גונן אוסישקין אל על
צילום: סיון פרג'

תוצאות חלשות לאל על ברבעון השלישי, בדרך להפסד שנתי גדול

המחיר הממוצע אותו משלמת החברה עבור דלק ירד בכ-11% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, תנועת הנוסעים גדלה בכ-6%, אך בשורה התחתונה החברה רושמת ירידה של כ-36% ברווח הנקי
נועם בראל | (9)
נושאים בכתבה אוסישקין אל על

חברת אל על -4.9% מדווחת על עליה מינורית בהכנסות ועל ירידה של כ-36% ברווח הנקי ברבעון, וזאת למרות ירידה בהוצאות הדלק ועליה במספר הנוסעים. ואם לוקחים בחשבון שהרבעון הרביעי עונתית חלש יחסית לשאר החודשים - חברת התעופה הלאומית כנראה בדרך לסכם שנה קשה.

הכנסותיה של החברה הסתכמו ברבעון בכ-647 מיליון דולר, כאמור עליה מינורית של כ-1% בהשוואה לרבעון המקביל, אז הסתכמו הכנסותיה של בכ-642 מיליון דולר, והרווח הגולמי של החברה עלה בכ-3% ל-142 מיליון דולר בהשוואה לכ-137 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.

הוצאות הדלק של אל על פחתו בכ-13.5 מיליון דולר, כאשר המחיר הממוצע אותו משלמת החברה ירד בכ-11% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, אך עם זאת, בשורה התחתונה, אל על מסכמת את הרבעון עם רווח נקי של כ-27 מיליון דולר, ירידה של כ-35% בהשוואה לרווח נקי של כ-42 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד, בעיקר לנוכח עליה בהוצאות מימון שהגיעו ברבעון לכ-22 מיליון שקל בהשוואה לכ-8 מיליון שקל ברבעון המקביל.

בנוסף, תנועת הנוסעים באל על אמנם גדלה בכ-6% לעומת הרבעון המקביל, אך יש לציין כי כל מתחרותיה הבולטות של החברה, מלבד לופטהנזה, רשמו עליה גבוהה בהרבה. בוויזאייר גדל מספר הנוסעים ברבעון בכ-18%, בטורקיש איירליינס בכ-11%, איזג'ט רשמה עליה של כ-17%, טראנסאויה עליה של כ-23% וראיינאייר עליה של כ-36% לעומת הרבעון המקביל אשתקד.

מנכ"ל אל על, גונן אוסישקין: "למרות התחרות בנתב"ג הצליחה החברה להגדיל את הכנסותיה ולשפר את נתח השוק שלה ב- 2%, כאשר מספר הנוסעים גדל בכ-6.5%. תוכנית ההצטיידות של החברה מתקדמת בהתאם למתוכנן, עד כה קלטה החברה 12 מטוסים חדשים מדגם 787-9. עד תום הרבעון הראשון של שנת 2020 צפויה הגעתם של ארבעה מטוסי דרימליינר נוספים מדגם 787-8 ובכך תושלם התוכנית. לצד זה יצאו משירות החברה בתחילת השנה כל מטוסי ה- 767-300 ובהמשך יצאו משירות כל  מטוסי 747-400, כשהאחרון שבהם סיים את פעילותו בתחילת חודש זה, בטיסת פרידה מיוחדת ומרגשת לאחר כ- 50 שנות שירות  של הצי בחברה.

כחלק מאסטרטגית הצמיחה, אנו פועלים לעיבוי הפעילות הקיימת והמשך הרחבת רשת הנתיבים באמצעות פתיחה של נתיבים ליעדים חדשים. עד כה ב- 2019 השיקה החברה את הקווים לניס, סאן פרנסיסקו, מנצ'סטר ולאס וגאס, וב- 2020 צפויה החברה להשיק את הקווים לשיקאגו, לטוקיו, לדבלין ולדיסלדורף. בחודש יולי השקנו את מנוע ההזמנות החדש ללקוחות מועדון הנוסע המתמיד ושיפרנו את הצעת הערך לחברי המועדון".

