רכבי פלאג-אין - למה הם הפכו לפופולאריים? יתרונות וחסרונות
ההבדלים לעומת רכב היברידי, חשמלי ובנזין, מה נתח השוק שלהם בארץ, למה אתם צריכים לבחון רכישת רכב כזה אם אתם לקראת רכישת רכב, למי זה מתאים ולמי זה לא מתאים, מה המחירים ומהם הדגמים המובילים?
רכבי פלאג-אין (PHEVs) הפכו לאחת האופציות המדוברות ביותר בשוק הרכב הישראלי, עם עלייה משמעותית במכירות ודגמים חדשים שמציעים טווחים משופרים, מחירים תחרותיים וחוויית נהיגה מתקדמת. אבל לפני שצוללים לעומק, חשוב להבין מה זה בכלל רכב פלאג-אין, במה הוא שונה מרכב היברידי רגיל ומרכב חשמלי, ומה היתרונות והחסרונות של כל סוג.
מה זה רכב פלאג-אין, היברידי וחשמלי? השוואה בסיסית
כדי להבין את היתרונות והחסרונות של רכב פלאג-אין, נתחיל מהבסיס, מה המאפיינים של כל סוג של רכב ומה משמעות השילוב בין חשמלי ובנזין. רכב חשמלי (EV) הוא רכב שפועל אך ורק על חשמל, עם סוללה גדולה שצריך לטעון בעמדת טעינה או שקע ביתי. אין בו מנוע בנזין כלל, ולכן הוא לא פולט מזהמים ישירות. דוגמאות פופולריות בישראל: טסלה מודל 3 (מחיר התחלתי של כ-200,000 ש"ח ב-2025) ו-BYD Atto 3 (כ-180,000 ש"ח).
היתרונות של רכב חשמלי ברורים, הוא חסכוני בטווח הארוך (עלות חשמל נמוכה מדלק), נסיעה שקטה, ידידותי לסביבה, ללא תחזוקה של מנוע בנזין (שמנים, פילטרים).
והחסרונות? מעבר לכך שעניין המיסוי לא סגור ובעתיד צפוי שיהיה מס נסועה, יש טווח מוגבל לסוללה (טווח ממוצע של 300-500 ק"מ, תלוי בדגם), תלות בעמדות טעינה (שעדיין לא זמינות בכל מקום בישראל), זמן טעינה ארוך (30 דקות עד שעות), וירידת ערך גבוהה בשוק היד השנייה עקב חששות מהחלפת סוללה.
- דגמים חדשים של פלאג-אין סיניים; יתרונות וחסרונות
- המהפכה ההיברידית - רב חשמלי זה טוב, היברידי עוד יותר טוב
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד הרכבים החשמליים יש רכבים היברידיים "רגילים" - רכב היברידי (HEV) הוא רכב שמשלב מנוע בנזין עם מנוע חשמלי קטן, אבל הסוללה לא נטענת בשקע – היא נטענת תוך כדי נסיעה (דרך בלימה רגנרטיבית או מנוע הבנזין). דוגמה מוכרת: טויוטה קורולה היברידית (כ-160,000 ש"ח). היתרונות של הרכבים האלו הם חיסכון בדלק בהשוואה לרכב בנזין רגיל (צריכת דלק של כ-20-25 ק"מ לליטר), אין תלות בעמדות טעינה, מתאים למי שרוצה חיסכון בלי שינוי הרגלים.
החסרונות הם טווח חשמלי מוגבל מאוד ותלות בבנזין, לצד עלויות תחזוקה גבוהות יותר מרכב בנזין רגיל בגלל שני המנועים. זה סוג של "חיה עם שני מנועים" שרוצה ליהנות משני העולמות. אבל יש כאמור גם חסרונות.
הקטגוריה השלישית היא היברידית מתקדמת - רכב פלאג-אין היברידי (PHEV) הוא שילוב של מנוע בנזין ומנוע חשמלי, אבל בניגוד להיברידי רגיל, יש לו סוללה גדולה יותר שניתן לטעון בשקע (בבית או בעמדה). זה מאפשר נסיעה חשמלית טהורה לטווח של 80-150 ק"מ, וכשנגמרת הסוללה, מנוע הבנזין נכנס לפעולה. דוגמא: קיה ספורטאז' פלאג-אין (כ-220,000 ש"ח).
