אחת מקטלוג אוטו: סיאט איביזה

בכל שבוע נציג לכם מכונית אחת מקטלוג אוטו, הכולל את כל המכוניות המשווקות בישראל. והפעם: סיאט איביזה
מערכת אוטו |

סיאט איביזהשם מלא: סיאט איביזה
אחיות לפלטפורמה: פולקסווגן פולו, אודי A1

מתחרות עיקריות: רנו קליאו, סקודה פאביה, סוזוקי סוויפט, פורד פיאסטה, טויוטה יאריס, הונדה ג'אז, סיטרואן C3
 

כדאי לדעת עליה: הדור הרביעי של הסופרמיני המצליחה של סיאט נמצא איתנו כבר כחמש שנים. זהו הדור הרביעי של האיביזה, אשר זכה בשנה שעברה למתיחת פנים שנחתה כאן בחודש מאי. הוא הציג חזית עדכנית ומספר שינויים קוסמטיים, לצד שיפור ברמות האבזור והורדות מחירים. גם אם העיצוב, לרבות השנים, עבר לצד המעט מיושן של המטבע, האופי של האיביזה עודנו צעיר וממשיך לפנות לפלח השוק המתאים. היא משווקת בארץ עם מבחר רחב של גרסאות, מ-1.4 ליטר ידנית ועד לקופרה הספורטיבית. גרסת הסטיישן הידנית מוצעת כיום במחיר אטרקטיבי במיוחד של 74,000 שקלים (מחיר מבצע).
 
 

הביצועים בגרסאות ה-1.4 הלא מוגדשות סבירים, כאשר אלו עם מנוע ה-1.2 TSI מציגים ביצועים משופרים וצריכת דלק טובה. הביצועים בגרסאות הספורטיביות טובים מאוד. תא הנוסעים איכותי למדי, גם אם מעט פלסטיקי, ומראהו נותר נאה ומודרני יחסית. נוחות הנסיעה בינונית והתנהגות הכביש טובה למדי.
כל מה שטוב: ביצועים בספורטיביות, מנוע ה-1.2, מבצעים.
כל מה שרע: תא נוסעים פלסטיקי, מרווח, מחירים ללא מבצעים.
מה מקבלים: תמורה טובה למחיר, במבצעים.
גרסה נבחרת: הגרסאות ה"רגילות" במבצעים, או הספורטיביות.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)

"המס על הבנקים הוא מס על הציבור - והוא זה שישלם את המחיר"

בהמשך לכוונת שר האוצר סמוטריץ’ למסות את הבנקים, איגוד הבנקים מגיש את תגובתו לדו"ח עבודת צוות האוצר וטוען כי הדו"ח חסר השוואות לרווחיות בענפים אחרים, לא בחנו את ההשלכות הכלכליות, והמס צפוי לפגוע בציבור הרחב; מנכ"ל איגוד הבנקים, איתן מדמון "שר האוצר מבקש, באמצעות המהלך הזה, לגבות מס נוסף, בדרך עקיפה ולכאורה מתוחכמת מהציבור"

מנדי הניג |

ברקע הכוונה של שר האוצר בצלאל סמוטריץ’ להטיל מס מיוחד נוסף על הבנקים, איגוד הבנקים מגיש את עמדתו לדו"ח עבודת הצוות שבחן את המהלך. לטענת האיגוד, הדו"ח שאמור היה לשמש בסיס מקצועי להחלטה, לוקה בחוסרים מהותיים, מדלג על בדיקות קריטיות ובעיקר אינו מתמודד עם השאלה מי ישלם בסופו של דבר את מחיר המס.

המסמך מוגש אף שעמדת בנק ישראל, שהוא חלק בלתי נפרד מהצוות, טרם פורסמה, ובאיגוד סבורים כי מדובר בהליך שמתקדם מהר מדי, בלי בחינה כלכלית מלאה של ההשלכות על הציבור והמשק.

לטענת איגוד הבנקים, הדו"ח שפרסם הצוות באוצר לא כולל את שתי הבדיקות המרכזיות שעל הבסיס שלהן אפשר בכלל לדון בהטלת מס על סקטור ספציפי. קודם כל, בדו"ח אין כל השוואה בין הרווחיות של הבנקים לבין הרווחיות של ענפים אחרים במשק. באיגוד מדגישים כי זה  בדיוק הבדיקה שנדרשה מהצוות לבצע, כדי לבחון האם מתקיימות נסיבות חריגות שמצדיקות מיסוי מיוחד של ענף אחד בלבד. למרות זאת, הדו"ח, כך נטען, מדלג לחלוטין על השוואה כזאת.

שנית, הדו"ח לא בוחן את ההשלכות הכלכליות של המהלך על המשק הישראלי. אמנם מצויין בדו"ח כי הטלת מס על הבנקים עלולה להוביל לעליית ריבית, לצמצום האשראי, לפגיעה במשקיעים ולנזק לציבור הרחב, אבל בפועל לא ניסו לאמוד את ההשפעות האלה או להעריך את ההיקף שלהן. באיגוד מציינים כי מדובר בתוצאות שכבר התרחשו בפועל במדינות שבהן הוטל מס דומה, ולכן היעדר ניתוח עלות־תועלת מהווה, לדבריהם, כשל מהותי בעבודת הצוות ואף עומד בניגוד לעקרונות חוק האסדרה.

כמו כן, באיגוד טוענים כי הדו"ח מציג נתון שגוי שלפיו הציבור מחזיק בכ-70% ממניות הבנקים, בעוד שבפועל שיעור אחזקות הציבור עומד על כ-90%. לטענתם, מדובר בפער מהותי, שכן הציבור הוא זה שנושא בפועל בעלות של כל מס שיוטל על הבנקים. למרות זאת, בדו"ח אין כל ניסיון לאמוד את הפגיעה הצפויה בחיסכון הציבורי, בדיבידנדים או בשווי אחזקות הציבור. באיגוד מדגישים כי מבנה בעלות כזה אינו קיים באף מדינה אחרת שהטילה מס על הבנקים, ולכן השוואות בינלאומיות מחייבות זהירות מיוחדת.