אפל טים קוק
צילום: אפל
דעה

אחרי עליה של 32% בחודשיים, האם אפל אטרקטיבית?

אפל, החברה הגדולה בעולם נמצאת במרחק של 5% מהשיא, ומשווי שוק של 3 טריליון דולר. כמו בכל דבר, יש את המכורים, ויש את השונאים אך תמיד יש את המספרים שמדברים עובדות, האם אפל מצדיקה שווי של 3 טריליון דולר?
עומר רוסו | (4)

השאלה האם אפל APPLE אטרקטיבית כשהיא נסחרת בשווי שוק הגבוה ביותר בעולם של 2.7 טריליון דולר היא שאלה שנשאלת רבות, יש האוהבים את ״התפוח״ ויקנו בכל מחיר לאור המגמה החזקה שהחברה מציגה בהכנסות לאורך השנים ואיתה גם המניה שמספקת ביטחון ויציבות, ויש כאלה שחושבים שבעוד עשור החברה תחלש משמעותית לאור מיצוי הפוטנציאל, ויש את הספקולנטים שמזכירים ״תראו מה קרה לנוקיה״. לי קשה להאמין שאנחנו נפרד מאפל בעשור הקרוב, אנחנו עדים לחברה שמתפתחת וחולשת על המון סגמנטים, ומנסה לחדש את עצמה במוצרים שונים ומגוונים, וגם מצליחה. המותג של אפל חזק בפני עצמו, הוא סוחב אחריו קהל שלם (הדובים יגידו קהל של עיוורים) שירכוש את פריטי החברה בכל פעם שיצא מוצר חדש ומהפכני. ולראיה, התורים המטורפים בכל פעם שמושק אייפון חדש, הגורמים לאנשים לישון ברחוב בשביל לא לאבד את תורם, מוכיחים זאת. ברבעון האחרון אפל הכניסה 40 מיליארד דולר מאייפונים, שכמובן תופסים את הנתח הרב ביותר מהכנסותיה, למרות זאת, היא עדיין הצליחה לצמוח מהרבעון המקביל בסגמנט זה, יש להתחשב בעובדה שאפל כמעט שנה שלמה לא חידשה את מלאי מוצריה. פעולה כזאת כמובן גורמת להתחדשות ולהאצת ההכנסות באופן קבוע.  ההכנסות מהמאק הכניסו 7.3 מיליארד דולר לאפל, היחלשות של 10% מהרבעון המקביל על רקע ההאטה העולמית ברכישת מחשוב נייד, האייפדים והמוצרים הלבישים ומוצרי הבית הכניסו 15.3 מיליארד דולר, ואז בא לדעתי מנוע הצמיחה העיקרי של אפל, השירותים שהיא מעניקה. 8 שירותים שאפל מספקת ללקוחותיה : אפל מיוסיק, שירות המוסיקה שאפל מספקת לשמיעת שירים בקרב לקוחותיה ללא פרסומות בעלות של 9.9 דולר ל-6 מינויים (משפחה), עם 100 מיליון מנויים ברחבי העולם, אפל טי-וי, שירות הסטרימינג שאפל מספקת, עם סדרות טובות כמו ״weCrushed" המספרת את סיפורו של אדם נוימן ו-ווי-וורק, ועד לסדרה המוצלחת ״ציפור שחורה״, בעלות של 5 דולר לחודש, שם מספר המנויים קרוב ל-50 מיליון. אפל קלאוד, שירות הענן שאפל מספקת לטובת שמירת קבצים ותמונות של משתמשי האייפון, אפל ארקייד, שירות הגיימינג שמעניק משחקים בלעדיים ואקסלוסיביים לאייפון, אפל פיטנס +, שירות הספורט שאפל מעניקה למנויים ששומרים על אורח חיים בריא במעקב הדוק, המציעה ספריית הדרכות ספורטיביות וקטלוגים. אפל ניוז, שירות המגזינים הדיגיטליים, אפל פודקאסט, שם היא מציעה פודקאסטיים יחודיים ובלעדיים למאזינים, והאחרון, שנכנס לאחרונה לפעילות, אפל Pay, שירות הסליקה הדיגיטלית שאפל מציעה והופכת את חווית הרכישה לנוחה יותר. בדוח האחרון פרסמה אפל כי סך המנויים לשירותים השונים שלה הגיע ל-860 מיליון, וההכנסות ברבעון, הסתכמו ב-19.6 מיליארד דולר. בהתחשב בעובדה שעסק השירותים לא מפסיק לצמוח מ-2016, אנליסטים צופים כי בשנת 2022 אפל תכניס רק מסגמנט השירותים 85 מיליארד דולר, ויש האופטימים יותר. זה אמנם מרשים, אך לא הדבר המרשים ביותר, שולי הרווח הגולמי שאפל מצליחה לייצר, הם הדבר שאי אפשר להתעלם ממנו, ברבעון האחרון אפל רשמה שולי רווח גולמי של מעל 70% בסגמנט השירותים כאשר 19.6 מיליארד דולר, לאחר עלות