רכב חדש. אילוסטרציה. צילום יואב פולסרכב חדש. אילוסטרציה. צילום יואב פולס

ירידה של 35% ביבוא כלי רכב פרטיים

על פי דוח של הלמ"ס ביולי 2025 נרשמה ירידה חדה ביבוא רכבים פרטיים לעומת יולי אשתקד, אך עלייה ביבוא כלי רכב מסחריים ומספר מגזרים נוספים; מאחורי המספרים מסתתר משבר מלאי חריף, אלפי מכוניות, בעיקר סיניות, ממתינות למכירה בשמש, והיבואנים נאלצים להציע הנחות אגרסיביות לליסינג כדי להימנע מהפסדים כבדים

רן קידר |
נושאים בכתבה יבוא

נתוני הלמ"ס לחודש יולי 2025 מצביעים על ירידה משמעותית ביבוא כלי רכב. במהלך יולי נרשם יבוא של 19,691 כלי רכב פרטיים בלבד, ירידה חדה של כ-35% לעומת 30,300 ביולי 2024. הירידה מוסברת ביבוא גבוה במיוחד ביולי אשתקד. מנגד, יבוא כלי רכב מסחריים דווקא עלה ב-17.4% והסתכם ב-1,141 יחידות לעומת 972 בשנה שעברה.

בבחינה רחבה יותר, במהלך 2025, מינואר ועד יולי יובאו לישראל 118,716 כלי רכב, ירידה של 14.6% לעומת 139,053 בתקופה המקבילה אשתקד. הנתונים כוללים השפעה של הקדמת יבוא משמעותית בדצמבר 2024, שהייתה גבוהה יותר מפי שניים לעומת דצמבר 2023. נתוני המגמה מראים כי הירידה ביבוא רכבים פרטיים החלה כבר בתחילת השנה וממשיכה ברציפות. 

מאחורי המספרים היבשים מסתתרת מציאות מאתגרת במיוחד ליבואנים: אלפי כלי רכב, בעיקר מדגמים סיניים חדשים ששוחררו מהמכס בדצמבר 2024 לפני העלאת מס הקנייה על רכב חשמלי, חונים במגרשים ברחבי הארץ,  ללא קונים פרטיים. הסיבות לכך מגוונות: ירידה בביקושים בשל המלחמה, עודפי מלאי חסרי תקדים, ומגבלות החוק שמחייבות רישום רכב כחדש עד שנה ממועד ייצורו.

בחלק מהמקרים מדובר במכוניות שיוצרו כבר באוקטובר 2024 והובאו דרך מסלול ימי ארוך סביב אפריקה, מה שגרם לעיכובים נוספים. לאחר מאבק, קיבלו היבואנים ממשרד התחבורה הארכה של חודשיים למועד הרישום, אך ההקלה מוגבלת בזמן וכדי למנוע הפסדים כבדים, היבואנים פונים לציי רכב וחברות ליסינג עם הנחות חריגות, לעיתים של 25-30% ממחיר המחירון, הנחות שלקוחות פרטיים לא יכולים להשיג.

לצד זאת, נמשכת תופעת "אפס הקילומטרים": על פי הערכות בענף, מסתובבים כיום בשוק 25-30 אלף רכבי אפס ק"מ, כמעט פי שלושה מהמלאי בשנים רגילות, מתוכם 7,000-9,000 מוחזקים ישירות על ידי היבואנים. חלקם נמכרים בהנחות קלות בלבד, אך אחרים מוצעים בהפחתות עמוקות שנועדו לקזז את ירידת הערך העתידית. 

המצוקה בענף מחריפה גם בשל הנחיות רשות הספנות והנמלים, שהורתה לפנות עשרות אלפי רכבים חשמליים מנמלי חיפה ואשדוד עקב הסיכון שבהתלקחות סוללות ליתיום בעקבות איומי טילים במסגרת מבצע "עם כלביא". בנוסף, חברת השיט "נפטון", שמובילה רכבים ממזרח אסיה, הודיעה על הפסקה זמנית של פעילותה בנמל חיפה, והדבר עלול להוביל לשיבושים נוספים באספקת רכבים חדשים. בענף מעריכים כי אם המלחמה תימשך והביקושים הפרטיים יישארו נמוכים, החודשים הקרובים יתאפיינו במבצעי חיסול מלאים אגרסיביים, הן לציי הרכב והן לציבור הרחב.

ערך כלל היבוא ביולי 2025 הסתכם בכ-9.1 מיליארד דולר, עלייה של 11.3% לעומת יולי 2024. חלק מהגידול מיוחס לפיצוי על הירידה שנרשמה ביוני, שהושפעה ממלחמת "עם כלביא". מגמת היבוא מצביעה על עלייה לאחר תקופה של יציבות במחצית השנייה של 2024 ותחילת 2025. במקביל, שיווק בנזין וסולר ירד ביוני ב-12.6% וב-־1.1% בהתאמה לעומת יוני 2024, ירידה שמוסברת בנסועה נמוכה יותר במהלך ימי הלחימה.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מקסוס eTERRON 9 - טנדר 1.0 טון חשמלי. צילום יצרןמקסוס eTERRON 9 - טנדר 1.0 טון חשמלי. צילום יצרן

מקסוס eTERRON 9 - טנדר חשמלי 1 טון, לקראת שיווק

'אוטו חן' נערכת לשיווק טנדר 1.0 טון חשמלי המקסוס eTERRON 9. הנתונים מעניינים, המחיר כרגע עדיין לא ידוע. 

יואב פולס |

'אוטו חן' יבואנית דגמי מקסוס (Maxus) לישראל נערכת לקראת שיווק המקסוס eTERRON9 – טנדר בסגמנט 1 טון, חשמלי מלא עם הנעה כפולה.

ה eTERRON9 של מקסוס הוא כאמור טנדר חשמלי בעל שני מנועים והנעה כפולה. המנוע הקדמי עם כ- 170 כ"ס ומומנט של 25.5 קג"מ, והמנוע האחורי עם הספק של כ- 270 כ"ס ומומנט של 45.9 קג"מ. ההספק המשולב עומד על כ- 442 כ"ס והמומנט המשולב 71.4 קג"מ. הביצועים בהתאם עם זינוק מעמידה ל-100 קמ"ש בתוך 5.8 שניות. לטנדר.

קיבולת הסוללה 102Kwh האמורה להספיק לכ- 430 ק"מ בתקן WLTP. את ה eTERRON9 ניתן להטעין בטעינה איטית AC בהספק של עד 11Kw או בטעינה מהירה בהספק של עד 115Kw.

מקסוס  eTERRON 9. צילום יצרן

ה eTERRON9 אמור להתחרות באריות הקבוצה ההיילקס של טויוטה והדימקס של איסוזו, תוך שהוא מביא עימו חסכון משמעותי בעלויות השוטפות. עם זאת, בהשוואה לשני הדיזלים, בעלי כושר העמסה של כ 1.0 טון, ל eTERRON9 כושר העמסה שנע בין 620 ק"ג ל 650 ק"מ כתלות בדגם הרכב. מפרט הגרירה של ה eTERRON9 מכובד עם אישור גרירה עד 750 ק"ג לנגרר ללא בלמים או 3500 ק"ג לנגרר עם בלמים.