אפל טים קוק
צילום: אפל
דעה

אחרי עליה של 32% בחודשיים, האם אפל אטרקטיבית?

אפל, החברה הגדולה בעולם נמצאת במרחק של 5% מהשיא, ומשווי שוק של 3 טריליון דולר. כמו בכל דבר, יש את המכורים, ויש את השונאים אך תמיד יש את המספרים שמדברים עובדות, האם אפל מצדיקה שווי של 3 טריליון דולר?
עומר רוסו | (4)

השאלה האם אפל APPLE אטרקטיבית כשהיא נסחרת בשווי שוק הגבוה ביותר בעולם של 2.7 טריליון דולר היא שאלה שנשאלת רבות, יש האוהבים את ״התפוח״ ויקנו בכל מחיר לאור המגמה החזקה שהחברה מציגה בהכנסות לאורך השנים ואיתה גם המניה שמספקת ביטחון ויציבות, ויש כאלה שחושבים שבעוד עשור החברה תחלש משמעותית לאור מיצוי הפוטנציאל, ויש את הספקולנטים שמזכירים ״תראו מה קרה לנוקיה״.

לי קשה להאמין שאנחנו נפרד מאפל בעשור הקרוב, אנחנו עדים לחברה שמתפתחת וחולשת על המון סגמנטים, ומנסה לחדש את עצמה במוצרים שונים ומגוונים, וגם מצליחה. המותג של אפל חזק בפני עצמו, הוא סוחב אחריו קהל שלם (הדובים יגידו קהל של עיוורים) שירכוש את פריטי החברה בכל פעם שיצא מוצר חדש ומהפכני. ולראיה, התורים המטורפים בכל פעם שמושק אייפון חדש, הגורמים לאנשים לישון ברחוב בשביל לא לאבד את תורם, מוכיחים זאת.

ברבעון האחרון אפל הכניסה 40 מיליארד דולר מאייפונים, שכמובן תופסים את הנתח הרב ביותר מהכנסותיה, למרות זאת, היא עדיין הצליחה לצמוח מהרבעון המקביל בסגמנט זה, יש להתחשב בעובדה שאפל כמעט שנה שלמה לא חידשה את מלאי מוצריה. פעולה כזאת כמובן גורמת להתחדשות ולהאצת ההכנסות באופן קבוע. 

ההכנסות מהמאק הכניסו 7.3 מיליארד דולר לאפל, היחלשות של 10% מהרבעון המקביל על רקע ההאטה העולמית ברכישת מחשוב נייד, האייפדים והמוצרים הלבישים ומוצרי הבית הכניסו 15.3 מיליארד דולר, ואז בא לדעתי מנוע הצמיחה העיקרי של אפל, השירותים שהיא מעניקה.

8 שירותים שאפל מספקת ללקוחותיה : אפל מיוסיק, שירות המוסיקה שאפל מספקת לשמיעת שירים בקרב לקוחותיה ללא פרסומות בעלות של 9.9 דולר ל-6 מינויים (משפחה), עם 100 מיליון מנויים ברחבי העולם, אפל טי-וי, שירות הסטרימינג שאפל מספקת, עם סדרות טובות כמו ״weCrushed" המספרת את סיפורו של אדם נוימן ו-ווי-וורק, ועד לסדרה המוצלחת ״ציפור שחורה״, בעלות של 5 דולר לחודש, שם מספר המנויים קרוב ל-50 מיליון.

אפל קלאוד, שירות הענן שאפל מספקת לטובת שמירת קבצים ותמונות של משתמשי האייפון, אפל ארקייד, שירות הגיימינג שמעניק משחקים בלעדיים ואקסלוסיביים לאייפון, אפל פיטנס +, שירות הספורט שאפל מעניקה למנויים ששומרים על אורח חיים בריא במעקב הדוק, המציעה ספריית הדרכות ספורטיביות וקטלוגים. אפל ניוז, שירות המגזינים הדיגיטליים, אפל פודקאסט, שם היא מציעה פודקאסטיים יחודיים ובלעדיים למאזינים, והאחרון, שנכנס לאחרונה לפעילות, אפל Pay, שירות הסליקה הדיגיטלית שאפל מציעה והופכת את חווית הרכישה לנוחה יותר.

