הפריים טיים של השכול: על ההתנהלות התקשורתית בסיקור שחרור המחבלים
באותו בוקר של הפעימה השלישית לשחרור המחבלים כמחווה לראשות הפלסטינאית, הגיע לאולפן של
כעת עוד אחד מרוצחי בנו צפוי להשתחרר, אך הפעם בתור מחווה לרשות הפלסטינית ויעקב מזומן להתראיין על כך בטלוויזיה. ראיון עם אב שכול יהיה לעד טעון. הרבה רגשות של כעס ושכול מצד האב מתנגשות עם עודף סימפטיה של עיתונאים מתחלפים. אי אפשר באמת לנהל ויכוח ענייני עם אדם שהבן שלו נרצח וכעת משחררים את הרוצח לחופשי. הסיבה היחידה שהוא מגיע לאולפן היא בכדי להביע רגש אותנטי בשידור חי. כמובן שבכדי שהדיון יהיה שלם חובה להצמיד גם איזה חבר כנסת ועוד זווית משפטית/אקדמית לנושא.
הראיון החל, אורלי וילנאי נותנת מעט רקע לסיפורו האישי של האב השכול, והוא מצידו משלים לה פרטים קריטים בסיפור בנו "הוא נדקר 24 פעמים". וילנאי מתחילה למשוך את האייטם לכיוון משפחת שליט שמר טובול תמך בשחרור בנם. מצמוץ קל מצד הצופה והאב מותח ביקורת חריפה על משפחת שליט וחוסר הסולידריות מצידה. פה הייתה אמורה להדלק לעורך התוכנית נורה אדומה. מסיבה לא ברורה, זה לא קרה והאב המשיך להטיח אמרות בשידור "אנחנו בשר התותחים של המדינה", "ביבי סוגר וילון כדי לא לראות אותנו". וילנאי כעיתונאית מנוסה, הבינה שיש פה בעיה וניסתה לשמר את הדיון ברמת המיקרו ולהתמקד במצב היחסים דאז בין משפחת שליט למשפחת טובול. יאמר לזכותה שהיא הצליחה, מפלס המתח ירד, וגיא מרוז עשה קישור בין האב השכול, ההפגנה הצפויה וח"כ אלעזר שטרן שהמתין בסבלנות לתורו ונשאל מספר שאלות על המשא ומתן המדיני.
לפתע, במהלך לא ברור לחלוטין, החליטה וילנאי פשוט להטיל פצצה על האב השכול: "יעקב, אני חייבת להתחבר למשפט שאתה מושמע בו פעם אחר פעם במהדורות החדשות. אתה אומר 'אם הדבר הזה יקרה אני אפגע בעצמי'. קודם כל אני רוצה לבקש ממך שלא תעשה כלום". ואז, כמו בלחיצת כפתור, האב השכול פתח במונולוג "אני מאשים" הפרטי שלו. אקדח שמופיע במערכה הראשונה יירה בשלישית, במקרה הספציפי הזה, וילנאי לא רק כיוונה את ידו של טובול אל האקדח, היא גם ציידה אותו בקלצ'ניקוב ותריסר מרגמות. השכול התפוצץ על המסך, לא היה ניתן לעצור את האב שדיבר מדם ליבו ובעיניים נוצצות.
לראיון עם מר טובול אין כל ערך עיתונאי, הוא מיותר, מבזה וכואב. גם אצל אנשים בעלי לב של אבן ניתן היה לשמוע סדק קל מהחזה. אם אתם מצקצקים בלשון וכבר קוראים לרשות השניה לפתוח בבדיקה למה לעזאזל גררו אב שכול בסערת רגשות להתראיין בטלויזיה באמתלה של ראיון עיתונאי חשוב ומוצדק, אתם מוזמנים להזדעזע פחות - זוהי לא הפעם הראשונה שזה קורה.