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    ממי 27/11/2019 18:28
    הגב לתגובה זו
    תפרסם. מה אתה מתבייש??????
  • 4.
    גונן אוסישקין 27/11/2019 11:07
    הגב לתגובה זו
    לא הגיע הזמן להתפטר? גרמת לאל על במו ידייך להיות הבדיחה של הבורסה!! עזוב את הכסף שהלך למשקיעים ונשרף להם הכסף על החברה פח שלך במשך שנים!! איפה ההתייעלות??? איפה הוצאתם דוח אחד טוב במשך 3 שנים האחרונות?? אתם בדרך לשער 75 בחזרה למניה שלכם אכלתם לציבור את הלב ואת הכסף!!!
  • 3.
    מאיר גבריאך 27/11/2019 11:04
    הגב לתגובה זו
    שימו לב, לא ראיתי בכתבה להתייחסות יישום התקן החדש, שבגינו הוצאות המימון עלו באופן משמעותי, ואף גרמו להפסד נקי. המעבר להפסד הינו חשבונאי ויש לשים על כך דגש בעת כתיבת כתבה מסוג זה. מציע לכל קוראי הכתבה להיכנס ולראות בפועל את הדוחות הכספיים של החברה ולא לקרוא רק כותרת כתבה.
  • 2.
    תקראו את גורביץ 27/11/2019 10:48
    הגב לתגובה זו
    עכשיו צוללת ל1. ממש תותח הבנאדם... נשמע שתמיד הכל הפוך אצלו
  • שלמה 27/11/2019 18:17
    הגב לתגובה זו
    לא ראיתי חרטטןן כמוהו נראה שהוא עובד בשירות הברוקרים
  • אילן 27/11/2019 17:07
    הגב לתגובה זו
    פשוט הזוי הגורביץ הזה הכל אצלו הפוך רק לפני כמה ימים אמר לפני מהלך עליות מרשים
  • 1.
    יעקב 27/11/2019 09:52
    הגב לתגובה זו
    אזרחי ישראל מסבסדים (תשלום עבור בטחון) חברה פרטית כושלת המנוהלת על פי דרישת החרדים.
  • משה 27/11/2019 11:44
    הגב לתגובה זו
    הוצאות גדולות משכורות הטייסים..טייס מתחיל מרוויח יותר מראש הממשלה
  • רועי 27/11/2019 11:01
    הגב לתגובה זו
    גועל נפש שיהודים מדברים ככה על האחים שלהם.ודרך אגב בתשובה ל-1 אם לא היו נוסעים חרדים אל על ממזמן הייתה בפשיטת רגל כנ"ל גם האוטובוסים
יוסי ושלומי אמיר, שופרסל, צילום: יונתן בלום קטןיוסי ושלומי אמיר, שופרסל, צילום: יונתן בלום קטן

שופרסל בעצירה - נפילה בהכנסות, קיפאון ברווח

האחים אמיר השביחו את ההשקעה בשופרסל בזכות יכולות, הכרת שוק, וגם הרבה מזל - שנת 2024 היתה טובה וחריגה לקמעונאות. המספרים אז היו "מנופחים", עכשיו אלו מספרי האמת

מנדי הניג |

האחים אמיר השביחו את ההשקעה בשופרסל באופן פנומנלי, אבל שני הרבעונים האחרונים מראים שכמו תמיד - למזל יש תפקיד מרכזי בסיפור. שני הרבעונים האחרונים פושרים ואפילו חלשים יחסית לשנה שעברה. הצמיחה נעצרה, ההכנסות יורדות. הרווחים מרשימים אבל לא מבטאים שיפור לעומת שנה שעברה, אלא תהליכי התייעלות. 

הסיבה לירידה בפעילות היא שתחום קמעונאות המזון תלוי מאוד במצב הרוח הציבורי וביכולת שלנו כצרכנים להיות קשובים למחירים. כשהחטופים היו במנהרות בעזה, כשאיראן איימה, כשהחיילים סיכנו את חייהם, למי היה "ראש" לעשות השוואות מחירים. אנשים גם פחות יצאו לאכול בחוץ והגדילו צריכה מהרשתות וגם - לא טסו לחו"ל. בהדרגה, במהלך השנה זה השתנה. חזר בעצם למצב קרוב לרגיל. זה מתבטא בירידה בהכנסות, אבל המבחן של הרשתות הוא לא מול שנה שעברה שהיתה חריגה, אלא לאורך זמן ממושך יותר. אחרי הכל, הן יצמחו כי האוכלוסייה גדלה. זה שוק סולידי וכמובן נחוץ, זה לא ייעלם. רק קצב הצמיחה שראינו לא יחזור.