בדוח האחרון פרסמה אפל כי סך המנויים לשירותים השונים שלה הגיע ל-860 מיליון, וההכנסות ברבעון, הסתכמו ב-19.6 מיליארד דולר. בהתחשב בעובדה שעסק השירותים לא מפסיק לצמוח מ-2016, אנליסטים צופים כי בשנת 2022 אפל תכניס רק מסגמנט השירותים 85 מיליארד דולר, ויש האופטימים יותר.

קיראו עוד ב"גלובל"

זה אמנם מרשים, אך לא הדבר המרשים ביותר, שולי הרווח הגולמי שאפל מצליחה לייצר, הם הדבר שאי אפשר להתעלם ממנו, ברבעון האחרון אפל רשמה שולי רווח גולמי של מעל 70% בסגמנט השירותים כאשר 19.6 מיליארד דולר, לאחר עלות המכר הצטמקו רק ל-14 מיליארד דולר. וכשאנליסטים צופים 85 מיליארד דולר הכנסה שנתית, במידה ואפל תצליח לשמר את הרווחיות הגבוהה, שירותי אפל יכולים להפוך למנוע רווחי ומרכזי בחברת אפל עם רווח שמגיע מסגמנט זה בסך של כ-60 מיליארד דולר, ושם, בניגוד כנראה לאייפונים, היד עוד נטויה.

כפי שרואים התמונה מעלה, לאפל אין בעיה בצמיחת המנויים שהגיעו ברבעון השני בסך כולל של 860 מיליון מנויים, הצטרפות של 35 מיליון מנויים חדשים ברבעון, ו-160 מיליון מנויים בשנה. הצטרפות המנויים צפויה להמשיך לגדול, אחת מהסיבות לכך היא הכמות הרבה של האייפונים והמקבוקים שנמכרים וכמות המשתמשים במוצרי אפל, מה הקשר ביניהם? ככל שאפל תצליח למשוך קהל אל המותג שלה, ככה יהיה לה קל יותר לקלוט מנויים חדשים לשירותים שלהם, ועוד יותר חשוב, לשמור אותם סביב המותג של אפל, עם מוצרים ושירותים שונים שעונים על כל צרכיהם (ראה ערך מגוון השירותים שאפל מציעה מעלה) אנשים מחפשים נוחות ופשטות במקום אחד עם ממשק קל, ונראה שאפל עונה להם על הצורך.

להערכות השווי, אפל נסחרת במכפיל רווח נוכחי של 28, כאשר המכפיל רווח הממוצע שסובב אותה ב-3 שנים האחרונות הוא 26. ב-12 החודשים האחרונים אפל הרוויחה ממגוון השירותים כ-55 מיליארד דולר, בצמיחה שנתית ממוצעת של 5% שלגמרי סבירה על רקע האמור מעלה, וצמיחת המנויים משנה לשנה, יש כאן סגמנט ומנוע צמיחה שאפל יכולה להישען עליו בשנים הקרובות שעשוי לכפות על ההיחלשות האפשרית במכירות המוצרים, כמו שראינו ברבעון האחרון. מכפיל ההכנסות עומד על 7, כאשר בשנתיים האחרונות מדשדש בין מכפיל מכירות של 6-8 בעקביות.

מבחינה מאזנית, כמובן שלאפל אין בעיה, בקופת אפל יושבים 192 מיליארד דולר במזומן, מה שאמור לאפשר לה לעשות כל מה שהיא רוצה לעשות בכדי להניב תשואות. מחקר ופיתוח לצורך חדשנות ומוצרים מהפכניים (אוטו של אפל?), אין בעיה. דיבידנדים ורכישות עצמיות בכדי להחזיר ערך למשקיעים? לא בעיה בכלל. לבצע רכישות של חברות אחרות כדי לחדור לשווקים אחרים? גם, לא משהו שתתקשה איתו (אלא אם הרגולטור יכביד).

ובכל זאת, לא הכל ורוד, כמה דברים לשים לב אליהם - הסתמכות אפל על טיוואן, אפל עושה את מירב המאמצים להפחית את התלות בטיוואן שם היא מייצרת את רוב מוצריה, היום הודיעה אפל כי את ייצור המקבוקים והשעונים היא תעביר לויאטנם לראשונה. המכירות של אפל בסין גם נחלשו ברבעון האחרון, וכלכלת סין שכעת נמצאת לא במצב מזהיר, עלולה להשפיע במעט על מכירות ״התפוח״.

