רכב חדש. אילוסטרציה. צילום יואב פולס
רכב חדש. אילוסטרציה. צילום יואב פולס

ירידה של 35% ביבוא כלי רכב פרטיים

על פי דוח של הלמ"ס ביולי 2025 נרשמה ירידה חדה ביבוא רכבים פרטיים לעומת יולי אשתקד, אך עלייה ביבוא כלי רכב מסחריים ומספר מגזרים נוספים; מאחורי המספרים מסתתר משבר מלאי חריף, אלפי מכוניות, בעיקר סיניות, ממתינות למכירה בשמש, והיבואנים נאלצים להציע הנחות אגרסיביות לליסינג כדי להימנע מהפסדים כבדים

רן קידר | (1)
נושאים בכתבה יבוא

נתוני הלמ"ס לחודש יולי 2025 מצביעים על ירידה משמעותית ביבוא כלי רכב. במהלך יולי נרשם יבוא של 19,691 כלי רכב פרטיים בלבד, ירידה חדה של כ-35% לעומת 30,300 ביולי 2024. הירידה מוסברת ביבוא גבוה במיוחד ביולי אשתקד. מנגד, יבוא כלי רכב מסחריים דווקא עלה ב-17.4% והסתכם ב-1,141 יחידות לעומת 972 בשנה שעברה.

בבחינה רחבה יותר, במהלך 2025, מינואר ועד יולי יובאו לישראל 118,716 כלי רכב, ירידה של 14.6% לעומת 139,053 בתקופה המקבילה אשתקד. הנתונים כוללים השפעה של הקדמת יבוא משמעותית בדצמבר 2024, שהייתה גבוהה יותר מפי שניים לעומת דצמבר 2023. נתוני המגמה מראים כי הירידה ביבוא רכבים פרטיים החלה כבר בתחילת השנה וממשיכה ברציפות. 

מאחורי המספרים היבשים מסתתרת מציאות מאתגרת במיוחד ליבואנים: אלפי כלי רכב, בעיקר מדגמים סיניים חדשים ששוחררו מהמכס בדצמבר 2024 לפני העלאת מס הקנייה על רכב חשמלי, חונים במגרשים ברחבי הארץ,  ללא קונים פרטיים. הסיבות לכך מגוונות: ירידה בביקושים בשל המלחמה, עודפי מלאי חסרי תקדים, ומגבלות החוק שמחייבות רישום רכב כחדש עד שנה ממועד ייצורו.

בחלק מהמקרים מדובר במכוניות שיוצרו כבר באוקטובר 2024 והובאו דרך מסלול ימי ארוך סביב אפריקה, מה שגרם לעיכובים נוספים. לאחר מאבק, קיבלו היבואנים ממשרד התחבורה הארכה של חודשיים למועד הרישום, אך ההקלה מוגבלת בזמן וכדי למנוע הפסדים כבדים, היבואנים פונים לציי רכב וחברות ליסינג עם הנחות חריגות, לעיתים של 25-30% ממחיר המחירון, הנחות שלקוחות פרטיים לא יכולים להשיג.

לצד זאת, נמשכת תופעת "אפס הקילומטרים": על פי הערכות בענף, מסתובבים כיום בשוק 25-30 אלף רכבי אפס ק"מ, כמעט פי שלושה מהמלאי בשנים רגילות, מתוכם 7,000-9,000 מוחזקים ישירות על ידי היבואנים. חלקם נמכרים בהנחות קלות בלבד, אך אחרים מוצעים בהפחתות עמוקות שנועדו לקזז את ירידת הערך העתידית. 

המצוקה בענף מחריפה גם בשל הנחיות רשות הספנות והנמלים, שהורתה לפנות עשרות אלפי רכבים חשמליים מנמלי חיפה ואשדוד עקב הסיכון שבהתלקחות סוללות ליתיום בעקבות איומי טילים במסגרת מבצע "עם כלביא". בנוסף, חברת השיט "נפטון", שמובילה רכבים ממזרח אסיה, הודיעה על הפסקה זמנית של פעילותה בנמל חיפה, והדבר עלול להוביל לשיבושים נוספים באספקת רכבים חדשים. בענף מעריכים כי אם המלחמה תימשך והביקושים הפרטיים יישארו נמוכים, החודשים הקרובים יתאפיינו במבצעי חיסול מלאים אגרסיביים, הן לציי הרכב והן לציבור הרחב.

ערך כלל היבוא ביולי 2025 הסתכם בכ-9.1 מיליארד דולר, עלייה של 11.3% לעומת יולי 2024. חלק מהגידול מיוחס לפיצוי על הירידה שנרשמה ביוני, שהושפעה ממלחמת "עם כלביא". מגמת היבוא מצביעה על עלייה לאחר תקופה של יציבות במחצית השנייה של 2024 ותחילת 2025. במקביל, שיווק בנזין וסולר ירד ביוני ב-12.6% וב-־1.1% בהתאמה לעומת יוני 2024, ירידה שמוסברת בנסועה נמוכה יותר במהלך ימי הלחימה.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    ערן הראל 11/08/2025 15:50
    הגב לתגובה זו
    יבוא זה דבר אחד אבל המכירות יציבות אין באמת תחרות בענף הרכב
טויוטה קורולה 'יפנית'. צילום יצרןטויוטה קורולה 'יפנית'. צילום יצרן

נחשף - טויוטה קורולה 'יפנית' במחיר של 160.0 אש"ח

על פי דיווחי 'יוניון מוטורס' יבואנית דגמי טויוטה למשרד החבורה, נרשמה הקורולה ההיברידית אשר תיובא מיפן במחיר של 159,990 ש"ח.