המכר הצטמקו רק ל-14 מיליארד דולר. וכשאנליסטים צופים 85 מיליארד דולר הכנסה שנתית, במידה ואפל תצליח לשמר את הרווחיות הגבוהה, שירותי אפל יכולים להפוך למנוע רווחי ומרכזי בחברת אפל עם רווח שמגיע מסגמנט זה בסך של כ-60 מיליארד דולר, ושם, בניגוד כנראה לאייפונים, היד עוד נטויה. כפי שרואים התמונה מעלה, לאפל אין בעיה בצמיחת המנויים שהגיעו ברבעון השני בסך כולל של 860 מיליון מנויים, הצטרפות של 35 מיליון מנויים חדשים ברבעון, ו-160 מיליון מנויים בשנה. הצטרפות המנויים צפויה להמשיך לגדול, אחת מהסיבות לכך היא הכמות הרבה של האייפונים והמקבוקים שנמכרים וכמות המשתמשים במוצרי אפל, מה הקשר ביניהם? ככל שאפל תצליח למשוך קהל אל המותג שלה, ככה יהיה לה קל יותר לקלוט מנויים חדשים לשירותים שלהם, ועוד יותר חשוב, לשמור אותם סביב המותג של אפל, עם מוצרים ושירותים שונים שעונים על כל צרכיהם (ראה ערך מגוון השירותים שאפל מציעה מעלה) אנשים מחפשים נוחות ופשטות במקום אחד עם ממשק קל, ונראה שאפל עונה להם על הצורך. להערכות השווי, אפל נסחרת במכפיל רווח נוכחי של 28, כאשר המכפיל רווח הממוצע שסובב אותה ב-3 שנים האחרונות הוא 26. ב-12 החודשים האחרונים אפל הרוויחה ממגוון השירותים כ-55 מיליארד דולר, בצמיחה שנתית ממוצעת של 5% שלגמרי סבירה על רקע האמור מעלה, וצמיחת המנויים משנה לשנה, יש כאן סגמנט ומנוע צמיחה שאפל יכולה להישען עליו בשנים הקרובות שעשוי לכפות על ההיחלשות האפשרית במכירות המוצרים, כמו שראינו ברבעון האחרון. מכפיל ההכנסות עומד על 7, כאשר בשנתיים האחרונות מדשדש בין מכפיל מכירות של 6-8 בעקביות. מבחינה מאזנית, כמובן שלאפל אין בעיה, בקופת אפל יושבים 192 מיליארד דולר במזומן, מה שאמור לאפשר לה לעשות כל מה שהיא רוצה לעשות בכדי להניב תשואות. מחקר ופיתוח לצורך חדשנות ומוצרים מהפכניים (אוטו של אפל?), אין בעיה. דיבידנדים ורכישות עצמיות בכדי להחזיר ערך למשקיעים? לא בעיה בכלל. לבצע רכישות של חברות אחרות כדי לחדור לשווקים אחרים? גם, לא משהו שתתקשה איתו (אלא אם הרגולטור יכביד). ובכל זאת, לא הכל ורוד, כמה דברים לשים לב אליהם - הסתמכות אפל על טיוואן, אפל עושה את מירב המאמצים להפחית את התלות בטיוואן שם היא מייצרת את רוב מוצריה, היום הודיעה אפל כי את ייצור המקבוקים והשעונים היא תעביר לויאטנם לראשונה. המכירות של אפל בסין גם נחלשו ברבעון האחרון, וכלכלת סין שכעת נמצאת לא במצב מזהיר, עלולה להשפיע במעט על מכירות ״התפוח״. הכנסות אפל ברבעון האחרון הגיעו בצמיחה איטית משנה לשנה של 2%, האיטית שהייתה בשנים האחרונות, בעוד שהכנסות החברה ב-3 רבעונים האחרונים יורדים מרבעון לרבעון. כך גם הרווחים שברבעון הרביעי עמדו על 34 מיליארד דולר, ברבעון הראשון של 2022, עמדו על 25 מיליארד דולר, וברבעון השני עמדו על 19.4 מיליארד דולר. אפל מתחילת השנה ירדה רק ב-5%, כשה-S&P 500 ירד ב-10% והנאסדק ירד ב-18%, ובכך, מכה את השוק.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    אנונימי 18/08/2022 09:09
    הגב לתגובה זו
    תודה
  • 3.
    אפל יקרה 18/08/2022 09:02
    הגב לתגובה זו
    מכירות האייפון נחלשות
  • 2.
    אפל תמשיך ותמשיך לעלות מידי פעם יהיו תיקונים על הדרך (ל"ת)
    רמי 18/08/2022 07:57
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    והמסקנה היא ? (ל"ת)
    בן 18/08/2022 00:45
    הגב לתגובה זו
מאסק טסלה
צילום: טוויטר