הכנסות אפל ברבעון האחרון הגיעו בצמיחה איטית משנה לשנה של 2%, האיטית שהייתה בשנים האחרונות, בעוד שהכנסות החברה ב-3 רבעונים האחרונים יורדים מרבעון לרבעון. כך גם הרווחים שברבעון הרביעי עמדו על 34 מיליארד דולר, ברבעון הראשון של 2022, עמדו על 25 מיליארד דולר, וברבעון השני עמדו על 19.4 מיליארד דולר.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    אנונימי 18/08/2022 09:09
    הגב לתגובה זו
    תודה
  • 3.
    אפל יקרה 18/08/2022 09:02
    הגב לתגובה זו
    מכירות האייפון נחלשות
  • 2.
    אפל תמשיך ותמשיך לעלות מידי פעם יהיו תיקונים על הדרך (ל"ת)
    רמי 18/08/2022 07:57
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    והמסקנה היא ? (ל"ת)
    בן 18/08/2022 00:45
    הגב לתגובה זו
פוליריזון רשתות חברתיותפוליריזון רשתות חברתיות

הישראלית שמזנקת ב-100% בוול-סטריט

פוליריזון דיווחה על מעבר לייצור בהיקף גדול של תרסיס ההגנה האף־י PL-14, צעד שמקרב אותה לניסויים קליניים ב־2026 ומצית עניין מחודש במניה שצללה במהלך השנה

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה ביוטק תרופות

חברת הביוטק הישראלית פוליריזון Polyrizon Ltd -9.66%  , מזנקת ביותר מ-100% לאחר שדיווחה כי הצליחה להתקדם משלב הפיתוח המעבדתי ליכולות ייצור רחבות היקף. מדובר בהישג משמעותי עבור החברה, שמפתחת פתרונות לא-תרופתיים להתמודדות עם אלרגנים ונגיפים במערכת הנשימה. יכולת הייצור החדשה מהווה אבן דרך חיונית לקראת מעבר לניסויים קליניים ובהמשך גם להיערכות למסחור.


פוליריזון הוקמה על בסיס תפיסה שלפיה חלל האף, כנקודת הכניסה הראשונה של אלרגנים ונגיפים, יכול לשמש זירה יעילה להגנה מפניהם. מייסד החברה, תומר ישראלי, זיהה פער בין תרסיסים קיימים המספקים הקלה זמנית לבין מוצרים שיכולים להוות שכבת הגנה אמיתית. מתוך כך הוביל פיתוח פלטפורמה המבוססת על הידרוג'ל היוצר שכבת בידוד דקה בדופן האף. במוקד פעילות החברה עומדת טכנולוגיית Capture & Contain, המבקשת ללכוד חלקיקים זרים ולמנוע את חדירתם לרקמת האף. היישום המרכזי שלה, PL-14, נועד להתמודד עם אלרגנים נפוצים כמו אבקני פריחה, אבק ושיער חיות. החברה מדגישה כי הפתרון אינו מבוסס על תרופות ואמור לשמש מנגנון מכני מגן.


במהלך 2025 השלימה פוליריזון סדרת ניסויי פיתוח שנועדה לבחון היצמדות לרקמות, יציבות החומר ועמידותו בתנאי שימוש שונים. הצוות המדעי בראשות ד״ר טידר תורג׳מן הוביל את הפעילות המחקרית שהביאה לתוצאות פרה־קליניות התומכות ביכולת המוצר ללכוד חלקיקים ברמת הרירית.


בדרך לייצור תעשייתי

ב־2 בדצמבר עדכנה פוליריזון כי השלימה ייצור ראשון בהיקף גדול של פורמולת PL-14, זאת בשיתוף יצרן תרופות חיצוני. הייצור התבצע בתנאים מבוקרים, והאצוות שהופקו עמדו בכל פרמטרי האיכות והיציבות שנבדקו. מבחינת החברה, מדובר באיתות משמעותי לכך שהטכנולוגיה שהותאמה עד כה לניסויי מעבדה מסוגלת לעבור לייצור תעשייתי, שלב חיוני לפני כניסה לניסויים קליניים. היכולת לייצר בנפח גבוה פותחת לחברה את הדלת להתחלת ניסויים קליניים המתוכננים ל־2026. שלב זה יאפשר לבדוק את המוצר בסביבה קלינית ולהיערך בהמשך לקבלת אישורים רגולטוריים. בחברה אומרים כי האצוות שנוצרו עומדות בסטנדרטים הנדרשים לשווקים בארה״ב ובאירופה.


