האם הקורונה תהרוג את אל על? כנראה שלא, אבל חברת התעופה בצרות
התפשטות נגיף הקורונה כבר פגעה בתוצאות אל על; החודשים הקרובים מסתמנים כקריטיים עבור החברה; איך ייראה הרבעון הראשון, ולמה לעזאזל החברה לא מפטרת עובדים?
חברת התעופה אל על 3.36% ניצבת בפני אחת מהתקופות המאתגרות שעמדו בפניה. אחרי התוצאות החלשות ברבעון השלישי של 2019, והצניחה במחיר המניה, הגיע נגיף הקורונה ומאיים לפגוע בתוצאות החברה ברבעון הראשון של 2020, האם ביכולת החברה לצאת מהמשבר המחריף?
בסוף השבוע, דיווחה החברה כי היא צופה ירידה של 30 מיליון דולר בהכנסות, בעקבות התפרצות הנגיף. ביום הדיווח לבורסה המניה ירדה 3.5%. מניית החברה איבדה 14% מתחילת החודש למחיר של 83 אגורות, במקביל להתפרצות נגיף הקורונה, והיא נסחרת בשווי של כ-410 מיליון שקל.
היום, אמר שר התחבורה בצלאל סמוטריץ', בראיון לרשת ב', כי אל על דיווחה לו כי הנזקים שלה מסתכמים ב-50 מיליון דולר - סמוטריץ' אמר שברצונו להעניק סיוע לחברות התעופה כי אחרת הן יקרסו. זאת, ביחד עם הירידה המחירי הנפט (יורד כעת בכ-1.5%), דווקא מעודדים היום את המשקיעים אשר שולחים את המניה לעליות שערים חדות.
ברבעון השלישי של 2019 דיווחה החברה על עליה מזערית בהכנסות שהסתכמו בכ-647 מיליון דולר, לצד ירידה של כ-36% ברווח הנקי שעמד על 27 מיליון דולר. זאת, חרף הירידה בהוצאות הדלק ועליה במספר הנוסעים. בתגובה צללה מניית החברה ב-22% ביום אחד.
- סלע נדל״ן: רווח נקי תפעולי של 62 מיליון שקל - החברה הכריזה על דיבידנד
- מחירי הדלק יישארו ללא שינוי בחודש אוקטובר - למרות התחזקות הדולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מתחילת השנה ירדה מניית החברה ב-14% והשלימה ירידה של 24% בשנה האחרונה (12 חודשים). כעת נשאלת השאלה, האם שווי של 410 מיליון שקל לחברה הוא סביר? בכדי לענות במעט על השאלה יש לשים לב לנתונים הבאים: ההון של החברה (מדווחת בדולרים) הוא 180 מיליון דולר. הרבעון הרביעי היסטורית הוא רבעון חלש יותר עבור החברה. נכון שברבעון הרביעי אשתקד, היו חגים (אוקטובר) וכנראה יותר טיסות, עדיין נובמבר ודצמבר הם חודשים "בעייתיים". החברה צפויה להפסיד ברבעון הרביעי.
גרף מניית החברה בשלוש השנים האחרונות
לאלו מצטרף נגיף הקורונה שעשוי לגרום להפסדים גדולים ברבעון הראשון. המשמעות הישירה היא שהון של 180 מיליון דולר יכול לצנוח בהמשך להפסדים ברבעון הרביעי של 2019 והראשון של 2020. אל על היא חברה שהמאזן שלה הוא מעל 3 מיליארד דולר, כשההון הוא פסיק קטן מההתחייבויות. מדובר על מינוף פיננסי גדול, ולכן כל שינוי בשוק התעופה משפיע עליה דרמטית, וכל שינוי כזה מתבטא בסיכון ענק - איבוד ההון העצמי. בשלב זה אנחנו בעיצומו של שינוי גדול בשוק התעופה על רקע משבר הקורונה, והאיום על המאזן של החברה הוא גדול.
מעבר לכך, ההון העצמי של החברה נשען על ערך המטוסים. הערך הזה תלוי ביכולת של המטוס לייצר הכנסה ותזרים. האם לאור המשבר היכולת הזו השתנתה? יכול להיות שכן. יש סיכון שהערך של המטוסים יירד ואז יש איום נוסף על ההון העצמי.
