BYD פלאג אין (יצרן)
BYD פלאג אין (יצרן)

רכבי פלאג-אין - למה הם הפכו לפופולאריים? יתרונות וחסרונות

ההבדלים לעומת רכב היברידי, חשמלי ובנזין, מה נתח השוק שלהם בארץ, למה אתם צריכים לבחון רכישת רכב כזה אם אתם לקראת רכישת רכב, למי זה מתאים ולמי זה לא מתאים, מה המחירים ומהם הדגמים המובילים?   

רוי שיינמן | (5)

רכבי פלאג-אין (PHEVs) הפכו לאחת האופציות המדוברות ביותר בשוק הרכב הישראלי, עם עלייה משמעותית במכירות ודגמים חדשים שמציעים טווחים משופרים, מחירים תחרותיים וחוויית נהיגה מתקדמת. אבל לפני שצוללים לעומק, חשוב להבין מה זה בכלל רכב פלאג-אין, במה הוא שונה מרכב היברידי רגיל ומרכב חשמלי, ומה היתרונות והחסרונות של כל סוג.

מה זה רכב פלאג-אין, היברידי וחשמלי? השוואה בסיסית

כדי להבין את היתרונות והחסרונות של רכב פלאג-אין, נתחיל מהבסיס, מה המאפיינים של כל סוג של רכב ומה משמעות השילוב בין חשמלי ובנזין. רכב חשמלי (EV) הוא רכב שפועל אך ורק על חשמל, עם סוללה גדולה שצריך לטעון בעמדת טעינה או שקע ביתי. אין בו מנוע בנזין כלל, ולכן הוא לא פולט מזהמים ישירות. דוגמאות פופולריות בישראל: טסלה מודל 3 (מחיר התחלתי של כ-200,000 ש"ח ב-2025) ו-BYD Atto 3 (כ-180,000 ש"ח).

היתרונות של רכב חשמלי ברורים, הוא  חסכוני בטווח הארוך (עלות חשמל נמוכה מדלק), נסיעה שקטה, ידידותי לסביבה, ללא תחזוקה של מנוע בנזין (שמנים, פילטרים).

והחסרונות? מעבר לכך שעניין המיסוי לא סגור ובעתיד צפוי שיהיה מס נסועה, יש טווח מוגבל לסוללה (טווח ממוצע של 300-500 ק"מ, תלוי בדגם), תלות בעמדות טעינה (שעדיין לא זמינות בכל מקום בישראל), זמן טעינה ארוך (30 דקות עד שעות), וירידת ערך גבוהה בשוק היד השנייה עקב חששות מהחלפת סוללה.


לצד הרכבים החשמליים יש רכבים היברידיים "רגילים" - רכב היברידי (HEV) הוא רכב שמשלב מנוע בנזין עם מנוע חשמלי קטן, אבל הסוללה לא נטענת בשקע – היא נטענת תוך כדי נסיעה (דרך בלימה רגנרטיבית או מנוע הבנזין). דוגמה מוכרת: טויוטה קורולה היברידית (כ-160,000 ש"ח). היתרונות של הרכבים האלו הם חיסכון בדלק בהשוואה לרכב בנזין רגיל (צריכת דלק של כ-20-25 ק"מ לליטר), אין תלות בעמדות טעינה, מתאים למי שרוצה חיסכון בלי שינוי הרגלים.

החסרונות הם טווח חשמלי מוגבל מאוד ותלות בבנזין, לצד עלויות תחזוקה גבוהות יותר מרכב בנזין רגיל בגלל שני המנועים. זה סוג של "חיה עם שני מנועים" שרוצה ליהנות משני העולמות. אבל יש כאמור גם חסרונות. 


הקטגוריה השלישית היא היברידית מתקדמת - רכב פלאג-אין היברידי (PHEV) הוא שילוב של מנוע בנזין ומנוע חשמלי, אבל בניגוד להיברידי רגיל, יש לו סוללה גדולה יותר שניתן לטעון בשקע (בבית או בעמדה). זה מאפשר נסיעה חשמלית טהורה לטווח של 80-150 ק"מ, וכשנגמרת הסוללה, מנוע הבנזין נכנס לפעולה. דוגמא: קיה ספורטאז' פלאג-אין (כ-220,000 ש"ח).  

