מניית פייסבוק - התרסקות: איבדה 27% מההנפקה; "האכזבה למשקיעים תימשך"
שבועיים אחרי הנפקת הענק ופתיחת המסחר במניית פייסבוק, אי אפשר לראות את הדברים בשום צורה אחרת מלבד כישלון אדיר. אמש צללה מניית הרשת החברתית הגדולה בעולם בעוד 6.5%, סגרה במחיר של 27.72 דולר ובכך השלימה נפילה של 27% מאז הונפקה במחיר של 38 דולרים. ויש כאלה שמופסדים הרבה יותר שכן בפתיחת יום המסחר הראשון המניה זינקה 18% למחיר של 45 דולר, לפני שהחלה לאבד גובה.
אם בשבוע שעבר מניית פייסבוק עוד עשתה את הנפילה שלה בזמן שהנאסד"ק עלה 2.11%, אז השבוע היא קיבלה "רוח גבית" שלילית כשהנאסד"ק נפל 3.17% (כולל נפילה של 2.82% ביום המסחר האחרון).
שווי החברה עומד כעת על 76 מיליארד דולר (למרות שב'גוגל פייננס' החישוב שונה ולכן השווי המחושב הוא 59 מיליארד דולר), איפה זה ואיפה 104 מיליארד דולר בהנפקה. במילים אחרות - המכפיל שעמד על 107 בהנפקה, הולך ויורד ונמצא כעת על 70.9 (בהתחשב ברווח שנתי של 39 סנט). אגב, המכפיל של גוגל על שווי של 186 מיליארד דולר עומד על 17.3. במילים אחרות, שימו את המכפיל של גוגל על פייסבוק ותגיעו למחיר מניה של סביב 6 דולר. אבל הפוטנציאל...
לפי בלומברג - יש עוד מקום ל-20% ירידה
מבחינת האנליסטים המסקרים את המניה, מילת המפתח היא ככל הנראה זהירות. ב-Morningstar מייעצים ללקוחות לנהוג משנה זהירות ואומרים כי "החברה צפויה לאכזב את המשקיעים בה בטווח הזמן של 12 עד 18 חודשים הקרובים".
בגוף ההשקעות Baird נשמעים אופטימים יותר אבל רק לטווח הארוך יותר. הם נוקבים במחיר יעד של 37 דולר עם המלצת 'תשואת יתר' ואומרים כי עיקר העניין הוא הפוטנציאל. לסוכנות בלומברג הם אומרים כי "אנחנו מאמינים שפייסבוק היא השקעה אטרקטיבית לטווח הארוך בתחום של הפרסום, מדיה דיגיטלית, מסחר אלקטרוני ותשלומים". עוד הם כותבים כי "פייסבור אוספת המון מידע כעת ובשלב מסוים היא תוכל להשתמש בו בצורה של פרסום מכוון".
באתר בלומברג עשו ביום רביעי האחרון חישוב והגיעו למסקנה כי מניית פייסבוק צריכה לרדת עוד 20% בכדי להגיע לשווי הנכון שלה. באתר נכתב כי השווי הנוכחי (של יום ד') משקף מכפיל של 29.5 על הרווח הצפוי ל-2014 ולכן המניה צריכה לרדת למחיר של 23.07 דולר בכדי להתיישר עם המכפיל הממוצע של חברות האינטרנט בנאסד"ק (אמזון, גוגל, איביי ואחרות) שכרגע עומד על 35 והחזוי ל-2014 שעומד על 23.5.
- 5.נוחי 03/06/2012 08:36הגב לתגובה זואנשים בלי עבודה אמיתית , רק מהמרים על מניות ומשכנעים את ציבור העובדים להמר גם .....רוב האנשים בבורסה מפסידים , חלק קטן עושים ערמות של כסף !!!
- 4.צפוני 02/06/2012 16:48הגב לתגובה זוהשווי האמיתי שלפייסבוק (שווי אופטימי) הוא 12 דולר למניה וגם אז עם אמונה חזקה שתדע לייצר רווחים נוספים , כל דולר מעל הוא הימור נטו
- 3.במבינו 02/06/2012 13:50הגב לתגובה זוהייתם לפני ההנפקה????. איזה עם פתטי .....
- היו הלונג,ועכשיו בשורט ,הם נערי שליחויות . (ל"ת)בא 02/06/2012 17:04הגב לתגובה זו
- 2.פייסבוק תעלם ואיתה כספי המשקיעים !! (ל"ת)יויו 02/06/2012 13:18הגב לתגובה זו
- 1.בא 02/06/2012 12:59הגב לתגובה זוזה הדבר היחידי שיציל אותם ואותנו מהם,דבילים חרוצים .
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