- בעלי המניות אישרו: מטריקס ומג'יק מתמזגות
- פינרג'י מזנקת - האם הפעם זה שונה?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מחקר: הטעויות הגדולות של משקיעים - וכמה זמן לוקח למשקיע לקבל...
בעקבות הנגיף, חברת התעופה השהתה את טיסותיה לבייג'ינג והונג קונג, ובוחנת את פעילותה בנתיב לבנגקוק. זאת על רקע הביטולים בשוק התעופה העולמי כשהיקף ההזמנות העולמי ירד ב-19%. על פי הערכות, עד עתה הפסידו חברות התעופה סכום כולל של 5 מיליארד שקל והיד עוד נטויה.
הקשיים הכלכלים והתוצאות החלשות הם לא דבר חדש באל על. החברה עוברת ממשבר למשבר, יותר נכון - ממלחמת הישרדות למלחמת הישרדות והיא לא משכילה לפטר עובדים ולהתייעל - אל על היא לא באמת חברה שמנוהלת עסקית, היא חברה שמי שמנהל אותה אלו הוועדים החזקים. לא ייתכן שחברה שנמצאת במשבר כזה עמוק ועם כל כך הרבה איומים, לא תפעל לצמצומים. מספר העובדים בחברה בשלוש השנים האחרונות נותר ללא שינוי זאת בזמן שהחברה רושמת הפסדים גדולים בשורה התחתונה.
- 13.מוטי 19/02/2020 09:03הגב לתגובה זוהציבור היראלי זו פרה נחלבת ממשלת נתניהו מצאה את הדיטה ....מספרים סיפורי סבתא ודוחפים ךציבור עוד ועוד מיסים .הטלים ותשלומים כדי לטפח - טייקונים. עסקים כושלים או סתם לנגב איזה מקורב בקופונים כספיים ככה הוקמו 50 תאגידי מים מיותרים כדי לסר 50 גובים למנכלים ... ככה משלמת חברת חשמל מחיר גז כפול כי נתניהו ושטייניץ מנגבים לטייקונים .... ככה אנחנו הציבור נקרא שוב ושוב לשלם ולא לקבל כלום חברת אלעל היא חברה פרטית .אין סיבה שהציבור ישלם את החובות והעובדים והחברה יהנו מהרווחים חברה לא יעילה ובזבזנית
- 12.דין 19/02/2020 08:04הגב לתגובה זובאל על כבר מזמן אין ועד - אלו ששם אינם מתפקדים במיוחד זה שעומד בראש הועד. היחידים שמרויחים בחברה הם הטייסים והם בלבד מוצצים את החברה בנושא המשכורות. את זה המנכ"ל יודע היטב אך, לא מעיז לדעת בהם. הם לוקחים 90% מסה"כ הוצאות החברה למשכורות. השאר, מסתפקים בפירורים תרתי משמע.
- קשקשן 09/03/2020 12:24הגב לתגובה זואתה או חלק מהוועד או בור. 30 אחוז מהיהודים הקבועים לא עושים כלום בחברה. אם תרצה אתן לך שמות גם מכל מחלקה. בכל חברה בסדר גודל זהה, יש 30 אחוז פחות עובדים. תבדוק חברה חברה בענף ואז תגיד לי אם מה שאתה אומר זה לא בושה.
- 11.' 19/02/2020 01:12הגב לתגובה זומאחלת לאל על פשיטת רגל! הם יודעים למה ניחסתי אותכם איכסה
- ע 25/02/2020 14:23הגב לתגובה זולא רוצה לטוס אל על אל תטוס במילא בטוחה שהחברה לא תשמח לארח אנשים טפשים כמוך
- תגובה של קוף (ל"ת)גיא 19/02/2020 15:01הגב לתגובה זו
- 10.רון 18/02/2020 21:49הגב לתגובה זודווקא שהחברה נפטרה מכול המטוסים הישנים וגייסה דילות חדשות ועובדים רבים היא מתמודדת עם הקורונה. מקווה שהיא תצליח לשרוד את המשבר, בשעת חירום היא החברה היחידה שטסה לארץ.
