מטוס בואינג אל על מטוס בואינג אל על
צילום: יחצ

האוצר נכנע - אל על תקבל ערבות מדינה להלוואה של 400 מיליון דולר

חברת התעופה אמנם תזכה לחבל הצלה מהאוצר להמשך הפעילות, בדמות ערבות בגובה של עד 80%, אך תיאלץ להרחיב את תכנית ההתייעלות, לקצץ בשכר העובדים ולפטר עובדים נוספים; בעלי השליטה בחברה נדרשים להזרים 100 מיליון דולר 
נושאים בכתבה אל על נתניהו

משרד האוצר אישר אמש, להעניק לחברת התעופה אל על 2.32%  ערבות מדינה על הלוואה בהיקף של 400 מיליון דולר. הערבות תהיה כפופה לעמידת החברה בתנאים אותם הציב האוצר, הכוללים בין היתר, קיצוצי שכר ופיטורים, ביטול יעדי טיסה והזרמת הון מצד בעלי החברה.

על פי הדיווחים, אתמול בערב משרד האוצר אישר ערבות מדינה, בגובה של עד 80%, להלוואה של 400 מיליון דולר. עם זאת, האישור הותנה במספר תנאים, ובשורת צעדי התייעלות מעבר לתכנית אותה הציגו בחברה, בסכום כולל של 50 מיליון דולר, הכוללים בין היתר קיצוצי שכר, פיטורים, וביטול יעדי טיסה בעלי רווחיות פחותה.

בנוסף, לתכנית ההתייעלות דורשים באוצר מהחברה לקדם פריסה מחדש של חובותיה בהיקף של 150 מיליון דולר. לצד זאת, בעלי השליטה בחברה, משפחת בורוביץ', יידרשו לתמוך במהלך באמצעות הזרמת 100 מיליון שקל.

בשבוע שעבר, דיווחה החברה כי בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב, אישר שחרור חלק מעודפי קופות הפיצויים המרכזיות של עובדי החברה, באופן אשר צפוי לשחרר לחברה כ-105 מיליון שקל.

לקריאה נוספת: 

