בכירי פרסום על רשת: "אנו חשופים במיליונים עם כסף ששולם מראש"
פרפורי הגסיסה של שוק הטלוויזיה הישראלי (למעט קשת שדווקא הולכת בגדול נגד המגמה) ואווירת הנכאים שעוטפת את ערוץ עשר ורשת, מעמידים את שוק הפרסום הישראלי על רגליו האחוריות. מעבר לחשש מאי-תחרות שבסופו של דבר תפגע באינטרסים שלהם יש גם חברות מדיה, משרדי פרסום ומפרסמים ש"חשופים" במיליוני שקלים מול רשת ומילים כמו "חדלות פרעון" או תסריטים אפוקליפטיים של סגירת רשת ו/או עשר מחייבים אותם לבחון את מצבם ולהעריך את הסיכונים במידה וקיימים.
החששות, מבוססים או לא, לגבי עתידה של רשת נובעים בין היתר ממסמכים שנחשפו על רקע סכסוך משפטי בדירקטוריון רשת בין נציגי קופרמן הפקות לאנדמול. במסגרת זו נכתב כי רשת דחתה תשלומים שהייתה אמורה להעביר לאנדמול ו"לא אחת עלה החשש שרשת תודיע על דחיית תשלומים חד צדדית". כמו כן, בספטמבר 2018 דרשה אנדמול מרשת לעמוד בכל התשלומים במיידי או שלחלופין תעמיד לרשותה ערבויות.
על פניו, כל הבכירים שעמם דיברנו מגיבים באותה הדרך למתרחש בשוק הטלוויזיה. כן, הם חוששים, כן, הם חשופים במיליוני שקלים ששולמו מראש כמקדמות למלאי זמן אוויר, כן, אם הייתה בידם היכולת הם היו משנים את ההסכמים עליהם הם חתומים ואליהם הם מחויבים, אבל לא, הם לא מאמינים שרשת תיסגר כשהם מביעים אמון מלא באודי אנג'ל בעל השליטה הערוץ. גם בתסריט שאותו הם מעריכים כבעל סיכוי נמוך (אך אפשרי) של סגירת רשת הם מעריכים שיגיע המיליארדר התורן שייקח לידיו את הביזנס.
"אופן העבודה שלנו חוזה סיכונים כאלה, מגדר אותם ופועל לצמצום חשיפות"
"הסיפור של רשת ועשר, בכפוף למודל העבודה של המדיה עם הזכיינים הוא מורכב ומטריד", אומר לאייס אחד מבכירי ענף הפרסום שלא לייחוס. למרות שנראה כי העובדה שהכסף שלהם ושל לקוחותיהם נמצא בידי רשת, תהפוך אותם למעורים יותר בנעשה, לא כך הדבר: "אף אחד לא מבין לאן הדברים הולכים ומהי התמונה האמתית, גם משום שבחלקה הוא פנימי וחסוי ואין להבין אותו וגם כי מעורבים בו אנשים חזקים מבעלי המניות של עשר ושל רשת ועד לראש הממשלה ושר התקשורת והרשות השנייה שידיהם מעורבבות בזה".
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות שהתמונה המלאה לא גלויה בפניהם, נראה שבענף הפרסום לא מחכים לפרק האחרון של עלילות שוק הטלוויזיה הישראלי וכבר עוסקים בעניין מזה מספר חודשים. "אתה בסיטואציה שאתה לא יכול לחזות איך הדברים יתגלגלו – כי מעורבים שחקנים חזקים עם אינטרסים מנוגדים. מטבע הדברים אופן העבודה שלנו חוזה סיכונים כאלה, מגדר אותם ופועל לצמצום חשיפות. אנחנו נמצאים בזה כבר חודשיים".