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

היתרונות שלהם הם שילוב של נסיעה חשמלית למרחקים קצרים ונסיעה על בנזין למרחקים ארוכים, חיסכון בדלק למי שמטעין בקביעות (עד 200 ק"מ לליטר בתנאים אופטימליים), הטבות מס בליסינג צמוד, טווח משולב גבוה (עד 1,000 ק"מ).  החסרונות מזכירים את ההיברידי - מורכבות תחזוקה (שני מנועים, מערכת מסובכת), עלויות תחזוקה גבוהות יותר, ירידת ערך לא צפויה בשוק היד השנייה כי זאת "חיה חדשה" יחסית ותלות בהרגלי טעינה – אם לא מטעינים, הרכב הופך כבד ופחות חסכוני (צריכת דלק של כ-14-17 ק"מ לליטר).


למה פלאג-אין היברידי תופס תאוצה?

רכבי פלאג-אין היברידיים עברו לקדמת הבמה אחרי תקופה של נוכחות שקטה יחסית. מתחילת השנה הם מהווים  קרוב ל-20% מהמסירות של רכבים חדשים(יחד עם ההיברידים, בנטרול הם כ-8%),  מעל מכירות רכבים חשמליים - כ-15%. בשנה שעברה הם היוו כ-10% (כ-4% הפלאג אין), הרכבים החשמליים היו כ-25% מהיקף המסירות.  ב-2023 רכבי הפלאג-אין היוו כ-5%-6% ממסירות הרכבים. המגמה ברורה וזה נובע גם מהשקות אטרקטיביות לצרכנים, בעיקר של דגמים סיניים.  דגמי 2025 מגיעים עם שיפורים משמעותיים: סוללות גדולות יותר (עד 150 ק"מ טווח חשמלי), אבזור עשיר, ומחירים תחרותיים, במיוחד מצד יצרנים סיניים כמו BYD ו-GAC, שמציעים רכבים במחירים של 180,000-220,000 ש"ח – נמוך משמעותית מדגמים אירופיים כמו וולוו XC60 פלאג-אין (כ-300,000 ש"ח) או מרצדס GLC פלאג-אין (כ-350,000 ש"ח).


רכבי פלאג-אין לכאורה "נחותים" בגלל טווח הנסיעה של נסיעה חשמלית טהורה למרחקים של 80-150 ק"מ, אלא שזה מספיק לישראלים - רוב הנסיעות היומיות בישראל הן מתחת למרחק הזה כשהממוצע לנהג ישראלי מוערך ב-30-40 קילומטר. חוץ מזה, כשנגמרת הסוללה, מנוע הבנזין נכנס כמובן לפעולה, והטווח המשולב יכול להגיע ל-1,000 ק"מ. לדוגמה, ה-BYD Song Plus, שנמכר בישראל הציע 110 ק"מ חשמלי וטווח משולב של 1,050 ק"מ. אבל בפועל - הפלאג אין הוא רכב חשמלי כל עוד אתם לא נוסעים מעל הטווח. הבנזין הוא בעצם לנסיעות מאוד ארוכות ובפועל השימוש בו יהיה מועט יחסית.  כלומר, זה רכב ידידותי לסביבה ויש לזה כמובן ערך סביבתי וערכי גדול. 

זה משלב בפנים יתרון נוסף - חיסכון בדלק. מי שמטעין את הרכב באופן קבוע בבית או בעבודה יכול להגיע לצריכת דלק תיאורטית של 200 ק"מ לליטר. עלות טעינה ביתית היא כ-0.8 ש"ח לקוט"ש, כך שטעינה מלאה לסוללה של 20 קוט"ש עולה כ-16 ש"ח – לעומת 70 ש"ח למילוי מיכל בנזין של 10 ליטר (במחיר של 7 ש"ח לליטר). חשוב להזכיר שוב שיש צפי למס נסועה עתידי, זה עדיין לא מגובש, אבל המדינה רוצה לקזז את הירידה העתידית בשימוש בדלק על ידי מסים על רכבים חשמליים והיברידים. 

יתרון נוסף מול רכבי בנזין היא הנסיעה החשמלית - שקטה וחלקה יותר מרכבי בנזין. המעבר בין חשמל לבנזין כמעט לא מורגש בדגמים חדשים. כמו כן, מי שרוכש רכב פלאג-אין בליסינג צמוד זכאי להטבת מס אפקטיבית של כ-700 ש"ח בחודש ולבסוף זה המחיר התחרותי. הדגמים הסינים החדשים מאובזרים בצורה מרשימה ועם מחיר יחסית אטרקטיבי ביחס לחלופות.