טסלה סוגרת את פרויקט דוג'ו – מאסק משנה כיוון באסטרטגיית הבינה המלאכותית

לאחר שנים של פיתוח מחשב־העל הפנימי, החברה תפסיק את הפעילות ותעבור להסתמך על ספקיות כמו אנבידיה, AMD וסמסונג; ההחלטה מגיעה על רקע ירידה במכירות ותחרות גוברת, ותחסוך לטסלה מיליארדים לפיתוחים אחרים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה טסלה אילון מאסק

אילון מאסק סגר את אחד הפרויקטים השאפתניים ביותר של טסלהTesla 2.29%  . צוות דוג'ו, שפיתח את מחשב־העל הפנימי של החברה, הוקפא וראש הצוות עזב. זה סוף לסיפור של שנים שבהן מאסק הבטיח שהטכנולוגיה הזו תעניק לטסלה יתרון מכריע בתחום הבינה המלאכותית.


פיטר באנון, שעמד בראש דוג'ו, עזב את החברה בעקבות הוראה ישירה של מאסק לסגור את הפרויקט. כ־20 עובדים עזבו לאחרונה לחברה חדשה בשם דנסיטי איי.איי, והנותרים מועברים לפרויקטים אחרים בתוך טסלה. זה לא בדיוק מה שמשקיעים רצו לשמוע על פרויקט שנועד להיות עמוד התווך של האסטרטגיה הטכנולוגית של החברה. במקום להמשיך במסלול עצמאי, טסלה תגביר את ההסתמכות על ספקים חיצוניים. החברה תעבוד יותר עם אנבידיה ו־AMD למחשוב, ועם סמסונג לייצור שבבים. 


דוג'ו נועד להיות הגרעין הטכנולוגי שיניע את מערכות הנהיגה האוטונומית והרובוט האנושי אופטימוס של טסלה. המחשב היה אמור לעבד נתוני וידאו עצומים המגיעים מהרכבים בפועל, ולשפר את האלגוריתמים באופן רציף. בספטמבר 2023, האנליסטים של מורגן סטנלי העריכו שדוג'ו יכול להוסיף 500 מיליארד דולר לשווי השוק של טסלה. זה היה נתון עצום שהפך את הפרויקט לתקווה של המשקיעים. כעת מתברר שהאנליסטים היו אופטימיים מדי – או שהפרויקט פשוט לא עבד כפי שתוכנן.


האיזון בין עלות לביצועים

הבעיה במחשבי־העל הייתה תמיד איזון בין עלות לביצועים. בניית טכנולוגיה שמתחרה באנבידיה ובחברות המובילות האחרות דורשת השקעות עצומות ומומחיות עמוקה. טסלה היא חברת רכב שהפכה לחברת תוכנה, אך לא חברת שבבים ומחשוב מהיסוד.


