האם הקורונה תהרוג את אל על? כנראה שלא, אבל חברת התעופה בצרות
התפשטות נגיף הקורונה כבר פגעה בתוצאות אל על; החודשים הקרובים מסתמנים כקריטיים עבור החברה; איך ייראה הרבעון הראשון, ולמה לעזאזל החברה לא מפטרת עובדים?
חברת התעופה אל על 1.11% ניצבת בפני אחת מהתקופות המאתגרות שעמדו בפניה. אחרי התוצאות החלשות ברבעון השלישי של 2019, והצניחה במחיר המניה, הגיע נגיף הקורונה ומאיים לפגוע בתוצאות החברה ברבעון הראשון של 2020, האם ביכולת החברה לצאת מהמשבר המחריף?
בסוף השבוע, דיווחה החברה כי היא צופה ירידה של 30 מיליון דולר בהכנסות, בעקבות התפרצות הנגיף. ביום הדיווח לבורסה המניה ירדה 3.5%. מניית החברה איבדה 14% מתחילת החודש למחיר של 83 אגורות, במקביל להתפרצות נגיף הקורונה, והיא נסחרת בשווי של כ-410 מיליון שקל.
היום, אמר שר התחבורה בצלאל סמוטריץ', בראיון לרשת ב', כי אל על דיווחה לו כי הנזקים שלה מסתכמים ב-50 מיליון דולר - סמוטריץ' אמר שברצונו להעניק סיוע לחברות התעופה כי אחרת הן יקרסו. זאת, ביחד עם הירידה המחירי הנפט (יורד כעת בכ-1.5%), דווקא מעודדים היום את המשקיעים אשר שולחים את המניה לעליות שערים חדות.
ברבעון השלישי של 2019 דיווחה החברה על עליה מזערית בהכנסות שהסתכמו בכ-647 מיליון דולר, לצד ירידה של כ-36% ברווח הנקי שעמד על 27 מיליון דולר. זאת, חרף הירידה בהוצאות הדלק ועליה במספר הנוסעים. בתגובה צללה מניית החברה ב-22% ביום אחד.
- סלע נדל״ן: רווח נקי תפעולי של 62 מיליון שקל - החברה הכריזה על דיבידנד
- מחירי הדלק יישארו ללא שינוי בחודש אוקטובר - למרות התחזקות הדולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מתחילת השנה ירדה מניית החברה ב-14% והשלימה ירידה של 24% בשנה האחרונה (12 חודשים). כעת נשאלת השאלה, האם שווי של 410 מיליון שקל לחברה הוא סביר? בכדי לענות במעט על השאלה יש לשים לב לנתונים הבאים: ההון של החברה (מדווחת בדולרים) הוא 180 מיליון דולר. הרבעון הרביעי היסטורית הוא רבעון חלש יותר עבור החברה. נכון שברבעון הרביעי אשתקד, היו חגים (אוקטובר) וכנראה יותר טיסות, עדיין נובמבר ודצמבר הם חודשים "בעייתיים". החברה צפויה להפסיד ברבעון הרביעי.
גרף מניית החברה בשלוש השנים האחרונות
לאלו מצטרף נגיף הקורונה שעשוי לגרום להפסדים גדולים ברבעון הראשון. המשמעות הישירה היא שהון של 180 מיליון דולר יכול לצנוח בהמשך להפסדים ברבעון הרביעי של 2019 והראשון של 2020. אל על היא חברה שהמאזן שלה הוא מעל 3 מיליארד דולר, כשההון הוא פסיק קטן מההתחייבויות. מדובר על מינוף פיננסי גדול, ולכן כל שינוי בשוק התעופה משפיע עליה דרמטית, וכל שינוי כזה מתבטא בסיכון ענק - איבוד ההון העצמי. בשלב זה אנחנו בעיצומו של שינוי גדול בשוק התעופה על רקע משבר הקורונה, והאיום על המאזן של החברה הוא גדול.
- ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"
- ארי נדל"ן ודורסל משפרות מימון בקניון בלימסול ויהנו מדיבידנד לאור עליית ערך
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- ״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
מעבר לכך, ההון העצמי של החברה נשען על ערך המטוסים. הערך הזה תלוי ביכולת של המטוס לייצר הכנסה ותזרים. האם לאור המשבר היכולת הזו השתנתה? יכול להיות שכן. יש סיכון שהערך של המטוסים יירד ואז יש איום נוסף על ההון העצמי.
בעקבות הנגיף, חברת התעופה השהתה את טיסותיה לבייג'ינג והונג קונג, ובוחנת את פעילותה בנתיב לבנגקוק. זאת על רקע הביטולים בשוק התעופה העולמי כשהיקף ההזמנות העולמי ירד ב-19%. על פי הערכות, עד עתה הפסידו חברות התעופה סכום כולל של 5 מיליארד שקל והיד עוד נטויה.
הקשיים הכלכלים והתוצאות החלשות הם לא דבר חדש באל על. החברה עוברת ממשבר למשבר, יותר נכון - ממלחמת הישרדות למלחמת הישרדות והיא לא משכילה לפטר עובדים ולהתייעל - אל על היא לא באמת חברה שמנוהלת עסקית, היא חברה שמי שמנהל אותה אלו הוועדים החזקים. לא ייתכן שחברה שנמצאת במשבר כזה עמוק ועם כל כך הרבה איומים, לא תפעל לצמצומים. מספר העובדים בחברה בשלוש השנים האחרונות נותר ללא שינוי זאת בזמן שהחברה רושמת הפסדים גדולים בשורה התחתונה.
- 13.מוטי 19/02/2020 09:03הגב לתגובה זוהציבור היראלי זו פרה נחלבת ממשלת נתניהו מצאה את הדיטה ....מספרים סיפורי סבתא ודוחפים ךציבור עוד ועוד מיסים .הטלים ותשלומים כדי לטפח - טייקונים. עסקים כושלים או סתם לנגב איזה מקורב בקופונים כספיים ככה הוקמו 50 תאגידי מים מיותרים כדי לסר 50 גובים למנכלים ... ככה משלמת חברת חשמל מחיר גז כפול כי נתניהו ושטייניץ מנגבים לטייקונים .... ככה אנחנו הציבור נקרא שוב ושוב לשלם ולא לקבל כלום חברת אלעל היא חברה פרטית .אין סיבה שהציבור ישלם את החובות והעובדים והחברה יהנו מהרווחים חברה לא יעילה ובזבזנית
- 12.דין 19/02/2020 08:04הגב לתגובה זובאל על כבר מזמן אין ועד - אלו ששם אינם מתפקדים במיוחד זה שעומד בראש הועד. היחידים שמרויחים בחברה הם הטייסים והם בלבד מוצצים את החברה בנושא המשכורות. את זה המנכ"ל יודע היטב אך, לא מעיז לדעת בהם. הם לוקחים 90% מסה"כ הוצאות החברה למשכורות. השאר, מסתפקים בפירורים תרתי משמע.
- קשקשן 09/03/2020 12:24הגב לתגובה זואתה או חלק מהוועד או בור. 30 אחוז מהיהודים הקבועים לא עושים כלום בחברה. אם תרצה אתן לך שמות גם מכל מחלקה. בכל חברה בסדר גודל זהה, יש 30 אחוז פחות עובדים. תבדוק חברה חברה בענף ואז תגיד לי אם מה שאתה אומר זה לא בושה.
- 11.' 19/02/2020 01:12הגב לתגובה זומאחלת לאל על פשיטת רגל! הם יודעים למה ניחסתי אותכם איכסה
- ע 25/02/2020 14:23הגב לתגובה זולא רוצה לטוס אל על אל תטוס במילא בטוחה שהחברה לא תשמח לארח אנשים טפשים כמוך
- תגובה של קוף (ל"ת)גיא 19/02/2020 15:01הגב לתגובה זו
- 10.רון 18/02/2020 21:49הגב לתגובה זודווקא שהחברה נפטרה מכול המטוסים הישנים וגייסה דילות חדשות ועובדים רבים היא מתמודדת עם הקורונה. מקווה שהיא תצליח לשרוד את המשבר, בשעת חירום היא החברה היחידה שטסה לארץ.
