מאז 1990 פחת זיהום האוויר של חברת החשמל ב-75%
לכבוד יום איכות הסביבה הבינלאומי אתמול, מפרסמת היום חברת החשמל מידע ראשון על פעילותה לשמירת איכות הסביבה, כפי שיבוא לידי ביטוי בדוח הסביבתי השנתי שיתפרסם בקרוב. זאת, במסגרת מדיניות החברה, המשלבת שיקולים סביבתיים בתהליך קבלת החלטות לפיתוח מערכות היצור, ההולכה וחלוקת החשמל. מנכ"ל חברת החשמל, אורי בן נון אמר, כי החברה פועלת לעמוד בדרישות החוקים והתקנות הקיימים במדינה בנושאי איכות הסביבה, ואף מאמצת אמות מידה מחייבות, באותם מקרים בהם עדיין לא קיימת חקיקה. לדבריו, חברת החשמל נוטלת חלק בפעילות לקידום תחיקה סביבתית, ונוהגת בשקיפות מלאה ביידוע הרשויות והציבור במידע סביבתי.
"חברת החשמל היא חלק בלתי נפרד מהסביבה, וכל תכליתה להביא לסביבה אנרגיה ואור - לרווחת הכלכלה והתושבים, תוך שמירה והגנה על הסביבה בה כולנו חיים", אמר מנכ"ל החברה אורי בן נון.
ייצוין, שחברת החשמל קידמה בשנים האחרונות הסבה של תחנות כוח שהופעלו במזוט, לייצור בגז טבעי, שהוא דלק ידידותי יותר לסביבה. במסגרת זו החל השימוש בגז טבעי כתחליף לשימוש בדלקים נוזליים באתר "אשכול" שבאשדוד (החל מהרבעון הראשון של שנת 2004) ובאתר "רדינג" בתל-אביב (החל מהמחצית השנייה של שנת 2006).
בתחנת הכח "חיפה" הושלמה הסבת יחידות הייצור להפעלה בגז טבעי. לכשיגיע הגז הטבעי לחיפה, תוסק התחנה בגז טבעי.
חברת החשמל הקימה מערך של תחנות-כוח מטיפוס מחזור משולב, קרי טורבינת גז ותוספת קיטורית לייצור אנרגיה חשמלית נוספת ללא תוספת צריכת דלק, מה שמביא להפחתה נוספת בפליטות מזהמי האוויר.
בשעות של ביקושים גבוהים במיוחד, או בעת שאחת מיחידות היצור הגדולות מושבתת בשל תקלה או שיפוצים, חברת החשמל מקפידה להשתמש בטורבינות הגז התעשייתיות, המופעלות בסולר.
חברת החשמל משקיעה בהפחתת פליטות מזהמי אוויר, שהם תוצר לוואי של שריפת דלק. מדובר בעיקר בגופרית דו חמצנית (S02) תחמוצות חנקן (NOX) חומר חלקיקי ופחמן דו חמצני (CO2). בשנת 2006 נרשמה ירידה של כ-10% בפליטות הסגוליות [גרם לקילוואט שעה] ושל כ-6% בפליטות המוחלטות [טון] של גופרית דו-חמצנית, לעומת 2005.
בחברת החשמל מציינים, כי אף שהיקף ייצור החשמל משנת 1990 עלה בכ-147%, הרי שרמת הפליטות של גופרית דו-חמצנית באותה תקופה ירדה בכ-75%. זאת, בעיקר בזכות המעבר לשימוש בגז טבעי, השקעות במתקנים מיוחדים (סולקנים ללכידת תחמוצות גופרית מגזי השרפה) ובדלקים משופרים בעלי תכולה נמוכה של גופרית, שמחירם גבוה יותר. להערכת חברת החשמל, הרחבת היקף השימוש בגז טבעי, תביא להמשך הירידה בפליטות הגופרית הדו-חמצנית, למרות הגידול הצפוי בייצור החשמל.
לדברי משה בכר, סמנכ"ל ליצור והולכה של חברת החשמל, בשנת 2006 נרשמה אמנם רק ירידה קלה בפליטות הסגוליות של תחמוצות חנקן, אך זאת, בעת שייצור החשמל עלה ב-4%. "בעוד שייצור החשמל בעשור האחרון עלה בכ-50% ירדה פליטת תחמוצות החנקן ב-35%" - הדגיש בכר.
בשנת 2006 נרשמה גם ירידה של כ-10% בפליטות הסגוליות [גרם לקילוואט שעה] ושל כ-7% בפליטות המוחלטות [טון] של חומר חלקיקי לעומת 2005. בין הגורמים לירידה זו הם השימוש בגז טבעי, הפעלת משקעים אלקטרוסטטיים היעילים בלכידת אפר פחם מרחף בתחנות הכוח המופעלות בפחם "אורות רבין" ו"רוטנברג". כמו כן, השפיעו לטובה השיפורים בתהליך השריפה כתוצאה מהכנסת שינויים ושיפורים בציוד הבערה ובקרת השרפה.
