BYD פלאג אין (יצרן)
BYD פלאג אין (יצרן)

רכבי פלאג-אין - למה הם הפכו לפופולאריים? יתרונות וחסרונות

ההבדלים לעומת רכב היברידי, חשמלי ובנזין, מה נתח השוק שלהם בארץ, למה אתם צריכים לבחון רכישת רכב כזה אם אתם לקראת רכישת רכב, למי זה מתאים ולמי זה לא מתאים, מה המחירים ומהם הדגמים המובילים?   

רוי שיינמן | (5)

רכבי פלאג-אין (PHEVs) הפכו לאחת האופציות המדוברות ביותר בשוק הרכב הישראלי, עם עלייה משמעותית במכירות ודגמים חדשים שמציעים טווחים משופרים, מחירים תחרותיים וחוויית נהיגה מתקדמת. אבל לפני שצוללים לעומק, חשוב להבין מה זה בכלל רכב פלאג-אין, במה הוא שונה מרכב היברידי רגיל ומרכב חשמלי, ומה היתרונות והחסרונות של כל סוג.

מה זה רכב פלאג-אין, היברידי וחשמלי? השוואה בסיסית

כדי להבין את היתרונות והחסרונות של רכב פלאג-אין, נתחיל מהבסיס, מה המאפיינים של כל סוג של רכב ומה משמעות השילוב בין חשמלי ובנזין. רכב חשמלי (EV) הוא רכב שפועל אך ורק על חשמל, עם סוללה גדולה שצריך לטעון בעמדת טעינה או שקע ביתי. אין בו מנוע בנזין כלל, ולכן הוא לא פולט מזהמים ישירות. דוגמאות פופולריות בישראל: טסלה מודל 3 (מחיר התחלתי של כ-200,000 ש"ח ב-2025) ו-BYD Atto 3 (כ-180,000 ש"ח).

היתרונות של רכב חשמלי ברורים, הוא  חסכוני בטווח הארוך (עלות חשמל נמוכה מדלק), נסיעה שקטה, ידידותי לסביבה, ללא תחזוקה של מנוע בנזין (שמנים, פילטרים).

והחסרונות? מעבר לכך שעניין המיסוי לא סגור ובעתיד צפוי שיהיה מס נסועה, יש טווח מוגבל לסוללה (טווח ממוצע של 300-500 ק"מ, תלוי בדגם), תלות בעמדות טעינה (שעדיין לא זמינות בכל מקום בישראל), זמן טעינה ארוך (30 דקות עד שעות), וירידת ערך גבוהה בשוק היד השנייה עקב חששות מהחלפת סוללה.


לצד הרכבים החשמליים יש רכבים היברידיים "רגילים" - רכב היברידי (HEV) הוא רכב שמשלב מנוע בנזין עם מנוע חשמלי קטן, אבל הסוללה לא נטענת בשקע – היא נטענת תוך כדי נסיעה (דרך בלימה רגנרטיבית או מנוע הבנזין). דוגמה מוכרת: טויוטה קורולה היברידית (כ-160,000 ש"ח). היתרונות של הרכבים האלו הם חיסכון בדלק בהשוואה לרכב בנזין רגיל (צריכת דלק של כ-20-25 ק"מ לליטר), אין תלות בעמדות טעינה, מתאים למי שרוצה חיסכון בלי שינוי הרגלים.

החסרונות הם טווח חשמלי מוגבל מאוד ותלות בבנזין, לצד עלויות תחזוקה גבוהות יותר מרכב בנזין רגיל בגלל שני המנועים. זה סוג של "חיה עם שני מנועים" שרוצה ליהנות משני העולמות. אבל יש כאמור גם חסרונות. 


הקטגוריה השלישית היא היברידית מתקדמת - רכב פלאג-אין היברידי (PHEV) הוא שילוב של מנוע בנזין ומנוע חשמלי, אבל בניגוד להיברידי רגיל, יש לו סוללה גדולה יותר שניתן לטעון בשקע (בבית או בעמדה). זה מאפשר נסיעה חשמלית טהורה לטווח של 80-150 ק"מ, וכשנגמרת הסוללה, מנוע הבנזין נכנס לפעולה. דוגמא: קיה ספורטאז' פלאג-אין (כ-220,000 ש"ח).  

