פרופ' גלאי מוטרד: "הפד חייב לצמצם את ה-QE, זה צומח למימדים מסוכנים"
אחרי 5 שנים של ריבית 0% בארה"ב ושלושה סבבים של הקלה כמותית, המשק האמריקני צונח בזחילה איטית והשאלה הרווחת היא האם זה הזמן לתת לילד (כלומר למשק) ללכת לבד - ולהפסיק את רכישות האג"ח. אחרי כל נתון מאקרו הרוחות מנשבות לכיווו אחר, כאשר
עוד לפני עדותה של ג'נט ילן בפני הסנאט ביום חמישי, שוחח Bizportal עם פרופ' דן גלאי, יו"ר קרן סיגמא ומי שהמציא את מדד הויקס (מדד הפחד) על השלכות המשך תוכנית הרכישות של ה'פד': "יש כיום דאגה גוברת מצד כלכלנים רבים בארה"ב שהמשך תוכנית הרכישות בקצב הנוכחי לגרום לבועה שתהיה לרועץ לכלכלה האמריקאית. אנחנו רואים את ההשפעה של התוכנית הזו דרך נושא הצריכה. אנחנו רואים גידול בצריכה הפרטית, רכישות של בתים שגורמות לעליית מחירים אין בכלל ספק שלתוכנית הרכישות יש חלק משמעותי בעליית מחירי הנדל"ן בארה"ב. החשש הוא מהמשך התוכנית הזו לאורך זמן."
גלאי הוסיף כי "בינתיים, התוכנית הזו מורידה את המינוף של ארה"ב שהיה בשיאים לפני המשבר וזה דבר חיובי, אבל מנגד כולם עוקבים בחרדה בין הצורך לעודד את הכלכלה ולהביא את הצמיחה לקצב גבוה יותר מהקצב האיטי כעת, לבין החשש מבועה כלכלית שאח"כ יהיה קשה לשלוט עליה. לאף אחד אין פיתרון ואף אחד לא יודע מתי השווקים יוכלו להיגמל מהתוכנית הזו."
לשאלה אם נתוני המאקרו האחרונים הם אינדיקטור טוב מספיק לתחילת הנסיגה לדעתו אומר גלאי: "כרגע המשק האמריקאי כבר נמצא במסלול של צמיחה. עדיף להסתפק בזה ולא להזרים עוד נזילות. יש לא מעט חששות של כלכלנים שאומרים שגם אם ה'פד' טוען שהוא יוכל לטפל בבעיות הנזילות שיגיעו אחרי שהתוכנית תסתיים, כבר יהיה לו קשה להתמודד איתן. אני חושב שהנתונים טובים מספיק כדי להתחיל בנסיגה עכשיו, כי אם זה יימשך נניח עוד שנה - זה עלול לצמוח למימדים מסוכנים ."
- פרופ' גלאי על הסבירות ל'תרחיש 2008', וכיוון שוקי המניות כעת - צפו בראיון
- דן גלאי: "ישראלים לא מבינים את השוק"; מה הפתרון לבעיית הפנסיה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גלאי מסביר כי למרות החסרונות הטמונים ברכישות אג"ח לאורך כל כך זמן, לא הייתה ברירה: "הנזק של המשבר האחרון היה כל כך גדול, שהיה צריך לצאת ממנו בכל מחיר, אחרת זה היה מגיע למשבר קולוסלי שהיה דומה לזה שראינו ב-1929. בבנק הפדרלי החליטו לעשות הכל כדי לא להגיע לזה"
"כרגע ה'פד' קבע את היעדים במונחים של אינפלציה ואבטלה. ילן חזרה על זה לאחרונה והדגישה שאלה הנתונים שעל פיהם הם יקבלו החלטות. כבר עכשיו ברור שיום יבוא והם יצטרכו לטפל בנושא הנזילות, אבל בשלב הזה יש להם את הכלים לעשות את זה. ברור שאם היינו חוזים עכשיו בבעיה של עליית אינפלציה התוכנית הייתה נפסקת מיד, אבל בינתיים הביקושים לא באים לידי ביטוי באינפלציה."