האם הקורונה תהרוג את אל על? כנראה שלא, אבל חברת התעופה בצרות

תגובות לכתבה(21):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 18.
    יוסי 13/05/2020 01:35
    הגב לתגובה זו
    פקידים אפסים. נדיבים על חש,חן הציבור. עוד מיליארד שקל מהכיס שלנו שנמסרו במתנה למשפחת בורוביץ . אבל דמי אבטלה נותנים בקמצנות. צריך למנות מיד שר לעינייני גניבה מהציבור.
  • 17.
    כל הכסף לכיסיי הטייסים שירקו לנוסעים לפנים (ל"ת)
    בושה 12/05/2020 06:59
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    מיטל 12/05/2020 02:43
    הגב לתגובה זו
    לכל המגיבים שידם קלה על ההדק, אין לכם מושג על מה אתם מדברים. חבורת ממורמרים, קמצנים שמתים לטוס אל על. אם יקר לכם, תטוסו בחברות זרות. אל על לא צריכה לקוחות כמוכם. לידיעתכם, אל על לא מקבלת כסף מהמדינה, רק ערבות להלוואה אז זה ממש לא עניינכם מה הבעלים עושים בכספם.
  • מיכל 13/05/2020 11:43
    הגב לתגובה זו
    ״קמצנים שמתים לטוס אלעל״? - חברה כושלת ולואוקוסט במסווה. מי רוצה להצטופף במטוסים המזעזעים שלהם.
  • 15.
    על זה האזרחים היו צריכים לצאת היום לרחובות (ל"ת)
    שם 12/05/2020 00:56
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    שחר 12/05/2020 00:35
    הגב לתגובה זו
    חבל שעוזרים להם. בעלי השליטה הם בעלי נכסים רבים, שימכרו קצת נכסים ויחזירו חובות. חבל שהממשלה עוזרת לחברה פחחח הזאת. מזמן איחלתי שתיפול. לעובדים שלהם הם במילא לא דואגים.
  • 13.
    גלית 11/05/2020 22:26
    הגב לתגובה זו
    אל על היא נכס למדינה
  • כנראה שאת לא יודעת מה ההבדל בין התחייבות לנכסים (ל"ת)
    ג'יי 12/05/2020 14:21
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    גלית 11/05/2020 22:25
    הגב לתגובה זו
    אל על היא נכס למדינה. בכל מדינה אחרת נתנו הרבה יותר ללא בקשה לפיטורי עובדים.
  • 11.
    התייעלות=מחירים מופקעים על חשבון האזרחים? (ל"ת)
    האיש 11/05/2020 18:58
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    ישראלים 11/05/2020 17:18
    הגב לתגובה זו
    עסקים קטנים קודמים לאל על המנופחת ובעלי משכורות מנופחים מעל ומעבר , המשק זקוק לעסקים קטנים שימשיכו להשתקם ולפרנס משפחות רבים בישראל . על על תמתין , היא יכול להתגלגל ולהמשיך עם מה שיש לה בצנרת ושתמכור נכסים להתייעלות .
  • 9.
    אביבה 11/05/2020 16:41
    הגב לתגובה זו
    אנשים קטנים ו ממורמרים?? כול כותבי התגובות,
  • 8.
    ג'ק 11/05/2020 15:55
    הגב לתגובה זו
    המדינה תמכור את האוירון המדהים של ראש הממשלה ובכסף הזה תממן את הסיוע לחברות התעופה שתתחייבנה להתייעל ולהשיב את הכסף תוך 20 שנה .
  • 7.
    אל על בדיחה עלובה ועל חשבוננו (ל"ת)
    בדיחה על חשבוננו 11/05/2020 14:26
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    יוסף 11/05/2020 12:52
    הגב לתגובה זו
    מה זאת אומרת האוצר מתווה תהליכי התייעלות...ממתי האוצר מתערב בניהול? ומה פתאום המדינה נותנת רשת ביטחון כזאת לחברה פרטית? אלעל צריכה להיסגר ולהיפתח מחדש באופן אחר, יותר יעיל, טסה בשבת, שורת לקוחות ומחירים תחרותיים...
  • 5.
    אריק 11/05/2020 11:34
    הגב לתגובה זו
    חברה רקובה שצריך לפרק ולהקים מחדש.מחירי שחיתות,גונבים נקודות לנוסעים מתמידים,נציגים סתומים וממש לא נחמדים.
  • 4.
    הדג מסריח מהראש 11/05/2020 11:22
    הגב לתגובה זו
    התנאי לסיוע חייב להיות כפוף לחריש עמוק של התייעלות מגובה 0 עד גובה 40000 רגל . אין ספק שישראל חייבת חברת תעופה רצינית אבל כזו שמנוהלת הייטב .
  • 3.
    המדינה ביקשה התייעלות של 50 מליון דולר בכל שנה. ול 11/05/2020 11:09
    הגב לתגובה זו
    המדינה ביקשה התייעלות של 50 מליון דולר בכל שנה. ולא חד פעמית כפי שכתוב כאן. הזרמת הון מהבעלים נדרשת של 100 מ שח ולא דולר כפי שכתוב בכותרת
  • 2.
    תמים 11/05/2020 11:02
    הגב לתגובה זו
    אל על חברה של נוכלים וגנבים. ההנהלה והוועדים רק מצצו את החברה עד שהגיעה לפשיטת רגל. מזמן היו צריכים לפרק את החברה.
  • 1.
    דודו 11/05/2020 09:58
    הגב לתגובה זו
    שכר הטייסים ימשיך להיות בשמיים,מצבת כח האדם תמשיך להיות מנופחת, יקצצו שכר למעט עובדים,וזוטרים. ועוד כמה שנים המדינה תשלם את ההלוואה/מענק הזה
  • ברור ! (ל"ת)
    אדי 11/05/2020 13:01
    הגב לתגובה זו
משקיעים זרים מוכרים מניות, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Geminiמשקיעים זרים מוכרים מניות, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Gemini
ניתוח Bizportal

הזרים נשברו ומכרו - מה קרה אתמול מאחורי הקלעים בבורסה?

