חלל תקשורת בוחנת תיקון הסכם המכירה לסינים; מנכ"ל תע"א: "ניתן לבנות לוויין חדש תוך שנתיים"

בשיחת הוועידה החברה עדכנה כי היא לא חושבת שאיבדה את הסינים, אבל בינתיים האג"ח צנחו
גיא בן סימון | (20)
נושאים בכתבה חלל תקשורת

חלל תקשורת ספגה מכה קשה ביום חמישי האחרון עם אבדן לוויין עמוס 6 יומיים לפני השיגור, והמניה נפלה היום ב-32% בבורסה בתל אביב במחזור חריג, והאג"ח צנחו בעד 8.36%. מוקדם יותר התעשייה האווירית עדכנה כי תחזיר לפחות 173 מיליון דולר לחלל תקשורת, שכן ביטוח עמוס 6 מכסה את המועד שעד השיגור, והחברה עדכנה היום בשיחת הוועידה על אפשרויות החלופה כעת העומדות בפניה. להערכתם, העסקה עם הסינים עדיין לא בוטלה. 

דוד לוטן, היועץ המשפטי של חלל תקשורת -10.03% , אמר בשיחת הוועידה: "החברה נערכת לאתר קיבולת חלופית באמצעות לוויין אחר שיועבר לנקודה הרלוונטית באופן זמני או קבוע. במקביל החברה נערכת להליך רכש מזורז (לוויין קיים אצל מפעיל אחר, או לווייתן בהליך בנייה של חברה אחרת), כמו כן ההליך מול פייסבוק בוטל כתוצאה מפיצוץ הלוויין".

בנוגע להסכם מכירתה של חלל תקשורת לסינים, אמר לוטן: "החברה בוחנת יחד עם הרוכשת (בייג'ינג צ'יווי) את תיקון ההסכם והתאמתו למצב החדש".

נזכיר כי בשלב זה אין לחברה מידע ממה נגרם הפיצוץ שהביא להשמדתו של עמוס 6 (שהוכרז כטוטאל-לוסט). החברה פרטה מוקדם יותר אילו כספים מגיעים לה בחזרה כתוצאה מאבדן עמוס 6. בנוסף, חלל תקשורת עדכנה כי היא תעמוד בחוב למחזיקי האג"ח אך האירוע יביא להפחתת 30 מיליון דולר מההון העצמי של החברה. (לכתבה המלאה)

מנכ"ל התעשייה האווירית יוסי וייס אמר היום: "אפשר לבנות לוויין חדש הדומה ביכולתיו לעמוס 6 בתוך פחות משנתיים.

מנכ"ל חלל תקשורת דויד פולק אמר מוקדם יותר היום לגל"צ כי הוא מאמין כי העסקה עם הסינים למכירת חלל תקשורת לא ירדה לטמיון. דוד פולק, מנכ"ל חלל תקשורת: "הייתי בטיסה מאורלנדו לאתר השיגור בארה"ב, ראיתי ב-CNN עשן מאתר השיגור ושאלתי מי אכל אותה, הבנתי שאני. לצערי היו לנו תכניות גדולות ללוויין הזה. מה עושים? נושמים עמוק, כתבתי תכניות קדימה. בן אדם השקיע המון בפרויקט והשקיע שנים ורואה את הכל מתפוצץ מול העיניים".

"אני לא יודע בוודאות ממה נבע הפיצוץ, קיבלתי מייל ממנכ"לית החברה, היא כתבה בין היתר שהיא תעדכן אותנו באופן שוטף את התקדמות החקירה, הם חושדים בכמה דברים, בכל אופן המצלמות והאנשים שהיו שם קרוב ואנשים שהיו באזור ראו שהפיצוץ הוא בשלב השני. למשגר הזה יש שני שלבים, שלב ראשון ושלב שני, הערכות במסדרונות הן שמשהו קרה בתדלוק של השלב השני. תדלוק המשגר זה באחריות ספייס-אקס, אנשיה עושים את השלב הזה. על הסף לשם זורמות המחשבות. להגיד שאני מאשים אותם זה גם לא נכון וגם יומרני ואני מניח שדברים שונים יעלו בחקירה. מהם (ספייס-אקס של אלון מאסק) שמעתי רק התנצלות, הם מאוד זהירים, עד שהדברים לא ברורים לא נשמע הערכות. יש לנו הסכם עם תעשייה אווירית שעד רגע השיגור הם אחראים על הלוויין. יש שני שלבים, עד השיגור והשיגור, עד השיגור האחריות כלפנו היא של התעשייה אווירית, החוזה בעניין זה ברור מאד ואני לא חושב שיהיו בעיות. אחרי השיגור על חברת ביטוח. מלבד העובדה שכלכלית אנו לא נפגעים, היו לנו תכניות גדולות עבור הלוויין הזה".