בשנת 2010 לאחר אסון הכרמל, ניצב בדימוס זאב אבן-חן, קם מהשבעה על בתו טופז אבן-חן קליין והגיע ישירות לראיון במהדורת השבט בערוץ 2 אולפן שישי. אבן-חן ישב בנווה אילן מחוק לגמרי, עם עיניים עייפות, מותש, חלש, מאוכזב ובעיקר שבור מבפנים. את שבר הכלי הזה, שרק לפני מספר שעות קם מהשבעה על בתו, העמידו כעת מול המסך. אבן-חן קיבל במה בשביל ה"אני מאשים" הפרטי שלו. כל "אני מאשים" באשר הוא, מסתיים בבקשה להפעלת גליוטינה פוליטית על מישהו, בדרך כלל על סכין הגיליוטינה חרוט ראשי התיבות של ראש הממשלה המכהן. גם ה"אני מאשים" הזה לא היה שונה - נתניהו נדרש להתפטר. לאחר הקראת המונולוג, אבן-חן הניח אקדח על השולחן (מטפורית, ובכן, חצי מטפורית) "עד עכשיו הייתי מנומס, עכשיו אתם יכולים לשאול אותי מה שאתם רוצים ואני אענה".
אני לא יודע אם הלוגיקה שררה שם באולפן באותו זמן. אולי העורך לשעבר, גולן יוכפז, חשב שבאמת ניתן לנהל דיון ענייני ולגיטימי עם אב שקבר את בתו לפני שבוע. אולי. בדיעבד, הם פספסו את האקדח שהונח על השולחן בסיום המונולוג. אבן-חן הטיח והטיח, לפיד ניסה לבלום אותו אך בשלב הזה הוא כבר היה כדור שלג שנע במהירות לעבר הפיונים המעונבים סביב השולחן. השכול הצליח לקבל פריים טיים ולרקוד על דם המחדל.
- משחקי השף גברו על פרק הסיום של נוטוק
- הראל ומור - מי מנצחת בדיגיטל?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
בסיום המונולוג של האיש שנגרר לאולפן, המנחה יאיר לפיד אמר משפט שיוכפז היה צריך להגיד למי שהציע את אבן-חן בתור מרואיין "אני חושב שאתה צריך ללכת לישון". חבל רק שאז, אי שם בפריים טיים, לא הבינו שהשכול מצטלם טוב אבל הוא מרואיין גרוע.
אלירן מלכי הוא יועץ תקשורת בעל משרד יחסי ציבור
- 1.האח הדוס 02/01/2014 10:50הגב לתגובה זוגאים בך מלכי!!!! קצר, קולע ומדויק!
- ד', האחות החילונית 02/01/2014 17:35הגב לתגובה זוזאב אבן-חן צדק בכל מילה ומילה. כן, זה היה ניצול די ציני של איש בשעתו הקשה אבל אם נתייחס לקונטקסט בלבד - אחלה!
שירות דיגיטלי (X)הראל ומור - מי מנצחת בדיגיטל?
חיסכון בקופת גמל להשקעה בדיגיטל - בהראל הגדולה התהליך לא ידידותי ומתיש, במור הוא מזמין
סוף שנה, סוף תהליך: מי באמת מציע חוויית הצטרפות נוחה לקופת גמל להשקעה?
סוף השנה כבר כאן, ויחד איתו גל הקמפיינים שמזכיר לנו "להצטרף אונליין לקופת גמל להשקעה" ו"לנצל את הטבת המס" השנה עד 81,711 ₪. ההבטחה ברורה: חיסכון פשוט, מהיר, דיגיטלי. אבל כמה פשוט זה באמת?
בדקתי מהסלולרי את שני האתרים הראשונים שעולים בגוגל בחיפוש "קופת גמל להשקעה" - הראל ומור בית השקעות, ובחנתי אותם לפי 5 פרמטרים מרכזיים. התוצאות מגלות פער משמעותי בין הבטחה שיווקית לבין המציאות הדיגיטלית.