- משרד התחבורה מקדם תשתית לשוק רחפנים מסחרי
- רווח ראשון לשיאומי ברכב החשמלי - אבל מה עם המניה?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- נחשף - טויוטה קורולה 'יפנית' במחיר של 160.0 אש"ח
היתרונות שלהם הם שילוב של נסיעה חשמלית למרחקים קצרים ונסיעה על בנזין למרחקים ארוכים, חיסכון בדלק למי שמטעין בקביעות (עד 200 ק"מ לליטר בתנאים אופטימליים), הטבות מס בליסינג צמוד, טווח משולב גבוה (עד 1,000 ק"מ). החסרונות מזכירים את ההיברידי - מורכבות תחזוקה (שני מנועים, מערכת מסובכת), עלויות תחזוקה גבוהות יותר, ירידת ערך לא צפויה בשוק היד השנייה כי זאת "חיה חדשה" יחסית ותלות בהרגלי טעינה – אם לא מטעינים, הרכב הופך כבד ופחות חסכוני (צריכת דלק של כ-14-17 ק"מ לליטר).
למה פלאג-אין היברידי תופס תאוצה?
רכבי פלאג-אין היברידיים עברו לקדמת הבמה אחרי תקופה של נוכחות שקטה יחסית. מתחילת השנה הם מהווים קרוב ל-20% מהמסירות של רכבים חדשים(יחד עם ההיברידים, בנטרול הם כ-8%), מעל מכירות רכבים חשמליים - כ-15%. בשנה שעברה הם היוו כ-10% (כ-4% הפלאג אין), הרכבים החשמליים היו כ-25% מהיקף המסירות. ב-2023 רכבי הפלאג-אין היוו כ-5%-6% ממסירות הרכבים. המגמה ברורה וזה נובע גם מהשקות אטרקטיביות לצרכנים, בעיקר של דגמים סיניים. דגמי 2025 מגיעים עם שיפורים משמעותיים: סוללות גדולות יותר (עד 150 ק"מ טווח חשמלי), אבזור עשיר, ומחירים תחרותיים, במיוחד מצד יצרנים סיניים כמו BYD ו-GAC, שמציעים רכבים במחירים של 180,000-220,000 ש"ח – נמוך משמעותית מדגמים אירופיים כמו וולוו XC60 פלאג-אין (כ-300,000 ש"ח) או מרצדס GLC פלאג-אין (כ-350,000 ש"ח).
רכבי פלאג-אין לכאורה "נחותים" בגלל טווח הנסיעה של נסיעה חשמלית טהורה למרחקים של 80-150 ק"מ, אלא שזה מספיק לישראלים - רוב הנסיעות היומיות בישראל הן מתחת למרחק הזה כשהממוצע לנהג ישראלי מוערך ב-30-40 קילומטר. חוץ מזה, כשנגמרת הסוללה, מנוע הבנזין נכנס כמובן לפעולה, והטווח המשולב יכול להגיע ל-1,000 ק"מ. לדוגמה, ה-BYD Song Plus, שנמכר בישראל הציע 110 ק"מ חשמלי וטווח משולב של 1,050 ק"מ. אבל בפועל - הפלאג אין הוא רכב חשמלי כל עוד אתם לא נוסעים מעל הטווח. הבנזין הוא בעצם לנסיעות מאוד ארוכות ובפועל השימוש בו יהיה מועט יחסית. כלומר, זה רכב ידידותי לסביבה ויש לזה כמובן ערך סביבתי וערכי גדול.
זה משלב בפנים יתרון נוסף - חיסכון בדלק. מי שמטעין את הרכב באופן קבוע בבית או בעבודה יכול להגיע לצריכת דלק תיאורטית של 200 ק"מ לליטר. עלות טעינה ביתית היא כ-0.8 ש"ח לקוט"ש, כך שטעינה מלאה לסוללה של 20 קוט"ש עולה כ-16 ש"ח – לעומת 70 ש"ח למילוי מיכל בנזין של 10 ליטר (במחיר של 7 ש"ח לליטר). חשוב להזכיר שוב שיש צפי למס נסועה עתידי, זה עדיין לא מגובש, אבל המדינה רוצה לקזז את הירידה העתידית בשימוש בדלק על ידי מסים על רכבים חשמליים והיברידים.
יתרון נוסף מול רכבי בנזין היא הנסיעה החשמלית - שקטה וחלקה יותר מרכבי בנזין. המעבר בין חשמל לבנזין כמעט לא מורגש בדגמים חדשים. כמו כן, מי שרוכש רכב פלאג-אין בליסינג צמוד זכאי להטבת מס אפקטיבית של כ-700 ש"ח בחודש ולבסוף זה המחיר התחרותי. הדגמים הסינים החדשים מאובזרים בצורה מרשימה ועם מחיר יחסית אטרקטיבי ביחס לחלופות.