"הפגיעה העיקרית היא מאספקת הלוויין, התעשייה האווירית איחרה באספקת הלוויין. יש לקוחות כמו YES ולקוחות שהם חברת חיצונית של טלקום, אוקראינה שמשדרות ישירות לבתים למאות אלפי אנטנות בבתים, הם יקבלו עדיפות גבוה כי הם לא יכולים לעבור לנקודת שמיים אחרת. אנחנו רוצים לחזור למצב הזה שיש לנו שתי נקודות לוויין, יש לקוחות שאפשר להעביר ללוויינים אחרים, יש שיתוף פעולה עם מתחרים, כאלה שלא משדרים למאות אלפי אנטנות. פייסבוק זה מיזם שאבד לנו. החוזה היה על 95 מיליון דולר, כיוונו להאריך אותו, כמעט מדובר על הפסד לאנושות".

החוזה עם הסינים תלוי שיגור מוצלח, שמעת מהם אחרי הפיצוץ?

"אני מאמין שהמשא ומתן עם הסינים יתחדש. שמעתי שהם עדיין בהסכם, אנחנו חברה טובה, הם רוצים באמצעותנו לצמוח, מבחינתם זה צעד קטן לאחור. זה נושא למשא ומתן עם הסינים". 

קיראו עוד ב"שוק ההון"

בוא נסתכל קדימה על עמוס 7, כל חלק מיוצר באופן ספציפי כלומר אין חלפים?

"היינו צריכים ליצור קשר עם ספקים שונים, הגוף של הלוויין דומה ויש חברות שיש להם גוף לוויין דומה אך התדרים שלו תלויים בתכנון ארוך טווח, זה קשור לתכנון שלנו. אנחנו מסתמכים גם על לוויינים קיימים, למשל לקוחות באירופה אנחנו יכולים לקחת לוויין שקיים, קיים שוק יד שנייה, זה יכול להיות מהר מאוד. אם נבנה לוויין פשוט ומותאם לצרכים שלנו זה יכול לקחת שנה וחצי".