אודי מוקדי ייסד, ניהל ומכר את סייברארק לפאלו אלטו והוא מספר על מאחורי הקלעים של העסקה, ומספק עצות ליזמים צעירים ומנהלים בשיחה בוועידת ביזפורטל - מוזמנים להגיע ביום שלישי הקרוב



הדוחות של שופרסל שנסחרת בכ-11.5 מיליארד שקל מלמדים על חברה שהרווח המייצג שלה בשורה התחתונה הוא באזור 700-750 מיליון שקל. הרווח צפוי לעלות במקביל לגידול  בהיקפי הפעילות, אבל על פניו היא מתומחרת כבר במחיר מלא. האפסייד שלה יהיה כנראה בנדל"ן. יש שם פעילות שיכולה להציף בהדרגה כמה מיליארדים טובים. היום השוק יתאכזב והמניה תרד, אבל האחים אמיר הכפילו את השווי מאז שנכנסו וייצרו בתקופה של שנה וחצי כ-2.5 מיליארד שקל.    


שופרסל הרוויחה ברבעון השלישי כ-168 מיליון שקל בדומה לרווח בתקופה המקבילה אשתקד. הרווח הגולמי (לפני הכנסות אחרות) הסתכם בכ־222 מיליון שקל (כ־6.0% מההכנסות); בהשוואה לכ־266 מיליון שקל (כ־6.5% מההכנסות) ברבעון המקביל אשתקד.

רמי לוי
צילום: תמר מצפי
ראש בראש

לקוחות של שופרסל עזבו לרמי לוי - ניתוח

רמי לוי עולה, שופרסל יורדת - במכירות וגם בבורסה; הנה הסיבה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה רמי לוי שופרסל

חודשיים וחצי עברו מאז השיחה הקודמת שלנו עם רמי לוי. היא נסחרה אז ב-300 שקלים למניה, ונראה היה שהיא במחיר אטרקטיבי וציינו זאת. היום היא ב-339 שקל - תשואה של 13%. זה היה ראיון על האיש ועל החברה, לקראת חגיגות ה-70 של רמי לוי המייסד שהתחיל בקמעונאות, אבל מסתבר שיש לו הון גדול יותר דרך ההחזקה ברמי לוי נדל"ן שאוטוטו תונפק בבורסה (רמי לוי - מהמכולת בשוק מחנה יהודה לטייקון; כל התחנות בדרך ל-7 מיליארד שקל). 

נזכרנו בראיון הזה  בהמשך לדוחות הכספיים שפרסם רמי לוי לחברת הקמעונאות. זה אמור להיות יום חג נוסף לרמי לוי - הוא פרסם דוחות שהיו טובים והמניה עלתה ב-3.5%. היום גם שופרסל של האחים אמיר פרסמה תוצאות - הדוחות חלשים והמניה איבדה 7.5%. אצל שופרסל מאבדים נתח שוק, אצל רמי לוי גדלים בנתח השוק. 

לראיון הקודם (הקליקו וכנסו):



המכירות הקמעונאיות של רשת רמי לוי עלו מ‑1.73 מיליארד שקל ל‑1.81 מיליארד שקל, ובחישוב כולל עם פעילות גודפארם מ‑1.85 מיליארד שקל ל‑1.95 מיליארד שקל. לעומת זאת, שופרסל דיווחה על ירידה במכירות: מ‑4.07 מיליארד שקל ל‑3.69 מיליארד שקל. ירידה כ‑9.3%, בעוד רמי לוי צומחת ב‑5.4%. זה אומר שהסיבה היא לא רק ירידות במכירות בשוק כולו, אלא בעיקר צרכנים שחוזרים להשוות מחירים (אחרי שבמלחמה לא היה להם את הקשב לבדוק ולהשוות וכנראה לגלות ששופרסל יקרה לעומת רמי לוי. אלו חדשות רעות לשופרסל וכמובן טובות לרמי לוי.

השוק הבין שרמי לוי מנצח את שופרסל והמניה עלתה ב-3.5% בשעה ששופרסל ירדה ב-7.5%.  זה חריג מאוד ששתי חברות באותו השוק, המקום הראשון והשני בשוק מתנהגות שונה, זה מעיד על DNA שונה מאוד בעסקים, אלו לא חברות דומות, למרות שהן פועלות באותו השוק. השוני נובע מהאסטרטגיה. רמי לוי - דיסקאונט-דיסקאונט-דיסקאונט. שופרסל פחות מתייחסת למחיר ויותר לכוח, פריסה, עומק של מוצרים. כנראה שיוקר המחייה שהולך ועולה גורם לצרכני שופרסל לעזוב לרמי לוי.