פוטין לא עוצר - הודיע לטורקיה על עצירת פרויקט צינור הגז
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לא עוצר בכל הקשור ללחץ על טורקיה ביום שאחרי הפלת המטוס הרוסי. במוצ"ש פרסמה רוסיה שורה של סנקציות כלכליות דרמטיות כנגד טורקיה והיום מדווח כי פוטין הורה לעצור כל התנהלות בעניין קידום פרויקט צינור הגז שאמור להוביל גז מרוסיה דרך טורקיה ומשם למערב אירופה. מדובר באחד הפרויקטים הגדולים ביותר בשנים הקרובות בין רוסיה לטורקיה. תחילת העבודות על הנחת הצינור אמורות היו להתחיל כבר ביוני האחרון אך העניין נדחה - וכעת פוטין מבהיר שהנושא נכנס להקפאה.
בנאום השנתי שנשא היום אמר פוטין כי הפלת המטוס הייתה פשע מלחמה והבהיר כי הקרמלין מתכוון להעניש בחומרה של אנקרה עם סנקציות נוספות לאורך זמן. ההודעה בעניין עצירת פיתוח צינור הגז נאמרה ע"י שר האנרגיה הרוסי מייד בתום דבריו של פוטין - אולי בכדי להבהיר עד כמה רוסיה רצינית וכי לא מדובר בסתם איומים.
בנאומו אמר פוטין כי רוסיה לעולם לא תשכח את ה-24 בנובמבר (יום הפלת המטוס) וכי ארצו רואה את הדבר כבגידה. "אנחנו לא מתכוונים לפתוח במערכה צבאית נגד רוסיה, אבל אם מישהו חושב שהתגובה שלנו לפשע המתועב הזה תסתכם במגבלות על מכירת עגבניות מתוצרת טורקית - אז הוא טועה. טורקיה עוד תתחרט על הצעד שביצעה".
הטון האגרסיבי בו נקט פוטין בנאומו היום מבהיר כי אין בכוונתו ללכת למקום של הרגעת הרוחות מול ארדואן, אותו האשים השבוע כמי שעושה עסקים ולמעשה מממן את דאע"ש.
- נשים, חיילים וכסף גדול: תופעת "האלמנות השחורות" שמטלטלת את רוסיה
- הנפט ממשיך לרדת לאור כוונת אופ"ק+ להגדיל תפוקה והערכה מחודשת של הסנקציות על רוסיה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הנאום המלא - תעבירו לדקה 9:25 עד 11:30: "נעניש את טורקיה"
- 16.שטייניץ 03/12/2015 20:07הגב לתגובה זורק אם תתנו לו
- 15.טיפוס מכריז מלחמות . בגלל טיפוסים כאלה פורצות מלחמות ! (ל"ת)חיים 03/12/2015 17:52הגב לתגובה זו
- 14.סטאלין 03/12/2015 16:12הגב לתגובה זוהעיקר שנשמור את הגז במעמקי הים. שיהיה רע לכולם אז יהיה טוב. חבל למכור גז לטורקיה, חס וחלילה טורקיה תשנה את מדיניותה כלפי ישראל.
- 13.BEN 03/12/2015 15:57הגב לתגובה זובפסקה 3 שורה 2 נאמר: אנחנו לא מתכוונים לפתוח במערכה צבאית נגד רוסיה..." במקום "אנחנו לא מתכוונים לפתוח במערכה צבאית נגד טורקיה ..."
- 12.פוטין הגבר!!! 03/12/2015 15:23הגב לתגובה זויש לנו חבורת שרים אינטרסנטים ואגואיסטים שדואגים רק לתחת שלהם, ויש לנו ראש ממשלה פחדן שדואג רק לכיסא שלו וכל שאר הנושאים לא מעניינים אותו. פוטין, עם ישראל זקוק למנהיג כמוך. פוטין בוא אלינו.
- 11.כותבי תרחישים 03/12/2015 14:45הגב לתגובה זוהיתנצלות או התפטרות או תמונות עדויות נוספות הפעם מאנשי דאעש!
- 10.ברז'נייב 03/12/2015 14:44הגב לתגובה זוטוב, אחרת זה היה קצת מוזר
- 9.לילי 03/12/2015 14:33הגב לתגובה זופוטין לא מנע עד עתה על יצוא רוסי לטורקיה
- 8.גדי 03/12/2015 14:26הגב לתגובה זופוטין משדר עוצמה ונחישות ויודע מה הוא אומר ומה מתכוון לעשות. יש לו אסטרטגיה ברורה והייתי מציע לטורקים להתנצל כי הם רק יפסידו מכל זה: כלכלית ואולי גם צבאית...ימים יגידו...
- 7.דני 03/12/2015 14:19הגב לתגובה זומומלץ לבדוק המון שגיאות בכתבה
- 6.סוף כל סוף מישהו מלמד את הסולטן ארדואן. הגיע הזמן להעיף (ל"ת)יוסי 03/12/2015 14:14הגב לתגובה זו
- 5.אלעד 03/12/2015 14:13הגב לתגובה זופוטין אולי תסכים להיות ראש ממשלת ישראל . אני בטוח שתוך שנה כל הבעיות שלהו יפתרו
- 4.שטייניץ 03/12/2015 14:11הגב לתגובה זורק אם תתנו לו
- 3.פוטין 03/12/2015 14:00הגב לתגובה זואפשר להגיד הרבה דברים על פוטין אבל דבר אחד בטוח הוא אוהב את הארץ שלו,הוא פטריוט רוסי ,
- על פניו זה עושה נזק כלכלי לרוסיה (ל"ת)פריצל 03/12/2015 15:28הגב לתגובה זו
- מקס 03/12/2015 14:12הגב לתגובה זואת טובתו האישית בשביל המולדת?
- 2.סמדר 03/12/2015 13:56הגב לתגובה זויותר מידי טעויות שמקשות על הקריאה.
- 1.בא 03/12/2015 13:46הגב לתגובה זוצינורות .
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