תגובות לכתבה(20):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 15.
    שנתיים כולל עבודה בשבת? (ל"ת)
    יוסי 04/09/2016 20:23
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    בא 04/09/2016 17:38
    הגב לתגובה זו
    לא כול כך מזמן !
  • 13.
    בא 04/09/2016 17:30
    הגב לתגובה זו
    כך מיזמן .
  • 12.
    עולב עולב של אתר ! 04/09/2016 17:23
    הגב לתגובה זו
    חלל תקשורת בוחנת תיקון הסכם המכירה לסינים; מנכ"ל תע"ש: "ניתן לבנות לוויין חדש תוך שנתיים"
  • 11.
    בא 04/09/2016 17:08
    הגב לתגובה זו
    ל.
  • 10.
    דני 04/09/2016 14:27
    הגב לתגובה זו
    כל אלה שמחפשים מציאה אחרי הנפילה- אין חברה בעולם שתשפה חברה אחרת ב 200 מיליון דולר מבלי להוציא לה תמעיים..תעא לא ישלמו להם מחר וזה בלשון המעטה..
  • 9.
    לחלל יש כסף להחזיר לבעלי האגח, אבל העסק שלהם גמור (ל"ת)
    עסק ביש 04/09/2016 13:10
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    חלל מניה שהיום מתה חלל בגימטריה 68 היא תרד 68אחוז (ל"ת)
    חלל=למת 04/09/2016 12:47
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    הרצת מניה פשוט כך המנכל שמנהל החברה אומר שמעתי (ל"ת)
    תום 04/09/2016 11:16
    הגב לתגובה זו
  • dw 04/09/2016 11:35
    הגב לתגובה זו
    אבל עדיין, שישאר הגיוני. זהו. עמוס 6 הוא פרה היסטוריה, מים מתחת לגשר. לדעתי מה שהכי הכי יעניין כרגע את המשקיעים זה איך ממשיכים מכאן הלאה. דבר ראשון לקבל כסף מהביטוח ולשלם את יג-יד כדי שיהיה ראש שקט ושהמוסדיים העצבניים ירגעו. יכול להיות אולי גם הנפקת זכויות קטנה כדי להרגיע את שאר הסדרות המודאגות. אח"כ לחשוב איך מרימים עמוס 7 כמה שיותר מהר, ולצורך כך ידרש לגייס חוב חדש. באם הנהלת החברה תציג חזון מסודר ומקצועי אין סיבה מדוע המוסדיים לא יסכימו להלוות לה שוב כסף. נכון, יש סיכונים בעסק הזה. בשביל זה מקבלים פרמיה מעל אגח ממשלתי.
  • 6.
    dw 04/09/2016 10:08
    הגב לתגובה זו
    אההם אההם, זה בערך כמו כשלון ב fda לחברת ביוטק. אם מר פולק רוצה לקרוא לזה צעד קטן אז איך בדיוק הוא יגדיר צעד גדול? להשתלט על נאס"א? עובדתית. בשביל חלל זו מכה קשה. מאד קשה. מאד מאד קשה. לא מקצועי מצד מנכ"ל להפחית בחשיבות של זה כי זה משדר זלזול באינטליגנציה של המשקיעים או חוסר אמינות. כעת חלל זה פחות או יותר עמוס 3, וזהו. יש עמוס 2 שהולך למות בקרוב ויש עמוס 4 שזה דרדל'ה. בשביל צעד קטן הייתי אומר שזה די גדול. כסניגוריה על פולק אפשר להסביר כי תיאורטית כעת היו אמורים להיות מבצעיים עמוס 5 ועמוס 6, וזה היה מחליף את עמוס 2 שהולך למות ומספק צמיחה עתידית לחברה. כעת אין צמיחה וחלל, כרגע, היא זומבי. קשה להבין מדוע הסינים יתעניינו בהם. עם עמוס 6 היה פה עסק צומח. בלי עמוס 6 זה זומבי. צעד קטן זה לא.
  • 5.
    בולשיט הם פוצצו את הלוייו כדי לקבל מהביטוח. (ל"ת)
    אייל 04/09/2016 10:03
    הגב לתגובה זו
  • dw 04/09/2016 10:48
    הגב לתגובה זו
    הסינים היו מוכנים לשלם יופי של מחיר עבור הצמיחה העתידית שעמוס 6 היה אמור לספק לחברה. עכשיו אין צמיחה וצריך להתפלל חזק חזק שלא יהיו תקלות בנכס העיקרי (עמוס 3) בשנים הקרובות אחרת גם yes של בזק נופלת. צפה בקרוב קיצוץ ערוצים. אם וכאשר חלל תצליח להרים עמוס 7, בעוד כמה שנים טובות ואחרי גיוס חוב חדש מהמוסדיים (מיליארד שקל, לא צחוק), יש מצב לעניין את הסינים שוב.
  • אבי 04/09/2016 12:28
    בתגובה על ביטול העיסקה על ידי הממשלה חלל היו אמורים לשלם ים כסף לסינים. גם לדעתי מדובר במשהוא מתוכנן
  • 4.
    ושאלתי מי אכל אותה, הבנתי שאני. (ל"ת)
    לסיכום: 04/09/2016 09:29
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    עזבו, תשקיעו בטבע (ל"ת)
    מעיין 04/09/2016 09:15
    הגב לתגובה זו
  • dw 04/09/2016 10:52
    הגב לתגובה זו
    הרגע הם דיווחו על כשלון ב fda. פוף. הלכה התרופה. עכשיו צריך להרים תרופה חדשה מ 0, וזה ייקח כמה שנים טובות. טבע עדיפה על חלל, שכן יש לה גם חטיבה אתית, עם מספר נכסים מניבים בשטח (עמוס 3 כרגע זה הקופקסון של חלל), ופייפליין אינובטיבי עתידי, בשלבי ניסוי מתקדמים, כדי לספק צמיחה), וגם גנרי. לאחרונה הם חיזקו משמעותית את החטיבה הגנרית (במחיר לא זול).
  • 2.
    קיים שוק יד שניה. ?!?! (ל"ת)
    פרטי מרופא! 04/09/2016 09:14
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    חברה גמרה 04/09/2016 09:12
    הגב לתגובה זו
    תקרוס ב50 אחוז הבוקר
  • dw 04/09/2016 10:54
    הגב לתגובה זו
    זה לא נראה כמו תמחור בלתי סביר. חלל כעת זה פחות או יותר עמוס 3, וזהו. יש עמוס 4 שזה דרדל'ה ועמוס 2 הולך למות. כמה שווה הביזנס של עמוס 3?
חנן פרידמן צילום אורן דאיחנן פרידמן צילום אורן דאי

ציון דרך לבורסה הישראלית: בנק לאומי הגיע ל-100 מיליארד שקל

במחזור של יותר ב-200 מיליון שקל השווי של לאומי עוקף את ה-100 מיליארד שקל, החברה הראשונה שעושה זאת בבורסת תל אביב

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה לאומי

מניית בנק לאומי לאומי 2.27%  מציינת ציון דרך היסטורי בשוק המקומי - שווי שוק של 100 מיליארד שקל. נכון לכתיבת השורות השווי עקף את ה-100 מיליארד שקל רף סמלי שמציב את לאומי ראשון ברשימה של חברות שמגיעות לשווי השוק המשמעותי. זה רגע שממסגר לא רק את התקופה האחרונה שהייתה חיובית במיוחד לבנקים, אלא גם את שינוי התפיסה כלפי מערכת הבנקאות הישראלית כשכבת היציבות של השוק המקומי.

המניה רשמה שנתיים פנומנליות. חרף המלחמה, מניית לאומי עלתה ביותר מ-160% בשתיים האחרונות ובכ-57% מתחילת השנה. ברקע העליות, מכפיל ההון קפץ לכ-1.5, גבוה משמעותית מהמכפיל ההיסטורי שנע סביב 0.7-0.8. עם זאת, השורה הפיננסית תומכת בשווי. ב-2024 רשם לאומי רווח נקי של 9.8 מיליארד שקל ותשואה על ההון של 16.9%, והציב יעד לרווח נקי של 9-11 מיליארד שקל בשנים 2025-2026 עם תשואה להון של 15-16% בשנה, לצד חלוקת הון משמעותית לבעלי המניות.

גם בדוחות האחרונים נראית המשמעת התפעולית שמחזיקה את התזה. ברבעון השני דיווח לאומי על תשואה להון של 15.9% ויחס יעילות של 27%, וחילק לבעלי המניות 50% מהרווח, אחרי שבנק ישראל אישר לבנקים להגדיל את החלוקה הודות ליציבות שהראתה המערכת גם בתקופות אי הוודאות של המלחמה.

מול החברות האחרות, ההבדל ניכר בשווי השוק. בנק הפועלים נסחר בשווי של כ-88 מיליארד שקל, גם הוא לאחר ראלי חד בבנקים. מתוך 5 הבנקים הגדולים, 4 ממוקמים ב-7 הגדולות מבחינת שווי שוק בבורסה. זה משקף לא רק גודל, אלא גם הערכת שוק לאיכות תיק, ליעילות ולמדיניות ההון.

ההשבחה של חנן פרידמן

מאז כניסתו של חנן פרידמן לתפקיד מנכ"ל בנובמבר 2019, אז החליף את רקפת רוסק עמינח, שווי השוק של בנק לאומי עלה מכ-30 מיליארד שקל לכמעט 100 מיליארד שקל, עליית שווי של כ-70 מיליארד שקל בתוך שש שנים, המשקפת תשואה שנתית מצטברת של כ-22% רק מעליית השווי. בנוסף, הבנק חילק דיבידנדים בתשואה של כ-4% (למעט 2020 שנת הקורונה). פרידמן, ששימש קודם לכן כיועץ המשפטי הראשי וכראש חטיבת האסטרטגיה, החדשנות והטרנספורמציה של הבנק, הגיע מרקע משפטי וניהולי עשיר שכלל תפקידים בקבוצת הראל ובמשרד ליפא מאיר. מאז כניסתו הוא הוביל שינוי עומק בלאומי, מהתייעלות תפעולית ודיגיטציה נרחבת שתרמו לעלייה ברווחיות ולמיצובו כבנק הגדול בישראל.

מסחר אקטיבי AIמסחר אקטיבי AI

הבנק מול בית ההשקעות, מי מנצח בקרב על הסוחר הישראלי?

הרגולציה, הנגישות למידע ובעיקר העלויות הנמוכות הביאו לנדידת משקיעים מהבנקים לבתי ההשקעות; כמה עולה לכם להישאר בבנק, ומה היתרונות והחסרונות?

תמיר חכמוף |

שוק ההון הישראלי עובר בשנים האחרונות שינוי משמעותי. ברקע העליות במדדים, נראה שהיקף ההשתתפות של הציבור גודל, ומי שמרוויחים הם בתי ההשקעות. השינוי מגיע ברקע רגולציה שהגבירה את התחרות בשילוב עם הנגישות הגוברת למידע פיננסי מקצועי כמו גם העליות בשווקים שהפכו לשיחה בכל מפגש. כתוצאה מכך, המשקיע הישראלי הפך מעורב יותר באופן ישיר בניהול הנכסים שלו.

מהנתונים והערכות לגבי החודשים האחרונים עולה כי מתחילת 2024 ועד היום נפתחו קרוב ל-270 אלף חשבונות מסחר חדשים, כמחצית חשבונות מסחר עצמאיים שנפתחו בבתי השקעות. נציין גם שמהלך של בנק הפועלים, שחילק ללקוחותיו מניות תרם לגידול, שכן חלק גדול מהחשבונות לא החזיקו בתיק השקעות (לפחות בבנק). בסוף העשור הקודם, למעלה מ-90% מחשבונות המסחר היו בבנקים, וכיום מדובר בכ-75%, זה שינוי משמעותי.

עלות תועלת

הסיבה להעדפה של בתי ההשקעות מעידה בראש ובראשונה על שיקול של עלויות. בתיק השקעות של 100-200 אלף שקל, בתי ההשקעות מציגים עמלת קניה/מכירה לני"ע ישראליים נמוכים ביותר מ-50% מאלו של הבנקים, עם ממוצע של 0.08% לבתי ההשקעות וכ-0.2% לעמלה בבנקים. למעט בנק ירושלים, שמציג את העמלה הנמוכה ביותר של 0.05% לפעולה, שאר הבנקים הגדולים גובים עמלה של 0.15-0.27%, כאשר הבינלאומי הזול בקטגוריה ומזרחי טפחות היקר בקטגוריה. בצד בתי ההשקעות, אלטשולר מציג את העמלה התחרותית ביותר עם 0.069% לפעולה, בעוד IBI גובים 0.084% אך עדיין מדובר בשיפור משמעותי לעומת הבנקים.

בצד ני"ע הזרים, הפער אף משמעותי יותר, הודות לכניסת שחקנים נוספים כמו בלינק ו-וואן זירו, שמציגים עמלות תחרותיות.

ההבדל אף הופך למשמעותי יותר כאשר לוקחים בחשבון עמלות מינימום (סכום קבוע במידה ושווי העסקה קטן) ודמי ניהול (עמלה כאחוז משווי התיק עבור החזקת נכסים), שנוטים להיות גבוהים יותר בבנקים.

הערך המוסף

בתי ההשקעות מכוונים את המאמצים ללקוח שמאופיין כ"סוחר עצמאי". האפליקציות שלהם לרוב ידידותיות יותר לפעולות מהירות, מאפשרות התראות על מניות, נותנות כלים עבור סוחרים כמו פקודות מתקדמות, תובנות מסחר וגרפים, ועוד. החיסרון עבור המשקיעים הוא הצורך בניהול שני חשבונות נפרדים שמצריך העברה של כספים מחשבון הבנק, ונגישות נמוכה יותר לייעוץ.