נזכיר שוב שזה בא עם "קנס". תחזוקה שוטפת של שני מנועים וזה אומר: מנוע בנזין שזקוק לטיפולים שוטפים (שמנים, פילטרים, רצועות), והסוללה שעלולה לדרוש החלפה לאחר 8-10 שנים, בעלות של עד כ-50 אלף שקל תלוי בדגם. חוץ מזה, אתם צריכים לחשוב בראש של "רכב חשמלי" ולטעון את הרכב באופן קבוע, אחרת הוא יהפוך לרכב בנזין כבד ופחות יעיל. הייחוס שלו כרכב חשמלי מגיע גם עם סוללה שמכבידה על הרכב לעומת רכבי בנזין ויש גם כאמור תלות בתשתיות טעינה.
רכבי פלאג אין פופולאריים
רכבי פלאג-אין תופסים כאמור נתח שוק גדל והולך, במיוחד בזכות היצרנים הסיניים שמציעים מחירים תחרותיים וטווחים משופרים. הנה כמה דגמים:
BYD Song Plus פלאג-אין: רכב SUV פופולרי, עם טווח חשמלי של 110 ק"מ וטווח משולב של 1,050 ק"מ. מחיר התחלתי: כ-200,000 ש"ח. ביקורות של נהגים בישראל משבחות את המרווח הפנימי ואת מערכת הבטיחות, אבל חלקם ציינו שהמעבר בין חשמל לבנזין לא תמיד חלק.
קיה ספורטאז' פלאג-אין: טווח חשמלי של 84 ק"מ ו-252 כ"ס משולבים. מחיר: כ-220,000 ש"ח. חוויית הנהיגה על פי מבחני הרכב טובה והאבזור עשיר.
GAC Aion V פלאג-אין: דגם סיני חדש שהגיע אלינו לפני שלושה חודשים. טווח חשמלי של 150 ק"מ ומחיר התחלתי של כ-190,000 ש"ח. הרכב בעיצוב מודרני ומרווח פנימי, חלק מהנהגים דיווחו על זמן טעינה ארוך יחסית.
וולוו XC60 פלאג-אין: דגם יוקרתי עם טווח חשמלי של 81 ק"מ ו-455 כ"ס משולבים. מחיר התחלתי: כ-370,000 ש"ח. מתאים למי שמחפש יוקרה.
רכבים אחרים, כדי שתוכלו לקבל נקודת ייחוס להשוואה: טסלה מודל 3 (חשמלי): עם טווח של 510 ק"מ. מחיר: מעל 200,000 ש"ח.
טויוטה קורולה היברידית (HEV): רכב היברידי רגיל עם צריכת דלק של כ-22 ק"מ לליטר. מחיר: כ-177,000 ש"ח. אופציה חסכונית למי שלא רוצה להתעסק עם טעינה, אבל חסר את היתרונות של נסיעה חשמלית טהורה.
סקודה אוקטביה (בנזין): רכב בנזין קלאסי עם צריכת דלק של כ-15 ק"מ לליטר. מחיר: כ-160,000 ש"ח. זול יותר, אבל פחות חסכוני ופולט יותר מזהמים בהשוואה לפלאג-אין או חשמלי.
למי מתאים רכב פלאג-אין?
רכב פלאג-אין הוא כנראה פתרון אידיאלי עבור אוכלוסייה מסוימת וננסה להגדיר אותה למרות שכמובן אין הגדרה קבועה ויש הרבה יוצאים מהכלל. נראה לנו שלמשפחות עם רכב אחד זה יכול להתאים אם הן נוסעות כל יום למרחקים קצרים (למשל, 30-40 ק"מ לעבודה או לבית הספר) אבל מדי פעם יוצא לטיולים ארוכים מחוץ לעיר. זה מתאים יותר למי שיכול לטעון בבית. אם יש לכם חניה פרטית עם שקע או עמדת טעינה, תוכלו לנצל את היתרונות החשמליים של הרכב. וצריך שהרוכש יהיה מודע לעניין התחזוקה וישקיע בתחזוקה. רכב פלאג-אין דורש מעקב אחר מצב הסוללה ותחזוקה שוטפת של שני המנועים.
ולמי פחות מתאים?
מי שגר בדירה ללא חניה פרטית ואין לו טעינה אישית יצטרך להיות תלוי יותר במנוע הבנזין, והחיסכון יצטמצם. נכון, עמדות טעינה ציבוריות מוקמות והכוונה שהן יספיקו אבל זה תהליך ממושך. ובכלל - אם "טעינה" זה תיק בשבילכם, עדיף לכם לבחור ברכב היברידי רגיל או בנזין, כי בלי טעינה קבועה, הפלאג-אין הופך לפחות יעיל.