המחזור אתמול קפץ ב-50% והסתכם על שיא של 4.2 מיליארד שקל שהחליפו ידיים - אבל בעיקר לכיוון צד אחד - מכירות: מי מכר ומי קנה ומה עשה "הכסף החכם"? ניתוח ביזפורטל 

תמיר חכמוף |

המסחר אתמול בבורסה בתל אביב התאפיין בתנודתיות חריגה, כאשר המדדים המרכזיים פתחו בעליות, על רקע רגיעה מסוימת בתחושת הסיכון לאחר הנאום השני של ראש הממשלה נתניהו, שהגיע כדי "להסביר" את מה שנאמר יום קודם לכן. עם זאת, במהלך המסחר חל מהפך, כאשר גל מכירות סחף את המדדים מטה, והירידות הלכו והחריפו ככל שהתקרבה הנעילה.

בסיום היום נרשמו ירידות חדות. מדד ת״א 35 איבד כ-1.9%, מדד ת"א 90 ירד 2.4% ומדד ת"א 125 איבד 2%. במבט על הסקטורים, מדדי הפיננסים והביטוח, שהיו הקטר של השוק בעליות, צנחו בכ-3.1% ו-4.3% בהתאמה, כאשר הירידות לוו במחזור מסחר גבוה במיוחד של כ-4.2 מיליארד שקלים, כפול מהממוצע היומי מתחילת השנה, אשר בלט במיוחד ביחס ליום רביעי "רגיל" ללא פקיעה ולפני החגים, שבדרך כלל מתאפיין במחזורים נמוכים יותר.

מי הוביל את המכירות?

מבדיקת ביזפורטל עולה כי המשקיעים הזרים היו בצד הדומיננטי של המוכרים, ככל הנראה כתגובת המשך למה שכונה על ידי משקיעים רבים "נאום ספרטה" בשל הטון הלוחמני והמסרים על ניתוק כלכלי אפשרי. עיקר פעילות המכירה של הזרים התרכזת בתעודות סל על מדד ת״א 125, שם לבדן נרשמו מכירות של למעלה מ-100 מיליון שקלים נטו. 

מעבר לכך, בלטו מכירות במניות דגל בשוק המקומי ובהן אלביט מערכות אלביט מערכות 2.21%  , בנק הפועלים פועלים 0.66%  , אל על אל על 2.32%  , נקסט ויז'ן נקסט ויז'ן 5.54%   והפניקס הפניקס 2.11%  , שתרמו כולן ללחץ כלפי מטה על המדדים.

עד כה, עבור המשקיעים הזרים השקעה בישראל היא שילוב של כלכלה פתוחה, יצוא מתקדם ויציבות מוסדית יחסית. כשהמסרים הפוליטיים מאותתים אפשרות של התרחקות ממדינות המערב ומעבר לכלכלה אוטרקית, הדבר מעלה חשש משורה של סיכונים, בהם פגיעה ביצוא וביבוא, שיובילו לפגיעה בזרימות ההון, וכמובן היחלשות המטבע והאטה בצמיחה. שוקי היעד המרכזיים של החברות הישראליות הם אירופה וארה״ב, וכל סימן ליחסים מתוחים עלול להוביל לצמצום ביקושים, חסמים רגולטוריים או מגבלות ייצוא. בנוסף, השקעה במדינה הנתפסת כמתבודדת נחשבת מסוכנת יותר, ולכן דורשת תשואת סיכון גבוהה יותר, דבר שאנחנו כבר רואים בתמחור של אגרות החוב הממשלתיות בימים האחרונים. ולסיום, משקיעים רבים יעדיפו לצמצם חשיפה, דבר שמוביל למכירות של זרים בשוק ההון המקומי ולהכביד על השקל, לייקר את היבוא, ולפגוע בפעילות הכלכלית. החששות הללו מספיקים כדי לגרום לזרים לפעול מהר ולצמצם סיכון.