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

היתרונות שלהם הם שילוב של נסיעה חשמלית למרחקים קצרים ונסיעה על בנזין למרחקים ארוכים, חיסכון בדלק למי שמטעין בקביעות (עד 200 ק"מ לליטר בתנאים אופטימליים), הטבות מס בליסינג צמוד, טווח משולב גבוה (עד 1,000 ק"מ).  החסרונות מזכירים את ההיברידי - מורכבות תחזוקה (שני מנועים, מערכת מסובכת), עלויות תחזוקה גבוהות יותר, ירידת ערך לא צפויה בשוק היד השנייה כי זאת "חיה חדשה" יחסית ותלות בהרגלי טעינה – אם לא מטעינים, הרכב הופך כבד ופחות חסכוני (צריכת דלק של כ-14-17 ק"מ לליטר).


למה פלאג-אין היברידי תופס תאוצה?

רכבי פלאג-אין היברידיים עברו לקדמת הבמה אחרי תקופה של נוכחות שקטה יחסית. מתחילת השנה הם מהווים  קרוב ל-20% מהמסירות של רכבים חדשים(יחד עם ההיברידים, בנטרול הם כ-8%),  מעל מכירות רכבים חשמליים - כ-15%. בשנה שעברה הם היוו כ-10% (כ-4% הפלאג אין), הרכבים החשמליים היו כ-25% מהיקף המסירות.  ב-2023 רכבי הפלאג-אין היוו כ-5%-6% ממסירות הרכבים. המגמה ברורה וזה נובע גם מהשקות אטרקטיביות לצרכנים, בעיקר של דגמים סיניים.  דגמי 2025 מגיעים עם שיפורים משמעותיים: סוללות גדולות יותר (עד 150 ק"מ טווח חשמלי), אבזור עשיר, ומחירים תחרותיים, במיוחד מצד יצרנים סיניים כמו BYD ו-GAC, שמציעים רכבים במחירים של 180,000-220,000 ש"ח – נמוך משמעותית מדגמים אירופיים כמו וולוו XC60 פלאג-אין (כ-300,000 ש"ח) או מרצדס GLC פלאג-אין (כ-350,000 ש"ח).


רכבי פלאג-אין לכאורה "נחותים" בגלל טווח הנסיעה של נסיעה חשמלית טהורה למרחקים של 80-150 ק"מ, אלא שזה מספיק לישראלים - רוב הנסיעות היומיות בישראל הן מתחת למרחק הזה כשהממוצע לנהג ישראלי מוערך ב-30-40 קילומטר. חוץ מזה, כשנגמרת הסוללה, מנוע הבנזין נכנס כמובן לפעולה, והטווח המשולב יכול להגיע ל-1,000 ק"מ. לדוגמה, ה-BYD Song Plus, שנמכר בישראל הציע 110 ק"מ חשמלי וטווח משולב של 1,050 ק"מ. אבל בפועל - הפלאג אין הוא רכב חשמלי כל עוד אתם לא נוסעים מעל הטווח. הבנזין הוא בעצם לנסיעות מאוד ארוכות ובפועל השימוש בו יהיה מועט יחסית.  כלומר, זה רכב ידידותי לסביבה ויש לזה כמובן ערך סביבתי וערכי גדול. 

זה משלב בפנים יתרון נוסף - חיסכון בדלק. מי שמטעין את הרכב באופן קבוע בבית או בעבודה יכול להגיע לצריכת דלק תיאורטית של 200 ק"מ לליטר. עלות טעינה ביתית היא כ-0.8 ש"ח לקוט"ש, כך שטעינה מלאה לסוללה של 20 קוט"ש עולה כ-16 ש"ח – לעומת 70 ש"ח למילוי מיכל בנזין של 10 ליטר (במחיר של 7 ש"ח לליטר). חשוב להזכיר שוב שיש צפי למס נסועה עתידי, זה עדיין לא מגובש, אבל המדינה רוצה לקזז את הירידה העתידית בשימוש בדלק על ידי מסים על רכבים חשמליים והיברידים. 

יתרון נוסף מול רכבי בנזין היא הנסיעה החשמלית - שקטה וחלקה יותר מרכבי בנזין. המעבר בין חשמל לבנזין כמעט לא מורגש בדגמים חדשים. כמו כן, מי שרוכש רכב פלאג-אין בליסינג צמוד זכאי להטבת מס אפקטיבית של כ-700 ש"ח בחודש ולבסוף זה המחיר התחרותי. הדגמים הסינים החדשים מאובזרים בצורה מרשימה ועם מחיר יחסית אטרקטיבי ביחס לחלופות.

נזכיר שוב שזה בא עם "קנס". תחזוקה שוטפת של שני מנועים וזה אומר: מנוע בנזין שזקוק לטיפולים שוטפים (שמנים, פילטרים, רצועות), והסוללה שעלולה לדרוש החלפה לאחר 8-10 שנים, בעלות של עד כ-50 אלף שקל תלוי בדגם. חוץ מזה, אתם צריכים לחשוב בראש של "רכב חשמלי" ולטעון את הרכב באופן קבוע, אחרת הוא יהפוך לרכב בנזין כבד ופחות יעיל. הייחוס שלו כרכב חשמלי מגיע גם עם סוללה שמכבידה על הרכב לעומת רכבי בנזין ויש גם כאמור תלות בתשתיות טעינה. 


