גיימסטופ
צילום: inkdrop CANVA

חיים בסרט: המשקיעים הקטנים ממשיכים להציל את גיימסטופ

פרשת גיימסטופ זכתה לסרט הוליוודי חדש, אבל אותו ראלי מטורף, שאת תוצאותיו מרגישים עד היום, הוא גם זה שהציל את החברה שמצליחה להתאושש
ארז ליבנה |

אחרי שקיבלנו את הסרטים "מכונת הכסף" (The Big Short) ואת "התמוטטות" (Margin Call) המצוינים על מאחורי הקלעים של התפוצצות בועת הסאב-פריים ב-2007, השנה הנוכחית מביאה לנו את "כסף טיפש" (Dumb Money), על התנאים שהובילו לראלי המטורף שחוותה מניית גיימסטופ (GME) במלחמה שפתחו המשקיעים הקטנים נגד השורטיסטים בוול סטריט. הסיפור מלווה את קית' גיל, שהוציא סרטוני יוטיוב תחת השם רורינג קיטי, שקראו להשקיע בגיימסטופ ועד להיווצרות קהל מעריצים פנאטי שהטיס את המניה ב-1,600%. האם הסרט, שנקרא על שם הכינוי לו זוכים המשקיעים הקטנים בוול סטריט, יצליח? רק הזמן יגיד. בינתיים, לא רק שהכסף הטיפש ממשיך לנצח בהימור על מניית גיימסטופ, הוא גם הצילו את קמעונאי משחקי המחשב מקריסה.

 

עד לפני ינואר 2021, מעטים האנשים ששמעו על מניית גיימסטופ, מניה של רשת קמעונאית למשחקי מחשב, שגססה יחד עם גסיסת תרבות הקניונים והעלייה בהזמנות ברשת. הימים היו ימי קורונה, ההימורים והספורט היו בקרשים והרבה מאוד אנשים חיפשו מקום אחר לשים את הכסף שלהם, כששוק ההון האמריקאי המפומפם בריבית 0 ובקניות נכסים של 120 מיליארד דולר חודשיים מצד הפד, היוו מטרה קלה ונוחה עבור משקיעים קטנים רבים. אלה התאגדו ברשתות חברתיות ובהן רדיט והשתמשו באפליקציות החינמיות של רובינהוד ודומותיה כדי לסחור.

 

אבל מה שהסוחרים הקטנים עשו אז, לא רק שיילמד עוד שנים רבות בבתי ספר, היו לכך השפעות אמיתיות על רגולציה ומסחר בעולם האמיתי. כי מה שגילו הסוחרים הקטנים של קבוצת Wall Street Bets, בהובלתו של גיל, זה שמניית GME הייתה במכירת חסר של כמעט מ-140% המניות שבפלואט. מתוך אמונה שהחברה נסחרת במחיר חסר ורצון "לתקוע" את הסוחרים בוול סטריט, הסוחרים הקטנים החלו לקנות מניות GME כאילו אין מחר ויצרו שורט סקוויז, שהפך פשוטו כמשמעו, לראלי מהסרטים – הטיס את המניה מעלה מעלה וגרם להפסדים כבדים לבתי ההשקעות.

 

ראלי, הפסקות מסחר ופשיטות רגל

בתוך פחות משבועיים, GME טיפסה ממחיר של 5 דולר לשיא של למעלה מ-500 דולר בטרום מסחר. מאז ירדה ועלתה ועלתה וירדה ויצרה קטגוריה חדשה במסחר: מניות מם (Meme), שכוללות גם את רשת בתי הקולנוע AMC, הקמעונאית בד בת' אנד ביונד (BBBYQ) ועוד. מניות אלה ידועות כתנודתיות במיוחד, בשל המסחר הער שמתנהל בהן ומונע על ידי אפקט עדר מתוזמר שנועד להשפיע על המחיר לפי הפוזיציה.

 

בשיא הראלי ובהחלטה שתחזור לרדוף את רובינהוד, המסחר הער במניות המם, ובמיוחד בגיימסטופ, הוביל לכך שפלטפורמת המסחר הפסיקה את האפשרות לרכוש מניות אלה, למרות שלא הגבילה את המכירה של המניה והעובדה כי היה ניתן לרכוש מניות של GME ו-AMC בשוק הפתוח – הוביל לטענות על מניפולציות של השוק ותיאום בין פלטפורמות המסחר לסוחרי השורט, שהפסידו את התחתונים בראלי, כשמלווין קפיטל הפסידה בינואר 2021 בערך 7 מיליארד דולר. במאי שנה שעברה, בעקבות אותם ההפסדים, מלווין קפיטל פשטה רגל.  

