באר שבע תעבור מהפך: 6,500 דירות בהתחדשות עירונית - כמה תעלה דירה?
הועדה המקומית בבאר שבע החליטה בשבוע שעבר לאשר תוכנית מדיניות מקיפה להתחדשות שדרות טוביהו - אחד מצירי התנועה המרכזיים בעיר. התוכנית ביוזמת עיריית באר שבע, באמצעות המנהלת להתחדשות עירונית ובשיתוף משרד הבינוי והשיכון, משתרעת על פני שטח של כ-1,360 דונם לאורך 3.8 ק"מ וצפויה לחולל מהפך במרחב העירוני. התוכנית היא אחת מתוך מספר מסמכי מדיניות לתכנון אזורי ליבת העיר המתבצעים כפועל יוצא של תכנית המתאר הכוללנית לעיר באר שבע.
מסקירת מחירי העסקאות באזור עולה כי מדובר ב-16-17 אלף שקל למ"ר. למשל, בפרויקט הסמוך של אביסרור מוכרים דירות 4 חדרים, אבל המחירים עוברים את רף ה-2 מיליון שקל לדירה. הסיבה לכך היא הדירות הגדולות, שחלקן נבנות סביב 124 מ"ר למרות שמדובר בדירות 4 חדרים.
התחדשות עירונית באר שבע (ארי כהן אדריכלות ובינוי ערים)
התוכנית מציעה תוספת משמעותית של כ-6,500 יחידות דיור חדשות, שיצטרפו ל-3,700 יחידות הדיור הקיימות לאורך הציר. כאשר במסגרת התכנון החדש, תיווצר טיילת עירונית מרשימה לאורך הדופן הצפונית של השדרה, שתתחבר לשדרות רגר ותשמש כציר ירוק משמעותי במרקם העירוני ותיתן מענה לצרכי תושבי השכונות הסמוכות ולדיירים העתידיים במתחמי ההתחדשות לאורך שד' טוביהו. הציר הירוק יכלול גינון, מתקני ספורט נופש הצללות עצים מתקני אופניים ועוד.
- שמאי המקרקעין שמעריך: "בבאר שבע מי שמוכר בלחץ - מקבע הפסד; מי שמחכה - לא מפסיד"
- ב"ש: פינוי בינוי בהיקף של 1.2 אלף דירות יוצא לדרך
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במסגרת התוכנית, יעבור ציר טוביהו שינוי משמעותי בתפיסה התחבורתית. העורק הראשי, שאורכו 4.3 ק"מ מדרך רמון ועד דרך חברון, יתוכנן מחדש כולל נתיבי תחבורה ציבורית ייעודיים והכנה לרכבת קלה עתידית. התכנון כולל שני נתיבי רכב ונתיב תחבורה ציבורית בכל כיוון, כאשר נתיב התחבורה הציבורית מתוכנן להפוך בעתיד למסלול רכבת קלה.
חידוש משמעותי נוסף הוא תכנון מדרכות רחבות ושביל אופניים משני צדי הכביש, יחד עם שלושה מעברי חציה חדשים להולכי רגל. התוכנית כוללת גם הקמת חניון "חנה וסע" בסמוך לדרך אילן רמון, ו-12 צמתים מרומזרים לאורך הציר, כולל צומת חדש אחד. התוכנית תגביר את הקישוריות בין השכונות משני צידי הציר תוך הוספת צמתים ומעברים במיקומים מרכזיים לאורך השדרה שיחברו אליה רחובות חדשים מעומק השכונות.
רוביק דנילוביץ', ראש עיריית באר שבע ציין כי: "אנחנו ממשיכים ליישם את התוכנית האסטרטגית לפיתוח באר שבע כמטרופולין מוביל בישראל הכולל איכויות אורבניות בכל שכונותיו ומספק שירותים מתקדמים לתושבי העיר והאזור. שדרות טוביהו יהפכו לציר ירוק שיחבר בין השכונות השונות לאורכו וייצר מהפך בכל המרחב העירוני סביבו".
- "מחירי הדירות יעלו ב-6% בשנה הבאה" - על מה מתבסס מנכ"ל אאורה
- מלאי הדירות שובר שיאים - 83.6 אלף דירות; מה קורה בתל אביב?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- פרשקובסקי במבצע ״מיוחד״ - סימן נוסף ללחץ של הקבלנים
אדריכל מחוז דרום במשרד הבינוי והשיכון, אדר' טמיר פיקר ציין כי: "משרד הבינוי והשיכון במחוז דרום יזם את הכנתו של מסמך המדיניות לשדרות טוביהו, בתיאום ובשיתוף פעולה עם עיריית באר שבע. המשרד רואה חשיבות רבה בקידום תהליכי התחדשות עירונית בלב העיר, לצד פיתוח שכונות חדשות. בשילוב מאוזן העיר תתפתח באופן מיטבי תוך מתן מענה לגידול הדמוגרפי והביקוש הגובר למגוון סוגי מגורים, צרכים כלל עירוניים, תחבורה ציבורית, קישוריות עירונית איכותית, הגדלת השטחים הפתוחים ועוד".
"היות וציר שדרות טוביהו מהווה שדרה מרכזית בעיר, צוות התכנון ביצע בחינה מפורטת של המרחב, תוך בחינת סוגיות הנדסיות, תחבורה ותשתיות, תפקוד עירוני, מבני ציבור ושצ"פים, היבטים פרוגרמטיים ועוד, וכן ביצע הליך מלא של שיתוף הציבור. תוצרי העבודה כוללים גיבוש מדיניות תכנונית, וכן איתור של מתחמים בעלי פוטנציאל לקידום תכניות מפורטות להתחדשות עירונית. מטרה מרכזית של מסמך המדיניות היא להגדיר מדיניות מוסכמת עבור מוסדות התכנון, וכן ודאות עבור יזמים ותושבים, אשר יוכלו לקדם מטעמם יוזמות לפרויקטים נקודתיים מוצלחים ואיכותיים.
סגן ומ"מ ראש העיר ויו"ר הועדה המקומית, שלומי נומה : "העירייה שמה לה כמטרה לחזק ולחדש את השכונות הוותיקות במרכז העיר על ידי התחדשות עירונית ויצירה של סביבת מגורים טובה שתמשוך אוכלוסיות חזקות חזרה למרכז העיר, תוך שמירה על תושביה הקיימים. התכנית מייצרת שטחים ירוקים ופתוחים מגוון של פעילויות ספורט ופנאי ומשפרת את הנגישות התחבורתית בכל האזור".
"מדובר בתוכנית פורצת דרך שתשנה את פני העיר", מציינת תמר פוריה, מהנדסת העיר, "התוכנית משלבת בין צרכי הדיור העתידיים של העיר, שדרוג המרחב הציבורי, ויצירת מוקדי פעילות חדשים לרווחת התושבים התוכנית תאפשר הקמת בניינים בגובה עד 30 קומות, תוך שילוב בנייה מרקמית ומגדלית , פיתוח שטחים ציבוריים פתוחים, שילוב שימושי מסחר ותעסוקה לאורך הציר ויצירת חיבורים חדשים בין השכונות הסמוכות".
"התוכנית גובשה תוך שיתוף ציבור נרחב, שכלל מפגשים עם תושבים, סיורים בשטח, וקבוצות מיקוד. שמנו דגש מיוחד על שמיעת צרכי התושבים והטמעתם בתכנון," מציינים בעירייה. "התוכנית מאזנת בין הצורך בהתחדשות עירונית לבין שמירה על איכות החיים של התושבים הקיימים. בשנים האחרונות אנו עדים להתגבשות של יוזמות רבות להתחדשות עירונית בשדרות טוביהו. תוכנית האב להתחדשות השדרה תאפשר ודאות תכנונית ותיקבע עקרונות תכנוניים שיתמרצו את קידום הפרויקטים והתחדשות הסביבה תוך יצירת סביבת מגורים אורבנית ואיכותית".
- 2.אהרון 12/11/2024 20:50הגב לתגובה זויהיו עוד 6500
- 1.תהיה הצפה וקריסת מחירים (ל"ת)בדוק 11/11/2024 10:34הגב לתגובה זו
"מחירי הדירות יעלו ב-6% בשנה הבאה" - על מה מתבסס מנכ"ל אאורה
ולמה הוא חושב שמחירי הדירות בת"א ירדו; וגם - מה זה "פרצי ביקושים" אחרי ירידת מחירים של 5%-10%,
"מלך" ההתחדשות העירונית, יעקב אטרקצ'י אמר כבר בעבר כי מחירי הדירות בת"א גבוהים, וכעת, בראיון ב"גלובס" הוא אומר כי מחירי הדירות בת"א יורדים. במקום אחר בראיון הוא אמר שהם יעלו, אבל פחות מהפריפריה. בעסקים שלו הכל דבש, העלייה במניות הנדל"ן מוצדקת, הנפקת פעילות אאורה מסחר עוד שנתיים. לראיון המלא:
אטרקצ'י אומר את מה שאנחנו כותבים כאן מספר חודשים (הרחבה: ההזדמנות לירידת מחירי הדירות ולמה היא עלולה להתפספס?) - הסיום של תוכנית דירה בהנחה במתכונתה הנוכחית יזרימו ביקושים לשוק. יחד עם סיום המלחמה, החזרת החטופים החיים והחזרת חלק מגופות החללים, האנשים במקום אחר לעומת שנתיים של מלחמה. הם כבר יכולים לקבל החלטות על רכישת דירה, מצב הרוח כמובן השתפר. הוא רואה עליות של 6% צפונה במחירים בשנה הבאה ויותר בשנה שלאחריה.
אטרקצ'י תמיד יראה עליות מחירים בעיקר בפרויקטים שלו ובאזורים בהם הוא בונה. אם הוא היה בונה בת"א, לא הייתם שומעים אותו מדבר על ירידות מחירים בת"א. צריך תמיד לחפש את המוטיבציה והאינטרס של מי שאומר את הדברים. יזמים וקבלנים שמדברים על מחירי הדירות ב-99% מהמקרים ידברו על עליית מחירים צפויה. זה הביזנס שלהם וזה האינטרס שלהם. במקרים רבים, הם צודקים, אל תבטלו את מה שהם אומרים רק בגלל שיש להם אינטרס. חפשו את המהות, את התוכן.
- אאורה: יעקב אטרקצ'י מבקש להכפיל את שכרו ל-6.15 מיליון שקל בשנה
- הפניקס תשקיע במרכזים המסחריים של אאורה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הטענות לעליית מחירי הדירות לא השתנו כבר קרוב לשני עשורים - יש ביקוש שעולה על ההיצע. אנשים צריכים מקום לגור בו ולכן אין מנוס מזה שהם יקנו דירה. הדירות החדשות בשנה הן בסדר גודל של 50-60 אלף דירות בשנה טובה, הביקושים גבוהים יותר בכ-5-10 אלף דירות. זה מוביל לעודף ביקוש, וכשיש עודף ביקוש יש עליות מחירים.
"מחירי הדירות יעלו ב-6% בשנה הבאה" - על מה מתבסס מנכ"ל אאורה
ולמה הוא חושב שמחירי הדירות בת"א ירדו; וגם - מה זה "פרצי ביקושים" אחרי ירידת מחירים של 5%-10%,
"מלך" ההתחדשות העירונית, יעקב אטרקצ'י אמר כבר בעבר כי מחירי הדירות בת"א גבוהים, וכעת, בראיון ב"גלובס" הוא אומר כי מחירי הדירות בת"א יורדים. במקום אחר בראיון הוא אמר שהם יעלו, אבל פחות מהפריפריה. בעסקים שלו הכל דבש, העלייה במניות הנדל"ן מוצדקת, הנפקת פעילות אאורה מסחר עוד שנתיים. לראיון המלא:
אטרקצ'י אומר את מה שאנחנו כותבים כאן מספר חודשים (הרחבה: ההזדמנות לירידת מחירי הדירות ולמה היא עלולה להתפספס?) - הסיום של תוכנית דירה בהנחה במתכונתה הנוכחית יזרימו ביקושים לשוק. יחד עם סיום המלחמה, החזרת החטופים החיים והחזרת חלק מגופות החללים, האנשים במקום אחר לעומת שנתיים של מלחמה. הם כבר יכולים לקבל החלטות על רכישת דירה, מצב הרוח כמובן השתפר. הוא רואה עליות של 6% צפונה במחירים בשנה הבאה ויותר בשנה שלאחריה.
אטרקצ'י תמיד יראה עליות מחירים בעיקר בפרויקטים שלו ובאזורים בהם הוא בונה. אם הוא היה בונה בת"א, לא הייתם שומעים אותו מדבר על ירידות מחירים בת"א. צריך תמיד לחפש את המוטיבציה והאינטרס של מי שאומר את הדברים. יזמים וקבלנים שמדברים על מחירי הדירות ב-99% מהמקרים ידברו על עליית מחירים צפויה. זה הביזנס שלהם וזה האינטרס שלהם. במקרים רבים, הם צודקים, אל תבטלו את מה שהם אומרים רק בגלל שיש להם אינטרס. חפשו את המהות, את התוכן.
- אאורה: יעקב אטרקצ'י מבקש להכפיל את שכרו ל-6.15 מיליון שקל בשנה
- הפניקס תשקיע במרכזים המסחריים של אאורה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הטענות לעליית מחירי הדירות לא השתנו כבר קרוב לשני עשורים - יש ביקוש שעולה על ההיצע. אנשים צריכים מקום לגור בו ולכן אין מנוס מזה שהם יקנו דירה. הדירות החדשות בשנה הן בסדר גודל של 50-60 אלף דירות בשנה טובה, הביקושים גבוהים יותר בכ-5-10 אלף דירות. זה מוביל לעודף ביקוש, וכשיש עודף ביקוש יש עליות מחירים.