גורם נוסף בשוק מוסיף עוד חלק לפאזל ומסביר לאייס: "נגיד שלצורך העניין חברת מדיה מסוימת שמה 30-50 מיליון שקל ברשת בחודש יוני תמורת זמן אויר עתידי, היא אמורה לקבל את התמורה שלה עבור המפרסמים שלה בהחזר חודשי ואז מתפרסמות כל מיני ידיעות על כן מיזוג או עצירת המיזוג, השלב הבא הוא שבאים לבעלי המניות של הטלוויזיה ומבקשים בטחונות וערבונות. על מה בדיוק הם חותמים אני לא יודע, אבל פגישות כאלו מתקיימות כבר בתקופה האחרונה".
משבר? נתוני הרייטינג עדיין גבוהים מכל מדינות המערב
במקרי עבר, כמו זה של ערוץ עשר שכבר החשיך את הערוץ לפני כ"כמעט סגירה" הקודמת, אחד הפתרונות היה גיוס כסף מחברות המדיה בתשלומי אפ-פרונט תמורת זמן אוויר עתידי שיזרים חמצן לערוץ ויאפשר לו לשרוד. מבדיקת אייס עולה כי במקרה של רשת לא הועבר בקשה שכזו לחבורת המדיה. "רשת לא מבקשת כסף" אומר לאייס גורם נוסף שלא לייחוס. "נראה שהיא מסתדרת. היא לא מתחננת לכסף. אני לא חושב שהיא תקרוס אבל ברור שאין מקום ל-3 ערוצים מסחריים ובסוף זה יגיע לשיווי משקל. צריך לזכור שהטלוויזיה בישראל עדיין חזקה מאוד ועדיין מייצרת אימפקט".
- האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר
- התאגיד תחרותי מתמיד עם "בואו לאכול איתי"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המהדורה המרכזית של 13 בתחתית טבלת הרייטינג
למרות שלצופה מהצד, תרתי משמע, הטלוויזיה בישראל נראית כמו מוצר שאבד עליו הכלח עם שידורים חוזרים ונתוני רייטינג נמוכים, הגורמים המקצועיים דווקא מתארים תמונה שונה לחלוטין. נבו כרמי, שותף ביהושע TBWA ומי שמנהל את תחום המדיה של המשרד מפרש את האמירה על כוחה של הטלוויזיה בישראל ומסביר: "אין ירידה בסך הצפייה. נכון שפה ושם יש תכניות שמאכזבות אבל אנחנו מחברים כל יום את המספרים של הצפייה המסחרית ורואים שאין ירידה לעומת השנה שעברה".
על פי נתונים שכרמי מחזיק ומתפרסמים מדי יום על ידי הוועדה למדרוג הוא מראה לדוגמה שהרייטינג המצרפי של קשת, רשת ועשר אתמול (יום ב') בשעות הפריים טיים עמד על כ-26.5% כאשר סך הצפייה בישראל, כולל לווין וכבלים, פרטנר TV, סלקום TV, עידן וכו' (בצפייה לניארית ללא תכניות מוקלטות) עמד על 59%. מכך יוצא שנתח הצפייה של קשת, רשת ועשר עמד על 44%. בהשוואה לאוקטובר בשנה שעברה, מסביר כרמי, מדובר אפילו בעלייה שכן הממוצע עמד על 39.4%. "בשורה התחתונה" הוא אומר, "מצרפית, לא איבדנו צופים. זה מרגיש לא טוב אבל בסוף לא הרבה השתנה. אין לך במדינות מערביות מספרים כאלה".
המחשבות על הקפאת הכספים שהועברו לרשת עלתה בחברות המדיה אבל גם הן מודעות לכך שידיהם כבולות שכן הערוץ ממשיך להתנהל כסדרו למרות רעשי הרקע. מנגד, אומר בכיר לאייס, כי עצם המחשבה על כך כדרך להתמודד עם החששות היא "חשיבה מאוד לא נכונה וגם היסטרית". לדבריו "בסופו של דבר בשוק הטלוויזיה בישראל יהיו שני שחקני ברודקאסט כי זה הגודל של השוק ובסופו של דבר חברות המדיה הן השותפות שלהם. כשאתה מסתכל על המצב אתה צריך להיות אחראי תקציבית ולא ליפול, ומצד שני לגלות להם נאמנות ולעזור להם. אני בשום צורה לא הייתי מפסיק היום את הפרסום".