רכבי פלאג אין פופולאריים

רכבי פלאג-אין תופסים כאמור נתח שוק גדל והולך, במיוחד בזכות היצרנים הסיניים שמציעים מחירים תחרותיים וטווחים משופרים. הנה כמה דגמים:

BYD Song Plus פלאג-אין: רכב SUV פופולרי, עם טווח חשמלי של 110 ק"מ וטווח משולב של 1,050 ק"מ. מחיר התחלתי: כ-200,000 ש"ח. ביקורות של נהגים בישראל משבחות את המרווח הפנימי ואת מערכת הבטיחות, אבל חלקם ציינו שהמעבר בין חשמל לבנזין לא תמיד חלק.

קיה ספורטאז' פלאג-אין: טווח חשמלי של 84 ק"מ ו-252 כ"ס משולבים. מחיר: כ-220,000 ש"ח. חוויית הנהיגה על פי מבחני הרכב טובה והאבזור עשיר.

GAC Aion V פלאג-אין: דגם סיני חדש שהגיע אלינו לפני שלושה חודשים. טווח חשמלי של 150 ק"מ ומחיר התחלתי של כ-190,000 ש"ח. הרכב בעיצוב מודרני ומרווח פנימי, חלק מהנהגים דיווחו על זמן טעינה ארוך יחסית.

וולוו XC60 פלאג-אין: דגם יוקרתי עם טווח חשמלי של 81 ק"מ ו-455 כ"ס משולבים. מחיר התחלתי: כ-370,000 ש"ח. מתאים למי שמחפש יוקרה. 


רכבים אחרים, כדי שתוכלו לקבל נקודת ייחוס להשוואה: טסלה מודל 3 (חשמלי):  עם טווח של 510 ק"מ. מחיר: מעל 200,000 ש"ח. 

טויוטה קורולה היברידית (HEV): רכב היברידי רגיל עם צריכת דלק של כ-22 ק"מ לליטר. מחיר: כ-177,000 ש"ח. אופציה חסכונית למי שלא רוצה להתעסק עם טעינה, אבל חסר את היתרונות של נסיעה חשמלית טהורה.

סקודה אוקטביה (בנזין): רכב בנזין קלאסי עם צריכת דלק של כ-15 ק"מ לליטר. מחיר: כ-160,000 ש"ח. זול יותר, אבל פחות חסכוני ופולט יותר מזהמים בהשוואה לפלאג-אין או חשמלי.


למי מתאים רכב פלאג-אין?

רכב פלאג-אין הוא כנראה פתרון אידיאלי עבור אוכלוסייה מסוימת וננסה להגדיר אותה למרות שכמובן אין הגדרה קבועה ויש הרבה יוצאים מהכלל. נראה לנו שלמשפחות עם רכב אחד זה יכול להתאים אם הן נוסעות כל יום למרחקים קצרים (למשל, 30-40 ק"מ לעבודה או לבית הספר) אבל מדי פעם יוצא לטיולים ארוכים מחוץ לעיר. זה מתאים יותר למי שיכול לטעון בבית. אם יש לכם חניה פרטית עם שקע או עמדת טעינה, תוכלו לנצל את היתרונות החשמליים של הרכב. וצריך שהרוכש יהיה מודע לעניין התחזוקה וישקיע בתחזוקה. רכב פלאג-אין דורש מעקב אחר מצב הסוללה ותחזוקה שוטפת של שני המנועים. 


ולמי פחות מתאים?

מי שגר בדירה ללא חניה פרטית ואין לו טעינה אישית יצטרך להיות תלוי יותר במנוע הבנזין, והחיסכון יצטמצם. נכון, עמדות טעינה ציבוריות מוקמות והכוונה שהן יספיקו אבל זה תהליך ממושך. ובכלל - אם "טעינה" זה תיק בשבילכם, עדיף לכם לבחור ברכב היברידי רגיל או בנזין, כי בלי טעינה קבועה, הפלאג-אין הופך לפחות יעיל.