- 9.כלכלן 18/02/2020 19:02הגב לתגובה זוהשווי של מטוס רה"מ הוא כשל חברת אל על כולה ,יואיל בטובו מלך המושחתים למכור את המטוס ולחלץ את אל על
- 8.לוי 18/02/2020 18:40הגב לתגובה זושיפעלו בטיסות בתוך אמריקה המטוסים אל על ניו יורק וושינגטון ולא יפסידו
- 7.אמיר 18/02/2020 17:57הגב לתגובה זוהחברה היחידה שהסכימה להחזיר את מלוא מחיר הכרטיס לנוסעים שלה, קניתי חמישה כרטיסים ולמרות שאין אזהרת מסע הסכימו להחזיר לנו את כל הסכום עד השקל האחרון. חברים שלנו רכשו כרטיסים דרך מוסקבה וחסכו מאה דולר לעלות כרטיס ואבדו את כל הכרטיסים כי את הרוסים זה לא מעניין. אין ספק שבטיסה הבאה שלי לתאילנד אקנה רק באלעל
- אלון 19/02/2020 07:31הגב לתגובה זורוכשים בזול. מאג"חים את הכרטיס ב 6% עלות לביטוח ביטול מכל סיבה ונחלצים מהביטול (מקבלים החזר של 80% מהעלות + 6% הביטוח = הפסד כללי רק של 26% ולא כל הכרטיס) לא מורכב. לא יקר. מי שטס יותר מפעם - מהלך חובה.
- 6.טכנאי 18/02/2020 17:03הגב לתגובה זולדעתי לא מומלץ להתעסק איתה כרגע
- 5.משלם מיסים 18/02/2020 16:42הגב לתגובה זואל על מזכירה יותר בית הבראה לקציני חיל אויר מאשר חברה עיסקית. אבל למה על חשבוננו????
- 4.אל תקנו 18/02/2020 16:37הגב לתגובה זוהיום מישהו מריץ אותה 7% למעלה .. זה זמני תברחו מהר
- 3.אתה קורא לפטר עובדים ??? יש לך לב ? (ל"ת)עדי 18/02/2020 16:13הגב לתגובה זו
- 2.פלונימוס 18/02/2020 16:04הגב לתגובה זוצרות אל על לא החלו בגלל הקורונה. הם החלו, כמו שקורה בארגונים אחרים, עת החברה החלה לזלזל בלקוחותיה, ובפרט בחברי המועדון המתמיד, הנוטשים אותה, עקב בצד אגודל
- 1.מי החמור שעוד טס באל על ? (ל"ת)פתולוג 18/02/2020 16:04הגב לתגובה זו
- רק אני ועוד ששה מיליון (ל"ת)אמיר 18/02/2020 17:59הגב לתגובה זו
- מי שמשיג טיסה בזול (ל"ת)אני 18/02/2020 17:15הגב לתגובה זו
- דיוגנס 18/02/2020 16:57הגב לתגובה זומי החמור שלא טס באלעל? החמור שחותך את האף שלו כדי להרגיז הפרצוף שלו...
- אתה אומר שאני חמור..?.......?..?? (ל"ת)צרנוחה 18/02/2020 16:30הגב לתגובה זו
- חמור גדול... (ל"ת)דיוגנס 18/02/2020 18:37
- עדי 18/02/2020 16:15הגב לתגובה זולא הייתי רוצה לשבת לידך

טבע מגישה בקשה ל‑FDA לזריקה חודשית לסכיזופרניה
החברה מבקשת אישור לשיווק אולנזאפין בהזרקה תת עורית ארוכת טווח, על בסיס ניסוי שלב 3
טבע מדווחת כי הגישה לרשות המזון והתרופות האמריקאית, ה-FDA בקשה לאישור תרופה לאולנזאפין בהזרקה ארוכת טווח, תחת שם הקוד TEV‑749. מדובר בפורמולציה תת עורית שניתנת פעם בחודש למבוגרים עם סכיזופרניה. הבקשה נשענת על תוצאות ניסוי שלב 3 בשם SOLARIS, שכלל מעקב יעילות ובטיחות לאורך שנה, תוך השוואה לטיפול פלצבו בתקופה הראשונית ובהמשך המשך טיפול בקבוצות מינון שונות. לפי החברה, הנתונים הראו שמירה על יעילות קלינית ופרופיל בטיחות דומה לטבליות אולנזאפין הקיימות, וגם סבילות טיפולית שמאפשרת מתן מתמשך.