האינטרס המסחרי: שוק הטלוויזיה הוא זה שמעשיר את משרדי הפרסום
האינסטרס של חברות המדיה להשאיר את שוק הטלוויזיה חי ובועט מונע קודם כל מהעובדה שבשוק הזה הן מגלגלות את הכסף הגדול. לא רק שהטלוויזיה מביאה בישראל נתונים שבמדינות מערב יכולים רק להתקנא בהם, במדיה הזאת חברות המדיה גורפות עמלות שמזכירות במשהו את ימי הזוהר של ענף הפרסום. בשונה מאוד משוק הדיגיטל שבו פייסבוק וגוגל לוקחות לעצמן נתח גדול יותר מכל שקל שמושקע בהן על ידי חברות המדיה, אם בכלל מדובר בכסף שעובר דרכן ולא עובר ישירות מהלקוח למדיה.
"טלוויזיה חזקה זה טוב לי ולמפרסמים" אומר לאייס הבכיר. "זה מודל עסקי שנכון לשוק והאינטרס הוא לחזק אותו. לנו יש עניין ברור שיהיה שוק תחרותי רווחי עם שני ערוצים איתנים שמרווחים כסף. חשוב לנו שיהיה שוק בריא ונעשה כל דבר שנוכל כדי לתרום לאיתנותו. כשאנחנו מסתכלים על הסיטואציה ברשת, היא מדאיגה וצריך לגדר דברים מסוימים או לצמצם חוב, ומנגד אנחנו רוצים שרשת תשגשג".
- 1.רשת זה גוף חולה שצריך תוכנית הבראה (ל"ת)לוטרקי 24/10/2018 09:27הגב לתגובה זו

התאגיד תחרותי מתמיד עם "בואו לאכול איתי"
מגמת הירידה בכמות הצופים במהדורות החדשות ממשיכה, ואילו בפריים טיים, התאגיד מצליח סוף סוף להשיג נתונים תחרותיים
באמצע החגים, כשעסקת החטופים היתה עוד בשלבי המו"מ, סך צופי מהדורות החדשות המרכזיות עמד על כמעט מיליון צופים. בימים האחרונים, המצב חזר לקדמותו, כאשר סך הצופים עומד על כ-700 עד 750 אלף צופים. כרגיל, חדשות 12 במקום הראשון, עם 14.9% רייטינג ו-350 אלף צופים, וכרגיל, חדשות 14 התבססה במקום השני עם קצת יותר ממחצית צופי חדשות 12, רייטינג של 6.4% ו-166 אלף צופים. חדשות 13 נאבקת עם חדשות כאן11 על המקום השלישי, ואמש הצליחה, ועמדה על 4.9% רייטינג ו-111 אלף צופים. חדשות כאן 11 היו עם 4.4% רייטניג ו-110 אלף צופים, מספר מכובד ותחרותי.
הקרב על הפריים טיים וההתחזקות של התאגיד
כנראה שמשהו כן מצליח לעבוד בתאגיד, היות ומלבד איכות, הריאליטי הוותיק, שעלה בעונתו ה-10, ומבוסס על תכנית בריטית, הצליח סוף סוף לייצר מספרים תחרותיים עבור כאן 11. אמנם "חשיפה" עם חיים אתגר של קשת היתה בראש, עם 10.7% רייטינג ו-258 אלף צופים, אבל "בואו לאכול איתי" היה ממש אחריה, עם 9.7% ו-231 אלף צופים (כמות שלרוב מסכמת ערב שלם של שידורים בכאן11). מעבר לכך, גם "הפטריוטים" של ערוץ 14 אמנם סיימה במקום השלישי, עם 8.7% רייטינג ו-240 אלף צופים, אבל אנחנו יכולים לראות עד כמה התחרות צמודה בפריים טיים, כשההבדלים אינם מובהקים. במקום הרביעי והאחרון "כלוב הזהב" של רשת, שהיה עם 6% רייטינג ו-149 אלף צופים, שגם הם נתונים בלתי ניתנים לביטול.
