מנכ"ל אדנים: זינוק של 35% במיחזור משכנתאות דולריות

לדברי עו"ד יונתן הולצר, מנכ"ל בנק אדנים למשכנתאות, יותר ויותר לווים אשר נטלו הלוואת משכנתא צמודה לדולר, חוששים כעת מהזינוק החד שהוא רושם וממהרים להחליפה
חזי שטרנליכט |

הזינוק החד שנרשם בשער הדולר בשבועות האחרונים משפיע גם על שוק מיחזור המשכנתאות, לטענת בנק אדנים למשכנתאות. על פי נתונים שמפרסם הבנק, נרשמה בו עלייה של כ-35% בביקוש למיחזור הלוואות דולריות והצמדתן למדד בחודש וחצי האחרונים, וזאת לעומת חודשים מרץ ואפריל השנה.

לדברי עו"ד יונתן הולצר, מנכ"ל בנק אדנים למשכנתאות, יותר ויותר לווים אשר נטלו הלוואת משכנתא צמודה לדולר, חוששים כעת מהזינוק החד שהוא רושם וממהרים להחליפה ולמחזרה, בהלוואות צמודות מדד או שקליות בכדי שלא להגדיל את יתרת ההלוואה וההחזר החודשי: "יתרת הלוואה צמודה לדולר של 100,000 דולר שהייתה שוות ערך במרץ לסכום של 430,000 שקל, עומדת כיום על קרוב ל-450,000 שקל - עלייה של כ-20,000 שקל".

עו"ד הולצר הוסיף כי "חשוב להבין כי כל שינוי, אפילו יומי, מקפיץ את יתרת הלוואת המשכנתא וההחזר החודשי שלה. יתרת הלוואה מעין זו, עלתה בכ-2000 שקל רק ביום רביעי האחרון, כתוצאה מהעלייה של מחצית האחוז שרשם הדולר ביום אחד".

השינויים החדים בשערו של הדולר, עקב התחזקותו בעולם, ביטול רצועת האלכסון והאקלים המדיני יחד עם החשש מפיחותים נוספים בחודשים הקרובים מביאים בתקופה האחרונה לקוחות רבים לוותר על הלוואות צמודות דולר, מציין הולצר ומוסיף: "עד לפני שנה, היה המסלול הדולרי פופולארי מאוד, ונגס בנתח של כ-25% מהאשראי שבוצע בשוק המשכנתאות. עם הפחתת הריבית בהלוואות המשכנתא צמודות המדד והתייצבות האינפלציה על שיעורים אפסיים, צנח הביקוש להלוואות אלו והוא מהווה כיום רק כ-15% מנפח האשראי המבוצע".

לדעת הולצר "אל נוכח הזינוק שרושם הדולר וריבית הליבור הדולרית הנמצאת במגמת עלייה מזה כשנה, אנו מעריכים כי רבים יעדיפו להיפטר מן ההלוואות צמודות הדולר שבתיק המשכנתא שלהם ויעברו לריביות השקליות הצמודות למדד".

הולצר מוסיף ומציין כי מיחזור הלוואות צמודות דולר מבוקש במיוחד כיום, בעיקר אל נוכח הריביות הנמוכות המאפיינות את המגזר השקלי והצמוד מדד: "חשוב לציין כי ברוב המקרים, להלוואות צמודות הדולר לא נלווה קנס בגין פרעון מוקדם של ההלוואה, כך שמיחזורן הופך לזול ופשוט יותר".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטוח לאומי
צילום: Shutterstock

ביטוח לאומי מקדים את תשלום הקצבאות - הזכאים יקבלו כבר ביום ראשון

אילו קצבאות יכללו בהקדמה ומה יקרה בחודש הבא?

רן קידר |
נושאים בכתבה ביטוח לאומי

לקראת ראש השנה, שיחול ביום שני הקרוב (22 בספטמבר), המוסד לביטוח לאומי נערך להקדים את העברת הקצבאות ארוכות המועד ולשלם אותן כבר ביום ראשון (21 בספטמבר). מדובר במהלך שצפוי להקל על מאות אלפי משפחות, קשישים ואנשים עם מוגבלות, שנדרשים להיערך להוצאות החג.

בדרך כלל מועברות הקצבאות ארוכות המועד ב-28 בכל חודש, אולם הפעם הוחלט על הקדמה של שבוע, כדי לאפשר לזכאים נזילות מוקדמת ונוחות כלכלית בתקופה שבה ההוצאות גדלות באופן טבעי - קניות לחג, ארוחות משפחתיות והוצאות שוטפות.

אילו קצבאות ייכללו בהקדמה?

