לין יוצא למלחמה לביטול תו התקן של מכון תקנים
איגוד לשכות המסחר קורא לשר התמ"ת, אלי ישי, לפתוח לתחרות חופשית את תחום אישורי "תו תקן", המצוי כיום בטיפולו הבלעדי של מכון התקנים. במכתב ששלח אתמול נשיא האיגוד, אוריאל לין, לישי, הוא מדגיש כי פתיחת תחום תו התקן לתחרות תפחית הן את עלות תו התקן ליצרנים והן את מחירי המוצרים לצרכן.
לין: "לנושא זה חשיבות רבה ליצרנים בישראל, למעבדות המתחרות ולציבור הרחב. יותר יצרנים יבקשו לקבל אישורי תו תקן, מגופים מקצועיים נוספים, ועל ידי כך איכות המוצרים ובטיחותם תעלה".
במסגרת חוק התקנים, התשי"ג – 1953, נקבע סמוך לאחר קום המדינה שמכון התקנים הישראלי הוא הגוף הבלעדי בארץ המוסמך להעניק רשות ליצרנים לסמן את מוצריהם ב- "תו תקן". מצב זה נשאר בתוקף עד היום.
עסקים נאלצים לשלם למכון סכומים גבוהים עבור אישורי תו תקן. דומני, כותב לין לישי, "כי הגיעה העת לשקול מחדש לבטל המונופול של הענקת תו התקן ולפתוח פעילות זו לתחרות מול מעבדות מוסמכות ומאושרות על ידי משרדך".
על פי מכתבו, סבור לין כי היתרונות של פתיחת תו התקן לתחרות הם רבים ולהלן חלק מהם: הפחתה משמעותית של המחירים שהיצרנים נאלצים לשלם היום למכון התקנים וצמצום זמן מתן אישורי תו התקן. צמצום ניגודי אינטרסים בשירותים הניתנים היום על ידי מכון התקנים וביניהם: בלעדיות בהכנת תקנים ישראליים, בלעדיות בעריכת בדיקות תקן ביבוא, עריכת בדיקות תקן ומתן אישורים בתחומים רבים בהם קיימים תקנים או מפרטים טכניים, מתן אישורים לארגונים ולעסקים על עמידתם בתקני איכות ועוד.
כמן כן, הוא חושב שביטולו יביא לביטול התניות המכון כלפי יצרנים, כגון דרישה להכנת הארגון ומתן אישור לעמידתו בתקן איכות כגון ISO 9000 על ידי מכון התקנים הישראלי (ולא על ידי גוף מסמיך אחר) כתנאי מוקדם מועדף בהענקת אישור תו תקן.
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףהממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים
התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף
הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.
בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.
הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים
עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.
התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.
- שיא- 361,255 נוסעים ברכבת ביום חמישי האחרון
- בעלות של 35 מיליון שקלים: מסוף אוטובוסים חדש יחובר לכביש 412
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.

הפטור ממע"מ ביבוא אישי עולה ל-150 דולר והלחץ עובר לשוק המקומי
התקרה החדשה נכנסת לתוקף בחצות, באוצר מציגים לחץ תחרותי על המחירים, ובשוק המקומי מזהירים מפגיעה בעסקים המקומיים
הלילה בחצות נכנסת לתוקף הרחבת הפטור ממע"מ ביבוא אישי, כך שהתקרה עולה מ-75 דולר ל-150 דולר. בפועל זה פותח עוד שכבה גדולה של הזמנות מחו"ל שעד היום נפלו בין הכיסאות ונדרשו במע"מ.
הבדיקה נעשית לפי ערך החבילה ולא לפי מועד ההזמנה, והקובע הוא מועד הגעת החבילה למכס בישראל. המשמעות היא שאותה רכישה יכולה לקבל טיפול שונה לפי מועד השחרור, וגם לפי הדרך שבה החבילה פוצלה או אוחדה בדרך.
ההרחבה הגיעה אחרי פרסום טיוטת הצו להערות הציבור והשלמת הליך החתימה. באוצר מציגים את המהלך כחלק ממדיניות שנועדה לחזק תחרות וללחוץ את מחירי המדף בישראל דרך חלופה מחו"ל, בעיקר בתחומי האופנה ומוצרי הצריכה.
איך זה עובד בשטח ומה נחשב בתוך התקרה
הפטור מתייחס לערך המוצר עצמו. עלויות משלוח לא נכללות בחישוב המע"מ, אבל בפועל יכולות להתווסף עלויות טיפול ושחרור שמשתנות לפי אתר, ספק וחברת שילוח.
- ריטיילורס ירדה 5.8%: דוחות נייקי חושפים חולשה עולמית ומשפיעים על זכיינים
- ריטיילורס ממשיכה לצלול - צניחה של 62% ברווח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מבחינת המכס, הערך נבחן ברמת החבילה. כשכמה פריטים מגיעים יחד באותה חבילה, הם נספרים יחד לצורך התקרה, ובמקרים מסוימים המכס יכול להתייחס לפיצול שנראה מלאכותי כניסיון לעקוף את הכללים ולחייב בהתאם.