נזכיר שוב שזה בא עם "קנס". תחזוקה שוטפת של שני מנועים וזה אומר: מנוע בנזין שזקוק לטיפולים שוטפים (שמנים, פילטרים, רצועות), והסוללה שעלולה לדרוש החלפה לאחר 8-10 שנים, בעלות של עד כ-50 אלף שקל תלוי בדגם. חוץ מזה, אתם צריכים לחשוב בראש של "רכב חשמלי" ולטעון את הרכב באופן קבוע, אחרת הוא יהפוך לרכב בנזין כבד ופחות יעיל. הייחוס שלו כרכב חשמלי מגיע גם עם סוללה שמכבידה על הרכב לעומת רכבי בנזין ויש גם כאמור תלות בתשתיות טעינה. 


רכבי פלאג אין פופולאריים

רכבי פלאג-אין תופסים כאמור נתח שוק גדל והולך, במיוחד בזכות היצרנים הסיניים שמציעים מחירים תחרותיים וטווחים משופרים. הנה כמה דגמים:

BYD Song Plus פלאג-אין: רכב SUV פופולרי, עם טווח חשמלי של 110 ק"מ וטווח משולב של 1,050 ק"מ. מחיר התחלתי: כ-200,000 ש"ח. ביקורות של נהגים בישראל משבחות את המרווח הפנימי ואת מערכת הבטיחות, אבל חלקם ציינו שהמעבר בין חשמל לבנזין לא תמיד חלק.

קיה ספורטאז' פלאג-אין: טווח חשמלי של 84 ק"מ ו-252 כ"ס משולבים. מחיר: כ-220,000 ש"ח. חוויית הנהיגה על פי מבחני הרכב טובה והאבזור עשיר.

GAC Aion V פלאג-אין: דגם סיני חדש שהגיע אלינו לפני שלושה חודשים. טווח חשמלי של 150 ק"מ ומחיר התחלתי של כ-190,000 ש"ח. הרכב בעיצוב מודרני ומרווח פנימי, חלק מהנהגים דיווחו על זמן טעינה ארוך יחסית.

וולוו XC60 פלאג-אין: דגם יוקרתי עם טווח חשמלי של 81 ק"מ ו-455 כ"ס משולבים. מחיר התחלתי: כ-370,000 ש"ח. מתאים למי שמחפש יוקרה. 


רכבים אחרים, כדי שתוכלו לקבל נקודת ייחוס להשוואה: טסלה מודל 3 (חשמלי):  עם טווח של 510 ק"מ. מחיר: מעל 200,000 ש"ח. 

טויוטה קורולה היברידית (HEV): רכב היברידי רגיל עם צריכת דלק של כ-22 ק"מ לליטר. מחיר: כ-177,000 ש"ח. אופציה חסכונית למי שלא רוצה להתעסק עם טעינה, אבל חסר את היתרונות של נסיעה חשמלית טהורה.

סקודה אוקטביה (בנזין): רכב בנזין קלאסי עם צריכת דלק של כ-15 ק"מ לליטר. מחיר: כ-160,000 ש"ח. זול יותר, אבל פחות חסכוני ופולט יותר מזהמים בהשוואה לפלאג-אין או חשמלי.


למי מתאים רכב פלאג-אין?

רכב פלאג-אין הוא כנראה פתרון אידיאלי עבור אוכלוסייה מסוימת וננסה להגדיר אותה למרות שכמובן אין הגדרה קבועה ויש הרבה יוצאים מהכלל. נראה לנו שלמשפחות עם רכב אחד זה יכול להתאים אם הן נוסעות כל יום למרחקים קצרים (למשל, 30-40 ק"מ לעבודה או לבית הספר) אבל מדי פעם יוצא לטיולים ארוכים מחוץ לעיר. זה מתאים יותר למי שיכול לטעון בבית. אם יש לכם חניה פרטית עם שקע או עמדת טעינה, תוכלו לנצל את היתרונות החשמליים של הרכב. וצריך שהרוכש יהיה מודע לעניין התחזוקה וישקיע בתחזוקה. רכב פלאג-אין דורש מעקב אחר מצב הסוללה ותחזוקה שוטפת של שני המנועים. 


ולמי פחות מתאים?

