גבי אטל
צילום: יח"צ
טור

מפגן עוצמה או טעות? הדרמה של יו"ר פובליסיס בפסטיבל קאן

האיסור של פובליסיס להשתתף בתחרויות יכול ליצור תיסכול אצל אנשי הקריאייטיב של הרשת שלא יכולים לחגוג את התוצר שלהם ומצד שני, היו"ר החדש שולח מסר ללקוחות "אני חותך באגו ובשומנים שלי כדי שהעסק שלכם, הלקוחות, יהיה טוב ומקצועי יותר"
גבי אטל | (1)

ההצהרה שלשום בערב (יום ג') של ארתור סאדון, יו"ר פובליסיס החדש, תאגיד הפרסום השני בגודלו בעולם, על איסור החל מ-1 ביולי להשתתף בתחרויות פרסום וכנסים הצליחה להכות גלים בתעשיית הפרסום העולמית.

מעבר לתוכן המטלטל שלה שמיד נגיע אליו, התזמון הוא לא ייאמן. באמצע פסטיבל הפרסום בקאן, האוסקר של תעשיית הפרסום, ביום שלישי ערב גאלה מודיע היו"ר החדש של פובליסיס "אנחנו לא ניגשים לתחרויות וכנסים במשך שנה", כולל פסטיבל קאן שכל הנהלת פובליסיס יושבת בו כרגע. רוב העובדים הבכירים של פובליסיס העולמית ובטח מנהלי המדינות לא ידעו מראש על ההצהרה המטלטלת. רובם היו בארוחות רשמיות עם לקוחות ופתאום נכנסה הידיעה הנ"ל,

הסיבה הרשמית היא שתאגיד ההחזקות פובליסיס בונה מערכת בינה מלאכותית בשם "מרסל" שאמורה לשרת את כל משרדי הפרסום, המדיה תוכן וקד"מ שיש לרשת הצרפתית. המערכת אמורה לסנכרן וללמד על תהליכי קמפיינים, מהלכי מדיה ותוכן וכן לסנכרן את כולם, כל הסוכנויות. העלות שתחסך מהמהלך של איסור השתתפויות בתחרויות אמורה לממן חלק או את כל המערכת.

ארתור סאדון. "הפה והכיס שלי שווים" (Getty Images). 

העלות המשוערת של ההגשות של רשת פובליסיס העולמית בפסטיבל קאן, לפי הגורמים המקצועיים, היא 2 מליון דולר. אבל אירוח הלקוחות, אמצעי המדיה, הספקים ועובדי הרשת היא 20 מליון דולר בשנה, וזה רק בקאן. כלומר אם ניקח את כל התחרויות והכנסים בעולם זה חיסכון לא קטן של עשרות אם לא מאות מיליונים.

עם זאת, לצד החיסכון יש פה מהלך שיכול לפגוע גם ברשת. כל הלקוחות הגדולים בעולם מגיעים לקאן - השילוב של עיירת קיט מדהימה בריביירה הצרפתית לצד מזג האוויר המושלם, נוף מהמם וכמה כוסות של יין רוזה יוצר פלטפורמה מצויינת לאינטראקציה עם לקוחות, ליצירת שיחות ודיונים באווירה של שקט ורוגע, רחוק מהיום יום העמוס שחווים הלקוחות וחברות הפרסום. פובליסיס משאירה את השטח הזה למתחרים שלה.

כאמור, פסטיבל קאן הוא האוסקר של הפרסום העולמי והכרת התודה של התעשייה לאנשי הקריאייטיב. האיסור של פובליסיס יכול ליצור תיסכול אצל אנשי הקריאייטיב של הרשת שלא יכולים לחגוג את התוצר שלהם. התיסכול הזה יכול לפגוש את הבעיה הגדולה של סוכנויות הפרסום כיום - גוגל ופייסבוק ושאר חברות המדיה מגייסים טאלנטים של קריאייטיב בעיקר מסוכנויות בכול העולם ומטפחים אותם במשכורות גבוהות וסביבה יצירתית בלתי מוגבלת. מהלכים כאלה כמו של פובליסיס יכולים ליצור פער והמשך הזליגה של הטאלנטים לפלטפורמות אחרות.

למרות זאת בעיני זה מהלך מנצח ובעיקר חכם. שנים שהתאגידים ומשרדי הפרסום מתקשרים שהם נאבקים, שרוב הסוכנויות כבר לא רווחיות כמו פעם והרבה מהן מפסידות כסף. חציית הדיגיטל את ה-50% מעוגת המדיה בחלק ממדינות העולם, כאשר הממוצע הוא סביב ה-40% לא עוזר למצב. בין 70% ל-80% מהעוגה הדיגיטלית מגיע לדואופול גוגל-פייסבוק, ששם כאמור אין רווח, הלקוח משלם שכר שאמור להיות 15% אבל בשווקים תחרותיים זה אפילו נמוך יותר. 

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

הפגיעה ברווחיות של חברות הפרסום היא עצומה ובנקודה הזאת עושה ארתור סאדון היו"ר החדש של פובליסיס מהלך של "הפה והכיס שלי שווים". הוא אומר "אני צריך כסף להשקיע בטכנולוגיה ואנשים ולקחת את העסק קדימה. לכן אני חותך באגו שלי, בשומנים שלי, בגאווה שלי, שם את הכול בצד ומראה לכם, הלקוחות, שאני מקריב בכדי שהעסק שלכם יהיה יותר טוב ויותר מקצועי וכך נוכל לסנכרן את הספינה הענקית שנקראת פובליסיס בדרך המקצועית ביותר והנכונה ביותר לתקופה הזאת.

גם התיזמון של ההודעה באמצע הפסטיבל מראה על עוצמה וחוסר פחד להתעמת גם בעיצומה של החגיגה. בדרך שהוא בחר הוא גם מגייס את כל הבכירים של הרשת העולמית וכולם מקריבים כך שכשיצא "מרסל", לכול הרשת העולמית תהיה הרגשה של תרומה כי כולם "הקריבו".

​*** הכותב היה מנכ"ל חברת המדיה זניט מקבוצת פובליסיס במשך 13 שנה והבעלים של חברת הביג דאטה IOI. 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מנשה 23/06/2017 12:59
    הגב לתגובה זו
    לאחד מהתחמנים וסוחרי הסוסים בתחום שרמת התשלומים שלו לספקים היא יותר גרועה מרמת התשלומים של מדינת ישראל
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית. 

מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.