מאמציה של חברת החשמל בהיבט הסביבתי של פעילותה נשאו פרי גם בבלימת הגידול בפליטת פחמן דו-חמצני, על ידי הרחבת השימוש בגז טבעי, ועל פי הערכה מגמה זו תימשך גם בעתיד כאשר יגדל היקף יצור החשמל באמצעות הגז הטבעי. היקף ההשקעות הצפוי של חברת החשמל בהתקנת מתקנים להפחתת מזהמי אוויר מיחידות ייצור פחמיות בעשור הקרוב הוא כמיליארד דולר.
יצוין, שחברת החשמל מפעילה מערך של תחנות לניטור האוויר מסביב לאתרי תחנות הכוח שלה, כחלק ממדיניות הפיקוח והבקרה על מפגעים סביבתיים. זאת, בנוסף למערך המעקב והבקרה של איגודי הערים לאיכות הסביבה והמשרד להגנת הסביבה.
חברת החשמל הפכה את אפר הפחם ממטרד סביבתי למוצר תעשייתי ובשנת 2006 סיפקה החברה לתעשיית הבניה כמות גדולה יותר מאשר ב-2005. ההתחשבות של חברת החשמל בסביבה ובעיקר במצב משק המים, הביא אותה למציאת פתרונות לשימוש מושכל במים, ונכון לשנת 2006, בכל אחת מתחנות הכוח נמשך תהליך של הפחתת ההזרמות לים, והגדלת השימוש החוזר במי קולחין.

מס המטרו יוצא לדרך - בעלי נכסים שקרובים לרכבת יממנו חלק ממנה
צעד נוסף בדרך להקמת פרויקט המטרו בגוש דן, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' חתם על התקנות המסדירות את אופן הגבייה של "מס השבחת המטרו". מס שיוטל על בעלי מקרקעין בתחומים שהוגדרו בתמ"א 70, אשר צפויים ליהנות מההשבחה בערך הנכסים שלהם בעקבות מיזם הרכבת התחתית. הכנסות המס מיועדות למימון בניית הרכבת התחתית והתשתיות מסביב.
בהתאם לחוק המטרו, בעל קרקעות ונכסים בתחומים אלו יידרשו לשלם את המס כתנאי למימוש זכויות עתידיות, בין אם מדובר בקבלת היתר בנייה, שינוי ברישום בטאבו או כל פעולה אחרת שמחייבת אישור תכנוני. גובה המס נקבע בהתאם לשומת ההשבחה שמבצעת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, והוא מחויב בהעברה לקופת המדינה. בעצם המס הזה נועל במקום את מצב הנכסים והקרקעות של התושבים. עכשיו כל אחד יחשוב פעמיים לפני שהוא ימכור או יבנה כי לעלויות הבסיסיות של בניה ואישורים יצטרפו גם מיסים כבדים לקופת המדינה.
הרכבת התחתית אמורה לשנות מן היסוד את מפת התחבורה בישראל, להפוך את גוש דן לנגיש יותר ולחבר בין ערים ושכונות בקצב שלא הכרנו. אבל לצד ההבטחה הגדולה הזו, יש גם מחיר יומיומי כבד שמוטל על התושבים. אלפי אנשים מוצאים את עצמם חיים בתוך אתר בנייה מתמשך: חפירות מתחת לבתים, מדרכות חסומות, פקקי ענק ורעש בלתי פוסק של מכונות קידוח. עבור רבים זו כבר שגרה מתישה שנמשכת שנים, ולפני כולם עוד לפחות חמש שנות עבודות נוספות. כעת, כשהמדינה מוסיפה גם תו מחיר בדמות מס ההשבחה, התחושה מתחדדת – אותם אנשים שנאלצים לסבול את החפירות, האבק והעיכובים בחיי היומיום, מתבקשים גם לממן מכיסם את המיזם. השילוב הזה יוצר תחושת כעס ותסכול עמוק בקרב תושבים ובעלי נכסים, שנקלעו בעל כורחם למרכזו של פרויקט לאומי שמהווה עבורם לא רק חזון עתידי אלא גם פגיעה ממשית בהווה.
התקנות החדשות מגדירות כי רשות המסים תהיה הגוף המוסמך לאשר תשלום המס. ללא אישור רשמי מהרשות, בעל הנכס לא יוכל לבצע פעולות מהותיות בנכס, לרבות שינוי בעלות או קבלת היתר. בנוסף, השר חתם על נוסח ההודעה הרשמית שתישלח מטעם הרשויות המקומיות אל בעלי הנכסים החייבים. במסגרת יישום המהלך, רשות המסים צפויה להפעיל מערכת דיגיטלית ייעודית באתר האינטרנט שלה, שתאפשר תשלום ישיר של המס והפקת אישורי תשלום. הודעה רשמית על פתיחת המערכת תפורסם בתקופה הקרובה.