מי שגר בדירה ללא חניה פרטית ואין לו טעינה אישית יצטרך להיות תלוי יותר במנוע הבנזין, והחיסכון יצטמצם. נכון, עמדות טעינה ציבוריות מוקמות והכוונה שהן יספיקו אבל זה תהליך ממושך. ובכלל - אם "טעינה" זה תיק בשבילכם, עדיף לכם לבחור ברכב היברידי רגיל או בנזין, כי בלי טעינה קבועה, הפלאג-אין הופך לפחות יעיל.

וגם - אם אתם חוששים מירידת ערך, אז אולי זה לא המקום בשבילכם. לא ברור איך המחירים יישחקו בשנים הקרובות. ייתכן שתהיה ירידת ערך גבוהה יותר בהשוואה לרכב בנזין רגיל. אף אחד לא יודע מה יהיה בהמשך, אבל נראה שאי הוודאות ברכבים האלו גדולה לעומת הרכבים על בנזין.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    לרכב חשמלי בן 10 לא כלכלי להחליף סוללה בעלות של 50 אלף שקל הרכב טוטאללוס (ל"ת)
    כלכלן 26/04/2025 20:48
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אנונימי 20/04/2025 08:49
    הגב לתגובה זו
    למה לא הזכרתם את MG הוא נהיה מאוד פופולרי בגירסת הפלאג אין רכב פצצה... מניסיון.
  • 3.
    אנונימי 19/04/2025 18:47
    הגב לתגובה זו
    ברצוני כאיש מקצוע בתחום שנים רבות הרכב שרי אריזו 8 הינו הרכב המפואר כולל כל הפינוקים כשהחשמל 106 קמ ועובר לדלק ומי באמת ברוב הציבור שמשתמש יותר מ100 קמ ביום הרכב 350 כס מומלץ הצלחה וברכה לכולם
  • 2.
    ניר 18/04/2025 01:27
    הגב לתגובה זו
    כל השאר ..בנזיןהיברידי פלאגאין בעוד 10 שנים מהיום יעלמו לגמרי .זה כמו שיצא הקומפקדיסק אז היו כאלה שמכרו שילוב שיש גם קסטות בצד וגם דיסק למעלה..זה תפס כמה שנים עד שנעלמו לגמרי כל הקסטות..
  • 1.
    למה לא הזכרתם גם את טויוטה ראב4 פלאג אין ולמה לא מייצרים יותר (ל"ת)
    שלמה 18/04/2025 01:02
    הגב לתגובה זו
דיפאל S05. צילום יצרןדיפאל S05. צילום יצרן

דיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון

מכשירי תנועה יבואנית דגמי דיפאל לישראל מנערת את השוק עם הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי בקטגוריה C, עם בסיס גלגלים של 2.88 מטר ומחיר של החל מ- 150.0 אש"ח. 

יואב פולס |

מכשירי תנועה, יבואנית דגמי דיפאל לישראל השיקה את הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי מעוצב במחיר אגרסיבי.

הדיפאל S05 הוא אח קטן לדיפאל S07  המיובא על ידי 'מכשירי תנועה' מזה כשנה. הדיפאל S05 הוא כאמור קרוסאובר חשמלי בקטגוריית C-Suv הצפופה מאוד היום בשוק הישראלי והוא מגיע עם שני יתרונות משמעותיים – בסיס הגלגלים של ה S05 הוא בגודל 2.88 מטר, וחסר תקדים לקטגוריה שלו, והמחיר בו הוא משווק, החל ב- 150.0 אש"ח, נמוך בכ – 20,000 ₪ מהתחרות הישירה.

העיצוב מודרני וכולל את כל הרכיבים ההכרחיים היום כמו חזית אטומה, יחידות תאורה משולבות לד, ידיות דלתות נסתרות ועוד.


דיפאל S05 סביבת נהג. צילום יצרן

תא הנוסעים נקי מאוד ובמרכז הדשבורד מסך מולטימדיה בגודל ''15.4 עם קישוריות אלחוטית מקורית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, תצוגה עילית לנהג, עדכוני OTA, מצלמות 540°, ועוד. ל- S05 גג פנורמי הכולל וילון חשמלי הכרחי, ואבזור נדיב בכל רמות הגימור.

המימדים החיצוניים של הדיפאל S05 מספרים רק חלק מהסיפור עם אורך כולל של 4.62 מטר, רוחב של 1.9 מטר וגובה של 1.6 מטר. בסיס הגלגלים של הדיפאל S05 גדול משמעותית מכל המתחרות בקטגוריה עם נתון מרשים של 2.88 מטר, שכולו מיועד לטובת המרווח הפנימי לנוסעים.