על פי הודעת הביטוח הלאומי, התשלום המוקדם יכלול קצבאות נכות כללית, קצבאות ילדים נכים, שירותים מיוחדים לנכים קשים, קצבאות ניידות, קצבאות לנפגעי עבודה, גמלאות שיקום, גמלת סיעוד, קצבאות מזונות, קצבאות אזרח ותיק (זקנה), קצבאות שארים וכן קצבאות לאסירי ציון. כולן יופקדו בחשבונות הבנק של הזכאים כבר ביום ראשון.

גם קצבת הילדים הרגילה (עבור ילדים שאינם נכים) הוקדמה החודש ושולמה כבר ב-17 בספטמבר, שלושה ימים לפני המועד הקבוע, ה-20 בחודש. תשלומי אבטלה והבטחת הכנסה שולמו כרגיל ב-12 בספטמבר, אך באוקטובר הם יוקדמו ל-9 בחודש.

בכל שנה נושא הקדמת הקצבאות עולה מחדש סביב חגי תשרי, שהם החגים הארוכים והעמוסים ביותר מבחינה כלכלית. הוצאות על מזון, מתנות, טיולים משפחתיים ולעיתים גם חובות שנצברו במהלך השנה, הופכים את התקופה הזו לרגישה במיוחד עבור משקי בית מעוטי יכולת.

מונית
צילום: ביזפורטל

נהגי מוניות בנתב"ג מאיימים לשבות בערב החג: ההתנגדות לאובר עולה מדרגה


ארגון נהגי המוניות הכריז על שביתה לקראת ראש השנה במחאה על כוונת משרד התחבורה להכניס את אובר לפעילות חוקית בישראל. רשות שדות התעופה נערכת לעומסים ולפתרונות תחבורתיים



רן קידר |
נושאים בכתבה מונית אובר

שוב מאבק בין נהגי המוניות למשרד התחבורה, והפעם סביב היוזמה לשילוב שירות הנסיעות של אובר בישראל. ערב ראש השנה, כשבנתב"ג צפויים לעבור קרוב ל-86 אלף נוסעים ב-516 טיסות נכנסות ויוצאות, עשרות נהגי מוניות צפויים לפתוח בשיבוש תחבורתי כחלק מ"שביתה איטלקית" מקומית במחאה על כוונת המשרד לאפשר לאפליקציית Uber לפעול בישראל.

השיבוש צפוי לכלול אי הגעה של נהגים לנמל התעופה, מה שעלול לפגוע בזמינות שירותי המוניות במקום. עם זאת, מדובר ביוזמה של הארגון הקטן מבין שלושת הארגונים המייצגים את נהגי המוניות. שני הגופים המרכזיים, התאחדות נהגי המוניות בראשות כפיר בן זינו, והתאגדות נהגי המוניות מפורום העצמאים בהסתדרות בראשות זהר גולן, חלוקים ביניהם על אופי המאבק.

בן זינו, המייצג כ-5,000 נהגים, הודיע כי הארגון בראשותו יחל בצעדי שיבוש כבר מהערב, אך לא יחריף אותם בצורה שתקשה על הציבור בתקופת החג. לדבריו, אם לא יתקבל מענה מצד ראש הממשלה בנימין נתניהו, יישקל מהלך של הקמת מפלגה חדשה שתאגד נהגי מוניות ונציגי תחבורה ציבורית. מנגד, זהר גולן סבור כי שביתה אינה מוצדקת בשלב זה, וטוען כי ראוי לפעול רק לאחר שייגמרו כל האמצעים האחרים. לפי דבריו, הארגון יכנס דיון אחרי החג לגיבוש מהלכים אפשריים, אך מדגיש כי אם יוחלט על שביתה, היא תכלול את כלל הארץ ולא תתמקד רק בנתב"ג.

ברשות שדות התעופה נערכים למחסור במוניות באמצעות הפעלת קווים חלופיים של שאטלים ישירים ממרכז השדה לערים המרכזיות. בתיאום עם רכבת ישראל, נבחנת אפשרות להרחיב את תדירות הרכבות שיוצאות מהשדה, כולל במהלך ימי החג. ברשות מבקשים מהציבור להיערך בהתאם ולהעדיף שימוש בתחבורה ציבורית או הגעה ברכב פרטי.

היערכות זו נמשכת גם לימי החג עצמם, מאחר שגם בהם עלול להימשך המחסור במוניות. הרשות שוקלת להפעיל שירות אוטובוסים גם בחג עצמו, אם יתברר שהביקוש עולה על ההיצע.


שביתה חלקית של נהגי המוניות