- 3.בועה 15/11/2013 08:15הגב לתגובה זוכל כלכלן יגיד לכם שמדד המחירים לצרכן בארה"ב מוטה כלפי מטה (בגלל עדכוני משקולות בפיגור ובגלל המקדם ההדוניסטי שלא קיים ברוב המדינות מלבד ארהב ובריטניה). המשמעות היא שמדד המחירים לצרכן מוטה למטה. מצד שני מחירי הנכסים עולים. המשך ההדפסה יביא לכך שגם את העלייה במחירי הצרכן לא ניתן יהיה להסתיר והמחירים יעלו למרות שוק העבודה החלש. זה ייקרה כאשר ההיצע ייחלש (או ייתייקר) ולאוו דווקא הביקוש יעלה, קוראים לזה סטגפלציה.
- 2.רשף רפאל מאירי 14/11/2013 20:43הגב לתגובה זואין מחזורים ריאליים, הדבר היחיד שמחזיק את העסק זו אמונה בלתי הגיונית בדולר כמטבע העולמי כך שארה"ב תומכת בעצמה ע"י הצפת העולם בדולרים כנגד התחייבויות מפוקפקות. בסכסוך ראשון עם סין נגמר כל הסיפור ביום אחד. תאמינו לי רק שיאפשרו בישראל כלכלה חופשית ולא הקומוניזם הריכוזי שמשתולל כאן ותראו איזה פוטנציאל יש לנו. אני מאמין בישראל ומאמין ביכולת שלנו כאן בארץ להפוך למעצמה עולמית בהרבה הרבה תחומים.
- 1.יעקב 14/11/2013 17:15הגב לתגובה זויהיר לפיד קונה קרנית פלוג קונה הדולר מצרך מבוקש
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
מחשוב קוונטי גטי תמונותמניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
ריגטי קומפיוטינג ו־D-Wave הפכו לכוכבות החדשות של וול סטריט, עם שווי של מיליארדים והכנסות זעומות. המשקיעים מהמרים על העתיד, האנליסטים מזהירים מבועה
ריגטי קומפיוטינג Rigetti Computing -1.72% ו־D-Wave D-Wave Quantum 3.91% הן השמות החדשים שמסעירים את וול סטריט. שתי החברות שוות כיום יותר מיצרנית המרקים הוותיקה קמפבל'ס, אף שההכנסות שלהן מהוות פחות מאחוז מהכנסותיה. כך נראית בורסה שמונעת מציפייה לפריצה המדעית הגדולה הבאה.
הדרך למוצר מסחרי עוד ארוכה
תחום המחשוב הקוונטי נחשב כיום לאחד המסקרנים והמסוכנים בשוק ההון, כאשר החברות פועלות לפיתוח מחשבים בעלי עוצמת חישוב חסרת תקדים, שיכולים לפתור בעיות שלמחשבים רגילים יידרשו להן מיליוני שנים. גוגל הדגימה לאחרונה יכולת כזו, כאשר שבב קוונטי שפתחה פתר בעיה בתוך דקות - משימה שלמחשב־על רגיל הייתה אורכת עידנים. אלא שיש פער גדול בין היתכנות מדעית לבין מוצר מסחרי שמייצר הכנסות. מנכ"ל אנבידיה, ג’נסן הואנג, העריך כי עשויות לחלוף עשרות שנים עד שהטכנולוגיה תניב תוצאות מעשיות. בשוק ההון, לעומת זאת, המשקיעים נוטים להתעלם מהזהרות ולהתרכז בפוטנציאל.
התופעה מזכירה במידה מה את מניות הביוטכנולוגיה, גם שם משקיעים מוכנים להמתין שנים לתוצאות, מתוך אמונה שההשקעות יניבו בסוף תרופה או טכנולוגיה מהפכנית. במקרה של הקוונטום, הכול עדיין תיאורטי: המשקיעים רוכשים מניות על סמך חזון, לא על בסיס נתונים כספיים.
- חברות המחשוב הקוונטי מדווחות - ההכנסות מזנקות, ההפסדים עצומים
- קוונטינום חושפת את הליוס - בדרך למחשב קוונטי מסחרי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נשיא ארה״ב טראמפ הציב את המחשוב הקוונטי בעדיפות לאומית, וחברת ההשקעות פידליטי השתתפה לאחרונה בגיוס הון של חברת קוונטיניום, שנערך לפי שווי של עשרה מיליארד דולר. גם ענקיות טכנולוגיה נהנות מהגל: דיווח על פריצת דרך בשבב של אלפאבית הוסיף לשוויה עשרות מיליארדי דולרים בתוך דקות. עם זאת, יש מי שמזהירים מפני בועה. האנליסט טרוי ג’נסן מקנטור פיצג'רלד הסביר כי אם הטכנולוגיה תצליח, זה עשוי לשנות את העולם; אם לא, המניות עלולות להתרסק.
