אייפון
צילום: DALLE

בעקבות המכסים: האם אנחנו לקראת זינוק במחירי הסמטארפונים?

האייפון עשוי להתייקר בעד 43%, בעוד סמסונג נמצאת בעמדה טובה יותר הודות לפיזור מפעליה; בישראל, מחירי הדגל עלולים להגיע לשיא של כ-10,000 שקלים בתרחיש הקיצוני

אדיר בן עמי | (11)


נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, הכריז לאחרונה על סדרת מכסים "הדדיים" שעשויים לחולל שינוי משמעותי בנוף הסחר העולמי. על פי הערכות בוול-סטריט, מחירי הסמארטפונים צפויים להיות מהנפגעים העיקריים ממהלך זה, עם תחזיות לעליות מחירים דרמטיות שישפיעו על צרכנים ברחבי העולם וגם כמובן בישראל.


אפל במוקד: עלייה של עד 43% במחירי האייפון

המכסים החדשים פוגעים בעיקר באפל Apple -0.27%  , שמייצרת כ-90% ממכשירי האייפון שלה בסין. המדינה האסייתית ספגה מכס כולל של 54%, המורכב ממכס "הדדי" חדש של 34% ומהמכס הקיים של 20%. תחת תרחיש זה, האייפון הזול ביותר בסדרת 16, שהושק בארה"ב במחיר של 799 דולר, עלול לעלות עד 1,142 דולר — עלייה של כ-43% אם אפל תחליט להעביר את מלוא העלות לצרכנים.


מצב חמור אף יותר מסתמן עבור דגמי הפרימיום, כמו האייפון 16 Pro Max עם מסך 6.9 אינץ' ו-1 טרהבייט של אחסון. מחירו העכשווי עומד על 1,599 דולר, אך עשוי לזנק לכמעט 2,300 דולר (בערך כ-8,500 שקל).


גם האייפון 16e, שהושק בפברואר כאופציה זולה יותר המציעה גישה לפונקציות הבינה המלאכותית של אפל, לא יחמוק מהעלאת המחירים. מחירו הנוכחי של 599 דולר עשוי לטפס ל-856 דולר, הופך אותו ליקר משמעותית ממה שהתכוונה אפל בעת השקתו כאלטרנטיבה חסכונית.


עם זאת, לפי הערכות, במציאות השוק התחרותית הנוכחית, חברות כמו אפל וסמסונג לא יוכלו להעביר את מלוא עלות המכסים לצרכנים. אנג'לו זינו, אנליסט הון ב-CFRA Research, טוען כי אפל תתקשה להעביר יותר מ-5% עד 10% מהעלות ללקוחות, מה שיפגע בשולי הרווח של החברה.


סמסונג נמצאת במצב טוב יותר, אך עדיין פגיעה

בניגוד לאפל, סמסונג פיזרה את מתקני הייצור שלה בין מספר מדינות, מה שמעמיד אותה בעמדה טובה יותר מול המכסים החדשים. מעל 50% מהסמארטפונים של החברה הקוריאנית מיוצרים בווייטנאם, שם המכס החדש עומד על 43%. כ-30% מיוצרים בהודו, עם מכס של 26%, והשאר מיוצרים בברזיל (מכס של 10%), אינדונזיה (מכס של 32%) וקוריאה הדרומית (מכס של 25%).


בוול-סטריט ציינו כי סמסונג יכולה להגיב מהר יותר לשינויים בסביבת המכסים באמצעות הסטת הייצור למדינות עם נטל מכס נמוך יותר, כמו ברזיל וקוריאה הדרומית. עם זאת, גם מחירי מכשירי סמסונג צפויים לעלות, אם כי בשיעור נמוך יותר מאשר מתחרתה האמריקאית.

קיראו עוד ב"גלובל"


בנוסף, פוסט שפרסם טראמפ ברשת החברתית "Truth Social" ב-4 באפריל עורר ציפיות להסרת מכסים אפשרית לווייטנאם, מה שעשוי להקל על הנטל על סמסונג. "זה עתה קיימתי שיחה פורייה מאוד עם טו לאם, המזכיר הכללי של המפלגה הקומוניסטית של וייטנאם, שאמר לי כי וייטנאם רוצה להוריד את המכסים שלהם לאפס אם יוכלו להגיע להסכם עם ארה"ב," כתב טראמפ.


הסכם שכזה עשוי לשפר משמעותית את העמדה התחרותית של סמסונג, שמייצרת יותר מ-100 מיליון סמארטפונים בשנה במפעליה בבאק נין ותאי נגוין, וייטנאם.


מבט מלמעלה

המכסים החדשים עלולים לשנות את מפת התחרות בשוק הסמארטפונים העולמי. אם אפל תסבול מירידה בביקוש בשוק האמריקאי כתוצאה מהעלאת מחירים, סמסונג עשויה לתפוס נתח שוק גדול יותר. החברה הקוריאנית מחזיקה כעת בכ-20% משוק הסמארטפונים בארה"ב.


