גרף

מהלך דרסטי בסין - מדד שנחאי רשם תוך דקות את ההתרסקות הגדולה ביותר מאז 2007

אחרי בוקר רגוע באופן יחסי, הבורסות בסין החלו להשתולל לקראת סגירת המסחר. כזה דבר לה קרה מאז 2007
מערכת Bizportal | (4)
נושאים בכתבה סין

לא יאמן. מדד שנחאי שוב עבר ניעור אולטרה חריף, ואחרי שבשעות הבוקר נסחר המדד הסיני בירידות יחסית "מינוריות" של 2.5%, לקראת הסיום צלל המדד להתרסקות של 8.5%, כלומר היום הגרוע ביותר בבורסה בסין מאז 2007 והיום השני הכי גרוע מאז שנת 2000. התנודה הפתאומית בבורסה הסינית מושכת חזק מטה בדקות אלו גם את המדדים המובילים בבורסות אירופה - לכתבה המלאה.  

המפולת היום מגיעה לאחר ראלי של 22% שביצע מדד שנחאי (ראו גרף) ברקע להתערבות המאסיבית מצד הממשל בסין שכללה עצירת מסחר בחלק גדול מהמניות, איסור על ביצוע שורט, הזרמה של נזילות לשוק ועוד שורה ארוכה של צעדים שנועדו לתמוך בשוק המניות הסיני. עם זאת, ייתכן שהנפילה היום מאותתת כי הסוחרים סבורים שאין ביכולת הממשל הסיני לתמוך בשוק המניות בסין לאורך זמן.  

לפני כשבועיים עדכן הממשל הסיני כי הצמיחה ברבעון השני עמדה נותרה ללא שינוי על קצב שנתי של 7%. מדובר בנתון שעקף את התחזיות אך בשוק הביעו סקפטיות גדולה לגבי אמינות הנתון. בעניין זה, הדו"חות הכספיים של החברות הגלובאליות בוול סטריט אולי חשפו בימים האחרונים את האמת, והדבר יצא לחץ גדול - לכתבה המלאה בעניין

מחיר הנפט מאבד כעת עוד 0.25% לרמה של 48 דולר לחבית, זאת אחרי שבשבוע החולף הנפט השלים נפילה של כ-5%. 

שירה רוזנברג, אנליסטית מ'אופנהיימר' מוסרת כי: "הירידות שנרשמו בסין ביום שישי נמשכו גם היום. נתונים רשמיים שפורסמו היום מעידים על ירידה ברווחיות בסקטור התעשייה בסין בחודש יוני 2015. ירידה של 0.3% מעידה על המשך האטה בכלכלה השנייה בגודלה בעולם. הנתון החודשי שעוקב אחר הכנסות ומאזנים של מספר לא ידוע של חברות, החל להראות על צמצום לקראת סוף שנה שעברה. בחודש מאי ואפריל הראה המדד עלייה של 0.6% ו-2.6% ברווחיות".

שנחאי 0.41%

ניקיי 225 1.37%

קוספי

האנג סנג 1.75%

קיראו עוד ב"גלובל"

מדד שנחאי הסיני בשנה האחרונה:

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אחיטופל 27/07/2015 18:33
    הגב לתגובה זו
    ומי הממליץ הראשי מיטב
  • 2.
    רוא נולד 27/07/2015 13:22
    הגב לתגובה זו
    היכונו לשידור חוזר של שנת 2008 בבורסותהעולם , רק בעוצמה יותר גדולה בהרבה.
  • 1.
    אשר 27/07/2015 10:28
    הגב לתגובה זו
    ועכשיו כשאנחנו לפיתחה של נפילה כמו בשנים 2000 ו2008 . תראו מה קורה כשמקשיבים לאנליסטים. הפעם נשמרו הכתבות שלהם .
  • בשוק הסיני 27/07/2015 11:23
    הגב לתגובה זו
    שמונשם מלאכותית כך נראה וגם מנופח.
אלי גליקמן נשיא ומנכל צים
צילום: איתי רפפורט, חברת החדשות הפרטית

הצעה נוספת לרכישת צים - מה הסיכויים לעסקה?

על שני הכובעים של גליקמן ועל הסיכויים שלו לקבל בהמשך את השליטה בצים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

המאבק על השליטה בחברת הספנות צים מתעצם, עם הצעה נוספת מ-MSC השווייצרית אחת מחברות הספנות הגדולות בעולם. לפני כשבועיים  קיבל הדירקטוריון הצעה ראשונית מהפג-לויד הגרמנית ועל פי ההערכות גם יש התעניינות ממארסק הדנית. צים, שנסחרת בוול סטריט בשווי שוק של כ-2.3 מיליארד דולר, נסחרת לכאורה מתחת למזומנים שלה ובמכפיל רווח נמוך, אך צריך לזכור שיש לה התחייבויות גדולות בגין רכישת ספינות. בפעול אין לה מזומנים של מיליארדים. אך יש לה יתרון גדול שאותה רוצים הרוכשים הפוטנציאלים - צי אוניות יחסית חדש עם יעילות תפעולית ויכולת תחרותית טובה.

עם זאת, הסיכוי שהמדינה תמכור את צים לידיים זרות נמוך. צים ואל על דומות מהבחינה הזו - הן נכס ביטחוני ואסטרטגי ולכן למדינה יש מניית זהב ויכולת להשתמש בפלטפורמה והתשתית של החברות בזמן חירום. את אל על מכרו רק לאחר שמשפחת רוזנברג הסכימה לתנאים האלו. גוף זר יתקשה להתמודד ולהסכים לחבילת התנאים שיוטלו עליו. מה גם שזה בשעת חירום ומלחמה מסמן אותו כ"תופס צד". האם נראה לכם שבזמן מלחמה בעזה חברה דנית או שוויצרית תסכים שצים שבשליטתה תעביר סחורה של נשק לישראל? מראש הסיכוי שהחברות האלו ישקיעו בנכס ביטחוני בישראל קטן מאוד.

אבל זה מעיר את המניה - הדיבורים, כתבות, ראיונות מעלים את המניה וזה חלק מהעניין. השבחת הערך לא צריכה לחכות לסוף התהליך, אותם משקיעים שנמצאים כעת בעימות מול הנהלת החברה כבר רואים את המניה עולה. הם רוצים להחליף את הדירקטוריון (3 נציגים) כדי להשביח את החברה, ומלאכתם כבר נעשית דרך התעניינות בחברה.  

כך או אחרת, השיחות מול רוכשים פוטנציאלים נתקלים בהתנגדות חריפה מוועד עובדי צים. בקשר להפג-לויד הם טוענים כי החברה הזו שמוחזקת על ידי קטאר וסעודיה (12%, 10%בהתאמה) לא תעמוד לצד ישראל בזמן חירום - "רכישה כזו תפגע ברציפות שרשרת האספקה, כפי שנראה במשברי 2021-2023", כתב יו"ר הוועד אורן כספים במכתב למשרד התחבורה.

MSC, עם צי של 800 אוניות בבעלות משפחת אפונטה, בוחנת כניסה כדי להתחזק באגן הים התיכון. אבל, גם כאן, נראה שהסיכוי להסכמות עם המדינה נמוכות. במקביל אנליסטים המכסים את המניה מספקים לה מחיר יעד נמוך מהמחיר הנוכחי כשהם מבליטים את "הדיסקאונט הביטחוני". צים מקבלת דיסקאונט לעומת חברות אחרות בגלל היותה חברה ישראלית שבעצם נשלטת בצורה כזו או אחרת על ידי הממשלה.