מיכאל שלוסר
צילום: מצגת החברה

עוד צרות: בי-קיור לייזר גילתה בטעות שאין אישור למוצר; הבעלים התפטר

הצרות בחברה נמשכות: גילתה שהיצרן הסיני אשר מייצר עבורה חלק מהמוצרים, אינו מחזיק באישור CE. היא טוענת כי אין לכך השפעה מהותית על המכירות, אבל יו"ר הדירטוריון החליט להתפטר. רק לפני מספר חודשים הדח"צים התפטרו אחרי נפילה במניה
איציק יצחקי |
נושאים בכתבה בי קיור לייזר

חברת אריקה ביו קיור אריקה בי-קיור -9.33% גילתה שהיצרן הסיני אשר מייצר עבורה חלק מהמוצרים, אינו מחזיק באישור CE. לטענתה ההשפעה אינה מהותית, אך במקביל - יו"ר הדירקטוריון והבעלים מיקי שלוסר התפטר מכל תפקידיו. לטענת החברה, היצרן מספק מוצרים המהווים כ-12% ממכירות החברה מתחילת שנת 2021 ועד היום. לאור העובדה שהוא לא מחזיק באישור המאפשר לו לייצר עבורה את החומרים, החברה עצרה את המכירות. הסיפור של החברה הוא עצוב. היא התרסקה ב-77% בשנה האחרונה ולא מצליחה להתרומם מההנפקה. בחודש אוקטובר דיווחנו כי הדח"צים של אריקה בי-קיור מתפטרים בשל "כשלים בחברה". גם סמנכ"ל הכספים החדש התפטר אחרי שהמניה ירדה ב-95% בתוך שנה. המניה נסחרת כעת לפי שווי שוק של 19 מיליון שקל, אחרי שגייסה את הכסף בהנפקה לפי שווי של 512 מיליון שקל (הבעלים מיכאל שלוסר עוד רצה להנפיק אותה לפי שווי של מיליארד שקל), וכחלק מגל ההנפקות זינקה ביום הראשון ב-26%, לשווי של 646 מיליון שקל וזמן קצר אחרי ההפקה היא אפילו הגיעה לשווי של 800 מיליון שקל - צניחה מדאיגה. בחזרה לסיפור שלנו. החברה טוענת כי ערכה בדיקות ביוזמתה, לאחר שלא התאפשרה כניסתו להונגריה של משלוח 12 מכשירי Cure-B Sport Laser, וזאת כי למכשירים אין אישור CE. "בהתאם לבדיקות שנערכו על ידי החברה בעקבות זאת, התברר לה כי קיים אישור CE כללי מיום 17 בספטמבר 2020 המתייחס ל Devices Laser intensity-Low בתוקף, ובנוסף, בידי החברה הצהרה חתומה של היצרן והנציג המקצועי של החברה לפיה לכלל מכשירי החברה הרלבנטיים יש אישור CE", כתבה בדיווח לבורסה. עוד ציינה כי "להבנת החברה על היצרן לקבל אישור CE ספציפי עבור כל אחד מהמוצרים הנכללים. בהתאם למידע שנמסר לחברה על ידי היצרן, הוא פועל להשלמת המסמכים הנדרשים והסדרת האישורים עבור המוצרים שלעיל והחברה מעריכה כי אישורים כאמור יתקבלו בשבועות הקרובים". מתברר כי במסגרת הבדיקות שנערכו על ידה, התגלה לחברה אתמול (שבת) כי בחודש פברואר התקבלה על ידי יו"ר הדירקטוריון הודעת מייל מנציג היצרן לפיה מבחינה טכנית רק דגמי ה- Classic Laser Cure-B וה-Pro Laser Cure-B אושרו באופן רשמי על ידי ה-CE וכי "באופן טכני הדגמים האחרים של החברה אינם יכולים לשאת את הלוגו של ה- CE". לטענתה, יו"ר הדירקטוריון לא טיפל בהודעה כאמור כראוי ולא עדכן על כך את הדירקטוריון. לכן, יו"ר הדירקטוריון הודיע כי הוא מבקש להתפטר מהדירקטוריון ומכל תפקידיו בחברה, לרבות תפקיד היו"ר. להערכת החברה, השפעת עצירת המכירות של המוצרים האמורים לעיל על החברה אינה מהותית.