סקר

כלכלני סיטי מזהירים מפני 'oilmageddon' - לולאת חנק לשווקים

בסיטי המציאו מונח למשבר הבא, אבל מפסקים נקודת אור בכל הנוגע למחיר הנפט בשנה הקרובה
גיא בן סימון | (5)
נושאים בכתבה סיטי

בעוד הכלכלנים ברחבי העולם מנסים להעריך האם הטלטלה בשווקים היא תיקון או משבר, כלכלני בנק ההשקעות סיטי מסבירים כי השווקים והכלכלה העולמית תקועים ב'לופ' שלילי שחוזר על עצמו ועלול להביא להמשך הידרדרות הנפט, מיתון וכניסה רצינית לטריטוריה דובית של שוק המניות. המצב מתואר על ידי סיטי כ'לולואה שלילית' שמתודלקת על ידי דולר חזק, מחירי הסחורות הנמוכים, היקף סחר נמוך וירידה בצמיחת השווקים המתעוררים.

להערכת סיטי, ארבעת האלמנטים הללו קשורים יחדיו ומקשים על הבנקים המרכזיים להילחם בהאטה. אם הלולאה תימשך, כלכלני סיטי מזהירים כי העולם עלול להידרדר למיתון משמעותי. למעשה בסיטי המציאו ביטוי חדש למצב - 'oilmageddon' (מלשון ארמגדון - מושג באמונה הנוצרית שמציין מלחמה נוראה שתתחולל ביום הדין).

"סביר להניח כי שנה נוספת של התחזקות הדולר והמשך הלחץ על הנפט והסחורות צפויים להמשיך לתדלק את הלולאה השלילית בשווקים", כתב האנליסט ג'ונתן סטאב. "רווחי החברות ושוקי המניות צפויים להמשיך לסבל מחולשה בתרחיש של 'oilmageddon'".

בעוד הצמיחה העולמית הסתכמה ב-3.1% בשנת 2015, קרן המטבע העולמית צופה כי הצמיחה ב-2016 תאיץ ל-3.4% ולשנת 2017 צמיחה של 3.6%.

רק בסוף השבוע האחרון הבורסות בוול סטריט רשמו עוד יום של טלטלה כאשר מדד נאסד"ק נפל ביותר מ-3% בצל דו"ח התעסוקה שאכזב בתוספת המשרות אך הציג את נתון האבטלה הנמוך מאז 2008 - מה שהעלה את הסבירות להעלאת ריבית מצד הפד' (עלייה ל-50% לעומת 30% בקרב הסוחרים).

במהלך 18 החודשים האחרונים מחיר הנפט פשוט קרס ב-70% למחיר של 31 דולר לחבית, וזאת לאחר שנגע בשפל של 12 שנה בסוף ינואר השנה, והדולר התחזק 20% מול סל המטבעות הזרים באותה תקופה. הירידה במחיר הנפט דחפה מעט את המדינות המייבאות, כמו סין והודו, אך מהצד השני המצב הביא את הכלכלה הגדולה באפריקה, ניגריה, לבקש חילוץ של 3.5 מיליארד דולר מהבנק העולמי. (לכתבה המלאה - לחץ כאן)

אם לא די בכך, חברות האנרגיה רשמו בשבוע שעבר צניחה חדה ברווחים, אם זו חברת BP עם ירידה של 91% ברווחי הרבעון הרביעי, אקסון עם ירידה של 44% בשורה התחתונה, וענקית האנרגיה השוויצית 'רויאל דאץ' של' שציינה בשבוע שעבר שפל של 13 בשורת ההכנסות. (לכתבה המלאה - לחץ כאן)

לפי כלכלני סיטי התנודה החריפה של הנפט הביאה אמנם להאטת הסחר העולמי אך המצב עשוי להשתפר ב-2016. "מחיר הנפט ככל הנראה מצא תחתית. לפנינו יציבות בשוק המט"ח והסחורות. אף אחד לא מעוניין בקיבוע הלולאה השלילית בשווקים. ההגיון והרציונל בסופו של דבר ישרורו בשווקים".

בסיטי מצפים כי יצרניות הנפט יפעלו לקיצוץ עלויות ולהפחתת תפוקה - מה שיביא את מחיר הנפט ליציבות. נזכיר כי בשבוע שעבר רוסיה מיסמסה את השמועות לפיהן היא פועלת יחד עם סעודיה להפחתת צד ההיצע על ידי הורדת תפוקת הנפט ב-5%.

נציין כי סיטיגרופ, אחד הבנקים הגדולים בארה"ב, הגיע עת משבר הסאבפריים ב-2008 לחדלות פרעון וזכה לתמיכת הממשל בארה"ב על מנת להשתקם. סיטיגרופ חשוף לשווקים המתעוררים אך חלק משמעותי מפעילות הבנק היא בארה"ב.

 

מחיר הנפט מינואר 2015:

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    אינפלציה 07/02/2016 18:08
    הגב לתגובה זו
    המצב קשה עד אנוש . מיתון עולמי נוסח 1929 בפתח. למרות ריבית אפס והדפסת כסף חסרת תקדים. התוצאה תהיה פיצוץ בועה ומפולת. תראו מה קורה בקנדה . האינפלציה משתוללת מיכל נוזל כביסה 31$ .
  • 4.
    סוחר נוסטרו 07/02/2016 13:27
    הגב לתגובה זו
    זה עוד ביטוי שיכנס לספרים שיכתבו על המשבר של 2016 :) oilmaggedon חחח ענק. הברבור באמת שחור הפעם
  • 3.
    יג 07/02/2016 13:05
    הגב לתגובה זו
    תיקון חד אחרי עליות של שנים...
  • 2.
    פריים ,"מרגיעים" ... 07/02/2016 10:19
    הגב לתגובה זו
    התחלתי באמת לחשוש....
  • 1.
    מעניין 07/02/2016 10:18
    הגב לתגובה זו
    העמלה שלהם. פתאם קם יועץ בבוקר ומפרסם הודעה מטעם הלקוח שלו. בהלה מיותרת
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק

בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: