יצרן הרכב פאראדיי
צילום: צילום מסך, אתר החברה

מניית לומינאר נחתכה ב-40% בחודש – האם היא הזדמנות?

חברת הטכנולוגיה לרכבים אוטונומיים ירדה מכמעט 38 דולר לקצת פחות מ-23 דולר, אבל יש אנליסט שסבור שיש לה יותר מ-100% אפסייד
ארז ליבנה | (5)

בתחילת נובמבר התמזגה חברת לומינאר (LAZR) עם ה-SPAC גורס מטרופולוס. כמו כל חברות ה-SPAC מנייתה החלה ב-10 דולר למניה ובסוף החודש הקודם כבר הגיעה ל-34 דולר למניה. ב-8 בפברואר הגיעה לשיאה עם 37.7 דולר למניה, אך מאז תחילת הירידות התרסקה. מה זה התרסקה? צלילה של 40% ל-22.9 דולר למניה. אז אחרי שכבר היתה בשווי של למעלה מ-12 מיליארד, היא ירדה ל-7.4 מיליארד דולר.

 

החברה נחשבת לאחת מהמובילות בשוק הלידאר (Lidar), או רדאר אור, שפועל על פי אותו עיקרון של רדאר מסורתי רק הרבה יותר מתקדם. מדובר ברדאר מבוסס לייזרים, שנחשבים למהירים ומדויקים מהרדארים הקלאסיים הקיימים בשוק. הלידאר מאפשר לייצר תמונת תלת ממד באיכות גבוהה מאוד. לטכנולוגיה יישומים רבים, מרחפנים, דרך רובוטים אוטונומיים, מיפוי בתלת ממד ועוד ועוד.

 

זו גם נחשבת לאחת מהטכנולוגיות ההיקפיות המרכזיות של שוק הרכבים במאה הנוכחית, שתעניק לרכבים אוטונומיים יכולת נוספת לקראת אוטונומיות אמיתית. בכלל, תחום ה-ADAS, או מערכות סיוע מתקדמות לנהגים, מוערך שיגיע להיקף שוק עולמי של 150 מיליארד דולר עד סוף העשור הנוכחי.

 

אמנם כל סקטור הטכנולוגיה דימם בשבועות האחרונים, אבל לומינאר חטפה קצת יותר מהרוב. "זו נפילה חזקה לחברה עם יסודות כל כך בריאים", כתב האנליסט לוק לנגו. "בסוף, הירידה הזו תהפוך לקניה מצוינת, מאחר ולהערכתי המניה תכפיל את שוויה מהר מאוד, כי מדובר בחברה שתשנה את העולם ולפי המספרים שלי המניה צריכה לעמוד על מחיר של 50 דולר", המשיך.

 

לפי לנגו, לטכנולוגיה של החברה יש כמה יתרונות מובהקים על מתחרותיה בתחום, בהן ממציאת הטכנולוגיה וולודיין (VLDR) וולאו (VLEEY) הצרפתית. לנגו אומר כי ללידאר של לומינאר יש טווח של 250 מטר לעומת 150 מטר או פחות אצל המתחרים. למערכת יש את מערכת הרזולציה האיכותית ביותר עם 300 פיקסלים לעומת 100 פיקסלים אצל המתחרים.

 

עוד הוא אומר כי ללידאר של לומינאר יש את היכולת הגבוהה ביותר להתמודד עם מזג האוויר, כשבנוסף בחברה אומרים כי אין הפרעה של אור השמש כמו אצל המתחרות. אבל כנראה הדבר החשוב ביותר בחברה היא היכולת של החברה לייצר את המערכת בפחות מ-1,000 דולר, משהו שמתחרותיה טרם הצליחו.

 

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    איל 09/03/2021 00:00
    הגב לתגובה זו
    ארוכה הדרך למטה עדיין
  • 3.
    ב...בו...בוע....בועה בוול סטריט, תברחו (ל"ת)
    יריב 08/03/2021 23:48
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    כנראה שהיא תתיישר למחיר המיזוג לפני התיקון (ל"ת)
    08/03/2021 21:02
    הגב לתגובה זו
  • לת 19/04/2021 19:36
    הגב לתגובה זו
    האם הערכתך על סמך ניסיון ?
  • 1.
    הזמדנות להפסיד עוד 40% - מי שלא הספיק להפסיד עדיין (ל"ת)
    שמוליק 08/03/2021 17:09
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.