טויוטה (יצרן)טויוטה (יצרן)

טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?

על הכישלון של טויוטה בתחום הרכבים החשמליים ועל ההצלחה ההיברידית

יעקב צלאל |
נושאים בכתבה טויוטה

טויוטה חנכה השנה בארה״ב מפעל גדול לייצור סוללות, המפעל הראשון לייצור סוללות של קבוצת הרכב הגדולה בעולם מחוץ ליפן ובצפון אמריקה. בעוד שבשנים האחרונות יצרניות רכב היו מעורבות כמשקיעות בהקמת מפעלי סוללות לכלי רכב חשמליים, בכימיות ו-LFPToyota Battery Manufacturing, North Carolina (TBMNC), שבהקמתו יושקעו 14 מיליארד ד׳, לאחרונה החל להפעיל שני קווי ייצור ראשונים, וצפוי להגיע לתפוקה מלאה ב-2030. אולם זה מפעל שונה בתכלית ממפעלים לייצור סוללות לכלי רכב חשמליים. 

במפעל ייצרו, בשלב הראשון להפעלתו, סוללות בכימיית ניקל מטאל היידריד (NiMHICE (מנועי בעירה פנימית) ועד לכלי רכב הייברידיים, פלאג-אין הייבריד וכלי רכב חשמליים. לאחרונה, עבדנו גם על רכבי FCEV (תאי דלק חשמליים) וכלי רכב המונעים במנוע בעירה פנימית המוזן במימן,״ הסביר לאחרונה הירוק נקג׳ימה, סגן נשיא בקבוצה, את האסטרטגיה. מי שהגה את האסטרטגיה ויישם אותה ראשון, הוא יו״ר הקבוצה, אקיו טויודה, מי שכיהן עד לפני כשנתיים כ-CEO וגם כיום השפעתו, כך נדמה, לא פחתה.

טויוטה כבר שיווקה בעבר מכוניות בהנעת תאי דלק חשמליים, בכמויות של כ-1,000 יחידות לרבעון, אולם ברבעון האחרון הוא הפסיקה גם פעילות זו. מכוניות בעלות מנוע בעירה פנימית המוזן במימן לא שווקו מעולם, אולם טויוטה מקדמת את הטכנולוגיה ע״י פיתוחה והצגתה כמכונית מרוצים שהחברה מציגה מפעם לפעם. לאחרונה הציגה החברה קורולה שהוסבה למרוצים המוזנת במימן מונזל, בניגוד למימן גזי. מרבית הפיתוחים המוכרים של מימן מבוססים על מימן גזי. אולם בכל מקרה, שימוש במימן להזנת מכונית פרטית, אם בטכנולוגיית תאי דלק חשמליים, ואם במנועי בעירה פנימית, הוא בעייתי, וזה עוד לפני שמדברים על תשתית תדלוק מימן, שכיום אינה קיימת.

הרכבת סוללה במפעל טויוטה בארה״ב (טויוטה)


הסיבות לפיגור של טויוטה, ועימה כל תעשיית הרכב היפנית, בפיתוח כלי רכב חשמליים, נעוצות קודם כל בשמרנות היפנית. בעוד טויוטה היתה חלוצה בפיתוח מכוניות הייבריד, בסוף המאה הקודמת, הרי שהיה מדובר עדיין במנוע בעירה פנימית, תחום שטויוטה היתה חזקה בו וזו לא היתה מהפכה, אלא אבולוציה (פרדיננד פורשה פיתח מערכת הייבריד, למעשה מאריך טווח, המבוססת על שילוב מנועי בעירה פנימית ומנועים חשמליים, כבר ב-1900). כתוצאה מהשמרנות של טויוטה, והדומיננטיות שלה בשוק הרכב היפני, והעדר תמריצים ודחיפות בפיתוח מכוניות חשמליות מצד הממשל היפני, טויוטה התחמקה ממטלה זו. לאורך השנים בכירי טויוטה הסבירו שהסוללות יקרות מדי; שתשתיות הטעינה אינה מספיקות; שיהיו קשיים בהשגת מינרלים לסוללות; ושכלי רכב חשמליים (BEV)ולהעניק לדור הבא של דגמים חשמליים שמות מסחריים מוכרים (מהלך דומה עשתה גם קבוצת פולקסווגן, שתזנח את הקידומת לטובת שמות מוכרים כמו גולף ופולו).