הציונים בכתבה: 1=חוויה גרועה, 3=בינונית, 5=מצוינת
הרושם הראשוני: האם הממשק מזמין להישאר?
מור
- הראל תשקיע 50 מיליון ד' בקרן תשתיות תקשורת גלובלית
- חברות הביטוח עוקפות את הבנקים בדירוג האשראי - האם זה שינוי תפיסתי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מתחילה חזק. העיצוב מאופק, פלטת הצבעים נעימה לעין, והשפה אישית ומרגיעה. אבל בדיוק כשמתחילים להרגיש בנוח, צץ פופאפ שמבקש להשאיר פרטים. מהלך ששובר את הזרימה בשלב מוקדם מדי.
משחקי השף של רשת. קרדיט: אתר רשתמשחקי השף גברו על פרק הסיום של נוטוק
לאחר שפרק הבכורה שלה כבש את הפריים טיים, פרק הסיום של "נוטוק" אמנם היה פופולרי, אבל לא מספיק כדי לגבור על "משחקי השף"; במהדורות החדשות אין חדש תחת השמש, וקשת עדיין מובילה בכל הרצועות
לפני כשבועיים עבר "חוק השידורים" של שר התקשורת, שלמה קרעי, בקריאה ראשונה ואם בסופו של דבר אכן יועבר, מסקרן מאד לראות את נתוני הרייטינג לאחר עדכון השיטה, אבל כל עוד אנחנו בשיטה הנוכחית, אנחנו רואים שינויים קלים מיום ליום, לפחות בכל מה שנוגע למהדורות החדשות המרכזיות. גם אמש, נתוני המהדורה המרכזית של ערוץ 12 היו במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדו על 13.2% רייטינג ו-326 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 6.6% ו-185אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 5% רייטינג ו-143 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.9% רייטינג בלבד ו-93 אלף צופים בסך הכל.
פריים טיים
התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, ולמרות שפרק הסיום של "נוטוק" של רועי עידן בקשת עמד על 11.1% רייטינג ו-285 אלף צופים, משחקי השף היו אלו שעמדו במקום הראשון, עם 11.7% ומעט מאד צופים מעל, כ-286 אלף צופים. ושוב אנחנו רואים שעם כל ההצלחה של "נוטוק" והעניין שעוררה, גם פלטפורמה חזקה עדיין לא מובילה לכך שתוכן איכותי יצליח לגבור לאורך זמן על תוכן ריאליטי חזק. סלבז מוכרים שמופיעים על המסך נותנים אווירה כמעט אינטימית, ואלמנט התחרות והסיפורים האישיים מובילים לרייטינג גבוה. זה מתכון מנצח. בכל אופן, ערוץ 14 עם "הפטריוטים" היציבה, היה במקום השלישי, עם 7.6%, ו-204 אלף, צופים, ואילו "החמאם" של כאן11 עם "זמן אמת" היה במקום האחרון, עם נתונים לא מחמיאים שעמדו על 2.5% ו-59 אלף צופים.
תכניות
הבוקר והמהדורות המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 4.3% ו-112 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.2% רייטינג ו-50 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.6% רייטינג ו-38 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור היה במקום הראשון עם 2.9% ו-70 אלף צופים, "פותחים יום" של רשת היה במקום השני, עם 1.5% ו-46 אלף צופים בסך הכל ואילו "על הבוקר" של 14 היה אחרון, עם 1.5% ו-34 אלף צופים.
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 10.2% רייטינג ו-238 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4% רייטינג ו-113 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שהיו עקביים הן מבחינת המקום האחרון והן מבחינת הנתונים, עם 3.8% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד.
- מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לאחר מכן, המהדורה המוקדמת בהנחיית קרן מרציאנו הובילה עם 10.1% ברייטינג ו-251 אלף צופים, כשאחריה שלזינגר וברדוגו בערוץ 14, עם 5.2% ו-149 אלף צופים, ואילו אזור בחירה של 13 במקום האחרון, עם 4.1% רייטינג ו-116 אלף צופים.
