אבישי עובדיהאבישי עובדיה
פסיביזם

השופט דנציגר טעה - כלל ביטוח לא היתה אקטיביסטית; אקירוב קיבל ממנה כל מה שרצה

הפסיביזם של כלל ביטוח - למרות שהיתה הגורם המכריע באספות של אלרוב לא תבעה ניהול אמיתי בפעילות המלונאות בחו"ל שלא סיפקה תשואה תחת ניהולו של אקירוב הבן והמשיכה לאשר שכר לבן; אחרים עשו בשבילה את העבודה והגישו תביעה נגד אלרוב
אבישי עובדיה | (14)
נושאים בכתבה אינטר כלל ביטוח

אכזבה גדולה. דוח הבדיקה  של השופט (בדימוס) יורם דנציגר ודר' איל גבע על ההתרחשויות בכלל ביטוח הוא לא דוח. הוא תיאור אירועים, עם פרשנות במקומות מסוימים. אין בו נחרצות, אין בו ביקורת נוקבת ואמיתית, יש בו יותר מדי נחמדות ופחות מדי ממה שציפינו – שפיטה. זה דוח שמנסה ללכת בין הטיפות, זה דוח מלאכותי שמספק תובנות על פרוצדורות וכללים ונוגע במהות הדברים רק באופן שטחי. זה דוח שמספק מחמאות לאקטיביזם של כלל ביטוח, למרות שכלל ביטוח היא גוף פסיבי שנכנע שוב ושוב לאלפרד אקירוב בעל השליטה באלרוב.

 

כלל ביטוח מחזיקה בנתח גדול מאלרוב – 12.8%. מדובר בגוף המוסדי היחיד שמשקיע באלרוב כבעל עניין. מדובר בשיעור החזקה שמאפשר לכלל ביטוח להיות מאוד דומיננטיים באספות בעלי המניות. למעשה – בהחלטות שצריך רוב של המיעוט – עסקאות שקשורות לבעל השליטה – הם הקובעים. הם יכולים לספק אישור לשכר של אקירוב, של בנו ג'ורג'י אקירוב שמנהל את הפעילות של המלונאות בחו"ל ושל חוה אקירוב אשתו של אלפרד שאחראית על המיתוג והסטנדרטים של הקבוצה. כן, יש תפקיד כזה. הם גם יכולים להסכים לעסקה שבה אקירוב הבן מקבל 15% מהפעילות של המלונאות בחו"ל, הם גם יכולים לאשר מימון לפעילות בחו"ל לרבות מימון חלקו של אקירוב הבן. הם יכולים והם לרוב אישרו או לא דחו.

הם – כלל ביטוח – שתקו במשך שנים רבות. אקירוב קיבל כמעט את כל מה שהוא רצה. אין כאן אקטיביזם, יש כאן פסיביזם. דנציגר העדיף שלא לראות את זה. במשך יותר מעשור חברת אקירוב מממנת את הפעילות בחו"ל באופן מלא, למרות שהבן ג'ורג'י קיבל 15% מהחברה. ההחזקה הזו היא סוג של מתנה, איך נותנים כזו מתנה שבמהותה יוצרת ניגודי עניינים קשים ועלולה לפגוע במיעוט? 

במשך שנים רבות הפעילות של לוקה המרכזת את פעילות בתי המלון בחו"ל (שלא דרך PIH שפועלת בשוויץ) מאכזבת מאוד, בעיקר בלונדון. התוצאות החלשות מעלות, במקרה הטוב, ספקות לגבי יכולת הניהול של הפעילות בחו"ל, ובמקרה הרע – כשלים בממשל תאגידי. אין סיבה שהפעילות הזו תספק תוצאות מאכזבות כל כך. מה עשו בכלל ביטוח? כמעט כלום.

בשלב מסוים מנהל פעילות כנף של כלל (פעילות ההשקעה לטווח ארוך) יוסי דורי מדבר עם אלפרד אקירוב וטוען שהפעילות בחו"ל – לוקה, מאכזבת, ושצריך למנות שם יועץ חיצוני. זה עולה בהמשך לדרישה של אלרוב להאריך את השכר הנדיב של ג'ורג'י אקירוב. כלומר, זה לא שבכלל בדקו ומצאו ותקפו – הם לא היו אקטיבים. הם בסה"כ ניסו לעשות שרירים כשאקירוב רצה שכר. המרחק בין זה לבין אקטיביזם הוא 180 מעלות. בסוף גם לא מונה שום יועץ/ בודק לפעילות - אקירוב עשה מהם צחוק. 

מה הם יכלו לעשות? הם יכלו לתבוע – תביעה ייצוגית, תביעה נגזרת. הם יכלו לדרוש חשיפת מסמכים כדי לראות איך זה שלוקה לא מייצרת תשואה. הם יכלו שלא לאשר את השכר של אקירוב הבן. הם פחדו – הם אישרו שכר לשנה וחצי במקום לשלוש. זה לא הישג שלהם. זה הישג של אקירוב.

 

מישהו אחר לקח את האקטביזם ברצינות ותבע בדיוק בנקודות האלו. כלל למרות שהיא המיעוט החזק והגדול ביותר לא עשתה כלום. הפקירה את הכסף של החוסכים.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

ואז אקירוב שהתפלא איך לא מאשרים לו באופן מוחלט את דרישותיו, רכש מניות של כלל – 4.99% ותקף את כלל. זה אקטיביזם, הוא האקטיבי בסיפור הזה. הוא האשים את ההנהלה שהיא לא פרסמה אזהרת רווח, הוא שלח מכתבים בלי לחכות אפילו לתשובה. הוא כנראה, כך עולה מהדוח, רצה ללחוץ על הנהלת כלל ביטוח ולהשפיע על מנהלי ההשקעות למכור את ההחזקה של אלרוב לאקירוב וכך למחוק את מניות החברה מהמסחר. הוא דאג לאינטרסים שלו, אבל הוא שכח דבר אחד – כל עוד הדברים נעשים בשיחות טלפון, במפגשים, בישיבות, בסחבקיות, יש על מה לדבר. אבל אם אתה משתין מהמקפצה, הכללים משתנים. המנכ"ל, מנהלי ההשקעות, בעיקר בגלל המהלך של אקירוב הפכו להיות יותר נחושים שלא להסכים לדרישות של אקירוב. כל ההחלטות שקשורות לאלרוב גם החלטות של רכישה ומכירה בניירות הערך, דרשו משלב זה אישור מיוחד. אחרי הכל – לאקירוב יש 4.99% מהחברה ועכשיו כל מהלך ייבדק בשבע עיניים.

 

אקירוב נכשל. הוא היה בטוח מדי ויהיר מדי. כלל ביטוח כמנהלת כספים של ציבור גדול נכשלה. אנחנו – הציבור – הפסדנו. אבל נתנחם בסיפור מעניין עם מסקנה ברורה - כדי לשמור על הכסף שלנו צריך גופים אקטיביסטים, גופים עם מרפקים, גופים בלי ניגודי עניינים, גופים בלי עכבות שמנהלים את הכסף שלנו כאילו זה הכסף שלהם.    

שופטים הם בשר ודם

שופטים טועים. דנציגר טעה. גם וורדה אלשיך שמכהנת כדירקטורית בכלל ביטוח טעתה. אלשיך יחד עם היו"ר דני נוה נפגשו עם אקירוב ודוד גרנות דירקטור באלרוב. למה? כדי לנסות ליישר את ההדורים. מה זה ליישר את ההדורים? נו באמת. האם אלשיך היא מהאו"ם? אבל ניחא. הבעיה היא בכך שמפגשים כאלו יוצרים לחץ על הנהלת החברה ועל העובדים שלה. זה לא ראוי במיוחד כאשר יש מחלוקת ועימות. בסוף אותה פגישה אקירוב העביר לאלשיך בשל הרקע שלה כשופטת "דוח מיוחד" על התנהלות הנהלת כלל וביקש ממנה "לשפוט". היא לא אמרה לא. היא ונוה היו"ר לקחו את הדוח. הם טוענים שהם לא פתחו אותו, אבל דנציגר השופט מאשים את אלשיך השופטת בטעות קשה. כן שופטים הם בשר ודם הם יכולים לטעות. גם אתה דנציגר. 

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    אורי 20/06/2020 17:03
    הגב לתגובה זו
    נותר רק "לפשר"
  • 11.
    מ. 18/06/2020 15:02
    הגב לתגובה זו
    הסתה!!!!!!! פרועה!!!!!!!!!!!!!!!!
  • 10.
    עידן 15/06/2020 09:39
    הגב לתגובה זו
    הטייקונים כמו ראש הממשלה שלנו.
  • 9.
    דנציגר 15/06/2020 00:59
    הגב לתגובה זו
    כתבת נכון, אלה העובדות. הישועה אם בכלל, לא תגיע מהדנציגרים והאלשייךיות. הם קרנפים שרוצים לשמר את הכשל הקיים בניהול הכסף המוסדי(של הציבור).
  • 8.
    מושקע 14/06/2020 15:35
    הגב לתגובה זו
    השם המעניין שעולה בדו"ח הוא של ענת לוין, שבמשך שנים עמדה מאחורי הקשר ההדוק בין כלל ביטוח וכנף, בראשה עמדה, לבין אלרוב ואקירוב. לוין עזבה את כלל וכיום מכהנת כדירקטורית באלרוב.
  • 7.
    תקראו את הדו"ח של דנציגר לגבי הדירקטורים. (ל"ת)
    אני 14/06/2020 15:04
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    אזרחית מודאגת 14/06/2020 13:38
    הגב לתגובה זו
    מה הכוונה ...כל עוד הדברים נעשים בשיחות טלפון, במפגשים, בישיבות, בסחבקיות, יש על מה לדבר. האם אתם מטיפים לשחיתות. לא רצוי שהכל יהיה על השולחן.
  • את לא מבינה את הציניות? (ל"ת)
    דניאל 14/06/2020 15:41
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    חן שטרקיס 14/06/2020 12:28
    הגב לתגובה זו
    מרוקנים לעובדים במינימום את הכסף אין פנסיה אין כלום תמיד ימציאו סיבה טובה כגון השוק נפל וכו' וכו '
  • 4.
    אוחנה 14/06/2020 09:38
    הגב לתגובה זו
    גם אחרי מותה הם התקשרו לבדוק אם אפשר להגיע כדי לבדוק אם עדיין חמותי זכאים לגרושים שלהם.....שלחנו אותם לבית הקברות
  • 3.
    טור מעולה - האמת בפרצוף . (ל"ת)
    GUY 14/06/2020 08:47
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אנונימי 14/06/2020 08:12
    הגב לתגובה זו
    ביטוח סיעודי. רמאים.
  • לא רק לקשישים (ל"ת)
    דד 20/06/2020 13:45
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    דנציגר לא טעה הוא אכל קצת יותר מאחד הצדדים למי שמכיר או (ל"ת)
    מרקו 14/06/2020 07:49
    הגב לתגובה זו
רכב מעופף (XPENG)רכב מעופף (XPENG)

מכונית שהיא גם מסוק - כמה זה יעלה ומתי זה ייצא לשוק?

XPeng הסינית מתקדמת בפיתוח פלטפורמה של רכב שבפנים חונה מסוק=רחפן מתקבל שיכול להטיס אתכם במשך 20-30 דקות; ההשקה בסין ב-2026

עופר הבר |
נושאים בכתבה רכבים מעופפים

המותג הסיני XPeng שואף לנער את שוק הרכב עם השקת המכונית המעופפת הראשונה שלו, שעל פי התוכניות תהיה מוכנה לצרכן, בשנת 2026. "נושאת המטוסים היבשתית״(Land Aircraft Carrier) LACשל  Xpeng Aeroht בולטת כנקודת שיא, מסמנת פרק חדש בנוף התעופה של סין ומציעה פרספקטיבה סינית על פיתוח תחבורתי, מסרה החברה בהצהרה על השקת המכונית המעופפת. 

בגרסה הראשונה שלה, היא לא תיראה כמו המכוניות מ"בחזרה לעתיד", אלא תהיה למעשה רחפן גדול שניתן להוביל בטנדר. רחפן הנוסעים עם עיצוב בעל שישה רוטורים וזרועות מתקפלות לאחסון. כלי הטיס מתגאה גם בתא טייס פנורמי של 270 מעלות עם מקומות ישיבה לשניים ומבנה סיבי פחמן להקלת המשקל.

כלי הטייס ערך את הופעת הבכורה שלו בטיסה ציבורית בתערוכת האוויר של סין בסוף השנה שעברה שהתקיימה בעיר ג'וחאי בנובמבר האחרון, ולאחר מכן את הופעת הבכורה הבינלאומית שלו חודשים לאחר מכן, בינואר 2025, בתערוכת האלקטרוניקה CES בלאס וגאס.

הרחפן, בנוי מסיבי פחמן קלים וכולל נוף רחב מתא הטייס. נהגים, או טייסים, יכולים פשוט לחנות את רכב השישה-גלגלים באתר ההמראה, לנתק את הרחפן בלחיצת כפתור ולעלות עליו כשהרכב נשאר בחנייה. משם, הם יכולים לנווט את שאר המסע שלהם באוויר, לקצר את זמן הנסיעה ולשפר את הגישה לאזורים מרוחקים.

פתרון המכונית המעופפת עם המודול הכפול של XPeng, ייקרא ״נושאת המטוסים היבשתית״ - LAC. התמחור בשוק הביתיבסין יהיה מתחת ל-300,000 דולר אמריקאי, כך לדברי וואנג טאן, מייסד שותף וסגן נשיא XPeng Aeroht.

תבלינים. צילום: Marta Branco, Pexelsתבלינים. צילום: Marta Branco, Pexels
בלוגסטריט

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?

יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה 

זיו סגל |

לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.

בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500  מאז סוף חודש אפריל. 


מדד S&P תוך יומי
מדד S&P תוך יומי


דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך. 

בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200. 

אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?

התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT  לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.