וורן באפט ברקשייר
צילום: Mark Hirschey

דרך המלך: BYD, יצרנית הרכב הסינית שבה מושקע וורן באפט, ממריאה

ההזמנות לסדרת הסדאן של אחת המתחרות של טסלה בסין, הגיעו ל-40 אלף בחודשיים, לאחר שרק הוכרזה ביולי האחרון. החברה מסרה 4,000 רכבים בחודש שעבר. המניה קפצה בלמעלה מפי 3 מתחילת השנה
ארז ליבנה | (5)

האם המשקיע האגדי וורן באפט מצא תרנגולת חדשה שמטילה ביצי זהב? יכול להיות שכן. אחד מהאנשים העשירים בעולם ומי שייסד את קרן ההשקעות ברקשייר הת'אוויי (BRKA), מושקע ביצרנית הרכב הסינית BYD, שכמו חלק ניכר מהבום של הרכבים החשמליים של השנים האחרונות, מתחילה לתפוס תאוצה.

 

עשרת הדברות להשקעה של וורן באפט

החברה, שרק בחודש יולי האחרון השיקה להזמנות את הסדאן המשפחתית בשם הסיני הגנרי האן (Han – השם של השבט המהווה 90% מאוכלוסיית סין) – דיווחה שמאז ההשקה הוזמנו 40,000 רכבים של הרכב החדש. בנוסף, החברה גם אמרה כי מסרה 4,000 רכבים בחודש שעבר.

 

המודל החדש של החברה אמור להגיע לטווח נסיעה של 605 ק"מ כעם תג מחיר של 33 אלף דולר, כשהגרסה היוקרתית עולה 40,000 דולר – כן המספר הזה חוזר הרבה – והוא נמוך רק במעט מהמחיר של מהסדאן של טסלה (TSLA) בסין.

 

בדומה לטסלה, גם BYD מייצרת סוללות, כשלה שת"פ עם טויטה העולמית. ההכנסות בתחום הרכב מהוות רק מחצית מהכנסותיה של החברה, שהיא גם חברת ידע. מתחילת השנה, מניית החברה טסה מרמה של 35.35 דולר הונג קונגי לרמה של למעלה מ-119 דולר. יותר מפי 3.  

עשרת הדברות להשקעה של וורן באפט 

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    לרון 01/10/2020 10:53
    הגב לתגובה זו
    תמונה יותר צעירה של באפט?
  • 2.
    אש 30/09/2020 14:43
    הגב לתגובה זו
    יש מניה מקבילה לה בסין העוסקת ברכבים חשמליים סימנה NIO וגם לה בצועים דומים מפרסמת כל תחילת חוד מספר מכירות אתמול שוב עלתה ב11% לקראת פרסום הדוח החודשי שיפורסם כנראה ביום שישי זה , אין כאן שום המלצה לקניה או למכירה פשוט די דומה למה שאני מחזיק בהצלחה לכל העוסקים במניות
  • 1.
    אילן 30/09/2020 11:33
    הגב לתגובה זו
    אפוא המנייה נסחרת? מה הסימון שלה?
  • אסף 30/09/2020 16:38
    הגב לתגובה זו
    זה הסימול למסחר בארה"ב. מתחילה להיסחר רבע שעה אחרי הנאסדק.
  • B.Y.D hk1211 (ל"ת)
    איציק 30/09/2020 16:14
    הגב לתגובה זו
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים אטרקטיביים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.