רצועות חדשות נוספות
מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-84 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שצמצמה פערים עם 1.7% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.1% רייטינג ו-26 אלף צופים בלבד.
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור ונסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.6% ו-53 אלף צופים, אחריו במקום השני היה ערוץ 14, עם "על הבוקר" עם עודד מנשה , עם 1.3% בלבד ו-29 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" עם פז וירדן, עם 1% רייטינג ו-22 אלף צופים בלבד.
- האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר
- המהדורה המרכזית של 13 בתחתית טבלת הרייטינג
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בצהריים, 14 בצהריים של חדשות 12 היתה עם 3.2% ו-75 אלף צופים, האולפן הפתוח של ערוץ 14 היה עם 1.7% רייטינג ו-43 אלף צופים, ואילו "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.6% רייטינג ו-31 אלף צופים.

האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר
לראשונה, תכנית חדשות של ערוץ 14 הצליחה להדיח את חדשות 12 מראש הטבלה; בנוסף, גם מול תוכן "איכותי", תכניות הריאליטי מספקות לצופים את צרכי הבידור באופן הטוב ביותר, ואמש ריאליטי אוכל היה בראש
סך הצופים במהדורות החדשות עולה מעט, לאחר שהציבור היה כנראה ברוויה לאחר תקופה אינטנסיבית שהצמידה את כולם למהדורות. ברמת התוצאות, דירוג המהדורות וכמות הצופים נשארה כמעט זהה, למעט ערוץ 14 שהתחזק. ועדיין, חדשות 12 עדיין מעל כולם. המהדורה המרכזית של חדשות
12 היתה במקום הראשון ועמדה על 15% רייטינג ו-356 אלף צופים, , חדשות 14 היתה עם רייטינג של 7.9% ו-194 אלף צופים. חדשות 13 נאבקת עם חדשות כאן11 על המקום השלישי, ואמש הצליחה, ועמדה על 5% רייטינג ו-119 אלף צופים. חדשות כאן 11 היו עם 4% רייטניג ו-105 אלף צופים,
מספר מכובד ותחרותי.
הריאליטי אוכל את כולם
בערב שבו משודרות שתי תכניות ריאליטי בנושא אוכל, הפריים טיים מיישר קו עם הדעה הרווחת שהריאליטי הוא פורמט מנצח. מאסטר שף הותיקה של קשת עמדה מעל כולם עם 16.2% רייטינג ו-391 אלף צופים והייתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים אתמול. אחריה, הפטריוטים עם המיתוג החדש שמרה על כוחה עם 8.5% רייטינג ו-229 אלף צופים ואפשר לומר שהתכנית מצליחה מאד, היות ובסך כל שידורי כל הרצועות בכל הערוצים, היתה אמש התכנית השנייה הנצפית בישראל. אחריה, היה הלהיט החדש-ישן של התאגיד, הריאליטי הוותיק "בואו לאכול איתי" עם 7.2% ו-183 אלף צופים. ואילו את הרשימה סגר "חרדים, העולם האמיתי" של קשת, עם 4.9% רייטינג ו-112 אלף צופים בלבד.
ערוץ 14 עם מהפך ברצועת הצהריים
מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 2.9% ו-67 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שממשיכה לצמצם פערים עם 2.3% רייטינג ו-51 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.7% רייטינג ו-39 אלף צופים בלבד.
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור ונסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.3% ו-46 אלף צופים, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 2% רייטינג ו-42 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.4% רייטינג ו-28 אלף צופים בלבד.
- התאגיד תחרותי מתמיד עם "בואו לאכול איתי"
- המהדורה המרכזית של 13 בתחתית טבלת הרייטינג
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בצהריים, האולפן הפתוח של ערוץ 14 עם בועז גולן הצליח להדיח לראשונה את חדשות 12, ועמד על 2.5% רייטינג ו-52 אלף צופים, בעוד 14 בצהריים של חדשות 12 עם ערד ניר היתה עם 2.4% ו-54 אלף צופים. את הרשימה סגר "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.