מדובר בניסיון ממוקד של טבע לבנות לעצמה מעמד יציב בתחום ה‑LAI זריקות ארוכות טווח, שנחשב לאחד המקומות שבהם יש ערך מוסף אמיתי לחברת תרופות: מוצרים מורכבים יותר, חסמי כניסה גבוהים, ותמחור טוב יותר מגנריקה רגילה. זה גם משתלב עם המסר שטבע מנסה להעביר בשנים האחרונות: חיזוק הצינור החדשני, גיוון ההכנסות, ופחות תלות במחזוריות של תחרות על מחירים.
אולנזאפין הוא טיפול ותיק ומרכזי בסכיזופרניה, עם שימוש רחב בעולם בגלל יעילות גבוהה ויכולת לייצב סימפטומים. אבל הטיפול היומי סובל מחיסרון בסיסי: בעיית היענות. סכיזופרניה היא מחלה כרונית עם תקופות רגיעה ונסיגה, ובפועל רבים מהמטופלים מפסיקים טיפול חלקית או לגמרי, מה שמוביל להחמרה ולחזרה לאשפוז. כאן נכנסת הזריקה החודשית, רעיון שמכוון להפחית את הצורך בנטילה יומיומית ולהקטין את הסיכון ל”חורים” בטיפול. אם כי חשוב לזכור שגם זריקה אחת לחודש דורשת מסגרת רפואית יציבה ומעקב, ולכן היא לא פתרון קסם לכל מטופל, אבל עבור אוכלוסייה רחבה היא יכולה לשנות את התמונה.
בטבע מדגישים שהמוצר מיועד לתת מענה לפער מוכר בשוק: חולים שמגיבים טוב לאולנזאפין אבל מתקשים להתמיד בכדורים.
לאחרונה ה-FDA רשות המזון והתרופות האמריקאית אישרה להרחיב את השימוש בתרופה יוזדי (Uzedy) של טבע גם לטיפול בחולי הפרעה דו-קוטבית בגילאי 18 ומעלה. התרופה, שהושקה במאי 2023 ואושרה עד כה רק לטיפול בסכיזופרניה, מציגה כעת פוטנציאל מסחרי רחב בהרבה. יוזדי היא זריקה תת-עורית המבוססת על ריספרידון בתצורת שחרור מושהה, שפותחה בטכנולוגיית SteadyTeq של חברת מדינסל הצרפתית. הטכנולוגיה מאפשרת שחרור מבוקר ואחיד של החומר הפעיל, כך שהשפעתו מתחילה תוך 6-24 שעות מההזרקה ונמשכת כחודש שלם.
- אופנהיימר: אפסייד של 30% בטבע
- האם טבע היא הזדמנות? סמנכ"ל הכספים של טבע: “הוכחנו שהאסטרטגיה שלנו עובדת"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
האישור החדש מאפשר שימוש ביוזדי כטיפול בודד או בשילוב עם ליתיום או Dyzantil, ופותח בפני טבע שוק של כ-3.4 מיליון אמריקאים הסובלים מהפרעה דו-קוטבית. המחלה, הידועה גם כמאניה-דיפרסיה, מהווה אתגר טיפולי מורכב בשל התנודתיות הקיצונית במצבים הנפשיים ושיעור ההיענות הנמוך לטיפול מתמשך. הזרקה חודשית כמו יוזדי מפחיתה משמעותית את שיעור ההפסקות בטיפול ובכך מצמצמת את הסיכון להחמרות במצב הנפשי, התקפים, אשפוזים ואף ניסיונות אובדניים. על פי נתוני טבע, 80% מהחולים שעוברים מטיפול אוראלי ליוזדי ממשיכים בטיפול בהצלחה.
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגמיה דיינמיקס קופצת 13%, אקסל 8%, נאוויטס ב-1.8% - מגמה מעורבת במדדים
התנועות במדדים:מדד ת"א 35 0.69% מדד ת"א 90 -0.76% מדד ת"א 125
דולר שקל רציף
מחזור המסחר עומד על כ-2 מיליארד שקל