- 9.כלכלן 18/02/2020 19:02הגב לתגובה זוהשווי של מטוס רה"מ הוא כשל חברת אל על כולה ,יואיל בטובו מלך המושחתים למכור את המטוס ולחלץ את אל על
- 8.לוי 18/02/2020 18:40הגב לתגובה זושיפעלו בטיסות בתוך אמריקה המטוסים אל על ניו יורק וושינגטון ולא יפסידו
- 7.אמיר 18/02/2020 17:57הגב לתגובה זוהחברה היחידה שהסכימה להחזיר את מלוא מחיר הכרטיס לנוסעים שלה, קניתי חמישה כרטיסים ולמרות שאין אזהרת מסע הסכימו להחזיר לנו את כל הסכום עד השקל האחרון. חברים שלנו רכשו כרטיסים דרך מוסקבה וחסכו מאה דולר לעלות כרטיס ואבדו את כל הכרטיסים כי את הרוסים זה לא מעניין. אין ספק שבטיסה הבאה שלי לתאילנד אקנה רק באלעל
- אלון 19/02/2020 07:31הגב לתגובה זורוכשים בזול. מאג"חים את הכרטיס ב 6% עלות לביטוח ביטול מכל סיבה ונחלצים מהביטול (מקבלים החזר של 80% מהעלות + 6% הביטוח = הפסד כללי רק של 26% ולא כל הכרטיס) לא מורכב. לא יקר. מי שטס יותר מפעם - מהלך חובה.
- 6.טכנאי 18/02/2020 17:03הגב לתגובה זולדעתי לא מומלץ להתעסק איתה כרגע
- 5.משלם מיסים 18/02/2020 16:42הגב לתגובה זואל על מזכירה יותר בית הבראה לקציני חיל אויר מאשר חברה עיסקית. אבל למה על חשבוננו????
- 4.אל תקנו 18/02/2020 16:37הגב לתגובה זוהיום מישהו מריץ אותה 7% למעלה .. זה זמני תברחו מהר
- 3.אתה קורא לפטר עובדים ??? יש לך לב ? (ל"ת)עדי 18/02/2020 16:13הגב לתגובה זו
- 2.פלונימוס 18/02/2020 16:04הגב לתגובה זוצרות אל על לא החלו בגלל הקורונה. הם החלו, כמו שקורה בארגונים אחרים, עת החברה החלה לזלזל בלקוחותיה, ובפרט בחברי המועדון המתמיד, הנוטשים אותה, עקב בצד אגודל
- 1.מי החמור שעוד טס באל על ? (ל"ת)פתולוג 18/02/2020 16:04הגב לתגובה זו
- רק אני ועוד ששה מיליון (ל"ת)אמיר 18/02/2020 17:59הגב לתגובה זו
- מי שמשיג טיסה בזול (ל"ת)אני 18/02/2020 17:15הגב לתגובה זו
- דיוגנס 18/02/2020 16:57הגב לתגובה זומי החמור שלא טס באלעל? החמור שחותך את האף שלו כדי להרגיז הפרצוף שלו...
- אתה אומר שאני חמור..?.......?..?? (ל"ת)צרנוחה 18/02/2020 16:30הגב לתגובה זו
- חמור גדול... (ל"ת)דיוגנס 18/02/2020 18:37
- עדי 18/02/2020 16:15הגב לתגובה זולא הייתי רוצה לשבת לידך

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה
תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת
עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי
הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 1.28%
נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח
פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.
ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה
לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים .
המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה
- כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות.
"הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.
אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה
"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".
- עמיר שיווק: ההכנסות ירדו ב-3%; הרווח הנקי זינק ל-13.5 מיליון שקל
- עמיר שיווק: הרווח הנקי זינק כמעט פי 7 ל-10.6 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?
"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".
אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

מדד הבנקים יורד 0.9%, הביטוח ב-1.3%; טבע עולה 1.2%
המדדים נסחרים בירידות כאשר המשקיעים מעכלים את התקיפה הישראלית אתמול בקטאר שהובילה לעליות חדות בשוק המקומי וזהירות בשווקים הבינלאומיים; המניות הביטחוניות עולות בניגוד למגמה כאשר התחום הביטחוני שוב תופס כותרות
המסחר ביום שאחרי התקיפה הישראלית בקטאר מתנהל ביציבות, כאשר מדדי ת"א 35 ו-90 נסחרים בירידה של עד 0.8%.
במבט על הסקטורים המרכזיים ירידות, כאשר מדד
הבנקים יורד 0.6% ומדד הביטוח מאבד 1%, אך מי שבולטות לחיוב הן המניות הביטחוניות, אולי דווקא כמצופה. אלביט אלביט מערכות 0.58% נקסט ויז'ן נקסט ויז'ן 1.08% וארית ארית
תעשיות נסחרות בעליות.
השוק עלה אתמול על חדשות התקיפה, אך הבוקר מתגברים הדיווחים כי אולי התקיפה לא השיגה את היעדים שקיוו להם במערכת הביטחון. ומה קורה בקטאר? הנשק של קטאר הוא הכסף, הכוח וההשפעה העולמית והיא עלולה לכוון אותו נגדנו. היא גם יכולה במישרין או דרך פרוקסי לקנות נכסים וחברות ישראליות - לא כדאי לזלזל בכוח שלה וברצון לנקמה; וגם - על הנהגת חמאס, על ארגונים
נוספים בעזה שאולי יקבלו יותר כוח, ועל כך שאי אפשר לחסל רעיון. קטאר נגד ישראל; ישראל נגד חמאס - תמונת מצב ומה צפוי להמשך?
אתמול ביצעה ישראל תקיפה אווירית על מטה הנהגת חמאס בדוחא שבקטאר. זה הפעם הראשונה שאירוע צבאי כזה מתרחש בשטח מדינה שהייתה עד כה מעורבת בתיווך. צה"ל שוב הוכיח עליונות, רגישות ודיוק בלתי רגיל בפעולה בלב דוחא, התקיפה הישירה הראשונה נגד הנהגת חמאס בקטאר. המהלך סימן עוצמה אסטרטגית ויישום מדויק של יכולת תקיפה מעבר לגבולות, ותמך בשוק המניות. בסיכום היום מדדי ת"א 35 ו-125 רשמו שיאים חדשים, ות"א 90 רחוק מרחק נקודות בודדות משיא דומה. גם בשוק הגלובלי התגובה הייתה מאופקת, כאשר הנפט שנחשב לאינדיקטור שמושפע מהמתיחות במזרח התיכון עלה קלות לרמה של 63 דולר לחבית.
המתקפה, שבמהלכה על פי הדיווחים נהרגו שישה בני אדם כולל גורם ביטחוני קטארי ושני בניו של בכיר חמאס, גונתה בקטאר שכינתה את המהלך כ"הפרה חמורה של ריבונות", והאו"ם גינה אותה בתוקף שהדגיש את חשיבות התיווך הקטארי. בארה"ב הביעו חוסר שביעות רצון מהדרך שבה בוצע המהלך, אך ציינו כי לא יתרחשו התקפות נוספות, מה שהצליח להרגיע את השווקים ולהותיר את ההשפעה על השווקים תחת שליטה.
- ברן זינקה 15%, נאוויטס 9% - ת״א 125 המריא 1.7% אחרי תקיפת צמרת חמאס בקטאר
- אל על ונאוויטס ירדו, נובה זינקה ב-4.3%; מניות הנדל"ן עלו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ואם מדברים על אירועים גיאופוליטיים, אתמול רחפנים רוסיים חדרו לפולין המתיחות הגיאופוליטית מסלימה: נאט"ו בכוננות, נמלי תעופה נסגרו; מה מחפשת רוסיה בפולין ואיך זה משפיע על החברות הביטחוניות (גם בישראל)?