- משרד האוצר החליט שלא לתקצב פיצוי לישראלים שנתקעו בחו"ל במהלך "עם כלביא"
- 23 אלף דירות מוזלות עדיין לא יצאו לדרך - המחלוקת חוזרת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השבחנו לך את הנכס - אתה חייב לשלם
מס ההשבחה הפך לאחת הסוגיות השנויות במחלוקת סביב פרויקט המטרו. בעלי נכסים באזורים המוגדרים טוענים כי מדובר בנטל כבד שנכפה עליהם, גם אם אינם מתכוונים למכור את הנכס או ליהנות ישירות מההשבחה. לטענתם, המס פוגע בעיקר באוכלוסיות ותיקות שגרות שנים בסמוך לתוואי המיועד, ושאין להן את היכולת הכלכלית לשלם את החיוב הגבוה.

מס המטרו יוצא לדרך - בעלי נכסים שקרובים לרכבת יממנו חלק ממנה
צעד נוסף בדרך להקמת פרויקט המטרו בגוש דן, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' חתם על התקנות המסדירות את אופן הגבייה של "מס השבחת המטרו". מס שיוטל על בעלי מקרקעין בתחומים שהוגדרו בתמ"א 70, אשר צפויים ליהנות מההשבחה בערך הנכסים שלהם בעקבות מיזם הרכבת התחתית. הכנסות המס מיועדות למימון בניית הרכבת התחתית והתשתיות מסביב.
בהתאם לחוק המטרו, בעל קרקעות ונכסים בתחומים אלו יידרשו לשלם את המס כתנאי למימוש זכויות עתידיות, בין אם מדובר בקבלת היתר בנייה, שינוי ברישום בטאבו או כל פעולה אחרת שמחייבת אישור תכנוני. גובה המס נקבע בהתאם לשומת ההשבחה שמבצעת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, והוא מחויב בהעברה לקופת המדינה. בעצם המס הזה נועל במקום את מצב הנכסים והקרקעות של התושבים. עכשיו כל אחד יחשוב פעמיים לפני שהוא ימכור או יבנה כי לעלויות הבסיסיות של בניה ואישורים יצטרפו גם מיסים כבדים לקופת המדינה.
הרכבת התחתית אמורה לשנות מן היסוד את מפת התחבורה בישראל, להפוך את גוש דן לנגיש יותר ולחבר בין ערים ושכונות בקצב שלא הכרנו. אבל לצד ההבטחה הגדולה הזו, יש גם מחיר יומיומי כבד שמוטל על התושבים. אלפי אנשים מוצאים את עצמם חיים בתוך אתר בנייה מתמשך: חפירות מתחת לבתים, מדרכות חסומות, פקקי ענק ורעש בלתי פוסק של מכונות קידוח. עבור רבים זו כבר שגרה מתישה שנמשכת שנים, ולפני כולם עוד לפחות חמש שנות עבודות נוספות. כעת, כשהמדינה מוסיפה גם תו מחיר בדמות מס ההשבחה, התחושה מתחדדת – אותם אנשים שנאלצים לסבול את החפירות, האבק והעיכובים בחיי היומיום, מתבקשים גם לממן מכיסם את המיזם. השילוב הזה יוצר תחושת כעס ותסכול עמוק בקרב תושבים ובעלי נכסים, שנקלעו בעל כורחם למרכזו של פרויקט לאומי שמהווה עבורם לא רק חזון עתידי אלא גם פגיעה ממשית בהווה.
התקנות החדשות מגדירות כי רשות המסים תהיה הגוף המוסמך לאשר תשלום המס. ללא אישור רשמי מהרשות, בעל הנכס לא יוכל לבצע פעולות מהותיות בנכס, לרבות שינוי בעלות או קבלת היתר. בנוסף, השר חתם על נוסח ההודעה הרשמית שתישלח מטעם הרשויות המקומיות אל בעלי הנכסים החייבים. במסגרת יישום המהלך, רשות המסים צפויה להפעיל מערכת דיגיטלית ייעודית באתר האינטרנט שלה, שתאפשר תשלום ישיר של המס והפקת אישורי תשלום. הודעה רשמית על פתיחת המערכת תפורסם בתקופה הקרובה.
- משרד האוצר החליט שלא לתקצב פיצוי לישראלים שנתקעו בחו"ל במהלך "עם כלביא"
- 23 אלף דירות מוזלות עדיין לא יצאו לדרך - המחלוקת חוזרת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השבחנו לך את הנכס - אתה חייב לשלם
מס ההשבחה הפך לאחת הסוגיות השנויות במחלוקת סביב פרויקט המטרו. בעלי נכסים באזורים המוגדרים טוענים כי מדובר בנטל כבד שנכפה עליהם, גם אם אינם מתכוונים למכור את הנכס או ליהנות ישירות מההשבחה. לטענתם, המס פוגע בעיקר באוכלוסיות ותיקות שגרות שנים בסמוך לתוואי המיועד, ושאין להן את היכולת הכלכלית לשלם את החיוב הגבוה.