראה שזה נמשך.

  


"תוצאות הרבעון הזה משקפות את רמת הביצועים הגבוהה שלנו ואת היישום המוצלח של האסטרטגיה שלנו להמשיך ולהתרחב ללקוחות וארגונים גדולים יותר (upmarket motion) בשילוב עם הגדלת היצע המוצרים שלנו", אמרו המייסדים והמנכ"לים המשותפים של מאנדיי, רועי מן וערן זינמן. "אנחנו רואים ביקוש גובר מצד לקוחות גדולים יותר שמשתמשים במספר מוצרים במקביל כדי לייעל את תהליכי העבודה החשובים ביותר שלהם. היכולת שלנו לשלב חדשנות עם צמיחה מתמשכת מסייעת לנו להבטיח המשך הצלחה לטווח ארוך".

"ברבעון הנוכחי השגנו את הרווח התפעולי Non-GAAP הגבוה ביותר אי-פעם, מה שמדגיש את המיקוד שלנו בצמיחה יעילה ורווחית", אמר אלירן גלזר, סמנכ"ל הכספים של מאנדיי. "אנחנו ממשיכים להגדיל את הפעילות שלנו באופן אחראי, באמצעות איזון בין השקעה בחדשנות והרחבת אסטרטגיית ה- go-to-market שלנו לבין משמעת תפעולית חזקה. גישה זו מאפשרת לנו לשמור על הרווחיות שלנו במקביל לצמיחה יציבה וארוכת טווח".