בשלב זה רמת גימור יחידה - לימיטד, עם עשר כריות אוויר ומערכת בטיחות TSS 3.0

יואב פולס |

מאגר נתוני משרד התחבורה טומן בחובו הרבה מידע מעניין. מידע כזה נרשם אתמול על ידי יוניון מוטורס יבואנית דגמי טויוטה לישראל. הטויוטה קורולה, אחת המכוניות הנמכרות ביותר בישראל מאז ומעולם, נעדרת מהשוק המקומי מזה כמעט שנתיים, עקב החרם הטורקי על ייצוא סחורות לישראל. יוניון מוטורס שכבר הודיעה רשמית על כוונתה לשווק בישראל את הטויוטה הקורולה ההיברידית ממפעלי טויוטה ביפן, רשמה אתמול את הקורולה 'היפנית' ששיווקה יחל בשבועות הקרובים.

הקורולה 'היפנית' תגיע לישראל עם תקינה צפון אמריקאית חלף הקורולה 'הטורקית' בתקינה האירופאית.

מהנתונים שנרשמו במשרד התחבורה עולה כי הקורולה 'היפנית' תגיע עם מערכת בטיחות מקיפה TSS 3.0 ( Toyota Safety Sense ), 10 כריות אוויר, אורות גבוהים אוטומטיים, בלימה אוטומטית ועוד וציון אבזור בטיחות 6.

למיטב הבנתנו הקורולה ההיברידית תגיע בשלב זה ברמת אבזור יחידה - לימיטד, כלומר בניגוד לקורולה הטורקית ששווקה בשלוש רמות גימור, כשהבסיסית ביותר SUN יועדה לציי רכב, הקורולה החדשה תגיעה מאובזרת ללקוחות פרטיים וציי רכב. עם זאת, בהחלט תיתכן בהמשך גירסה משונמכת לציי רכב. בנוסף, הדגם העדכני משלב גם יכולות עדכוני OTA המאפשר עדכוני גירסה ושדרוגי תוכנה ללא צורך להגעה למרכז שירות.


טויוטה קורולה 'יפנית' צילום יצרן

הקורולה 'היפנית' תצוייד במנוע 1.8 ליטר והנעה היברידית, מהדור האחרון של טויוטה, כפי שראינו בטויוטה קורולה קרוס ובטויוטה CHR (שגם היא נעדרת מהשוק עקב החרם הטורקי).

המחיר - 159,990 ש"ח

דף העמדה שהועבר והגיע לידי ביזפורטל. צילום יואב פולסדף העמדה שהועבר והגיע לידי ביזפורטל. צילום יואב פולס

ארגון מנהלי התחבורה לאוצר - נדרשת מדיניות ארוכת טווח

במכתב שהופנה לועדת הכספים, משרדי האוצר, האנרגיה, איכות הסביבה והתחבורה מבקשים בארגון מנהלי התחבורה בישראל קביעת מדיניות ארוכת טווח שתאפשר ניהול מושכל ויעיל של ציי רכב. 

בארגון מאוגדים מנהלי תחבורה בישראל המנהלים במצטבר כ - 300,000 כלי רכב. 

העדר מדיניות שכזו פוגעת ביעדי המדינה בכל הקשור בצמצום התלות בדלקים, מעבר לאנרגיה ירוקה, הפחתת פליטת מזהמים, לרבות פגיעה בשכבות הביניים. 

יואב פולס |

עם הצגת מתווה המיסוי העדכני שהוצג בוועדת הכספים לאחרונה הוזמן גם הציבור למסור את עמדתו לגורמים המעורבים.

מי שהרים את הכפפה אלו הם חברי ארגון מנהלי התחבורה בישראל, ארגון המאגד בתוכו מעל 200 חברות המפעילות את ציי הרכב הגדולים בישראל, עם למעלה מ 300,000 כלי רכב.

במכתב שנשלח אתמול (רביעי 19.11.25) אל ועדת הכספים וכן אל משרדי הממשלה המעורבים – אוצר, אנרגיה, איכות הסביבה, והתחבורה משיגים בארגון מנהלי התחבורה על המתווה המוצע ומעלים סוגיות קריטיות החשובות בניהול צי רכב מורכב.

עיקר ההשגות נוגעות לפגיעה הקשה בכלי הרכב החשמליים המאפשרים גם חסכון אנרגיה משמעותית למשק כולו, גם הפחתת פליטות מזהמים המשפיעים על כולנו וגם הגדלת הוצאות לשכירים (הגדלת מיסוי) ולחברות (הוצאות דלק).

העדר יכולת לתכנן לטווח ארוך עקב העדר מדיניות ברורה

בארגון מנהלי התחבורה מעלים את העדר היכולת לבצע תכנון ארוך טווח של צי כלי רכב שכן עסקת חכירה (ליסינג) היום היא עסקה הנמשכת על פני שלוש או ארבע שנים. בהעדר מתווה מיסוי מסודר, בעיקר בכל הקשור לשווי שימוש, המעסיק והעובד לא מסוגלים לבצע תכנון ארוך טווח ולבחור במתווה המתאים בהיבטי מיסוי.