מטוס בואינג אל על נופש תעופה טיסה
צילום: יחצ

האם הקורונה תהרוג את אל על? כנראה שלא, אבל חברת התעופה בצרות

התפשטות נגיף הקורונה כבר פגעה בתוצאות אל על; החודשים הקרובים מסתמנים כקריטיים עבור החברה; איך ייראה הרבעון הראשון, ולמה לעזאזל החברה לא מפטרת עובדים?

חברת התעופה אל על -1.27% ניצבת בפני אחת מהתקופות המאתגרות שעמדו בפניה. אחרי התוצאות החלשות ברבעון השלישי של 2019, והצניחה במחיר המניה, הגיע נגיף הקורונה ומאיים לפגוע בתוצאות החברה ברבעון הראשון של 2020, האם ביכולת החברה לצאת מהמשבר המחריף?

בסוף השבוע, דיווחה החברה כי היא צופה ירידה של 30 מיליון דולר בהכנסות, בעקבות התפרצות הנגיף. ביום הדיווח לבורסה המניה ירדה 3.5%. מניית החברה איבדה 14% מתחילת החודש למחיר של 83 אגורות, במקביל להתפרצות נגיף הקורונה, והיא נסחרת בשווי של כ-410 מיליון שקל. 

היום, אמר שר התחבורה בצלאל סמוטריץ', בראיון לרשת ב', כי אל על דיווחה לו כי הנזקים שלה מסתכמים ב-50 מיליון דולר - סמוטריץ' אמר שברצונו להעניק סיוע לחברות התעופה כי אחרת הן יקרסו. זאת, ביחד עם הירידה המחירי הנפט (יורד כעת בכ-1.5%), דווקא מעודדים היום את המשקיעים אשר שולחים את המניה לעליות שערים חדות.

ברבעון השלישי של 2019 דיווחה החברה על עליה מזערית בהכנסות שהסתכמו בכ-647 מיליון דולר, לצד ירידה של כ-36% ברווח הנקי שעמד על 27 מיליון דולר. זאת, חרף הירידה בהוצאות הדלק ועליה במספר הנוסעים. בתגובה צללה מניית החברה ב-22% ביום אחד.

מתחילת השנה ירדה מניית החברה ב-14% והשלימה ירידה של 24% בשנה האחרונה (12 חודשים). כעת נשאלת השאלה, האם שווי של 410 מיליון שקל לחברה הוא סביר? בכדי לענות במעט על השאלה יש לשים לב לנתונים הבאים: ההון של החברה (מדווחת בדולרים) הוא 180 מיליון דולר. הרבעון הרביעי היסטורית הוא רבעון חלש יותר עבור החברה. נכון שברבעון הרביעי אשתקד, היו חגים (אוקטובר) וכנראה יותר טיסות, עדיין נובמבר ודצמבר הם חודשים "בעייתיים". החברה צפויה להפסיד ברבעון הרביעי.

גרף מניית החברה בשלוש השנים האחרונות 

לאלו מצטרף נגיף הקורונה שעשוי לגרום להפסדים גדולים ברבעון הראשון. המשמעות הישירה היא שהון של 180 מיליון דולר יכול לצנוח בהמשך להפסדים ברבעון הרביעי של 2019 והראשון של 2020. אל על היא חברה שהמאזן שלה הוא מעל 3 מיליארד דולר, כשההון הוא פסיק קטן מההתחייבויות. מדובר על מינוף פיננסי גדול, ולכן כל שינוי בשוק התעופה משפיע עליה דרמטית, וכל שינוי כזה מתבטא בסיכון ענק - איבוד ההון העצמי. בשלב זה אנחנו בעיצומו של שינוי גדול בשוק התעופה על רקע משבר הקורונה, והאיום על המאזן של החברה הוא גדול.

מעבר לכך, ההון העצמי של החברה נשען על ערך המטוסים. הערך הזה תלוי ביכולת של המטוס לייצר הכנסה ותזרים. האם לאור המשבר היכולת הזו השתנתה? יכול להיות שכן. יש סיכון שהערך של המטוסים יירד ואז יש איום נוסף על ההון העצמי. 

קיראו עוד ב"שוק ההון"

 

בעקבות הנגיף, חברת התעופה השהתה את טיסותיה לבייג'ינג והונג קונג, ובוחנת את פעילותה בנתיב לבנגקוק. זאת על רקע הביטולים בשוק התעופה העולמי כשהיקף ההזמנות העולמי ירד ב-19%. על פי הערכות, עד עתה הפסידו חברות התעופה סכום כולל של 5 מיליארד שקל והיד עוד נטויה.

הקשיים הכלכלים והתוצאות החלשות הם לא דבר חדש באל על. החברה עוברת ממשבר למשבר, יותר נכון - ממלחמת הישרדות למלחמת הישרדות והיא לא משכילה לפטר עובדים ולהתייעל - אל על היא לא באמת חברה שמנוהלת עסקית, היא חברה שמי שמנהל אותה אלו הוועדים החזקים. לא ייתכן שחברה שנמצאת במשבר כזה עמוק ועם כל כך הרבה איומים, לא תפעל לצמצומים. מספר העובדים בחברה בשלוש השנים האחרונות נותר ללא שינוי זאת בזמן שהחברה רושמת הפסדים גדולים בשורה התחתונה.

תגובות לכתבה(23):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 13.
    מוטי 19/02/2020 09:03
    הגב לתגובה זו
    הציבור היראלי זו פרה נחלבת ממשלת נתניהו מצאה את הדיטה ....מספרים סיפורי סבתא ודוחפים ךציבור עוד ועוד מיסים .הטלים ותשלומים כדי לטפח - טייקונים. עסקים כושלים או סתם לנגב איזה מקורב בקופונים כספיים ככה הוקמו 50 תאגידי מים מיותרים כדי לסר 50 גובים למנכלים ... ככה משלמת חברת חשמל מחיר גז כפול כי נתניהו ושטייניץ מנגבים לטייקונים .... ככה אנחנו הציבור נקרא שוב ושוב לשלם ולא לקבל כלום חברת אלעל היא חברה פרטית .אין סיבה שהציבור ישלם את החובות והעובדים והחברה יהנו מהרווחים חברה לא יעילה ובזבזנית
  • 12.
    דין 19/02/2020 08:04
    הגב לתגובה זו
    באל על כבר מזמן אין ועד - אלו ששם אינם מתפקדים במיוחד זה שעומד בראש הועד. היחידים שמרויחים בחברה הם הטייסים והם בלבד מוצצים את החברה בנושא המשכורות. את זה המנכ"ל יודע היטב אך, לא מעיז לדעת בהם. הם לוקחים 90% מסה"כ הוצאות החברה למשכורות. השאר, מסתפקים בפירורים תרתי משמע.
  • קשקשן 09/03/2020 12:24
    הגב לתגובה זו
    אתה או חלק מהוועד או בור. 30 אחוז מהיהודים הקבועים לא עושים כלום בחברה. אם תרצה אתן לך שמות גם מכל מחלקה. בכל חברה בסדר גודל זהה, יש 30 אחוז פחות עובדים. תבדוק חברה חברה בענף ואז תגיד לי אם מה שאתה אומר זה לא בושה.
  • 11.
    ' 19/02/2020 01:12
    הגב לתגובה זו
    מאחלת לאל על פשיטת רגל! הם יודעים למה ניחסתי אותכם איכסה
  • ע 25/02/2020 14:23
    הגב לתגובה זו
    לא רוצה לטוס אל על אל תטוס במילא בטוחה שהחברה לא תשמח לארח אנשים טפשים כמוך
  • תגובה של קוף (ל"ת)
    גיא 19/02/2020 15:01
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    רון 18/02/2020 21:49
    הגב לתגובה זו
    דווקא שהחברה נפטרה מכול המטוסים הישנים וגייסה דילות חדשות ועובדים רבים היא מתמודדת עם הקורונה. מקווה שהיא תצליח לשרוד את המשבר, בשעת חירום היא החברה היחידה שטסה לארץ.
  • 9.
    כלכלן 18/02/2020 19:02
    הגב לתגובה זו
    השווי של מטוס רה"מ הוא כשל חברת אל על כולה ,יואיל בטובו מלך המושחתים למכור את המטוס ולחלץ את אל על
  • 8.
    לוי 18/02/2020 18:40
    הגב לתגובה זו
    שיפעלו בטיסות בתוך אמריקה המטוסים אל על ניו יורק וושינגטון ולא יפסידו
  • 7.
    אמיר 18/02/2020 17:57
    הגב לתגובה זו
    החברה היחידה שהסכימה להחזיר את מלוא מחיר הכרטיס לנוסעים שלה, קניתי חמישה כרטיסים ולמרות שאין אזהרת מסע הסכימו להחזיר לנו את כל הסכום עד השקל האחרון. חברים שלנו רכשו כרטיסים דרך מוסקבה וחסכו מאה דולר לעלות כרטיס ואבדו את כל הכרטיסים כי את הרוסים זה לא מעניין. אין ספק שבטיסה הבאה שלי לתאילנד אקנה רק באלעל
  • אלון 19/02/2020 07:31
    הגב לתגובה זו
    רוכשים בזול. מאג"חים את הכרטיס ב 6% עלות לביטוח ביטול מכל סיבה ונחלצים מהביטול (מקבלים החזר של 80% מהעלות + 6% הביטוח = הפסד כללי רק של 26% ולא כל הכרטיס) לא מורכב. לא יקר. מי שטס יותר מפעם - מהלך חובה.
  • 6.
    טכנאי 18/02/2020 17:03
    הגב לתגובה זו
    לדעתי לא מומלץ להתעסק איתה כרגע
  • 5.
    משלם מיסים 18/02/2020 16:42
    הגב לתגובה זו
    אל על מזכירה יותר בית הבראה לקציני חיל אויר מאשר חברה עיסקית. אבל למה על חשבוננו????
  • 4.
    אל תקנו 18/02/2020 16:37
    הגב לתגובה זו
    היום מישהו מריץ אותה 7% למעלה .. זה זמני תברחו מהר
  • 3.
    אתה קורא לפטר עובדים ??? יש לך לב ? (ל"ת)
    עדי 18/02/2020 16:13
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    פלונימוס 18/02/2020 16:04
    הגב לתגובה זו
    צרות אל על לא החלו בגלל הקורונה. הם החלו, כמו שקורה בארגונים אחרים, עת החברה החלה לזלזל בלקוחותיה, ובפרט בחברי המועדון המתמיד, הנוטשים אותה, עקב בצד אגודל
  • 1.
    מי החמור שעוד טס באל על ? (ל"ת)
    פתולוג 18/02/2020 16:04
    הגב לתגובה זו
  • רק אני ועוד ששה מיליון (ל"ת)
    אמיר 18/02/2020 17:59
    הגב לתגובה זו
  • מי שמשיג טיסה בזול (ל"ת)
    אני 18/02/2020 17:15
    הגב לתגובה זו
  • דיוגנס 18/02/2020 16:57
    הגב לתגובה זו
    מי החמור שלא טס באלעל? החמור שחותך את האף שלו כדי להרגיז הפרצוף שלו...
  • אתה אומר שאני חמור..?.......?..?? (ל"ת)
    צרנוחה 18/02/2020 16:30
    הגב לתגובה זו
  • חמור גדול... (ל"ת)
    דיוגנס 18/02/2020 18:37
  • עדי 18/02/2020 16:15
    הגב לתגובה זו
    לא הייתי רוצה לשבת לידך
בורסה, משקיעים (AI)בורסה, משקיעים (AI)

להשקיע בבורסה במקום לקנות דירה - הצעירים משנים גישה

על הקשר בין בורסה למחירי הדירות, על הצעירים שעושים מכה בבורסה וחזרה למפולת של 2008-2009

מנדי הניג |

הגאות בבורסות בשנים האחרונות, במיוחד בוול סטריט, יצרו רווחים גבוהים למשקיעים, לרבות המוני משקיעים צעירים. זו תופעה עולמית, וזה גם בארץ - מאות אלפי ישראלים משקיעים ישירות במניות בבורסות, חלק גדול מהם צעירים. הם אגב, כמעט ולא משקיעים בארץ, בעיקר בוול סטריט. הצעירים האלו מכירים רק שוק עולה, הרווחים שלהם עצומים - דמיינו צעיר שנכנס לשוק לפני 5 שנים. סיכוי טוב שהוא הכפיל את כספו - זה מה שקרה בנאסד"ק וב-S&P. 

בפועל, רבים עשו הרבה יותר מהכפלת הכסף. אם הם הלכו על המניות הדומיננטיות ועל שבבים זה רווח של פי 3-4, אבל גם אם נסתפק בממוצע, זה רווח מרשים שיוצר  מגמה חדשה של הזרמת כספים לבורסה. ההזרמה השוטפת מגיעה גם מהסיפורים בשטח - כשאנשים רואים כמה הם יכלו להרוויח על אנבידיה, על מניות השבבים, על נטפליקס, על מניות הקוונטים ועוד מאות דוגמאות, הם מתפתים. אנחנו רוצים להרוויח, אנחנו גרידיים. הסיפורים האלו מגרים אותנו להזרים כספים. אף אחד לא זוכר את הכישלונות בדרך, זוכרים את המניות שעשות מאות אחוזים וזה מייצר הזרמה שוטפת גדולה לשווקים שבעצמה מייצרת עליות שערים.   

אותו צעיר שרואה שיש רווחים עצומים מגדיל באופן שוטף את ההשקעה במניות. זה מבחינתו הגיל שבו הוא צריך להשקיע כמה שיותר בבורסה, וזה נכון מבחינה תיאורטית.  

השאלה אם התיק שלו מפוזר או אם יש מרכיב אג"ח משמעותי, פחות רלבנטית לצעירים שחוסכים לזמן ארוך - אבל רוב הצעירים לא מבין את המשמעות של חיסכון לטווח ארוך. הם שקועים עד צוואר במניות, ולא מפנימים שהשוק גם יכול לרדת חזק, אחרת חלקם היו אולי מגוונים את התיק. נזכיר כי זה בסדר גמור ואפילו נכון להשקיע במניות בשיעור מאוד גבוה, אבל כל עוד יודעים שבדרך יהיו ירידות. הטווח הארוך מאפשר למשקיעים צעירים להגיע לתיקון באם תהיה מפולת, ולכן מבחינה תיאורטית הם צריכים להיות במרכיב גדול של מניות.

כמה מבין המשקיעים הצעירים מבין את זה? כמה מהם לא ישנה את תיק ההשקעות כשתגיע קריסה ויגיד  "מה זה משנה אני חוסך ל-30 שנים?".  כנראה שהרוב יממש. טבע האדם הוא גרידיות בעליות ופחד גדול בירידות. 

משה נור
צילום: צילום מסך, אתר החברה

בדרך להכנסות ראשונות? נור אינק בעסקה של 12 מיליון דולר

נור אינק הודיעה על חתימת מזכר הבנות אסטרטגי עם חברת DCC Print Vision , שעוסקת בהדפסה על טקסטיל, שבמסגרתו התחיבה החברה לרכוש מנור דיו בהיקף מינימלי של 12 מיליון דולר, בתמורה תקבל DCC תקבל בלעדיות להפצת מוצרי הדיו בטכנולוגיית DTF של נור אינק בכל יבשת אמריקה; האם החברה תתחיל לייצר הכנסות משמעותיות? 

רן קידר |
נושאים בכתבה נור

נור אינק נור 12.99%  , שעוסקת במחקר ופיתוח של דיו מבוסס מים למדפסות דיגיטליות, הודיעה על חתימת מזכר הבנות אסטרטגי עם חברת DCC Print Vision ההודית שעוסקת בהדפסה על טקסטיל, שבמסגרתו התחיבה החברה לרכוש מנור דיו בהיקף מינימלי של 12 מיליון דולר, בתמורה תקבל DCC תקבל בלעדיות לשלוש השנים הקרובות להפצת מוצרי הדיו בטכנולוגיית DTF של נור אינק בכל יבשת אמריקה, לרבות ארצות הברית, אמריקה הלטינית וקנדה.  בנוסף, תקים DCC חברה ייעודית להפצת מוצרי נור אינק, כאשר נור תקבל כתבי אופציה למימוש של עד 20% ממניות החברה החדשה, ללא תמורה. 

על פי הודעת החברה, ההסכם עם DCC מהווה חיזוק משמעותי לתחזיות ההכנסות של נור אינק לשנים הקרובות, ומצטרף להסכמים נוספים שנחתמו לאחרונה באירופה ובארה"ב. החברה מציינת כי מדובר בצעד אסטרטגי שמרחיב את נוכחותה הבינלאומית וממקם אותה כשחקנית גלובלית בשוק ההדפסה על טקסטיל.

לדברי מר משה נור יו"ר הדירקטוריון ומנכ"ל החברה: "ההסכם עם DCC הוא מהלך אסטרטגי חשוב המרחיב את נוכחותה של נור אינק לשווקים משמעותיים ביותר בעולם. מדובר בהסכם מאוד משמעותי מבחינת ההיקף שלו והמחויבויות של השותף האמריקאי וממלא אותנו בטחון רב באיכות וביכולות של הדיו החדשני שלנו. אנו גאים לשתף פעולה עם חברה בעלת מוניטין רב וניסיון גלובלי עשיר, כדי להביא את טכנולוגיות הדיו החדשניות שלנו לשוק האמריקאי. שילוב הכוחות עם DCC צפוי להוביל את תחום ה- DTF לשלב הבא של קיימות, איכות וביצועים, ולבסס את נור כשחקנית מרכזית בזירה הבינלאומית.״

במקביל להסכם החדש, נור אינק ממשיכה לקדם את פיתוח טכנולוגיית ה-DTF נטולת האבקה (Powderless), טכנולוגיה ייחודית וירוקה המייתרת את הצורך באבקת דבק בתהליך ההדפסה, הנחשבת למסוכנת ומזהמת. לדברי החברה, הטכנולוגיה נמצאת בשלב בטא מתקדם וצפויה להשקה מסחרית בקרוב. 

תקציר הפרקים הקודמים

נור היא חברה שמשקיעה הרבה יחסית במחקר, כך למשל ב-2024 הסתכמו הוצאות המו"פ ב-4.9 מיליון שקל, ירידה חדה אומנם לעומת 8.8 מיליון שקל ב-2023, אך סכום השווה למחצית מהמזומנים שהחברה שרפה באותה שנה, כשהחצי השני הלך להוצאות הנהלה וכלליות. בקופת החברה נכון לסוף השנה היו מזומנים ופקדונות בסך של כ-5.5 מיליון שקל, לא מאזן מזהיר, אבל בחודש אפריל דיווחה נור על הסכם עם חברת ההפצה "פרינט מרקט" לתקופה של לפחות 3-4 שנים שאמור להכניס כסף לחברה, מה שביום ההודעה הקפיץ את המניה ב-18%.