וגם - אם אתם חוששים מירידת ערך, אז אולי זה לא המקום בשבילכם. לא ברור איך המחירים יישחקו בשנים הקרובות. ייתכן שתהיה ירידת ערך גבוהה יותר בהשוואה לרכב בנזין רגיל. אף אחד לא יודע מה יהיה בהמשך, אבל נראה שאי הוודאות ברכבים האלו גדולה לעומת הרכבים על בנזין.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    לרכב חשמלי בן 10 לא כלכלי להחליף סוללה בעלות של 50 אלף שקל הרכב טוטאללוס (ל"ת)
    כלכלן 26/04/2025 20:48
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אנונימי 20/04/2025 08:49
    הגב לתגובה זו
    למה לא הזכרתם את MG הוא נהיה מאוד פופולרי בגירסת הפלאג אין רכב פצצה... מניסיון.
  • 3.
    אנונימי 19/04/2025 18:47
    הגב לתגובה זו
    ברצוני כאיש מקצוע בתחום שנים רבות הרכב שרי אריזו 8 הינו הרכב המפואר כולל כל הפינוקים כשהחשמל 106 קמ ועובר לדלק ומי באמת ברוב הציבור שמשתמש יותר מ100 קמ ביום הרכב 350 כס מומלץ הצלחה וברכה לכולם
  • 2.
    ניר 18/04/2025 01:27
    הגב לתגובה זו
    כל השאר ..בנזיןהיברידי פלאגאין בעוד 10 שנים מהיום יעלמו לגמרי .זה כמו שיצא הקומפקדיסק אז היו כאלה שמכרו שילוב שיש גם קסטות בצד וגם דיסק למעלה..זה תפס כמה שנים עד שנעלמו לגמרי כל הקסטות..
  • 1.
    למה לא הזכרתם גם את טויוטה ראב4 פלאג אין ולמה לא מייצרים יותר (ל"ת)
    שלמה 18/04/2025 01:02
    הגב לתגובה זו
מונית
צילום: ביזפורטל

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?

כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מונית אובר

משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.     

שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.

המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.

בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית. 


אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות

מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?

כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.

כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?

30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.

מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?

ליפמוטור B10. צילום יצרןליפמוטור B10. צילום יצרן

ליפמוטור B10 -קרוסאובר חשמלי משפחתי במחיר שובר שוק

אם הורגלנו שקרוסאובר חשמלי בסגמנט C עולה כ 170.0 אלף ש"ח, סמלת משיקה את הליפמוטור B10 במחיר של החל מ 140.0 אלף ש"ח. 

בדומה למהלך שעשתה סמלת עם ה C10 הגדול, היא משווקת קרוסאובר חשמלי במחיר של סגמנט אחד מתחת. 

הפוטנציאל ללהיט מכירות ב 2026 קיים, והשאלה הגדולה היא התנהגות מושכלת של הצרכנים והשירות אותו סמלת תדע לספק ללקוחות.

יואב פולס |

קבוצת סמלת יבואנית דגמי ליפמוטור לישראל החלה בשיווק הליפמוטור B10 – קרוסאובר חשמלי, ובמחיר אגרסיבי מאוד בהתייחס לתחרות.

ליפמוטור הוא יצרן סיני מתקדם שנהנה מהשקעה גדולה מאוד של קבוצת סטלנטיס ( מיזוג של PSA עם FCA – פיג'ו, אופל, ג'יפ (כן, כן, ג'יפ), פיאט, אלפא רומיאו, סיטרואן ועוד) הרואה בליפמוטור ובטכנולוגיה אותה החברה פיתחה מנוע צמיחה מרכזי עבור הקבוצה כולה.

עד עתה שווק בישראל הליפמוטור C10 קרוסאובר במימדים של D-SUV אבל במחיר שהיא אותו לתחרות מול הקורסאוברים בקטגוריה אחת מתחת – C. הליפמוטור C10 משווק עם שתי גירסאות הנעה – חשמלי מלא ופלאג אין הייבריד.

עתה מצטרף הליפמוטור B10 לתחרות כשהוא מביא עימו מספר יתרונות תחרותיים משמעותיים מאוד בשוק המקומי.

העיצוב עגלגל משהו אך נאה. משהו בפרופורציות של ה B10 עושה אותו 'נכון' למראה. פנים הרכב ממשיך את המגמה (השגויה לדעתי) של צמצום מתגים והעברת השליטה על פונקציות הרכב למסך המרכזי. המסך המרכזי בגודל ''14.6 ומתחתיו משטח טעינה אלחוטי . בשלב זה ללא קישוריות אלחוטית לאנדרואיד אוטו / אפל קארפליי שתוצע בעדכון OTA בתחילת 2026. מול הנהג לוח מחוונים בגודל ''8.8 ומעליו גג פנורמי עם וילון. שתי רמות הגימור מצוידות בנוסף במצלמות 360°, קילס מלא ועוד.