 

עוד לפני כן ופחות מחודש לאחר הראלי, בפברואר 2021, כבר נערך שימוע בוועדת הסחר של הקונגרס, אמנם בשיחת זום כיאה לתקופה, ובכל זאת. גיל, מייסד רובינהוד ולאד טנב ועוד כמה שחקנים משמעותיים באירוע התייצבו כדי לתת עדות. פחות מחצי שנה לאחר מכן רובינהוד קיבלה קנס של 70 מיליון דולר, שבחלקו הושת על הפסקות מסחר שפגעו בסוחרים והיה לקנס הגבוה ביותר שהושת אי פעם על פלטפורמת מסחר כלשהי.

 

מה קורה היום עם גיימסטופ?

אמנם לא מעט אנשים חשבו שהראלי במניית GME יהיה זמני, בינתיים הכסף הטיפש ממשיך לנצח. אם עד לפני הראלי של תחילת 2021, מחיר מניית GME עמד על דולרים ספורים ובתחתיתו הגיע לדולר, אז אפשר לומר שגם בשוך ההיסטריה, המשקעים הקטנים ממשיכים להציל את החברה, כשהשורטיסטים בוול סטריט לא למדו דבר.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

נכון לשבוע שעבר, למעלה מ-67% ממניות החברה נסחרות בחסר, כשלפי S3, במחצית הראשונה של השנה השורטיסטים הפסידו 320 מיליון דולר מהפוזיציה שלהם על המניה. ומחיר המניה? קצת למעלה מ-18 דולר.

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

מחשוב קוונטי גטי תמונותמחשוב קוונטי גטי תמונות

מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים

ריגטי קומפיוטינג ו־D-Wave הפכו לכוכבות החדשות של וול סטריט, עם שווי של מיליארדים והכנסות זעומות. המשקיעים מהמרים על העתיד, האנליסטים מזהירים מבועה

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מחשוב קוונטי

מניות שמזנקות כמעט 2,000% בשנה בדרך כלל מספרות סיפור של הצלחה עסקית עם רווחים שמתפוצצים, מוצרים שכובשים את השוק, לקוחות שעומדים בתור. אבל מניות המחשוב הקוונטי שוברות את כל הכללים: הן טסות לשמיים למרות שהרווחים עדיין לא קיימים


ריגטי קומפיוטינג Rigetti Computing -1.72%  ו־D-Wave D-Wave Quantum 3.91%  הן השמות החדשים שמסעירים את וול סטריט. שתי החברות שוות כיום יותר מיצרנית המרקים הוותיקה קמפבל'ס, אף שההכנסות שלהן מהוות פחות מאחוז מהכנסותיה. כך נראית בורסה שמונעת מציפייה לפריצה המדעית הגדולה הבאה.


הדרך למוצר מסחרי עוד ארוכה

תחום המחשוב הקוונטי נחשב כיום לאחד המסקרנים והמסוכנים בשוק ההון, כאשר החברות פועלות לפיתוח מחשבים בעלי עוצמת חישוב חסרת תקדים, שיכולים לפתור בעיות שלמחשבים רגילים יידרשו להן מיליוני שנים. גוגל הדגימה לאחרונה יכולת כזו, כאשר שבב קוונטי שפתחה פתר בעיה בתוך דקות - משימה שלמחשב־על רגיל הייתה אורכת עידנים. אלא שיש פער גדול בין היתכנות מדעית לבין מוצר מסחרי שמייצר הכנסות. מנכ"ל אנבידיה, ג’נסן הואנג, העריך כי עשויות לחלוף עשרות שנים עד שהטכנולוגיה תניב תוצאות מעשיות. בשוק ההון, לעומת זאת, המשקיעים נוטים להתעלם מהזהרות ולהתרכז בפוטנציאל.


התופעה מזכירה במידה מה את מניות הביוטכנולוגיה, גם שם משקיעים מוכנים להמתין שנים לתוצאות, מתוך אמונה שההשקעות יניבו בסוף תרופה או טכנולוגיה מהפכנית. במקרה של הקוונטום, הכול עדיין תיאורטי: המשקיעים רוכשים מניות על סמך חזון, לא על בסיס נתונים כספיים.


נשיא ארה״ב טראמפ הציב את המחשוב הקוונטי בעדיפות לאומית, וחברת ההשקעות פידליטי השתתפה לאחרונה בגיוס הון של חברת קוונטיניום, שנערך לפי שווי של עשרה מיליארד דולר. גם ענקיות טכנולוגיה נהנות מהגל: דיווח על פריצת דרך בשבב של אלפאבית הוסיף לשוויה עשרות מיליארדי דולרים בתוך דקות. עם זאת, יש מי שמזהירים מפני בועה. האנליסט טרוי ג’נסן מקנטור פיצג'רלד הסביר כי אם הטכנולוגיה תצליח, זה עשוי לשנות את העולם; אם לא, המניות עלולות להתרסק.