שוק האלרגיות והמחלות הנשימתיות ממשיך לגדול בהתמדה, בין היתר בשל עלייה בשיעורי החשיפה לאלרגנים ובצורך בפתרונות מניעה זמינים. שוק האלרגיה העונתית מוערך כיום במיליארדי דולרים וצפוי להתרחב בעשור הקרוב, וגם שוק השפעת מציג מגמת גידול על רקע ביקוש להתחזקות מנגנוני ההגנה האישיים. בתוך מציאות זו, פוליריזון מבקשת למצב את קו מוצריה כפתרון שאינו תרופתי אלא מבוסס־מנגנון, הנשען על רכיבים טבעיים ומיועד להפחתת חשיפה עוד לפני התפתחות תגובה דלקתית.


וול סטריט השוק האמריקאיוול סטריט השוק האמריקאי
סקירה

אינטל עלתה 2.2%, נטפליקס איבדה 3%; המדדים נסגרו בעליות עד 0.3%

וול סטריט נעלה יום בירוק, לאחר עליות במדדי הדגל של וול סטריט בעקבות נתוני מאקרו תומכי ריבית, עם פרסום ה-PCE והאמון הצרכני; עסקת נטפליקס וורנר ברוס שלחה גלים הפוכים לשתי החברות ולסקטור כולו; הביטקוין חזר למגמת ירידה והזהב חזר לעלות; מטא משנה כיוון מהמטאוורס לעבר ה-AI הלביש; מה קרה בחברת ההלבשה התחתונה שמזנקת ועל בסיס מה נפלה סנטינל וואן? 

צוות גלובל |
נושאים בכתבה וול סטריט

וול סטריט נעלה יום בירוק, לאחר עליות במדדי הדגל של וול סטריט בעקבות נתוני מאקרו תומכי ריבית, עם פרסום ה-PCE והאמון הצרכני, כשה-S&P500 ננעל בעליה של 0.2%, הדאו גם הוא עלה 0.2% ואילו הנאסד"ק עלה 0.3%.

אינפלציית הליבה במדד האינפלציה המועדף על הפדרל ריזרב, מדד ההוצאות לצריכה פרטית (Core PCE), נותרה יציבה בספטמבר עם עלייה של 0.2% בחישוב חודשי, זהה לצפי האנליסטים. בחישוב שנתי נרשמה עלייה של 2.8%, ירידה קלה לעומת התחזיות ונתון אוגוסט שעמדו על 2.9%. 

מדד ה-PCE הכללי, הכולל גם מזון ואנרגיה, עלה ב-0.3% בחודש, בהתאם לציפיות ולנתון הקודם, ובחתך שנתי האינפלציה הכללית עלתה ל-2.8% לעומת 2.7% באוגוסט. במקביל, ההוצאה הפרטית עלתה ב-0.3%, אך קצב הצריכה הריאלית נעצר לאחר עלייה קודמת של 0.2%. ההכנסה הפרטית צמחה ב-0.4%, מעט מעל הצפי, בעיקר בזכות עלייה בשכר ובהכנסות מנכסים פיננסיים. 

וכך, כשהאינפלציה יורדת והצמיחה מאטה, הציפיה להורדת הריבית בשבוע הבא רק הולכת וגוברת. 

בנוסף, מדד אמון הצרכנים התפרסם, ועלה בדצמבר ל-53.3 נקודות, מעל הצפי וגבוה מבנובמבר, בעיקר בזכות שיפור בציפיות לעתיד. בעוד שתפיסת המצב הנוכחי כמעט לא השתנתה, הצרכנים, במיוחד צעירים, דיווחו על אופטימיות גדולה יותר לגבי מצבם הפיננסי. עם זאת, רבים עדיין מרגישים את העומס של המחירים הגבוהים. ציפיות האינפלציה ל-12 חודשים ירדו ל-4.1%, הנמוך ביותר מאז ינואר, וציפיות האינפלציה לחמש שנים ירדו ל-3.2%.


בתשואות האג"ח נרשמת עלייה קלה, כאשר תשואת ה־10 שנים עולה 0.37%, לרמה של 4.12%. הדולר נע בתנודתיות מול המטבעות המרכזיים, על רקע המתיחות סביב החלטת הפד והמתנה של השוק לנתוני מקרו נוספים, שיקבעו האם העליות האחרונות יימשכו או שמנגנון האיזון יחזיר את השוק למגמת התייצבות