וגם - אם אתם חוששים מירידת ערך, אז אולי זה לא המקום בשבילכם. לא ברור איך המחירים יישחקו בשנים הקרובות. ייתכן שתהיה ירידת ערך גבוהה יותר בהשוואה לרכב בנזין רגיל. אף אחד לא יודע מה יהיה בהמשך, אבל נראה שאי הוודאות ברכבים האלו גדולה לעומת הרכבים על בנזין.
- 5.לרכב חשמלי בן 10 לא כלכלי להחליף סוללה בעלות של 50 אלף שקל הרכב טוטאללוס (ל"ת)כלכלן 26/04/2025 20:48הגב לתגובה זו
- 4.אנונימי 20/04/2025 08:49הגב לתגובה זולמה לא הזכרתם את MG הוא נהיה מאוד פופולרי בגירסת הפלאג אין רכב פצצה... מניסיון.
- 3.אנונימי 19/04/2025 18:47הגב לתגובה זוברצוני כאיש מקצוע בתחום שנים רבות הרכב שרי אריזו 8 הינו הרכב המפואר כולל כל הפינוקים כשהחשמל 106 קמ ועובר לדלק ומי באמת ברוב הציבור שמשתמש יותר מ100 קמ ביום הרכב 350 כס מומלץ הצלחה וברכה לכולם
- 2.ניר 18/04/2025 01:27הגב לתגובה זוכל השאר ..בנזיןהיברידי פלאגאין בעוד 10 שנים מהיום יעלמו לגמרי .זה כמו שיצא הקומפקדיסק אז היו כאלה שמכרו שילוב שיש גם קסטות בצד וגם דיסק למעלה..זה תפס כמה שנים עד שנעלמו לגמרי כל הקסטות..
- 1.למה לא הזכרתם גם את טויוטה ראב4 פלאג אין ולמה לא מייצרים יותר (ל"ת)שלמה 18/04/2025 01:02הגב לתגובה זו
טויוטה קורולה 'יפנית'. צילום יצרןנחשף - טויוטה קורולה 'יפנית' במחיר של 160.0 אש"ח
על פי דיווחי 'יוניון מוטורס' יבואנית דגמי טויוטה למשרד החבורה, נרשמה הקורולה ההיברידית אשר תיובא מיפן במחיר של 159,990 ש"ח.
בשלב זה רמת גימור יחידה - לימיטד, עם עשר כריות אוויר ומערכת בטיחות TSS 3.0
מאגר נתוני משרד התחבורה טומן בחובו הרבה מידע מעניין. מידע כזה נרשם אתמול על ידי יוניון מוטורס יבואנית דגמי טויוטה לישראל. הטויוטה קורולה, אחת המכוניות הנמכרות ביותר בישראל מאז ומעולם, נעדרת מהשוק המקומי מזה כמעט שנתיים, עקב החרם הטורקי על ייצוא סחורות לישראל. יוניון מוטורס שכבר הודיעה רשמית על כוונתה לשווק בישראל את הטויוטה הקורולה ההיברידית ממפעלי טויוטה ביפן, רשמה אתמול את הקורולה 'היפנית' ששיווקה יחל בשבועות הקרובים.
הקורולה 'היפנית' תגיע לישראל עם תקינה צפון אמריקאית חלף הקורולה 'הטורקית' בתקינה האירופאית.
מהנתונים שנרשמו במשרד התחבורה עולה כי הקורולה 'היפנית' תגיע עם מערכת בטיחות מקיפה TSS 3.0 ( Toyota Safety Sense ), 10 כריות אוויר, אורות גבוהים אוטומטיים, בלימה אוטומטית ועוד וציון אבזור בטיחות 6.
למיטב הבנתנו הקורולה ההיברידית תגיע בשלב זה ברמת אבזור יחידה - לימיטד, כלומר בניגוד לקורולה הטורקית ששווקה בשלוש רמות גימור, כשהבסיסית ביותר SUN יועדה לציי רכב, הקורולה החדשה תגיעה מאובזרת ללקוחות פרטיים וציי רכב. עם זאת, בהחלט תיתכן בהמשך גירסה משונמכת לציי רכב. בנוסף, הדגם העדכני משלב גם יכולות עדכוני OTA המאפשר עדכוני גירסה ושדרוגי תוכנה ללא צורך להגעה למרכז שירות.