יצרני סמארטפונים סיניים כמו שיאומי, וואווי ו-OnePlus עלולים להיפגע קשות אף יותר מאפל, עם מכסים של 54% על מוצריהם. זה עשוי לדחוק אותם כמעט לחלוטין מהשוק האמריקאי, ולחזק את האחיזה של יצרנים מקומיים או מחברות במדינות בעלות יחסים טובים יותר עם ארה"ב.


האם יש סיכוי לפטורים או הקלות?

במהלך כהונתו הראשונה, טראמפ העניק לאפל פטורים או הקלות עבור מספר מוצרים. אנליסטים חלוקים בדעתם אם הפעם יינתנו הקלות דומות. ברטון קרוקט מרוזנבלט סקיוריטיז ציין כי "כל עניין המכסים על סין מתפתח כרגע בניגוד מוחלט לציפייה שלנו שאפל, כסמל אמריקאי, תקבל יחס מועדף כמו בפעם הקודמת."


מאידך, לי קיו-הי מ-NICE Investors Service סבור כי ההשפעה על אפל עשויה להיות "מוגבלת", בהתחשב בעדיפות שנותן טראמפ לאינטרסים של חברות מקומיות. "אפל קיבלה פטור ממכסים במהלך הכהונה הראשונה של טראמפ. אם ארה"ב תמשיך ליישם מדיניות מכסים המעדיפה חברות אמריקאיות, חברות קוריאניות עשויות לעמוד בפני לחץ גובר להעביר את בסיסי הייצור שלהן לארה"ב".


מה יהיה בישראל?

למרות שהמכסים חלים באופן ישיר על יבוא לארה"ב, ההשפעה תורגש גם בישראל ובשווקים אחרים. עלייה בעלויות הייצור והשינויים באסטרטגיות התמחור של החברות הגדולות צפויים להביא לעלייה במחירי הסמארטפונים ברחבי העולם. 

בישראל, המחירים עלולים לעלות אף יותר בשל השילוב של המכסים החדשים, מסי היבוא המקומיים והמע"מ. הצרכנים הישראלים עשויים לראות בתרחיש קיצוני את מחירי הדגל של אפל מתקרבים לסף של 10,000 שקל, ואת דגמי הפרימיום של סמסונג חוצים את רף ה-8,000 שקל. אמנם, אם תסיירו בקניונים ברחבי הארץ כיום, כנראה לא תופתעו לגלות אלפי ישראלים רוכשים מכל הבא ליעד כאילו יוקר המחיה בישראל אינו משפיע כלל. עם זאת, אפשר לקוות שבמידה וסמארטפונים יגיעו למחירים כה גבוהים, הצרכן הישראלי ידע להגיד עד כאן.

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    מבין עניין 07/04/2025 07:46
    הגב לתגובה זו
    אם בכלל ירדו המחירים בעולם כתוצאה מירידת ביקוש בארהב ועודף היצע עולמי
  • 9.
    אפל בצרות. 06/04/2025 23:37
    הגב לתגובה זו
    במסגרת מלחמת המסחר סין תפעל להעיף את אפל משוק מכשירי הסלולר.מניית אפל תיפול 80 אחוז תוך חודשיים.
  • 8.
    יריב 06/04/2025 22:16
    הגב לתגובה זו
    אין להם מקום באמריקה אז במקומות אחרים הם יתחרו יזק אחד בשני.
  • 7.
    אנונימי 06/04/2025 20:38
    הגב לתגובה זו
    שימכרו ב20k בעיה של מי שמוכן לשלם כל מחיר
  • 6.
    אנונימי 06/04/2025 20:31
    הגב לתגובה זו
    סלולארי בטווח מחירים של עשרת אלפים נראה לי קצת חסר פרופורציה
  • 5.
    מצחיק 06/04/2025 20:02
    הגב לתגובה זו
    כנראה שהמשוורים רוצים לעשות סבוס מכירותוהכתב משלב אתם יד בהפחדות חסרות בסיסמביש
  • 4.
    איזה שטויות ניכתב מנקודת מבט אמריקנית פה אין מכסים כאלה. (ל"ת)
    אנונימי 06/04/2025 19:34
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אנונימי 06/04/2025 19:18
    הגב לתגובה זו
    לא משנה מאיפה מיבאים הפגיעה היא רק בלקוחות אמריקנים. בארץ לא העלו מכסים על אף מדינה.
  • צודק וואלה לא מבינים כלום 06/04/2025 20:13
    הגב לתגובה זו
    מבלבלים תמוח
  • 2.
    אנונימי 06/04/2025 19:14
    הגב לתגובה זו
    מה סיבה שהמכס לארהב ישפיע על מדינות אחרות לכאו אם המחיר בארהב יעלה הביקוש בארהב ירד והתחרות תעבור למדינות אחרות
  • 1.
    חברת אפל בצרות. 06/04/2025 19:14
    הגב לתגובה זו
    המטרה של סין היא לסגור את חברת אפל ולמכור הרבה יותר סלולרים.המניה של אפל תתרסק ב 80 אחוז בחודשיים הקרובים.
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.