מאסק עצמו רמז כבר מזמן שהוא לא בטוח בהצלחת הפרויקט. בינואר 2024 הוא אמר שדוג'ו הוא "הימור ארוך שכדאי לנסות כי התמורה יכולה להיות גבוהה מאוד, אבל זה לא בסבירות גבוהה. זה בכלל לא דבר בטוח". ברור שכבר אז הוא הכין את הקרקע להחלטה הזו.


גיל שויד צק פוינט
צילום: תמר מצפי
הטור של גרינברג

פאלו אלטו רכשה את סייברארק, אז למה צ'ק פוינט ירדה?

כמעט שלושים שנה חלפו מאז הגיעה צ'ק פוינט לוול סטריט כחברה כוכבת שבראשה המנכ"ל המבטיח גיל שויד. אבל מאז שתי מתחרותיה הצעירות יותר, פאלו אלטו ופורטינט, עקפו אותה כמעט בכל פרמטר. עסקת רכישת סייברארק רק מבליטה עוד את הפערים, ואם צ'ק פוינט לא תציג צמיחה ראויה, עדיף שתחזור להיות פרטית



שלמה גרינברג |

אפשר לקבוע בוודאות שישראל מוכרת זה מכבר כמובילה עולמית בתחום אבטחת הסייבר. ישראל ממנפת את מומחיותה בתחום הביטחון הלאומי, החדשנות הצבאית והאקו-סיסטם הטכנולוגי המשגשג כדי לבנות את אחת מתעשיות הסייבר המתקדמות בעולם. מה שהחל כצורך להתגונן מפני איומי סייבר התפתח למגזר של מיליארדי דולרים, המניע השקעות, פריצות דרך טכנולוגיות וצמיחה כלכלית. 

אפשר גם לקבוע ששלושת האנשים שהקימו את צ'ק פוינט - גיל שויד, מריוס נכט ושלמה קרמר - היו מחלוצי תעשיית ההגנה על הרשת שב-2025 תגלגל 302 מיליארד דולר ובתוך עשור 880 מיליארד. 

בתחילת העשור השני של המאה הייתי בטוח שצ'ק פוינט תהיה "טבע שנייה". היא בהחלט עשתה אז רעשים של חברה שמובילה נישה תעשייתית ענקית בהתהוות. צ'ק פוינט יצרה את שוק אבטחת המידע הארגוני המודרני כאשר הצליחה למסחר בהצלחה רעיון שנולד עשור קודם לכן על ידי חברת Digital Equipment Corporation (סימול:DEC בזמנו) בבוסטון. 

בשנות השמונים, כש-DEC הייתה חברת המחשבים השנייה בגודלה בעולם, היא יצרה את חומת האש הראשונה בעולם. המוצר היה חדשני ומהפכני אבל לא הצליח להתאים את תעבורת הרשת להקשר. גיל שויד זיהה את ההזדמנות לבנות סוג חדש של חומת אש שתתאים לרשת - כזו שיכולה לחסום חבילות על סמך ההקשר שלהן. שויד פיתח, עוד ב-1993, את טכנולוגיית הליבה של החברה, "בדיקה מבוססת מצבים (stateful inspection)", שהפכה בסיס למוצר הראשון של החברה, ה-FireWall-1, וזמן קצר לאחר מכן הם גם פיתחו את אחד ממוצרי ה-VPN הראשונים בעולם, VPN-1. 

שויד נחשב לכוכב-על בוול סטריט

שויד פיתח את הרעיון עוד בזמן ששירת בצבא ביחידה 8200, שם עבד על אבטחת רשתות מסווגות. ה-VPN (Virtual Private Network) היא רשת פרטית וירטואלית שיוצרת חיבור מאובטח ומוצפן בין מכשיר מסוים לאינטרנט ומשפרת את הפרטיות ואת האבטחה. היא מסתירה את כתובת ה-IP של המכשיר, גורמת למי שמשתמש בו להיראות כאילו הוא גולש ממיקום אחר, מצפינה את תעבורת האינטרנט שלו ומגינה על הנתונים שלו מפני האזנות סתר פוטנציאליות. ב-2002 הופיע שויד ברשימת "תינוקות המיליארדרים" של מגזין פורבס ואפילו כונה "ביל גייטס של ישראל".