- הקורולה חוזרת לשוק - ממפעלי טויוטה ביפן
- דלק רכב משלימה עסקה, כלמוביל מתרחבת לחו"ל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הקורולה 'היפנית' תצוייד במנוע 1.8 ליטר והנעה היברידית, מהדור האחרון של טויוטה, כפי שראינו בטויוטה קורולה קרוס ובטויוטה CHR (שגם היא נעדרת מהשוק עקב החרם הטורקי).
המחיר - 159,990 ש"ח
דרור בין מנכל רשות החדשנות קרדיט: חנה טייב.משרד התחבורה מקדם תשתית לשוק רחפנים מסחרי
ישראל עוברת לשלב חדש במיזם הרחפנים הלאומי, כהכנה להפעלת שירותים מסחריים מבוססי רחפנים, ומתקדם מניסויים טכנולוגיים לבחינה מעשית של הפעלת רחפנים רציפה לשימושים מסחריים וציבוריים
לאחר חמש שנות פעילות אינטנסיבית שכללו אלפי טיסות, בדיקות בטיחות, בניית תשתית רגולטורית ופיתוח מערכות ניהול מרחב אווירי מתקדמות, משרד התחבורה מכריז על שלב חדש ומשמעותי במיזם הרחפנים הלאומי. לראשונה, הניסוי אינו מסתפק בבחינת יכולות טיסה ותקשורת, אלא בוחן את האופן שבו עתיד לפעול שוק רחפנים אמיתי: חיבור מפעילים, תיאום רציף, תפעול יומיומי, יצירת תהליכי עבודה והבנה מעשית של הסביבה הנדרשת להפיכת שירותים אוויריים למסחריים.
המיזם הלאומי לרחפנים ייכנס בקרוב לשלב חדש העובר מהדגמות נקודתיות לדימוי הפעלה אמיתית רציפה בשטח. במערכת הבריאות ייבחנו תרחישים שיאפשרו בעתיד יצירת פעילות אווירית סדירה, כגון העברת מנות דם מהדסה עין כרם להרצוג בירושלים מעל עומסי התנועה, או קבלת משלוחים בבית החולים זיו בצפת במסגרת תמיכה רפואית מתקדמת בפריפריה. זאת, במטרה לבדוק כיצד ניתן לבנות נתיבי שינוע רפואיים יציבים, מהירים ושוויוניים.
במרחב המוניציפלי ייפתח מערך ניסויים רחב שיבחן תהליכי עבודה חדשניים. בין היתר, ביישוב רהט ייבחנו יכולות לזיהוי מפגעים בזמן אמת, בירוחם יופעלו סיורי ביטחון מהאוויר שיספקו תמונת שטח רחבה, בכפר סבא תיבחן תגובה מהירה לדיווחים המגיעים למוקד העירוני, ברעננה יופעל פיקוח עירוני מרחפנים, ובאזור השרון תופעל מערכת שתאתר רחפנים לא מורשים. בפארק הירקון ייבחן מודל עתידי של משלוחי מזון אווירים בשיתוף פעולה עם רשת המסעדות בנדיקט.
אלה ורבים נוספים יהוו ניסויי שטח המייצרים סימולציה מלאה של שירות עתידי, שבהמשך יוצע גם לציבור הרחב. בתחום הלוגיסטיקה, יתחילו ניסויים שידמו הפעלה מסחרית. משלוחה ובנדיקט יתנסו במסלולי משלוחים קבועים, רשת רמי לוי תבחן שילוב רחפנים בשרשרת האספקה הקמעונאית, ובחופי ישראל ייבחן מודל להעברת ציוד לאסדות גז ולאוניות כחלופה לכלים מאוישים יקרים ומורכבים.
- מנכ"ל משרד התחבורה: "נצעיד את ישראל לעשרת המדינות המובילות בבטיחות בדרכים"
- משרד התחבורה במתווה חדש ומשופר לגיוס נהגי אוטובוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מטרת הניסויים תהיה לימוד מעמיק של הפוטנציאל להפחתת עלויות ולשיפור המהירות והיעילות. במקביל תיבחן התשתית הטכנולוגית שבליבת המיזם. הרחפנים יתמודדו עם הפרעות תקשורת ו-GPS, עם תנאי מזג אוויר משתנים ועם דרישות בטיחות גבוהות, לרבות טיסה באזורי תעופה פעילים. מערכות בינה מלאכותית יספקו יכולות כמו זיהוי חריגות, ניתוח מצבים בזמן אמת וזיהוי כלי טיס שאינם משתפים פעולה. תהליכים אלה יאפשרו להבין כיצד הטכנולוגיות יוטמעו בעתיד בשירותים מסודרים.
